A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A jelenlegi ütemterv szerint Venezuela még idén ősszel átveheti az első kínai gyártású teherszállító repülőgépét. A dél-amerikai országba várhatóan október folyamán érkezik meg az első Shaanxi Y-8 típusú masina az El Libertador légibázisra, jelentette be a Venezuelai Légierő parancsnoka, Jorge Oropeza Pernalete tábornok. A szovjet fejlesztésű Antonov An-12-es koppintásaként megszülető Y-8-asból 8 darabot vásárolt Venezuela, melyek a tábornok elmondása szerint nem a C-130H Herculesek leváltására érkeznek, hanem kiegészítik majd az amerikai típust.
—–
Mióta Vlagyimir Putyin volt orosz köztársasági elnök 2007-ben újraindította az orosz távolsági repülők hosszú időtartamú gyakorló repüléseit, megnőtt a NATO országok légierőinek dolga – jelentősen többször riasztják a készültségi géppárokat mind Európa, mind Amerikai északi régióiban. Előbbibe tartozik Norvégia is, ahol nyilvánosságra hozták, hogy tavaly 34 alkalommal kellett levegőbe emelni a készültségi F-16-osokat, melyek összesen 48 orosz gépet azonosítottak és kísértek a nemzetközi légtérben. Az elfogott gépek többsége a Tu-95MSz Bear és Tu-160 Blackjack típusokból került ki, de akadt néhány felderítőgép is köztük. A riasztások száma nagyjából megegyezik a 2010-es évnek, amikor 36 alkalommal kellett a levegőbe küldeni a norvég Sólymokat.
—–
A Hawker Beechraft-nak sikerült begyűjtenie az első megrendelést az új T-6C+ kiképzőgépre. A típusból Mexikó igényel 6 példányt, mellyel a jelenleg üzemelő PC-7 típust váltják le. Az első két példány várhatóan még az idén megérkezik a Közép-Amerikai államba. A T-6C+-t felszerelik szárny alatti pilonokkal hogy alkalmas legyen fegyverszállításra, és a pilótafülkéje is megfelel a modern kihívásoknak: felszerelték HUD-al (Head Up Display – szemmagasságú kijelző), HOTAS rendszerrel (Hands On Thortle And Stick – kezek a gázkaron és a botkormányon), színes többfunkciós kijelzőkkel, és mindezt a legmodernebb számítógépek működtetik. Az üzlet költségeit nem hozták nyilvánosságra.
—–
Decemberben írtunk róla, hogy Indonézia további Szuhojokkal tervezi bővíteni légierejét, de akkor a szerződés aláírására nem került sor. Azóta viszont megköttetett az egyezmény, ennek értelmében az orosz gyár fél tucat Szu-30MK2 típusjelű vadászbombázó szállítását vállalta. A dél-kelet ázsiai ország 500 millió dollárt fizet a 6 példányért, melyek szállítása 2013 után kezdődhet csak meg. Indonézia már évek óta üzemelteti a típus 6 példányát, 4 Szu-27SMK-val együtt, így az újabb példányok rendszerbe állítása nem okozhat különösebb gondot számukra.
—–
A nem éppen a szépségéről híres Wildcat legújabb variánsával, az AW159 Lynx Wildcat-el megkezdték az eddigi legkiterjedtebb teszteket, azaz a hajófedélzeti próbákat. A prototípus a következő hónapot a HMS Iron Duke fregatt fedélzetén tölti az Angol Csatornán. A típusból 28 példány rendszeresítését tervezi az Angol Haditengerészet, ezek a fregattokra és rombolókra kerülnek. A típus már korábban is vett részt hajófedélzeti teszteken, először 2011 novemberében az RFA Argus fedélzetén Anglia déli partjai mentén, majd a ZZ402 farokkódú prototípus Karácsony előtti héten is eltöltött egy kis időt a tengeren szintén az HMS Iron Duke fedélzetén. A jelenlegi tesztek erejéig 30 fős kiszolgáló és értékelő személyzet is a hajóra települt.
—–
A norvég védelmi miniszter, Espen Barth Eide az F-35 beszerzés módosításán dolgozik. Az ötlet az után merült fel, hogy Espen az államokban járt, ahol találkozott Bob Stevens-el, a Lockheed Martin igazgatójával és megtekintette az F-35 gyártósorát. Espen a szerződés módosításába bevenné a többi jövőbeli nem amerikai F-35 üzemeltetőt. A terve más országokban is érdekelt, a holland védelmi miniszter, Hans Hillen már felkérte Norvégiát és Dániát az együttműködésre, mely szerint a 3 ország Villámjait a jövőben közösen üzemeltetnék és tartanák karban. A közös üzemeltetéstől a költségek csökkenését várnák, mely a gazdasági válságból kilábaló világban az egyik legfontosabb szerepet játssza.
—–
Spanyolországban modernizálják a haditengerészet Bell 212 helikoptereit. Összesen 7 példány kerül megújításra, így az 1974-ben szolgálatba állt típus üzemidejét további 15 évvel tolják ki. A munkát a SENER Ingeniería y Sistemas és az INAER Maintenance cég vitelezi ki, 21 millió dolláros költséggel. Megújul a forgószárnyasok avionikája és a kommunikációs és navigációs rendszereket modernizálják a mai szintnek megfelelően, valamint új kijelzőket is kapnak a pilótafülkébe. A típus modernizálása minőségi ugrást hoz a haditengerészet légi erejében.
—–
Újabb 14 Chinook talált gazdára a U.S. Army-nak köszönhetően. A Boeing 370 millió dollárt kapott az említett mennyiségű CH-47F Chinook leszállítására, melyet 2014-ben kezdenek meg. A 14-ből 13 példány aztán továbbszáll új üzemeltetői felé, 7 példányt kap Ausztrália valamint 6-ot az Egyesült Arab Emirátusok. A két állam egy korábbi egyezség alapján juthat hozzá az új építésű „kávédarálókhoz”, a fennmaradó egy példány pedig marad az Amerikai Hadsereg állományában.
—–
Mint ismeretes, az Royal Navy és Air Force kötelékéből kivont GR-9 változatú Harrier vadászgépekből 72 darabot megvásárolt az USA, hogy részegységeiket felhasználva az Amerikai Tengerészgyalogság tovább tudja üzemben tartani saját Harrier gépeit. A 72 példány hamarosan át is utazik a tengerentúlra, már leponyvázva és faállványra helyezve várják az őket az újvilágba szállító hajót Southampton-ban.
—–
A U.S. Army márciusban megkezdi a Longbow Apache legújabb Block 3-as verziójának tesztelését, majd az eredmények alapján döntik el hogy valóban megindulhat e a típus sorozatgyártása júliusban vagy augusztusban. További hír az AH-64-el kapcsolatban, hogy a régebbi A verzióból már csak 18 példány üzemel az aktív alakulatoknál, ezeket pedig hamarosan D Block II-es szintre modernizálják. Az utolsó A verziót májusban kapja kézhez a Boeing hogy átalakítsa a Block II-es verziónak megfelelően, ezzel egyben az utolsó Block II-es példány lesz, melyet az Army átvesz.
—–
Fontos mérföldkőhöz érkezett az NH90 program, az év elején ünnepelhették a 100. helikopter leszállítását az üzemeltetőknek. A 100. elkészült forgószárnyas a TTH sorozatból került ki, azaz taktikai szállítási feladatokra alkalmas, és az Olasz Hadsereg kötelékébe került január 3-án.
—–
Az IAI (Israel Aerospace Industries) megszerezte eddigi egyik legnagyobb üzletét, melynek értelmében 1,1 milliárd dollár értékben szállítanak rakétákat, pilóta nélküli repülőgépeket és rakéta-elhárító rendszereket Indiának. Az üzlet részleteit egyelőre nem hozták nyilvánosságra.
—–
Az Orosz Légierő 2011 decemberében befejezte a Szu-25UBM csapásmérő repülőgép repülési tesztjeit, állt az Orosz Védelmi Minisztérium szóvivőjének nyilatkozatában. A kétüléses Szu-25UB modernizált változata megkapta a 90-es évek végén fejlesztett együléses Szu-25SM(T) avionikáját, köztük új radart és fegyvereket, valamint nőtt a túlélőképessége. A típussal a jelenleg üzemben álló kétüléses gyakorló Szu-25UB-ket tervezik leváltani, de modernizált rendszereinek köszönhetően alkalmas az SM változathoz hasonlóan nappali, éjjeli és rossz idős támadó küldetések végrehajtására is.