|

HTKA Hírhalom 2011. 48. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Tajvani Légierő flottája három új forgószárnyassal bővült, miután átvehették az Eurocopter-től 2010 januárjában a megrendelt EC225 Super Puma-kat. A helikopterek egy An-124 gyomrában érkeztek a szigetországba, ahol a kutató-mentő feladatok ellátására használják őket az óceán és a hegyek felett. A 3 példány mindegyike fel van szerelve az éjszakai és rossz időjárásos üzemeléshez szükséges eszközökkel.

—–

A Bell Helicopter a napokban adott át két példányt a Bell 412 jelzésű helikopterből a Sri Lankai Légierő számára. Az átadási ünnepségen a Bell alelnöke, Larry D. Roberts úgy nyilatkozott, hogy a szerződéssel sikeresen tovább éltetik a Bell Helicopter és a Srí Lankai Légierő között több mint 40 éve fennálló partneri kapcsolatot. A ceremónián a vevő ország légierejét Abeywickrema légi marsall képviselte, aki hivatalosan is átvette a gépeket Srí Lanka számára.

Srí Lanka két új Bell 412-esének egyike

A Srí Lankának átadott Bell 412-esek egyike | Fotó: Bell Helicopter ,

A Raytheon egy új “ultrakönnyű” bombát fejleszt, melynek már elvégezték az első repülési próbáit is. A mindössze 12 font tömegű (ez 5,436 kg-nak felel meg) STM Phase II (Small Tactical Munition Phase II) 22 inch, azaz 55,88 cm hosszú, ezzel 5 cm-rel rövidebb a fejlesztés kiinduló pontjául szolgáló STM Phase I-nél. A repülési tesztek során a bomba repülés közbeni viselkedését tesztelték a Yuma lőtér feletti légtérben, egy Cobra pilóta nélküli repülőgépre szerelve, a fegyver oldására viszont még nem került sor.

Irányítórendszerként GPS és félaktív lézeres berendezések szolgálnak. A 25 millió dolláros fejlesztés egyik alapfeltétele volt az említett kis méret, így a fegyver elhelyezhető az amerikai haderők által közösen rendszeresített indító csövekben.

A Raytheon STM repülési tesztre történő előkészítés közben

A Raytheon STM repülési tesztre történő előkészítés közben | Fotó: Raytheon ,

Az Ausztrál Védelmi Erők átvették az utolsó Tiger harci helikoptert is a megrendelt 22 darabból. Az utolsó példány átadásának tiszteletére ceremóniát rendeztek Brisbane-ben, ahol a típust gyártó Australian Aerospace vezérigazgatója, Dr. Jens Goennemann elmondta hogy a gyártás vége mérföldkövet jelent mind az AUsztrál Hadsereg és Ausztrál Védelmi Erők, mind az Australian Aerospace történelmében. Az Ausztrál Kormány 2001-ben rendelt 22 darabot az Eurocopter által tervezett Tiger ARH (armed reconnaissance helicopters) típusból 2 milliárd dollárért, de azokat licenszgyártás keretében a hazai Austral Aerospace gyárában készítették el.

Újabb sikeres teszten van túl az EMALS – először került sor az Amerikai Haditengerészet jövőbeli legfontosabb típusának felgyorsítására az elektromágneses katapult segítségével. A 2010 decembere óta több géptípust is a levegőbe segített eszköz legutóbb egy F-35C Lighting II-t gyorsított fel felszállósebességre. A tesztre november 18-án került sor, Lakehurst-ben – a gépet irányító pilóta, Christopher Tabert szerint a teszt teljes sikerrel végződött. Véleménye szerint az új elektromágneses katapult segítségével a felszállás nagyon hasonló a hagyományos gőzkatapultos felszálláshoz, amit már idén nyáron teszteltek, összesen 50 felszállást végezve.

—–

Pár hete mi is írtunk róla, hogy a Dubai Air Show-ról hazafele térőben a tengerbe zuhant egy olasz M-346 Master kiképzőgép. Az esetre november 18-án került sor, a baleset óta keresés folyik az eltűnt roncs után. November 30-án előrelépés volt az ügyben, búvárok megtalálták a repülőgép néhány darabját a Perzsa Öbölben Palm Deira közelében. A szonár segítségével megtalált darabokat kiemelték, és olasz szakértőkkel együtt közösen próbálják kideríteni mi okozhatta a balesetet. Az gépet szerencsére mindkét hajózó időben elhagyta, őket hamarosan ki is mentették és kisebb sérülésekkel szállították kórházba.

—–

A RAF feloldotta a BAE Hawk T2 és Tucano típusról a repülési tilalmat, de a Hawk T1 verzióra még mindig érvényben van. A 3 típus a Tornado GR4-esekkel együtt november 8-án tiltották le a repülésről, miután a Red Arrows egyik gépével halálos baleset történt a földön állva melyet a Martin Beaker Mk10 katapultülés hibás működése okozott. Ugyan a Tornado-k már november 17. óta újra szárnyalhattak, a Hawk verzióira és a Tucano-ra továbbra is fennált a repülési tilalom. A modernebb Hawk T2 és Tucano típusokra a közelmútlban vonták vissza a repülések szüneteltetését, miután ezekben más eljárás alapján működik a katapultálás. A Hawk T1-esek továbbra sem repülhetnek, így egy időre a Red Arrows tagjainak is hanyagolniuk kell a gyakorlást.

22 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 48. hét”

  1. Irán: Allah segítségével, hős gárdistánk feltörte az imperialista robot kémrepülő szoftverét és leszállította a szent iráni földre. Átalakítása után New York fölött fog repülni Allah harcosainak megbízásából…

    USA: Az irániak már olyan veszélyesek, hogy békés mezőgazdasági térképező gépeink sincsenek biztonságban. Ma megzavarták egy fegyvertelen, humanitárius feladatot végző pilóta nélküli gép vezérlését, mely a sivatagba zuhant. Az USA nem sokáig tűrheti a terrorista országok agresszióját.

    UAV: basszus, lemerült a laposelem….. most itt kell leszállnom,, sehol egy konnektor….

  2. És mért lenne ez a hír kacsa?
    Mert a jenki gépeket nem lehet lelőni ?
    Nincs ebben semmi, pár éve került nyilvánosságra hogy az usa irakban ? vagy Afganisztánba? állomásoztat hiper szuper lopakodó pilóta nélküli gépeket .

  3. Nem, nem kacsa…. Valszeg tényleg náluk van…. A vinyóján meg az új amerikai radar és hajtómű rajzai, valamint egy komplett nuki bomba rajzai, amik kb. 20 évvel vetik vissza az iráni atomot és az orosz/kínai radar és hajtóműgyártást…

  4. Komolyra fordítva: mi lehet olyan különleges ebben? Komolyan gondolja valaki, hogy ebben a gépben (és a többiben) olyan technológia van, amely úgynevezett “Forró”??? Na neeee……. Lehet benne műholdas adattovábbító, lehet benne számítógép, lehet benne ilyen-olyan kamera, rögzítő…. Max a formája különleges….Az amiknak nem nagy veszteség….

  5. Korbábban már irán beszámolt róla hogy 2 db van belőle, hogy nagyon sérült e vagy sem azt nem tudni de Irán átadja kínaiaknak és az oroszoknak elemzésre.
    Szakértők szerint Irán azért képes önállóan létrehozni hasonló pilótanéküli gépeket .Persze nem egy RQ-170-est

  6. Egyébként szerintem a hír kacsa, de:
    “Komolyan gondolja valaki, hogy ebben a gépben (és a többiben) olyan technológia van, amely úgynevezett “Forró”?” Ezért a semmiségért mennyit is fizetett az amerikai kormányzat. Ha így nézzük akkor azt mondom hogy egy jó kis technológiai transzfert kapnának az irániak, ha mégsem kacsa lenne a hír. Azonban van egy másik szál ami jobban izgathatná a katonákat:A nukleáris fejlesztések kapcsán Iránnál sokszor beszéltek hagyományos precíziós robbantási kísérletekről. http://translate.googleusercontent.com/translate_c?hl=hu&ie=UTF8&prev=_t&rurl=translate.google.com&sl=en&tl=hu&twu=1&u=http://en.wikipedia.org/wiki/Explosively_pumped_flux_compression_generator&usg=ALkJrhgqhMDXgPSF_24HJJQkb9bOpvTMvA
    Egyesek állítják hogy valamiféle EMP kísérletek folynak ami számomra hihető hiszen itt is volt hasonló írás egy ugyan ilyen szerkezetről illetve USA -beli tesztsorozatról. Ráadásul beleillik az Iráni taktikába.

  7. Nos az amik nyilatkoztak: elvesztették a kapcsolatot az egyik gépükkel. És nincs meg. De ennek ellenére nincs bizonyíték. Ugyanis még egy egyszerű FPV szettnél, ha elveszik a kapcsolat a gép visszatér a kiindulási pontra. Tehát a kapcsolat kiesése nem jelentheti a gép elvesztését. Egy egyszerű FPV szettnél azért ez a gép sokkal bonyolultabb kell hogy legyen.A másik amit a fórumokon emlegetnek az önmegsemmisítés lehetősége. Nos ez viszont nekem tűnik kacsának. Ki a fene menne a visszatérő gép mellé ha abban bomba lenne.

  8. Nos valóban kaptak ilyen rendszereket, de hazai rendszereik is vannak. Nagyon érdekes hogy az irániak nagyon sokszor használnak rutin szerűen például harctéri lokátor rendszereket terület figyelésre. Ugyan akkor például Magyarországon ennek nyomát sem látom.

  9. De most tényleg? Miért kell minden csip-csup ügyről tudni és tudosítani? A semmi közepéb vannak ezek a szerkezetek. Nukleáris robbanófejekkel is történt már baleset, és asszem senki nem halt bele egyszer sem. Legközelebb elvárjuk azt, hogy azt is jelentség, hogy kisci joe véletlenül beveri a fejét valamibe… ? :)