|

Repült a második X-47B

Újabb fontos mérföldkőhöz érkezett a Northrop Grumman, s egyben az Amerikai Egyesült Államok Haditengerészetének pilóta nélküli repülőgépekkel foglalkozó programja. November 22-én ugyanis teljesítette első felszállását az X-47B AV-2 jelzésű, második prototípusa. A jeles eseménynek a kaliforniai Edwards légitámaszpont adott otthont, ahol idén február 4-én az AV-1, vagyis a típus első példánya megkezdte a berepülési programot. A most debütáló AV-2 legnagyobb repülési magassága ezúttal 5000 méter volt, ezen kívül csak az alapvető repülésvezérlő rendszereket vizsgálták a földi megfigyelők. Ezután az UCAV tett még néhány iskolakört, majd landolt az Edwards betonján.

X-47B-k egymás között |Fotó: Northrop Grumman ,

Az AV-2 a tervek szerint egyelőre ott is marad, ellentétben az AV-1-el, melyet jövő hónapban a marylandi Patuxent River haditengerészeti támaszpontra szállítanak. Ezzel egyben elkezdődnek a szimulált repülőgép-hordozó fedélzeti leszállások, amiket egy speciálisan erre a feladatra kialakított pályaszakaszon tudhat le az X-47B. Ha pedig minden jól megy, a típussal 2013 folyamán elvégezhetik az első valódi leszállást is egy úszó repülőtéren.

X-47B, az egyik esélyes |Fotó: Northrop Grumman ,

Mint ismeretes, a US Navy 2018-ra szeretne egy bevehető, pilóta nélküli harci repülőgépet (UCAV) szolgálatba állítani. Ennek alapját képezi az X-47B, valamint konkurense, a Boeing X-45C Phantom Ray. Az ezekkel megszerzett tapasztalatok alapján kerülhet sor egy olyan UCAV kifejlesztésére, amit szükség esetén önálló bevetésekre lehet küldeni harci zónákban. Ezzel egyrészt komoly költségeket takarítanak meg, másrészt pedig nem veszélyeztetnek emberéletet. Természetesen a hagyományos, pilóta vezette típusok is szolgálatban maradnak, hiszen minden feladatot nem láthat el egy UCAV, ám sok esetben kedvezőbb az alkalmazása, mint a konvencionális „vasaké”.

9 hozzászólás “Repült a második X-47B”

  1. Csodálom, hogy a Lockheed nem vesz részt a versenyben, pedig a csökkentett észlelhetőségű gépek terén élen járnak, na meg minden zsíros üzletben benne vannak.

    Érdekes, hogy mindkét gyártó a csupa szárny megoldást választotta, persze tudom, hogy ennek kedvezőbb az RCS értéke de ezek még csak teszt gépek…

  2. @Roni
    Gondolom ha valamelyik orosz tabornokot kerdeznek meg, akkor megmondana, hogy elen jarnak, jelenleg hetszer olyan jok mint az amerikai gepek, es felkeszultek azok kivedesere. Az aktiv raketarendszereik, pedig a jelenlegi amerikai generaciot koveto generaciot koveto generaciot is kepesek elharitani 105% (Medvegyev ezt kerte) biztonsaggal.

    :)

  3. …aztán egy negyven dolláros orosz szoftverrel, és egy légycsapóra szerelt antennával egy kis burnuszos írástudatlan arab tenorista sorrund mp3-at fog sugározni a géppel – az Al Jaziranak.

    Legalábbis eddig úgy tűnik, az elektronikának, amibe kívülről lehet adatokat bevinni, vannak lehetőségei a külsősöknek is.