|

HTKA Hírhalom 2012. 2. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A jelenlegi ütemterv szerint Venezuela még idén ősszel átveheti az első kínai gyártású teherszállító repülőgépét. A dél-amerikai országba várhatóan október folyamán érkezik meg az első Shaanxi Y-8 típusú masina az El Libertador légibázisra, jelentette be a Venezuelai Légierő parancsnoka, Jorge Oropeza Pernalete tábornok. A szovjet fejlesztésű Antonov An-12-es koppintásaként megszülető Y-8-asból 8 darabot vásárolt Venezuela, melyek a tábornok elmondása szerint nem a C-130H Herculesek leváltására érkeznek, hanem kiegészítik majd az amerikai típust.

—–

Mióta Vlagyimir Putyin volt orosz köztársasági elnök 2007-ben újraindította az orosz távolsági repülők hosszú időtartamú gyakorló repüléseit, megnőtt a NATO országok légierőinek dolga – jelentősen többször riasztják a készültségi géppárokat mind Európa, mind Amerikai északi régióiban. Előbbibe tartozik Norvégia is, ahol nyilvánosságra hozták, hogy tavaly 34 alkalommal kellett levegőbe emelni a készültségi F-16-osokat, melyek összesen 48 orosz gépet azonosítottak és kísértek a nemzetközi légtérben. Az elfogott gépek többsége a Tu-95MSz Bear és Tu-160 Blackjack típusokból került ki, de akadt néhány felderítőgép is köztük. A riasztások száma nagyjából megegyezik a 2010-es évnek, amikor 36 alkalommal kellett a levegőbe küldeni a norvég Sólymokat.

—–

A Hawker Beechraft-nak sikerült begyűjtenie az első megrendelést az új T-6C+ kiképzőgépre. A típusból Mexikó igényel 6 példányt, mellyel a jelenleg üzemelő PC-7 típust váltják le. Az első két példány várhatóan még az idén megérkezik a Közép-Amerikai államba. A T-6C+-t felszerelik szárny alatti pilonokkal hogy alkalmas legyen fegyverszállításra, és a pilótafülkéje is megfelel a modern kihívásoknak: felszerelték HUD-al (Head Up Display – szemmagasságú kijelző), HOTAS rendszerrel (Hands On Thortle And Stick – kezek a gázkaron és a botkormányon), színes többfunkciós kijelzőkkel, és mindezt a legmodernebb számítógépek működtetik. Az üzlet költségeit nem hozták nyilvánosságra.

—–

Decemberben írtunk róla, hogy Indonézia további Szuhojokkal tervezi bővíteni légierejét, de akkor a szerződés aláírására nem került sor. Azóta viszont megköttetett az egyezmény, ennek értelmében az orosz gyár fél tucat Szu-30MK2 típusjelű vadászbombázó szállítását vállalta. A dél-kelet ázsiai ország 500 millió dollárt fizet a 6 példányért, melyek szállítása 2013 után kezdődhet csak meg. Indonézia már évek óta üzemelteti a típus 6 példányát, 4 Szu-27SMK-val együtt, így az újabb példányok rendszerbe állítása nem okozhat különösebb gondot számukra.

—–

A nem éppen a szépségéről híres Wildcat legújabb variánsával, az AW159 Lynx Wildcat-el megkezdték az eddigi legkiterjedtebb teszteket, azaz a hajófedélzeti próbákat. A prototípus a következő hónapot a HMS Iron Duke fregatt fedélzetén tölti az Angol Csatornán. A típusból 28 példány rendszeresítését tervezi az Angol Haditengerészet, ezek a fregattokra és rombolókra kerülnek. A típus már korábban is vett részt hajófedélzeti teszteken, először 2011 novemberében az RFA Argus fedélzetén Anglia déli partjai mentén, majd a ZZ402 farokkódú prototípus Karácsony előtti héten is eltöltött egy kis időt a tengeren szintén az HMS Iron Duke fedélzetén. A jelenlegi tesztek erejéig 30 fős kiszolgáló és értékelő személyzet is a hajóra települt.

—–

A norvég védelmi miniszter, Espen Barth Eide az F-35 beszerzés módosításán dolgozik. Az ötlet az után merült fel, hogy Espen az államokban járt, ahol találkozott Bob Stevens-el, a Lockheed Martin igazgatójával és megtekintette az F-35 gyártósorát. Espen a szerződés módosításába bevenné a többi jövőbeli nem amerikai F-35 üzemeltetőt. A terve más országokban is érdekelt, a holland védelmi miniszter, Hans Hillen már felkérte Norvégiát és Dániát az együttműködésre, mely szerint a 3 ország Villámjait a jövőben közösen üzemeltetnék és tartanák karban. A közös üzemeltetéstől a költségek csökkenését várnák, mely a gazdasági válságból kilábaló világban az egyik legfontosabb szerepet játssza.

—–

Spanyolországban modernizálják a haditengerészet Bell 212 helikoptereit. Összesen 7 példány kerül megújításra, így az 1974-ben szolgálatba állt típus üzemidejét további 15 évvel tolják ki. A munkát a SENER Ingeniería y Sistemas és az INAER Maintenance cég vitelezi ki, 21 millió dolláros költséggel. Megújul a forgószárnyasok avionikája és a kommunikációs és navigációs rendszereket modernizálják a mai szintnek megfelelően, valamint új kijelzőket is kapnak a pilótafülkébe. A típus modernizálása minőségi ugrást hoz a haditengerészet légi erejében.

—–

Újabb 14 Chinook talált gazdára a U.S. Army-nak köszönhetően. A Boeing 370 millió dollárt kapott az említett mennyiségű CH-47F Chinook leszállítására, melyet 2014-ben kezdenek meg. A 14-ből 13 példány aztán továbbszáll új üzemeltetői felé, 7 példányt kap Ausztrália valamint 6-ot az Egyesült Arab Emirátusok. A két állam egy korábbi egyezség alapján juthat hozzá az új építésű „kávédarálókhoz”, a fennmaradó egy példány pedig marad az Amerikai Hadsereg állományában.

—–

Mint ismeretes, az Royal Navy és Air Force kötelékéből kivont GR-9 változatú Harrier vadászgépekből 72 darabot megvásárolt az USA, hogy részegységeiket felhasználva az Amerikai Tengerészgyalogság tovább tudja üzemben tartani saját Harrier gépeit. A 72 példány hamarosan át is utazik a tengerentúlra, már leponyvázva és faállványra helyezve várják az őket az újvilágba szállító hajót Southampton-ban.

—–

A U.S. Army márciusban megkezdi a Longbow Apache legújabb Block 3-as verziójának tesztelését, majd az eredmények alapján döntik el hogy valóban megindulhat e a típus sorozatgyártása júliusban vagy augusztusban. További hír az AH-64-el kapcsolatban, hogy a régebbi A verzióból már csak 18 példány üzemel az aktív alakulatoknál, ezeket pedig hamarosan D Block II-es szintre modernizálják. Az utolsó A verziót májusban kapja kézhez a Boeing hogy átalakítsa a Block II-es verziónak megfelelően, ezzel egyben az utolsó Block II-es példány lesz, melyet az Army átvesz.

—–

Fontos mérföldkőhöz érkezett az NH90 program, az év elején ünnepelhették a 100. helikopter leszállítását az üzemeltetőknek. A 100. elkészült forgószárnyas a TTH sorozatból került ki, azaz taktikai szállítási feladatokra alkalmas, és az Olasz Hadsereg kötelékébe került január 3-án.

—–

Az IAI (Israel Aerospace Industries) megszerezte eddigi egyik legnagyobb üzletét, melynek értelmében 1,1 milliárd dollár értékben szállítanak rakétákat, pilóta nélküli repülőgépeket és rakéta-elhárító rendszereket Indiának. Az üzlet részleteit egyelőre nem hozták nyilvánosságra.

—–

Az Orosz Légierő 2011 decemberében befejezte a Szu-25UBM csapásmérő repülőgép repülési tesztjeit, állt az Orosz Védelmi Minisztérium szóvivőjének nyilatkozatában. A kétüléses Szu-25UB modernizált változata megkapta a 90-es évek végén fejlesztett együléses Szu-25SM(T) avionikáját, köztük új radart és fegyvereket, valamint nőtt a túlélőképessége. A típussal a jelenleg üzemben álló kétüléses gyakorló Szu-25UB-ket tervezik leváltani, de modernizált rendszereinek köszönhetően alkalmas az SM változathoz hasonlóan nappali, éjjeli és rossz idős támadó küldetések végrehajtására is.

26 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2012. 2. hét”

  1. Már a legutobbi Indiai tendernél is csak néztem a Su30 db árakat, vmi 110m$ volt. Most itt az indonéz 90m$os darabáron.
    Most hirtelen vagy mindenki „US” féle nem repülőt veszünk hanem képességet azaz 5-10év rendszerbentartáshoz való dolgok költsége is belekerült vagy csúnyán megdrágultak az árak. Talán az elsőre tippelnék bár ki tudja.

  2. „A nem éppen a szépségéről híres Wildcat legújabb variánsával, az AW159 Lynx Wildcat”

    Ezt kikérem magamnak! A Wildcat igenis szép… belülről.
    De legalább a madarakat elriasztja.

    A Szu-25UBM-nél viszont az a „nőtt a túlélőképesség” mit takar? Több páncél, szitává lyuggatják és mégsem esik le? Nehezebb levadászni?

    @Fade

    Szerintem az oroszoktól nem képességet, hanem határidőket vesznek ilyen drágán :-)

  3. Azert az oroszok a nyugati karbantartasi kulturatol meg mindig messze vannak. No nem igeret teruleten mert ugy meg „jobbak” is hanem gyakorlatilag. A minosegbiztositasuk es a gyartasban resztvevo munkaero alulmotivaltsaga miatt egy egy gep karbantartas igenye vagy a hajtomu elettartama kozott hatalmas szorasok vannak. Igy tenylegesn „logisztikai csomagot” nem lehet tervezni mogejuk.

    Szerintem ami az arban extra tetel az ket dolog. Egyreszt a fegyverzet, mivel enelkul csak sportrepulok , masreszt pedig a „zsebpenz”

  4. GrGLy

    A Szu-25UBM túlélőképességének fejlesztése sajnos nem volt kifejtve ezért nem tudni hogy ez mit takar pontosan.

    gacsat

    igen tudom h nem volt radar a Szu-25-ben, de a hírben ahonnan írtam az volt hogy ebbe a verzióba szereltek, ezért is csodálkoztam és hát értelmét sem látom nagyon :/

  5. @Eagle

    Értem, köszi a választ.
    Mondjuk a Szu-25 alapból egy nem könnyen lelőhető gép, elég strapabíróra építették, vagy rosszul tudom? Mert ha ez igaz, akkor szerintem inkább valami aktív védelmi rendszert kaphatott, mint hogy tovább páncélozták volna.

  6. Eagle, GrGLy:

    A Jetfly hozott egy hosszabb cikket:

    „Meg kell említeni, hogy az átfogó modernizációs program során a repülőgépet új „Párduc” típusú navigációs-irányzó komplexummal szerelték fel, amely védelmi és információ feldolgozó rendszert, rádiótechnikai felderítő berendezést és egy közel- és műholdas navigációs rendszert is magába foglal. Mindezeken túl a gép pilótafülkéjében két folyadékkristályos kijelző is beépítésre került.”

    http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/tipusok/szu25ubm_2014ben_kezdodik_a_sorozatgyartas/

    Mondjuk sokkal okosabb nem lettem :-)

  7. Eagle

    Az első szériás Békalábak passzív védelme gyengébb volt mint a mostaniaké(az Afgán háború tapasztalatai alapján módosítottak)lehet,hogy ezek a módosítások nem jelentkeztek a gyakorló változatú gépeken és most ezt pótolják.

  8. @Chimera

    Nem igaz, hogy egyesek még mindig nem értik. A hírben te hol olvasod, hogy kiképzéssel? Csupasz gépeket adnak el. Vasat. Semmi betanítás, háttér kiépítés és szó sincs 6 évig tartó üzemeltetésrők…

    Mindegyik ország már üzemelteti a heliket, ezekre a tételekre nem kell költeni.

    Mikor szoknak már le egyesek az értő olvasás nélküli összevetséről…?

  9. @Wolfrick

    “Meg kell említeni, hogy az átfogó modernizációs program során a repülőgépet új „Párduc” típusú navigációs-irányzó komplexummal szerelték fel, amely védelmi és információ feldolgozó rendszert, rádiótechnikai felderítő berendezést és egy közel- és műholdas navigációs rendszert is magába foglal. Mindezeken túl a gép pilótafülkéjében két folyadékkristályos kijelző is beépítésre került.”

    Kenyérpirító nincs benne? :-)
    Egyébként köszi a linket. Tehát kapott egy információ feldolgozó rendszert, ami még a védelmet IS feldolgozza. Ezért építették védettebbre, mert a saját védelmét dolgozgatja. Meg navigációs-irányzó komplexum, vagyis az egyik GLONASS műholdat ráberhelték (a kompatibilitás szent jegyében), a rádiótechnikai felderítővel meg a kalózrádiókat fogják vadászni.

  10. Chimera, Molni….
    Ne csináljátok. Eddig sikerült – ebben az évben – még nem összeveszni. Lehet, hogy én is lökött vagyok, de a hírből azt olvasom ki, hogy pl. Ausztrália azért kapja az US Armytól a Chinookokat, mert támaszpontot adtak az Armynak. Az Emirátusok dettó. Kvázi ezzel fizettek. A pénzt az US Army adta a Boeingnek… Ha mi mondjuk Taszárt odaadtuk volna a US Marinesnek, akkor mi is olcsón kaptuk volna a Huey-eket….
    Én ezt olvasom ki a hírből…

  11. hát, ha írna is, még nem fedte fel magát, de én személy szerint sokat köszönhetek a munkásságának. miatta érdeklődöm ilyen nagyon a haditechnika iránt. Vagy is a Top Gun magazin 1990-ben való megjelenésének.