|

HTKA Hírhalom 2011. 51. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Annak ellenére, hogy az utóbbi időben szinte csak rossz hírek érkeztek az Angol Hadsereg háza tájáról, azért pozitívabb események is történtek, ilyen például, hogy az army átvehette az utolsó modernizált Lynx helikopterét is. A 22. és egyben utolsó példány az AH9A jelzésű sorozatból december 15-én érkezett vissza az üzemeltetőihez. A 2008-ban és 2010-ben két részletben aláírt modernizációs program összesen 92 millió fontjába, azaz 143 millió dollárjába kerül a brit államnak, de biztosította a 22 példány LHTEC CTS800-4N hajtóművel való ellátását. Az új erőforrásra azért volt szükség, mert így egyszerűsödik a helikopter üzemeltetése afganisztáni körökben, ahol a szélsőséges körülményeknek köszönhetően gyakran meghibásodtak.

—–

A Royal Air Force Typhoon gépei is részt vesznek majd a 2012-es Olimpia légi biztosításában. Az ötkarikás játékok idejére London külvárosába, a RAF Northolt légibázisra települ a típus néhány példánya. Azt még nem tudni biztosra hogy melyik állomány költözhet át a fővárosba, de legnagyobb valószínűsége erre a Coningsby légibázison állomásozó századnak van. Az játékok idejére a HMS Ocean helikopter hordozó is a körzetbe hajózik, egészen pontosan a Temzén lesz kikötve, a fedélzetéről felszálló Eurocopter Puma HC1 és Agusta-Westland Lynx forgószárnyasok pedig részt vesznek az esemény biztosításában.

RAF Eurofighter Typhoon FGR4

A RAF Typhoon FGR4-ese ,

A Francia Légierő vezérkari főnöke nagyon bízik a Rafale indiai győzelmében. Jean-Paul Paloméros tábornok egy malajziai légi kiállításon úgy nyilatkozott, hogy bízik a kiállítások és a bemutatók sikerében, és szerinte az eddig vesztes pályázatok, mint Szingapúr vagy Dél-Korea részben a politikai hozzáállásnak voltak köszönhetők. “Repültem a Rafale-al, és tudom mire képes”, állt Paloméros nyilatkozatában, majd hozzátette, hogy a gépet a kezdetektől fogva multifunkciósnak tervezték, és hamarosan megkaphatja az AESA radart és a Meteor nagy hatótávolságú légi-harc rakétát, és véleménye szerint a Rafale lenne a legalkalmasabb vadászgép India számára, figyelembe véve a környező országok légierőinek hatékonyságát.

[singlepic id=1562 w=584]

Új képességgel bővülhetnek a U.S. Marine Corps Harrier II STOVL (Short Take Off and Vertical Landing – rövid felszállás függőleges leszállás) gépei, miután végrehajtották az első kísérletet az AIM-120 AMRAAM rakétával. Az első tesztindításra december 8-án került sor, azt a USS Makin Island fedélzetéről felszálló egyik AV-8B hajtotta végre. A megtisztelő feladatot a Marine Medium Helicopter Squadron 268 hajthatta végre, akiket a teszt idejére a 11th Marine Expeditionary Unit-hoz kerültek a USS Makin Island fedélzetére. Ha megkezdődik a rakéta rendszeresítése a Tengerészgyalogság Harrirer alakulatainál, az nagyban növeli majd a gépek légiharc képességét, hisz eddig csak az AIM-9 különböző verzióval szállhattak szembe a az ellenséges vadászokkal.

—–

Decemberben 6 új Szu-34 frontbombázóval gazdagodott az Orosz Légierő. A Fullback NATO jelzéssel ellátott típusból 4 példány december 12-én szállt fel a Szuhoj novoszibirszki repülőteréről és repült át a Voronyezs légibázisra, 22-én pedig további 2 példány követte őket. A típus idén februárban lépett hivatalosan szolgálatba az Orosz Légierőben, és 2015-ig 32 példányt vesznek át belőle.

Az Australian Aerospace átadta a 15. MRH90 helikoptert az Ausztrál Védelmi Erők részére. A gép a 14-es oldalszámot viseli, és két héten belül ez a második, amit az Australian Aerospace átadott a megrendelőnek. A cégnek összesen 46 példányra van megrendelése a hadsereg és a haditengerészet részéről, a típus a kiöregedő Sea King forgószárnyasokat váltja.
A 15. példánynak köszönhetően most már van annyi MRH90 az Ausztrál Hadsereg szolgálatában, hogy kivonhatták az említett Sea King helikoptereket. Az angol típus 35 éves szolgálat után búcsúzott, ahogy az ausztráloknál szokás, búcsúrepüléssel. Három Sea King szállt fel a HMAS Albatross haditengerészeti bázisról, majd repült Sydneybe, ahol átrepültek az öböl felett, majd Canberra felé vették az irányt, onnan pedig visszatértek a bázisra. A típust a 817. század üzemeltette, amely most áttér az európai tervezésű, de ausztrál gyártású MRH90-re.

—–

Ha már az Ausztrál forgószárnyasokról van szó, meg kell említeni, hogy két Chinook-kal is bővül az ADF (Austral Defense Force) helikopterállománya. A két gép a CH-47D variánsból kerül ki, az egyik a májusban Afganisztánban lezuhant példány pótlására érkezik. Megérkezésükkel 7 gépesre hizlalják az ausztrál Chinook flottát.

—–

A Mexikói Légierő átvehette az Airbus Military-tól az utolsó megrendelt C-295 könnyű szállítógépét. Ez a példány a tavaly átvett 5 gépes vásárlás utánrendelése, melyek közül már mind az 5 üzemel, és hamarosan a 6. is szolgálatba léphet. A típust elsősorban katonák és ejtőernyősök szállítására használják, de könnyen átalakítható MEDEVAC, azaz egészségügyi evakuációs feladatok végrehajtására, vagy hordozhat 9 tonna árut raklapokon vagy ömlesztve.

22 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 51. hét”

  1. “Szimpatikus ahogy Ausztrália épiti haderejét. Az MRH90 kicsit kakukktojás nekem, miért nem amerikai gépet vettek. Talán a hazai gyártás, vagy az brit kapcsolatok miatt?”

    Nekem is szimpatikus a dolog csak egy kicsit lassu.

    Amugy meg azert esett a valasztas egy europai vasra mert a tobb labon allas politikailag katonailag es gazdasagilag is fontos. Amugy nem mindig jon be ez a dolog.

    Az MRH 90 megint felkerult a “megfigyelt projektek” kozze. Az az problemak vannak vele es naggyon vizslatjak.

    Az viszont jo hir hogy a hajofedelzeti helinek nem ezt az uj masinat hanem a joooo bevalt Sikorsky ” Romeo” lett. Rendszerben van, MUKODIK, kompatibilis az amikkal es itt is le is szallitjak 2014 re.

  2. Megint kukacoskodom.

    Kérem az első bekezdés utolsó mondatában az alábbiakat stilisztikailag javítani. “ahol a szélső körülményeknek” A “szélső” helyett talán a “szélsőséges” szó jobban jellemezné a körülményeket.

    Előre is köszönöm.

    Én is szeretném megkérdezni, hogy: a Flanker, Fulcrum gépek viszonylag nagyobb szériaszámaihoz mérten nevetségesen kevés “32 db” Szu-34-est azért rendelik ilyen kis számban, mert már amúgy sem lennének versenyképesek a szolgálati idejük jelentős részében a konkurens, lopakodó technikát is felvonultatni képes példányokkal szemben? És emiatt épp csak egy-egy ezredet szerelnek fel velük, tapasztalat-szerzés céljából?

  3. Allesmor Obranna

    Azért ilyen kevés a darabszám, mert a gép bonyolult és a mai lehetőségekhez képest drága. Erre van mind anyagilag, mind pedig technikailag keret.
    A berakott kép a lipecki 04-esről egy nagyon ügyes photoshop munka, ez a gép nem így néz ki. Aki csinálta, azért csinálta, hogy egy fórumon megmutassa, milyen lesz a két “Padlizsán” (az új voronyezsi piros 05-ös és 10-es), ha majd kijön a gyárból. Egyedül az oldalszám színe nem stimmel. Szerintem azt még ő se gonolta volna, hogy az “alacsony láthatóságú” grafitszürke festésre rikító piros oldalszámokat raknak majd. De végül is várható volt, mióta a vadiúj Mi-28N-ek is ugyanezt a szürkét kapták élénksárga oldalszámokkal…

  4. danya:
    “Én is szeretném megkérdezni, hogy: a Flanker, Fulcrum gépek viszonylag nagyobb szériaszámaihoz mérten nevetségesen kevés “32 db” Szu-34-est azért rendelik ilyen kis számban, mert már amúgy sem lennének versenyképesek a szolgálati idejük jelentős részében a konkurens, lopakodó technikát is felvonultatni képes példányokkal szemben? ”

    Sok oka van pl megszünt a SZU. Azok a darabszámok legyen az akár repülő, akár tank akár akármi már ~elképzelhetetlenek. Ha 100dbot vesznek belölle akkor a tizedet rendeltek összevetve az elődjével(Su-24).
    De amúgy se kell versenyképesnek lenniük a lopakodó gépekkel szemben. Egyrészt nem vadász. Másrészt és ez imho a nagyobb ok Oroszonak sok isztánja van. Ott meg semmi überhightech nem jön szembe.

  5. Allesmor Obranna

    Legújabb infó szerint ez egy leendő szíriai(!) MiG-29M2:

    http://russianplanes.net/ID61703

    Nos, ez egy K, illetve KUB (Krueger-lap, nagyobb fékszárny), de ennyire mégse egyszerű a helyzet, mivel az egy dolog, hogy nincs fékhorog, az ugyanis könnyen eltávolítható. De valamiért nincs meg a behúzható légiutántöltő csonk se és ami mégérdekesebb, ezúttal a gép a jóval egyszerűbb, a földi változatú MiG-35-ösök futóművét kapta. Kiváncsi vagyok, hogy a szárny felhajtható-e?
    Ha nem, akkor ugyanis könnyebb lehet jóval a gép, míg a nagyobb szárnyfelület és az RD-33MK hajtóművek nagyobb teljesítménye érdekes kombinációt adhat ennek a masinának.

  6. Szia Danya,
    a Flanker és Fulcrum típusok rendszeresítésekor, csak a szovjet frontlégierőnek negyven nagysebességű típussal felszerelt hadosztálya volt. Ma már nem hogy hadosztályok, de ezredek sincsenek. Manapság az egyesített orosz front és légvédelmi erőknek, alig van ennyi nagysebességű típussal repülő százada.

  7. Kína hadrendbe állította a Type 054A hajócsalád legujabb tagját mely a 891 es számot viseli, de Fregatt nem került egyik flotta állományába se hanem kísérleti rakétaindításokat végeznek vele az első ilyen kísérlet dec28. án Kínai idő szerint 17:00 kor sikeresen végrehajtották tovább fejlesztett HQ-61 HQ-16 és HQ-9 essel. A rakéták továbbfejlesztése mit takar nem tudni, de a hajót új radarral és tűzvezető és vezérlő rendszerrel látták el, a hírek szerint egységnyi idő alatt több rakéta indítása és egyidejű célra vezetése vált így lehetővé.

  8. Nem értem, hogy csináltak olyan műholdrendszert, ami csak fölöttük működik. Azok a műholdak nem állnak meg fölöttük.

    Az oroszok a meglevő gépeiket sem repülik. Nincsenek már meg a SzU ambíciói. Vagy 100 Tu22M van “tartalékban”. Azt se tudom, a rendszerben tartott 60nal mit akarnak. Azzal 1 nagyobb országot le lehetne gyalázni.

    Nagyobb kérdés, hogy mijük lessz a MiG31es helyett?.

  9. gacsat

    Ugyan azt amit a B-52-vel az amik.

    Allesmor Obranna

    Minek rá a megnövelt Kruger-lap???Azt a hajófedélzeti változaton azért növelték meg,hogy csökkentsék a leszállósebességet de a szárazföldi változatnak ezzel soha nem volt gondja.

  10. sulyid
    http://image.baidu.com/i?ct=503316480&z=&tn=baiduimagedetail&word=j-10b%20dsi&in=11648&cl=2&lm=-1&pn=40&rn=1&di=102119506485&ln=409&fr=&fm=&fmq=1325096559015_R&ic=&s=&se=&sme=0&tab=&width=&height=&face=&is=&istype=#pn40&-1&di102119506485&objURLhttp%3A%2F%2Fpic2.xilu.com%2Fxilupic%2F20101202100053878.jpg&fromURLhttp%3A%2F%2Fjunshi.xilu.com%2F2010%2F1202%2Fnews_44_125564_3.html&W450&H338 a kabin üvegén látszik hogy nem két darabból van mint az egy ülésesnek hanem három
    http://image.baidu.com/i?ct=503316480&z=&tn=baiduimagedetail&word=j-10b&in=24323&cl=2&lm=-1&pn=8&rn=1&di=131321168355&ln=1150&fr=&fm=result&fmq=1325097724799_R&ic=0&s=0&se=1&sme=0&tab=&width=&height=&face=0&is=&istype=2#pn8&-1&di131321168355&objURLhttp%3A%2F%2Fwww.showchina.net.cn%2Fbbs%2Fattachmentsbbs%2Fmonth_1004%2F1004181716983a473de4993318.jpg&fromURLhttp%3A%2F%2Fwww.showchina.net.cn%2Fbbs%2Fviewthread.php%3Ftid%3D126631&W640&H496

  11. az AV-8B + tudomásom szerint használhatta az amraamot, mert mindenhol úgy tüntetik fel az an/apg-65 lokátorral felszerelt gépel képesek erre. Más állomok által üzemeltetett av-8b +(Olasz Spanyol) harrierek rendszerben tartják az amraamot ?

  12. Jó kérdés…. Cifut kéne megkérdezni ő azonnal képet is linkelne. :) Az tuti, hogy az AV8b+ apg-65el Amraam képes és +ba integralva is van ahogy a harpoon is. És persze Spanyolo/Olaszo Amraamal is rendelkezik.

    Sanszosan rendszerben is tartják, ha nem akkor pedig ~bármikor megtehetik.

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.