|

Megérkezett Patuxent Riverbe az első X-47B

Nem kis megdöbbenést okozhatott a napokban az Amerikai Egyesült Államok országútjain az a kamion, mely az X-47B egyik prototípusát szállította. A Northrop Grumman UCAV-jának első kísérleti példányát ugyanis eddigi állomáshelyéről, a kaliforniai Edwards bázisról a marylandi Patuxent River Haditengerészeti Légitámaszpontra szállították. A hosszú útra való tekintettel, a még csak kezdeti stádiumban lévő pilóta nélküli repülőgép nem saját szárnyán, hanem leponyvázva, teherautón tette meg a mintegy 4235 kilométeres távot. Az országot nyugatról keletre átszelő, futurisztikus formájú X-47B bizony nagy riadalmat keltett több helyütt: az UFO-hívők körében el is terjedt, hogy egy lezuhant idegen járművet szállítanak egy titkos bázisra.

Természetesen erről szó sincs, és a kedélyeket is hamar lenyugtatta a haditengerészet hivatalos bejelentése, amiben megerősítették, hogy a Northrop Grumman által fejlesztett UCAV utazgatott át több államon. Mint ismeretes, az X-47B-nek eddig két prototípusa épült meg, melyek közül az első idén február 4-én, a második pedig november 22-én emelkedett levegőbe első ízben. Előbbi, vagyis az AV-1 most búcsút mondott eddigi otthonának, az Edwards AFB-nek, és cirka egy napos út után, helyi idő szerint tegnap délelőtt tájékán megérkezett Patuxent Riverbe.

Az X-47B első prototípusa útban Patuxent River felé |Fotó: NAVAIR ,

Ez egyben azt is jelenti, hogy hamarosan sor kerül az X-47B első, szimulált repülőgép-hordozó fedélzeti leszállására, amit egy speciálisan erre a feladatra kialakított pályaszakaszon tudhat le. Ha pedig minden jól megy, a típussal 2013 folyamán elvégezhetik az első valódi leszállást is egy úszó repülőtéren. Eközben az Edwards sem marad X-47B-nélkül, hiszen az AV-2 továbbra is ott marad, hogy elvégezzék vele ugyanazt a cirka egy éves berepülési programot, amit az AV-1 már teljesített.

Mint ismeretes, a US Navy 2018-ra szeretne egy bevehető, pilóta nélküli harci repülőgépet (UCAV) szolgálatba állítani. Ennek alapját képezi az X-47B, valamint konkurense, a Boeing X-45C Phantom Ray. Az ezekkel megszerzett tapasztalatok alapján kerülhet sor egy olyan UCAV kifejlesztésére, amit szükség esetén önálló bevetésekre lehet küldeni harci zónákban. Ezzel egyrészt komoly költségeket takarítanak meg, másrészt pedig nem veszélyeztetnek emberéletet. Természetesen a hagyományos, pilóta vezette típusok is szolgálatban maradnak, hiszen minden feladatot nem láthat el egy UCAV, ám sok esetben kedvezőbb az alkalmazása, mint a konvencionális „vasaké”.

9 hozzászólás “Megérkezett Patuxent Riverbe az első X-47B”

  1. Ha en UFO-hivo lennek, akkor azt mondanam, hogy evekkel ezelott lezuhant egy UFO az Edwards kornyeken, amit csak a Patuxent River tamaszponton tudtak volna megfeleloen megvizsgalni, de feltek, hogy lebuknak szalitas kozben, ezert ugy csinaltak, mintha kifejleszettek volna egy UAV-ot, ami hasonlit a lezuhant UFO-ra, aztan amikor mar hihetonek talaltak a fedosztorit, akkor becsomagoltak az UFO-t es X-47B-bek kikialtva elszalitottak a celallomasra mindenki szeme lattara.

    Nem komolyan venni! :-)