A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Indiában egy napelemmel működő pilóta nélküli felderítőgép kifejlesztésén fáradoznak. A munkálatokat a Aeronautical Development Establishment (ADE) végzi, és most külföldi partnert keresnek a projekthez. A cél a 15 napos folyamatos működés, bármiféle emberi beavatkozás nélkül, és ezt a gép kis méretének köszönhetően csak napelemes meghajtással lehetséges elérni. Az ADE már több kisméretű UAV-t is kifejlesztett, legújabb termékük a két kilogrammos kategóriába tartozik, és most megy át a repülési vizsgákon – de már 300 milliméter alatti micro UAV kategóriában is van típusuk. Pilóta nélküli célgépet is gyártottak, a Pilotless Target Aircraft Lakshya elnevezésű gépből 50 darabot szállítottak le az Indiai Légierő megrendelésére, a továbbfejlesztett Lakshya-II pedig hamarosan állhat szolgálatba.
—–
Az orosz Mil helikoptergyár napokon belül megkezdi az azerbajdzsáni Mi-35 támadó helikopterek átadását. A Mi-24 továbbfejlesztésével született típus 24 példányának rendszeresítéséről 2010 szeptemberében egyezett meg az azerbajdzsáni kormány és a Roszoboronexport, a szerződés értéke 360 millió dollárra tehető. Az APA jelentése szerint az első két példány már készen áll a Roszvertol üzemében a leszállításra.
—–
A Northrop Grumman 690 milliós szerződést kapott a Pentagontól az eredetileg izraeli fejlesztésű, de Amerikában is gyártott Litening célzókonténer rendszeresített példányainak logisztikai ellátására és a konténer továbbfejlesztésére. Az összeg magában tartalmazza az új verzió integrációját a harci típusokra, és a már legyártott konténerek átalakítását az új verzió képességeinek megfelelően.
—–
India 59 millió fontos szerződéssel látta el a BAE Systems vállalatot, mely pénzt az IAF Hawk gépeinek alkatrész utánpótlásának biztosítására kapta az angol cég. Ezzel együtt India már 600 millió fontot költött Hawk kiképzőgépeire az elmúlt 18 hónapban. A pótalkatrészeken kívül földi kiszolgáló berendezéseket is szállít a BAE.

Az Indiai Légierő számára készített Hawk ,
Ha már a Hawk-nál tartunk, említsük meg, hogy Ausztráliában a típus üzemidő hosszabbítását vizsgálják. Az AIR 5438 név alatt futó program első részében modernizációs lehetőségek kidolgozása a legkisebb kockázati tényezővel a cél, erre 42,7 millió amerikai dollárt adott az Ausztrál Kormány. Az első fázissal valószínűleg 2013-2014 körül végeznek, utána megkezdődik a gépek átalakítása. Az üzemidő hosszabbításon kívül modernizációt is végrehajtanak a gépeken, mivel még sokáig számolnak a típussal; a Super Hornet és az F-35 pilóták is még hosszú ideig a Hawk 127 típuson kapják meg az alap harci kiképzést. Az egész program költségeit 100 millió és 300 millió zöldhasú közé számolják az illetékesek.
—–
Az Airbus megkezdte a francia CN-235 könnyű szállítógépek átadását. A tavaly 8 gépre leadott megrendelés első példánya a Direction Générale de l’Armament (DGA) repülés tesztelő központjába került, hogy megvizsgálják a gép képességeit. A Francia Légierő állományában már üzemel a típus, ezért az újabb 8 példány rendszeresítése nem okoz különösebb gondot a pilóták és műszakiak számára. A fennmaradó 7 példányt 2012 végéig szállítja le az Airbus. A 8 CN-235 302 millió dollárjába került a francia adófizetőknek.
[singlepic id=1687 w=584]
Kormányzati források szerint Spanyolország az elkövetkező hetekben 309 millió eurót utal át az Eurofighter GmBH számlájára, a honvédelmi költségvetési megszorítások ellenére. Az így fennmaradó 400 millió eurós adósságot a jövő évben tervezik rendezni Spanyolországban. A 87 Typhoon összesen 12 milliárd dollárjába kerül az ibériai országnak.
[singlepic id=1721 w=584]
Újabb beszállítókkal gazdagodott a brazil KC-390 szállító és légi utántöltő repülőgép programja: az Embraer Defense and Security embereinek sikerült megegyezniük a portugál OGMA – Indústria Aeronáutica de Portugal and EEA – Empresa de Engenharia Aeronáutica vállalattal, valamint a Hamilton Sundstrand elektronikai berendezéseket gyártó céggel. Előbbi cég szakemberei tervezői munkával szállnak be a projektbe, – különböző alkatrészeket fognak tervezni – míg utóbbi cég az elektromos ellátó rendszert szállítja majd a brazil szállítógépbe.
—–
Szaúd Arábia légtérellenőrző gépeinek modernizációja mellett döntött. A munkát a Boeing végzi el, az átalakítás kizárólag a gépek radarjára és a hozzá tartozó berendezésekre vonatkozik. Az 5 db E-3 Sentry felújítása 50 millió dollárba kerül.
—–
A Királyi Légierő Tristar utántöltő gépei kaptak pár hónapot haladékba, miután a váltó típus A330 MRTT rendszeresítése késik. Az angoloknál Voyager névre keresztelt A330 első példányát már átvették, de az csak a következő évben költözhet Brize Norton-ba, és kezdheti meg a veterán háromhajtóművesek leváltását.