Mint tudjuk a svájciak választása nemrégiben a „svéd kiskacsára” esett, ami persze nem igazán tetszik a tenderre nagy verőlegényekkel nevezett Dassault-nak és EADS-nak. Egyesek tartanak attól, hogy minden tólük telhetőt meg fognak tenni, hogy a célegyenesben befűtsenek a Saab-nak.
A védelmi bizottság tagjaként Roland Borer, (Svájci Néppárt) azon álláspontját fejtette ki, hogy elképzelhető, hogy az Eurofighter és a Rafale fejlesztői, azaz az EADS és a Dassault megtámadja a döntést, lévén a tender kiírásában feltételként szerepelt, hogy a győztes típusnak hadrendben kell állnia – márpedig ez a Gripen E/F változatáról még nem mondható el. A védelmi minisztérium reakciója az volt, hogy nem tartanak ettől, lévén a Gripen E/F a hadrendben álló C/D variáns továbbfejlesztése.
Ugyanakkor az értesülések szerint a minisztériumon belül azon agyalnak, hogyan lehetne minimalizálni ezen kockázatot. Egyik lehetséges megoldásnak tűnik, hogy a Gripen NG program kiteljesedéséig és az új verzió svédek általi hadrendbe állításáig C/D változatú példányokat lízingelnének, amit aztán E/F gépekre cserélnének be.

Gripen a svájci Alpok felett | Fotó: Saab ,
Mindeközben az ellenzék sem tétlenkedik: a hétvégén a típustól függetlenül a beszerzést ellenző Szociáldemokrata Párt jelezte, hogy azon lesz, hogy népszavazásra vigye a dolgot, ha az a védelmi szektoron kívüli költségvetési megszorításokkal, vagy a védelmi költségvetés növelésével járna. Elmondásuk szerint attól tartanak, hogy a 3,2 milliárd frankos beszerzés negatív hatással lehet többek közt az oktatás, a tömegközlekedés és a mezőgazdaság költségvetésére. Elmondásuk szerint ha népszavazásra kerül sor és az elbukik, akkor azon lesznek, hogy a beszerzésre 2025-ig moratóriumot harcoljanak ki.
—–
A Gripen NG körüli tisztánlátás kedvéért íme egy kapcsolódó bejegyzés, mely helyre teszi a félreértéseket:
Gripen NG: kérdések és válaszok