A napokban került nyilvánosságra, hogy december 29-én Indiában egy ünnepség keretében vízre bocsátották az első saját tervezésű és gyártású repülőgép-hordozó hajóosztály első egységét, az INS Vikrantot.
A Vikrant-osztály névadó egységét az ázsiai ország legnagyobb hajógyárában, a Cochin Shipyard Limited (CSL) vállalat szárazdokkjában építették 2009. február 28-i gerincfektetése óta. A The Hindu beszámolója szerint az eseményen rész vett a K. Mohandas hajózási főtitkár, K.N. Vaidyanathan ellentengernagy és K. Subramaniam sorhajókapitány, a CSL elnöke.
A hajó azonban még koránt sincs befejezve, ugyanis csak szerkezetkész, de még nincs meghajtása sem, ám a CSL-nek egy másik munka miatt szüksége volt a nagyméretű szárazdokkra, így a Vikrantnak kissé arrébb kellett költöznie. A hajó továbbra is a hajógyár területén marad marad, folytatódnak az építési munkálatok, beszerelik a vezetékeket, csöveket és a fedélzeti berendezéseket. Az év második felében visszakerül majd a szárazdokkba, hogy beépítsék a négy General Electric LM2500+ gázturbinát, a generátorokat, a hajócsavarokat és a kormányrendszereket. A hordozó jelenlegi állapotában körül belül 14 000 tonna, ha elkészül ez 20 000 tonnára növekszik, de teljes terheléssel felmehet akár 40 000 tonnára is.
A The Hindu beszámolója szerint a hajó építése egyebek mellett az orosz beszállító miatt késett, mivel a szerződött partnervállalat nem tudta a speciálisan ötvözött acélárut az igényelt minőségben előállítani, így azt az indiai DMRL (Defence Metallurgical Research Laboratory) és a SAIL (Steel Authority of India) együttes erővel alkotta meg.
A projekt másik lassító tényezője a hajtáslánc, ugyanis az indiaiak eleinte nem tudtak megfelelő minőségű áttételházat kidolgozni az amerikai gázturbinához. A hírek szerint ezt a problémát is sikerült orvosolni, és a hajó átdolgozott hajtáslánca már tesztelés alatt áll.
A Vikrant-osztály egységei meglepő módon komoly eltéréseket mutatnak majd, ugyanis amíg az INS Vikrant „síugró sáncos” hajófedélzettel készül, addig addig a második hordozó, az INS Vishal már a francia Charles de Gaulle (R91) hajóhoz hasonló kialakítással készül. A 65 ezer tonnás hajó fedélzetén üzemelő MiG-29K Fulcrumok felszállását gőzkatapult segíti majd.