|

HTKA Hírhalom 2011. 47. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Finnország és Svédország közös kiképzőflotta fenntartásáról tárgyal. Az ötlet azért merült fel, mert a Svéd Királyi Légierő Saab 105 kiképzőgépeinek hamarosan lejár az üzemideje, ezzel egy időben, 2017 és 2020 között a Norvég Légierő is elveszíti alapszintű kiképzésre használt típusát, a Vinka propellereseket. Jarmo Lindberg, a Norvég Légierő parancsnoka elmondta, hogy jó ötletnek tartják a közös kiképzési rendszer felállítását, ámde ez nem jelentené semmilyen katonai szövetség létrejöttét, és még mindkét félnek át kell gondolnia az ötlet hasznosságát, mielőtt meglépik azt.

A tárgyalások ürügye mögött a lassan nyugdíjba vonuló géptípusok mellett az is állhat, hogy a kanadai NFTC (NATO Flying Training Canada) mintájára létrehozandó Advanced European Jet Pilot Training (AEJPT) kivitelezésével problémák adódhattak.

Hamarosan újabb indiai megrendelésre számíthat az orosz Mil helikopter gyár, miután Indiában 59 Mi-17-V5 helikopter beszerzését tervezgetik. Ázsia második legnagyobb népességű országa már 2008-ban rendelt 80 darabot a legendás orosz szállítóhelikopter legújabb változatából, – a rendelés akkor 1,34 milliárd dollárjukba került – de ha megnézzük a hosszútávú terveiket, akkor mindjárt megértjük az újabb bővítést: hosszú távon nem kevesebb mint 900 helikopter üzemben tartásával számolnak.

Ez a hatalmas mennyiség a következőképpen oszlana meg:

  • 384 könnyű szállító és felderítő
  • 139 közepes szállító
  • 90 haditengerészeti többfeladatú forgószárnyas
  • 65 könnyű támadó
  • 22 nehéz támadó
  • 15 nehéz szállító
  • 12 különleges személyek szállítására átalakított VVIP
  • 5 haditengerészeti korai előrejelző radarral felszerelt helikopter
  • és 86 példány a hazai fejlesztésű Dhruv „kávédarálóból”

A VVIP szállításra szolgáló típust már kiválasztották az AW-101 személyében, és a cikk fő témájaként szolgáló közepes szállítófeladatokra tervezett Mi-17-V5 típust valamint az Ah-64D Longbow Apache-t mint nehéz támadó helikoptert már kiválasztották, de a többi még nyitott kérdés. A hamarosan megrendelésre kerülő Mi-17-V5-ért 1 milliárd dollár körüli összeget utalnak majd az orosz gyár számlájára, és mind az 59 példány, a korábban megrendelt 80-hoz hasonlóan felfegyverezhető konfigurációban érkezik majd.

Izraelben eldöntötték, hogy az első F-35 század a Nevatim légibázisról üzemel majd. A légierő fejesei azért választották a Negev melletti bázist, mert az infrastruktúra és a kiképzési rendszer magas szinten ki van építve a bázison, ez felel meg legjobban az 5. generációs vadászbombázó elhelyezéséhez. Izrael tavaly írta alá a szerződést az F-35 Lighting II megrendeléséről, miután évekig hiába kérték a típus forráskódjainak átadását. Az IAF első példányai várhatóan 2015-ben érkeznek meg a Nevatim légibázisra.

Az Egyesült Arab Emirátusokban megrendezett Dubai Airshow-n Szaúd Arábia követsége megrendelte hadseregük UH-60A helikoptereinek modernizációját. Az átalakítás kivitelezője a Sikorsky Aerospace Services. A dúsgazdag arab ország 12 forgószárnyasának modernizációját rendelte meg, ezek a példányok a típus „L” variánsának szintjére kerülnek, ez jelenti a T700 hajtómű átalakítását T701D verzióra, új repülésvezérlő rendszer beépítését, valamint az avionika és a műszerfal modernizálását. Az üzlet költségei nem kerültek nyilvánosságra.

Jelentős eseményt ünnepelhettek indáiban a Hindustan Aeronautics Limited emberei, miután novemberben megkezdhették a Szu-30MKI típus teljes mértékű gyártását az üzemeikben. A licenszről még 2000. december 18-án döntött az orosz és indiai kormány, melynek értelmében az indiai cégnek 140 Szuhoj legyártására van licensz szerződése, 12 gép/év gyártási sebességgel, ám az indiai kormány a gyártás sebességének felfuttatását kérte.

A Brunei Szultánság az amerikai Sikorsky gyártól UH-60 típusú helikoptereket rendelt. Az új típussal a Royal Brunei Armed Forces állományában üzemelő Bell 212 és BO105 típusokat akarják leváltani. A Black Hawk-ból összesen 12 példány érkezik majd 2013 és 2015 között.

4 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 47. hét”

  1. Két magyarázat van a kevés AH-64D-re:

    1,Egyenlőre csak keveset vettek,hogy ne bukjanak nagyot akkor ha nem válik be(itt főleg az extrém magas hegyi üzemeltetésre gondolok)ha beválik akkor bővítik a flottát.

    2,Csak azért vették,hogy tanulmányozhassák,tapasztalatokat szerezzenek a saját harcihelikopter projektük előremozdítása céljából.