Közel két évvel az első és alig 8 hónappal a második prototípus szűzrepülése után végre levegőbe emelkedett a Szuhoj T-50 harmadik repülőképes tesztpéldánya is.
A harmadik gép első levegőbe emelkedésére az Amur menti Komszomolszk repülőteréről került sor ma délelőtt és ahogy a korábbi példányok szűzfelszállásakor, ezúttal is Szergej Bogdan tesztpilóta foglalt helyet a katapultülésben. Az egy órás tesztrepülés az illetékesek beszámolói szerint sikerrel zárult, minden tervezett ellenőrzést teljesítettek, a gép pedig minden hiba nélkül érkezett vissza és szállt le a létesítmény futópályájára.
A PAK-FA (Front Légierő Perspektivikus Repülő-komplexuma) program jól halad, a két repülőképes példány eddig összesen több mint 100 tesztrepülést teljesített, továbbá részt vettek az idei MAKSz rendezvényen is, ahol némi anomália is jelentkezett, a T-20-2 jelzésű második prototípus jobb oldali erőforrásának pompázsolását az NPO Szaturn Item 117 típusú erőforrás digitális hajtómű-vezérlő rendszere és a tüzelőanyag-szabályzó együttes hibája okozta.
További képek:
Elsiklott a figyelmem de akkor a 2. gépben már az eredetileg neki szánt hajtómű került és azóta is az van benne?
Van valami infó arról,hogy ennek a törzsvége milyen kialakítású mert az 51-es és 52-es gépnek különböző.
51: http://i45.tinypic.com/2s0gv84.jpg
52: http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/napok/maksz_beharangozo/maks1.jpg
Nem, a 117S az a jó öreg AL-31 Szu-35-höz tunningolt legerősebb változata tvc-vel, a végleges hajtómű elvileg még jobb lesz, a 117- nek nevezik majd, de feltehetően szintén erős rokonságban lesz a 31-essel. Az elnevezések oroszos módon persze teljesen logikusan:)
Torzsvege az egyesnek azert mas, mert dugohuzo es mas extrem tesztekhez hasznaljak azt a kupot a seggen :), termeszetesen a vegso verzioban mar nem lesz.(a 3ik tesztgep allitolag inkabb fedelzeti berendezesekben jelent tobbet, mint az elozo ketto, pl. radar meglete)
maxim
Köszönöm!
Te jó ég, már két éve? Valahogy közelebbinek tűnt az első felszállás…
Üdv emberek!
ezek a muszkák mindig olyan kellemes külsejű gépet csinálnak/mielőtt megdorgálnátok, tudom ez még nem a végleges forma/
Tudom, hogy a ruszkik tagadják, hogy a kínai masinához nem adtak támogatást, de azért már külsőre is nehéz letagadni:)
Kína a napokban mutatta meg az újságíróknak a SZU-30MK2 kópiáját a J-16-ot. Már 24 drb-ot le is gyártottak. A lopás nagyon megy nekik.
~ 20 hónap és 100 felszállás. Hm…. Finoman szólva elgondolkodtató. Egy szériaérett gép berepülési programja 3-4 ezer óra és kb. ugyanennyi felszállás. Ez megy egy protó.
Duplázzuk meg a fenti tepmót. Azzal a tempóval 12 év alatt be is fejeződik a protó tesztelés.
Szerintem mindent kifejeznek a fenti számok. Aki szerint ebből a gépből lesz szérigép 2018 előtt, az vendégem egy rekesz Gösserre… :)
Rendszeresítés? A Szu-34 tempójából ítélve valahol 2023 tája. Optimistán.
„Aki szerint ebből a gépből lesz szérigép 2018 előtt, az vendégem egy rekesz Gösserre… :)”
Ez felreertheto.. Mert szerintem hiaba nem lesz szeria addigra akkor is josz a rekesz gosserel :D
Szerintem ha tobb $ kapnanak gyorsitani tudnanak a repulesek utemezesen is… Persze ki tudja milyen problemak vannak ott… minden esetre valaki epp a multnap mondta az F35 kapcsan, hogy aki latta mar a harmadik gepet az szoljon.. hat tessek :P Valamit csak dolgozgatnak.. Igaz a Kinai masinarol nem sok hir van azota…
20 honap egy kicsit csalokat, mert az elso protonal is a kezdeti par gyari teszt felszallas utan volt egy kis holt idoszak (talan fel ev, vagy meg tobb), amig atszallitottak a gepet Moszkvaba. 100 (mostmar talan 120 is megvan :)) lenyegeben az idei ev termese. 2023 egy kicsit tulzo, inkabb a ketto kozott lesz.
Ha minden igaz akkor az ev vegere, talan jovo ev elejere fel fog szallni a negyedik gep is.
„Kína a napokban mutatta meg az újságíróknak a SZU-30MK2 kópiáját a J-16-ot.”
?????
Akkor a belsőfegyvertérrel ellátott j-16-ból már legyártottak 24 db?
Aminek felszállását 2011 nyarára tervezték ?
Roni
Ha SZU-30MK2 kópia akkor nincs belső fegyvertere.
molni
Ez csúsztatás és te is tudod!A tempó nem megduplázódik a gépek növekedésével,pl 5 géppel nem dupla annyit lehet repülni mint 2 géppel.
Mármint merre csúsztatok? Mert pontosan azért szorotam meg kettővel, mert a kezdeti tempóval alacsony. Akármennyire optimistán nézem, akkor sem lesz gyorsabb. Legyen akkor 12 hónap 100 felszállás. Ha ezt négyszerezed meg fél éven belül akkor hol leszel? Évi 400 felszállás –> 100 év. Hát a fegyverzetinegrációs tesztek? Hm…? No offense, de asszem volt olyan hónap, hogy az F-35 egy változata (vagy összes) 300 felszállást csinált egy hónap alatt. Ettől a PAK-FA fényévekre. Van.
Hol a végleges hajtómű? Hát a fegyverzet?
molni
Amíg egy gép volt addig csiga lassú volt a tempó,pl elrepedt a HUD mert az egyik szerelő véletlenül megütötte.Ebben az esetben nulla gép repül amíg ki nem cserélik a HUD üvegét(ez sok idő mert újra le kell gyártani)viszont ha több géped van akkor nem nulla lesz a repült idő hanem csak kevesebb.Ezért írom azt,hogy nem megduplázódik a repült idő hanem többszörösére nő ahogyan növekedik a repképes gépek darabszáma.
A végeleges hajtómű evolúciós lesz gondolom, a fegyverzet más kérdés, azért tényleg aggódom, bár az oroszok ilyen téren sosem voltak annyira nyíltak, mint a repülőkkel a légiparádékon.
Nekem pillanatnyilag a legnagyobb kérdés, hogy minek tekinthetjük a PAK-FA-t? Ha techdemo-nak, akkor kizárt, hogy kész lesz 18 előtt, ha prototípusnak, akkor van rá esély, szerintem nem is kicsi.
Szerintem ez nem tech demó és sokkal közelebb áll a széria gépekhez mint az YF-22 az F-22-höz.
Az YF-22 70%-ban át lett tervezve. Pedig a program céljai tiszták voltak. Ez az első orosz stealth gép. Ebből mindenki saccolja meg, hogy mennyiben rögzül a konsrukció. Ha mégis tévednék, akkor meg a gép olyan lesz amlyen a szívócsatornák ismeretében. Vagy nem lesz egészen stealth vagy a hajtómű teljesítményből nagyon komolyan fel kell áldozni valamennyit a szent cél oltárán…
Valószínűleg úgy határozták meg a hajtómű szükséges teljesítményét,hogy ott van az álló lapátsor ami eltakarja a turbinalapátokat.Itt nem utólag került bele mint a SH-ba(a Rafale is nagyon „combos”pedig annak is ugyan így árnyékolják a turbinalapátokat).Mennyivel okoz több veszteséget ez a megoldás mint az „s” alakú szívócsatorna?
Ha ez nem csak valamilyen technológia-demonstrátor, akkor tisztán pénzkidobás. Tekinthető egyáltalán ötödik generációsnak ebben a formában?
blogen
„Tekinthető egyáltalán ötödik generációsnak ebben a formában?”
Mire gondolsz ami miatt nem 5.gen?
@molni: te magad mondtad annak idején, hogy a generációs besorolás képlékeny. Nos, most te vedd ezt figyelembe. Nem tudjuk az orosz vezetés céljait a géppel. Nem tudjuk, hogy pontosan milyen szempontok alapján készül, milyen követelményeket kell kielégítenie.
Hogy mit nevezünk 5. generációnak?
– Nos, először is komoly ember-gép kommunikáció szükséges. Ezt kívülről nem lehet megállapítani, de a Szu-35-ösnél sokat aprítottak a tejbe, várhatóan a PAK-FA esetében is megugorják a lécet.
– Belső fegyvertér. Az eddig látott képeken ezzel biztosan bírnak a gépek, tehát kipipálva.
– Szupercirkálás. Nos, a T-50-es hihetetlenül alacsony légellenállását és az egyre izmosabb hajtóműveket tekintve ez is meg van, ahogy a belső fegyvertérben hordozott fegyverzet is.
– Kiváló repülési jellemzők. Láttuk már repülni párszor, nem kell szégyenkeznie sem az orosz, sem a többi típus előtt, de ez is relatív.
– Alacsony radarkeresztmetszet. Egy újabb labilis pont. Ki határozza meg ennek mértékét? Mi az etalon? Azt láttuk, hogy az orosz mérnökök komolyat léptek előre a MiG-29/Szu-27 típuscsaládokhoz képest, de ugye látszólag elmaradnak a Raptorhoz képest. De itt megint bejön a rendszeresítő szervezet igénye. Mi van, ha az oroszoknak nem kell olyan mértékű „lopakodó”-képesség, mint amit az amik az F-22/YF-23 vagy a B-2 vonallal megalkottak? És sokan elfelejtik, hogy az oroszok sem egyből ugrottak nagyot, tanulópénznek ott volt az MFI projekt.
(- Sokak a tolóerő-vektorálást is ide veszik, de pl az F-35-ösnél nincs, tehát ezzel az erővel az nem 5. gen….)
Szvsz a konstrukció nem sokat változik majd a sorozatgyártásba kerülésig, azonban mi gátolja meg őket, hogy egy olyan evolúciót hajtsanak végre, ahogy a kínaiak tették a J-10-zel? Egy ideig gyártják a ‘butább’ verziót, a fejlesztési program haladtával pedig átállnak a „hardcore” verzióra. Nem tudhatjuk…
Mivel még nem igen van benne radar meg fegyver, aligha. De szerintem eléggé abba az irányba mutat, ha jelenlegi formájában készülne el, akkor is az lenne.
Nekem nagyon szimpatikus a gép, szóval hajrá oroszok a fejlesztésével, és gyertek el vele Kecskemétre:)
Tulajdonképpen volt itt is techdemo verseny a Mikoyan 1.44 és a Szu-47 Berkut között. Más kérdés, hogy a PAK-FA az amerikai példákkal ellentétben nem igen hasonlít egyik előzetes techdemora se.
A stealth képesség súlyos hiányosságaira gondolok. Anélkül nincs öt gen. Tulajdonképpen volt valamilyen szintű igazság az Eurofighter kampányban, hogy 90%-ban Raptor, lényegében egy élvonalbeli 4.5 és egy 5 között az adott konstrukcióban elérhető maximális stealth képesség lesz a leglényegesebb különbség, hiszen a 4.5 gépeket folyamatosan upgrédelik az új generációhoz fejlesztett technológiákkal és nincs rá indok, hogy miért fogyatékos a lopakodó képesség terén a PAK-FA (radar és infraképe egyaránt irtózatos lehet ennek a gépnek) olyan szinten mint egy Silent Eagle, hiszen még a helyből felszálló verzióval rendelkező F-35-öt is kihozták perfektre.
blogen
„(radar és infraképe egyaránt irtózatos lehet ennek a gépnek)”
A kis RCS-t megértem,hogy sokan kétségbe vonják bár már 100x belinkeltem a megoldást amivel 100%-ig árnyékolhatóak a lapátsorok…
Az miből gondolod,hogy nagy az infraképe?Azt ne mond,hogy látszik rajta!!!
@blogen: az előbb kifejtettem, hogy nincs egy konkrét RCS-érték, ami után az adott bringát „lopakodó”-nak lehetne nevezni. Ha azt vesszük, hogy a gép észlelhetőségét jelentősen csökkentették, valamint azt, hogy a belső fegyvertérben az RCS-érték növekedése nélkül képes fegyverzetet hordozni, akkor igenis 5. gen. vadászbombázó.
A párhuzamos élek, az S alakú szívócsatorna, stb mind az RCS-érték csökkentésére való törekvés jele. Még mindig nagyon tapogatózunk a PAK-FA-t illetően, számos dolog nem világos, pl az sem, hogy mi a szárnytövekben hosszirányban végigfutó dudor, vagy, hogy van-e a hajtóművek előtt árnyékoló lapátsor. (Utóbbi erősen valószínű.) Szóval jelen pillanatban badarság a gép valós RCS-értékéról vagy hőképéről bármit is mondani.
Én még se radarképet, se infraképet, se pedig szemre bemondott tippen túlmutató elemzést nem láttam róla.
Egyelőre még nem is látták el radarelnyelő festékbevonattal. Fogalmunk sincs, mi van a kompozitból készült külső borítás alatt.
De egyébként a szemre bemondott értékek is jelentősen a 4,5G alá tették az RCS-jét, szóval szerintem teljesíti. Ha még azt is hozzávesszük, hogy egy klasszikus bevetési konfigurációban hogyan viszonyul az RCS-je a 4,5 Generációs típusokhoz, még nagyobb a különbség.
Egyébként mire alapozod az egy, kicsit oldalról készített hajtóműfotón kívül még a nagy RCS-t?
Egy az interneten talált rajz alapján a szárnytőben a törzzsel párhuzamosan húzódó „dudor” „bicskaszárnyú” R-73-as rakétát rejt majd.
Ez ugyan csak feltételezés, de ha lehet hinni az arányoknak, akkor hihetőnek találom az elképzelést.
Az RCS-értékről csak annyit, hogy valószínűleg „S”-alakú szívócsatornával rejtik majd el a turbina homlokfelületét. A szívócsatorna hossza szerintem nem engedi meg a lágy vonalú „S” szívócsatornát, ami jelentősen megnöveli majd a légellenállást és valószínűleg nem lesz képes szupercirkálásra (még a bődületes tolóerő/tömeg arány ellenére sem).
Ezek csak feltételezések, mielőtt még folt esne a nevemen, ha tévednék! :D
Itt az ominozus kép ha már szó van róla.
http://img821.imageshack.us/img821/9438/pakfa.jpg
stealthfighter
„S” alakú szívócsatornával biztos,hogy nem tudják árnyékolni az álló lapátsort ezt bizonyítja a sok port kavart kép is( http://2.bp.blogspot.com/_kVBwT28EdRI/S6nd9VWl-eI/AAAAAAAABZs/wEBDxX_o2M8/s1600/PAK-FA-Front2.jpg ).Van „s” alakja a szívócsatornának de az koránt sem akkora,hogy elég legyen.Az R-73-al csak az a baj,hogy a dudoron nincs ajtó :)
Itt leht nézegetni a púpot: http://www.paffalcons.com/forums/viewtopic.php?f=8&t=1192
Ezen a linken meg a negyedik kép lefele görgetve:
http://www.defence.pk/forums/military-forum/60944-pak-fa-vs-f22-raptor-detailed-analasis.html
Fade!
Már elnézést de ezerszer lerágott csont, amire Dudi már ezerszer adott értelmes választ.
Phoenix nagyon szemléletesen elmondta a (szerintem az igazsághoz legközelebbi verziót).
stealthfighter
Tudod én jobban hiszek egy fotónak mint egy képnek amit egy olyan ember készített akinek csak annyi köze van a programhoz mint neked vagy nekem azaz semmi!Az a rajz nem hivatalos.
deze75:
Már bocs de beszéltek róla ezért linkeltem, látható legyen. Nem firtattam semmit csak linkeltem. Szabad vagy megtiltod? hmm?
Fade!
Nem firtattam semmit,csak leírtam hogy lerágott csont!
Szabad vagy megtiltod? hmm?
Nem kell egyből….XD
Nekem, Dudinak… lehet az mi sokat beszéltünk róla. Ellenben sokan vannak itt akiknek nem. Nekik linkeltem. Nem azoknak akik már sokszor sokat látták.
Tőlem irogathatsz, amx ignorálom.
Nem kéne, ha nem kérnéd számon.
Egyébként a végleges PAK-FA-n szerintem lesz valami DSI szerűség is, mint az F-35-ön, és máris nem látszik annyira a lapát.
bczozo
Összekeverted a J-16 a J-11BS-el. A J-11BS a SU-30MKK másolata a J-16 egyelőre egy legenda amiről csak rajzok láttak napvilágot.
Nekem tetszik a bestia. Azonban rendszerben gondolkodva még mindig nem tudom, hogy ennek az alacsony észlelhetőségű vadászgépnek, milyen esélye lesz majd, hasonlóan alacsony észlelhetőségű gépek ellen. Az elektronyika és a fegyverzet. Ez még a két kulcs magánál a repülőgépnél. Márpedig, bár bemutatták már a pilótafülkét rövid videon, meg a lokátort is látthattuk (protoként), de hol a fegyverzet. A RVV-SD, DD VD rakéták ugyanazok a makettek voltak a mostani MAKS-on, mint két éve. Van az R-77, de hát azt nem dicsérik, a rendszeresítők. Még mindig az R-27 klf. verzióit is mutogatják a kiállításokon. Márpedig SARH rakéta „szar” rakéta. Azt elhiszem, hogy az R-73 verziók egyre jobbak lesznek , de közelítik a AIM-9X-et, az Iris-T-vel ,meg az ASRAAM-al meg pariban van.
Szóval a fegyverzet, a lokátor a gyenge pont.
Másik probléma az orosz üzemeltetés. Hol vannak olyan „patika” repterek, mint ami a B2, vagy F-22/F-35-höz kell? Szvsz ilyen nincs.. A lopakodóképességnek ára van. nemcsak a gépben, hanem az üzemeltetési feltételek megteremtésében és folyamatos fenntartásában. No ezt nem tudom jelenlegi tapasztalatok alapján feltételezni kucsmás barátainktól..
Fade!
Köszönöm,hogy megengeded.
Ez meg,hogy „számon kérem” dumád meg tipikus te.
stealthfighter: Mi anno sokat beszélgettünk erről, én vetettem fel azt, hogy mi van akkor ha (mivel az S rendesen nem fér el) a Superhornet, X-32nél alkalmazott modszerrel akarják a komprszzorlapátok gigantikus RCSét eltüntetni.
Ennek természetesen vannak hátrányai, de nekem nagyon szépen összeállt a PakFaval ami lehet nem lesz egy „kompromisszum mentes” 5gen gép alá F22 de nem is lesz a darabára 300m$. És ugye az F35 se egy kompromisszum mentes 5gen gép.
Megfizethető lesz Oroszoknak és a világ nagyja számára, fontos szempont.
kele: „Szóval a fegyverzet, a lokátor a gyenge pont.”
Meg ugy amblokk az elektronika… 30éve már legalább.
Kele!
Másik probléma az orosz üzemeltetés. Hol vannak olyan “patika” repterek, mint ami a B2, vagy F-22/F-35-höz kell? Szvsz ilyen nincs.. A lopakodóképességnek ára van. nemcsak a gépben, hanem az üzemeltetési feltételek megteremtésében és folyamatos fenntartásában. No ezt nem tudom jelenlegi tapasztalatok alapján feltételezni kucsmás barátainktól..
Ez jogos, csak abba gondolj bele,melyik az egyszerűbb tiszta telekre új házat építeni vagy romot takarítani először majd újat építeni.
Persze a választ te is tudod szóval Steve „patience my friend, patience”
Ők is látják változtatni akarnak rajta és úgy látszik el is kezdték több helyen is már.
Mi csökkentené a hajtóművek brutális infraképét, az a két kályhacső ami a burkolja őket? Amikor az első képek nyilvánosságra kerültek ez volt a legmegdöbbentőbb, a hajtóművek helyzete a gépben, hogy gyakorlatilag ott vannak pőrén, ráadásul ebben a formában azok a felületek önmagukban a nemhogy a stealth, hanem csökkentett észlelhetőséget is megszüntetik bizonyos irányokból (alulról-felülről tuti). Arról meg hír sincs, hogy az oroszok kifejlesztenének a Raptor hajtóművéhez hasonlóan egy a hőképet hideg levegő átáramoltatásával csökkentő hajtóművet, szal alulról, felülről és hátulról ez a gép egy karácsonyfa egy hőpellengátor számára, no nem az a kicsi, amit a családok ülnek körül, hanem az, amit a Vörös térre állítanak.
Az jó szöveg, hogy „majd a végleges PAK-FA-n lesz ez meg az”, de az a valóság, hogy itt van három prototípus, amin lennie kellene annak az „eznek meg annak”, hogy a véglegesre is rákerülhessen, ugyanis azokat a dolgokat, amik a véglegesre kerülnek itt és most ezeken a prototípusokon tesztelik.
Ez van, ez a maximum amire Oroszország képes.
blogen
Alulról és felülről minden lopakodó világít a radaron mert nagy a felület amiről visszaverődhetnek a radarsugarak.Amúgy a Raptornak és F-35-nek is jelentős radarkeresztmetszete van kb 45 fokos szögből nézve(minden él és illesztés kb 45 fokos szöget zár be a gép hossztengelyével).RCS szempontjából a gép eleje a lényeg a hátulja gyakorlatilag elhanyagolható.Gondolj csak arra,hogy hátulról simán rálátni a turbinalapátokra mert olyan fúvócső nincs ami „s”alakú lenne.
Az Ir kép döntő többségét nem a hajtómű felmelegedése adja hanem a kiáramló gázsugár így nem okoz drasztikus IR növekedést a burkolatlan hajtómű(ami nem mellesleg nem is az eredetileg bele tervezett típus).
Valaki linkelt egy IR képet a Raptorról és azon világított mint egy karácsonyfa!
Vagdalkozol és tényként közölsz úgy dolgokat,hogy kicsit sem nézel utána azok valóságtartamának + látszólag fogalmad sincs arról,hogy hogyan működik az RCS/Ir csökkentés.
@blogen
F-22-ben már a mindenki által sztárol AESA radar van, EF-ben nincs.
Az EF soha nem lesz stealth, az F-22 az.
Az EF soha nem fog full légiharc fegyerzettel szupercirkálni, az F-22 igen. Az F-22 sanszosan nagyobb hatósugárral bír.
Az F-22 bír TVC-vel – bár szerintem annyira nem fontos – az EF nem és talán nem is fog.
Hány sisakdisplayes EF van? Mert ez lehet az egyetlen előny, mert tudtommal HOBS képessége még nincs a Raptronak.
Összegezve, a 90%-tól fényévekre van a gép, mert az legalapvetőbb harcászati paraméterekben térnek el.
Én sem vagyok valami géniusz ami az RCS/Ir „lopakodást”illeti(meg úgy általában sem)de az alapokkal tisztában vagyok.
Kelepisti, írod:
„…Másik probléma az orosz üzemeltetés. Hol vannak olyan “patika” repterek, mint ami a B2, vagy F-22/F-35-höz kell? Szvsz ilyen nincs.. A lopakodóképességnek ára van. nemcsak a gépben, hanem az üzemeltetési feltételek megteremtésében és folyamatos fenntartásában. No ezt nem tudom jelenlegi tapasztalatok alapján feltételezni kucsmás barátainktól..”
Erre egy másik fórumon a következőket írtam, fenntartom a véleményem.
„…Az én szememben egyszerűen elképzelhetetlen, hogy orosz alakulatnál úgy, és annyit foglalkozzanak pl. a lopakodóképesség értékeinek fenntartásával, mint az amcsik.
Az a légierő, nép, nemzet stb. amelyiknek a kirakatbázisa úgy néz ki, mint az Aranysas legutóbbi számában le van írva, meg számtalan fényképen , videón is látható – szóval nem egy Nellis… – az nem fog órákat, napokat tölteni azzal, hogy javítgassa burkolatot, meg ellenőrizze, hogy minden csavar be van e teljesen csavarva annyira, hogy ne nőjön a reflexió pár százalékot.
Volt egy film /már megint!/ – az viszont még megvan valamelyik videókazettámon – amelyen egy amerikai szakíró mutatta be a Zsukovszkij légibázist, meg a Mig-29-et, Szu-27-et, stb.
A légibázis gazos volt, szétszórva kannibalizált gépekkel, alkatrészekkel. Mindenhol madarak(!!!) tollászkodtak, a kifutópálya tele törmelékkel, kaviccsal.
Be is mutatták az oroszok, hogy milyen hatékony megoldásokat dolgoztak ki, hogy a hajtómű ne szívja be a kifutópályán található törmelélet.
Bevágtak egy snittet az amerikaiakról, akiknél üzemnap kezdetén az egész személyzet végigsétál a kifutópályán minden apró kavicsot összeszedve.
Rákérdeztek az orosz parancsnokra, hogy ők miért nem teszik ezt meg.
A válasza az volt – tipikus oroszos magabiztosságal – hogy a harctereket se szokták takarítani.
ENNYI.
Ebben minden benne van, az egész életszemléletük, felfogásuk.
Ez annyira így van most is, hogy a Yak-130 is így alakították ki, ellentétben a nyugati módosításával:
http://www.airliners.net/photo/Russia—Air/Yakovlev-Yak-130/1575861/L/&sid=4fbf4d065cc3425f8e067ba90e20e143
http://www.airliners.net/photo/Russia—Air/Yakovlev-Yak-130/1650723/L/&sid=4fbf4d065cc3425f8e067ba90e20e143
http://www.airliners.net/photo/Russia—Air/Yakovlev-Yak-130/1650723/L/&sid=4fbf4d065cc3425f8e067ba90e20e143
http://www.airliners.net/photo/Italy—Air/Alenia-Aermacchi-M-346/1858553/L/&sid=6135c680f95a79cadb590112101fc98a
http://www.airliners.net/photo/Italy—Air/Alenia-Aermacchi-M-346/1935447/L/&sid=6135c680f95a79cadb590112101fc98a
Miért pont a lopakodóképesség 100%-os fenntartásával bíblődnének egy fűtetlen hangárban bundakesztyűben, vastag kabátban!?
A következő link számomra mindent elmond:
http://englishrussia.com/2010/07/26/then-captured-plane/
Majd Bogdan, meg a többi pilóta felszáll /miután Szerjózsa még egyet rásózott a kinyiló szerelőnyílásra/, s megvívja a Honvédő Háborút.
Ezt a filmben valahogy így mondták: A bázis pilótái a végső harcra készülnek, amikor Moszkvát kell megvédeni.
Mi változott volna úgy 95′ óta!????
Miért pont a T-50-nel változna meg ez a szemlélet?…”
Mindig vannak új srácok, mindig előjönnek ugyanazok a viták ugyanarról a PAK-FA gépről. Azaz, ahogy Bogdan elemeli a legfrissebb protogépet, mi itt egymásnak feszülünk és találgatunk.
Rövid összefoglaló:
-A szegecselt borítás nem bűn, a Raptor és az F-22-es is sok helyen szegecselt, rengeteg a negyedfordulatos gyorszár is, csak speciális bevonata van, amiről a Raptornál már tudni lehet, hogy nem egyszerű a karbantartása, ahogy Kele fogalmazott, a patika tisztaságú profi jenki reptereken sem.
-Forszázsos hajtóművek infraképe nagy. A három protogépben egy harminc-negyven évvel ezelőtt kitalált, de azóta jelentősen továbbfejlesztett hajtómű muzsikál, kényszerből. A tervezett hajtóműről nem lehet tudni szinte semmit, csak azt, hogy Zsukovszkijban az „örök hajtóműteszter” No710-es Szu-35 (Szu-27M) még most is szálldos föl s alá a bal oldalon egy Al-31-essel, a jobb oldalon meg valami mással. Annyi újítás, hogy idén a gép pitotcsövet kapott az orrára. Más diffi nem látszik a képeken, legutóbb a múlt hét elején kapták lencsevégre. Hogy ez melyik hajtómű lehet, azt nem tudom, de valószínű még koránt sem a PAK-FA gépé.
Ez utóbbi erőforrása körül nem sokat tudni, de ennek oka inkább az, hogy kicsit eltérőek az elképzelések. Az NPO Szaturn nem akar sokat tökölni és a szerinte teljesen jó 117Sz-t akarta a gépbe, a légierő és az indiaiak pedig valami sokkal modernebbet és jobbat.
A konkurens MMPP Szaljut pedig azt, hogy hagyják már a fenébe a Szaturnt és rendeljenek tőlük. Az a baj, hogy jelenleg ők is csak valamiféle Al-31F leszármazottat tudnának ajánlani.
Az idei MAKSz után a Szaturn végre kiadott egy közleményt amiben kijelentették, hogy a 117Sz (Szu-35Sz és a PAK-FA proto-k hajtóműve) az úgynevezett „első fázis”, míg a „második fázis” elvi elképzelései már megvannak. A repülési tesztek a „második fázissal” 2013 előtt semmiképpen nem kezdődnek meg. Egy sz mint száz, modern, F119PW100-assal vagy F135-össel egyenértékű (bocs, EJ200-assal, Volvo RM-12-vel, GE F414-essel, M88-assal és nyilván nem tolóerőben, hanem technológiában) hajtómű még jóideig nem lesz a T-50-es gépekben.
IR képen egy hajtóműnél sokat jelentene egy kompozit fúvócső burkolat, ami az F-35-ösnél, de akár a lengyel block 52-eseknél, Rafale-nál is megvan. Ilyenen dolgoznak az oroszok, de hogy mihez, azt még ők se tudják.
-Az első stealth gép az oroszoknál nem a PAK-FA, hanem az Sz-32-es volt, amit ma úgy ismerünk, hogy Szu-47 Berkut.
Itt már szempont volt az alacsony észlelhetőség, de hogy mire jutottak, azt nem verték nagy dobra.
-A harmadik PAK-FA minden eddiginél érdekesebb, hiszen ebben már benne lesz a Tyihomirov AESA radarja. Ez egy teljesen új világ, komoly kihívás lesz az oroszoknak. Már csináltak AESA radart, működött is, szép is, jó is, de a nyugatiak egyszerűen paramétereiben verik, ami egy dolog, de sorozatban is gyártják.
Összehasonlításképpen:
F-35
https://www.f35.com/building-the-f-35/testing/flight-tests.aspx
https://www.f35.com//the-f-35/f-35-history.aspx
F-22
http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/f-22-testfly.htm
Allesmor Obranna
A kompozit burkolat az nem a fúvócsövek belsejét fedő fehér borítás?
Erről a fehér trutyiról beszélek: http://www.defpro.com/data/gfx/news/57547665d42d42c880993894c4f7cdab9533dcd1_big.jpg
Allesmor az Al-41f az miért nem elég?
Túl régi konstrukció?
Nem tudom, miért tűnt el pár másodperc alatt a hozzászólásom…
Na mindegy, újra bemásolom.
Egy másik fórumra írtam eredetileg, ide csak bemásolom:
„…Az a légierő, nép, nemzet stb. amelyiknek a kirakatbázisa úgy néz ki, mint az Aranysas legutóbbi számában le van írva, meg számtalan fényképen , videón is látható – szóval nem egy Nellis… – az nem fog órákat, napokat tölteni azzal, hogy javítgassa burkolatot, meg ellenőrizze, hogy minden csavar be van e teljesen csavarva annyira, hogy ne nőjön a reflexió pár százalékot.
Volt egy film /már megint!/ – az viszont még megvan valamelyik videókazettámon – amelyen egy amerikai szakíró mutatta be a Zsukovszkij légibázist, meg a Mig-29-et, Szu-27-et, stb.
A légibázis gazos volt, szétszórva kannibalizált gépekkel, alkatrészekkel. Mindenhol madarak(!!!) tollászkodtak, a kifutópálya tele törmelékkel, kaviccsal.
Be is mutatták az oroszok, hogy milyen hatékony megoldásokat dolgoztak ki, hogy a hajtómű ne szívja be a kifutópályán található törmelélet.
Bevágtak egy snittet az amerikaiakról, akiknél üzemnap kezdetén az egész személyzet végigsétál a kifutópályán minden apró kavicsot összeszedve.
Rákérdeztek az orosz parancsnokra, hogy ők miért nem teszik ezt meg.
A válasza az volt – tipikus oroszos magabiztosságal – hogy a harctereket se szokták takarítani.
ENNYI.
Ebben minden benne van, az egész életszemléletük, felfogásuk.
Ez annyira így van most is, hogy a Yak-130 is így alakították ki, ellentétben a nyugati módosításával:
http://www.airliners.net/photo/Russia—Air/Yakovlev-Yak-130/1575861/L/&sid=4fbf4d065cc3425f8e067ba90e20e143
http://www.airliners.net/photo/Russia—Air/Yakovlev-Yak-130/1650723/L/&sid=4fbf4d065cc3425f8e067ba90e20e143
http://www.airliners.net/photo/Russia—Air/Yakovlev-Yak-130/1650723/L/&sid=4fbf4d065cc3425f8e067ba90e20e143
http://www.airliners.net/photo/Italy—Air/Alenia-Aermacchi-M-346/1858553/L/&sid=6135c680f95a79cadb590112101fc98a
http://www.airliners.net/photo/Italy—Air/Alenia-Aermacchi-M-346/1935447/L/&sid=6135c680f95a79cadb590112101fc98a
Miért pont a lopakodóképesség 100%-os fenntartásával bíblődnének egy fűtetlen hangárban bundakesztyűben, vastag kabátban!?
A következő link számomra mindent elmond:
http://englishrussia.com/2010/07/26/then-captured-plane/
Majd Bogdan, meg a többi pilóta felszáll /miután Szerjózsa még egyet rásózott a kinyiló szerelőnyílásra/, s megvívja a Honvédő Háborút.
Ezt a filmben valahogy így mondták: A bázis pilótái a végső harcra készülnek, amikor Moszkvát kell megvédeni.
Mi változott volna úgy 95′ óta!????
Miért pont a T-50-nel változna meg ez a szemlélet?…”
Legalább olvasni tudnál dudi, ki a franc beszélt a gép hátsó radarképéről???
Egy stealth gépnek a hátsó irányt leszámítva az ÖSSZES irányból produkálnia kell a radarkép radikális csökkentését. Annak az esélye, hogy egy tetszőleges szituációban az ellenség összes lokátora pont szemből fogja észlelni azt a gépet egészen minimális, ha egyáltalán előfordulhat ilyen szituáció. De a PAK-FA szemből is karácsonyfa ezekkel a hajtóműlapátokkal a radaroknak is, ezzel a törzshátsórész megoldással meg felülről és alulról dettó.
Lehet, hogy érzelmileg vonzódsz ezekhez a prototípusokhoz, de ez nem fog változtatni azon, hogy ez ebben a formában bizony nem az, aminek el akarják adni.
ui. Ha erre a Rafit győztesnek kihozó videóra gondolsz az IR kép kapcsán:
http://www.youtube.com/watch?v=nh32xqKd2dM
Akkor ebből csak egyetlen lényeges tanulság van, az Eurofighteren például jól látható átmelegedő burkolat a hajtóművek körül, na ugyanez a helyzet a PAK-FA-val is.
Azt írtam molnibalage, hogy van igazság az Eurofighter kampányban hozzátéve ezt:
„lényegében egy élvonalbeli 4.5 és egy 5 között az adott konstrukcióban elérhető maximális stealth képesség lesz a leglényegesebb különbség”
Amit írsz tökéletesen igaz. De nem ez volt a lényeg, hanem az a tény, hogy a generációs különbséget nem a belbecs jelenti, mert az 4.5 gépekbe is bekerülhet és be is fog kerülni, hiszen még évtizedekig szolgálatban állnak a legfejlettebb országokban is, így folyamatos modernizációjuk iránya egyértelműen az ötödik generáció tartalma irányába mutat.
:) Nem akaraok okoskodni de pl ugyanugy latszik a videon az F-22-nek is a hajtomuve ahogy „atmelegitette” a burkolatott.
blogen
Elárulnád,hogy felülről és alulról miért lesz lopakodó egy F-22?Mert a felület amiről visszaverődhetnek radarsugarak van vagy 70-80 négyzetméter(ráadásul ez a 70-80 négyzetméter alulról asztallap simaságú felületet jelent,míg felülről kicsit íveltebb de nem nagy mértékben).Vagy bármi más.
Látom demagóg módon ragaszkodsz a szemből látható álló lapátsorhoz…
így nem írom le 1001. alkalommal a lehetséges megoldást.
Nem erre a videóra gondoltam,azon csak a Raptor van.
http://www.youtube.com/watch?v=j0AH_Eyj0T0&feature=related
Erre gondoltam.
Az összes videón látszik,hogy minden gépnél a kiáramló ház jelentős hőmérsékletű és a gázsebesség fokozó amit nem lehet a törzsön belülre helyezni.
IR-hez.
http://www.youtube.com/watch?v=PLzD1SCk__g
Utánégetőn tökmindegy, hogy milyen géped van. Még mil thrust táján is alig van eltérés. Persze a kamera felbontása messze felette van egy légihar rakét a IR szenzorán. Tessék kapaszkodni, egy AIM-9X-en van 128×128 pixel. Az AIM-9M-en a ’80-es évek végén volt valami 24×24 asszem…
http://www.youtube.com/watch?v=nh32xqKd2dM&feature=related
Ezen a videón szoktam röhögni. Nagyon vak lehetett, aki csinálta. Vagy francia. Vagy mindkettő. :)
Még mielőtt jön valaki azzal,hogy ez egy bemutató és sokat használja az utánégetőt a pilóta annak mondom,hogy a Raptor bemutatóin alig van szükség az utánégetőkre a brutális tolóerő miatt.Amikor bekapcsolja a pilóta az nagyon jól látszik a videón mert akkor eltűnnek a gép farkának körvonalai és nem látszik más csak egy nagy világos folt.
Ha megnézed például a Raptor törzshátsórészét, akkor az első dolog ami fel fog tűnni, hogy azon nincsenek szabályos henger alakú részek, hanem egy ellapított nyolcszög alakú hasábot formáz a burkolat a hajtóművek fölött ahogy mindenhol máshol is kerülik rajta a hengeres formájú, tehát minden létező irányba visszaverődést produkálni tudó kialakítást.
Igen, van egy-egy pont alulról és felülről is nyilván, amikor egy nagyon szűk szögben komoly képet tud produkálni. De ez egy nagyon szűk tartomány.
A PAK-FA esetében viszont azt látni, hogy meg se kísérelték alulról és felülről egy ilyen szűk tartományra korlátozni a nagyobb reflexiót, hanem hagyták, hogy jó lesz az úgy, lényeg hogy beletettük a hajtóművet, a többi a propaganda dolga.
@blogen
Az abaj, hogy a stealth képesség alaból magával hoz legalább kettő másikat. Hatótáv és szupercirkálás. Ehhez jön még a manőverező légiharc közbeni aerodinamikai tisztaság.
Az IR videón helyesen utal rá molnibalage, hogy a felbontás és az érzékenysége a kamerának amivel készült igen jó, csak azt érdemes megnézni, hogy maguk a géptestek is milyen intenzitással világítanak a videón összehasonlítva ezt a kilépő gázok indukálta részekkel.
Azért nincs itt automatikus kapcsolat. Ott volt például az F-117, de a B-2 sem szupercirkál és a protípus formában létező X-47B se szupercirkál. Ugyanakkor igaz például, hogy a szupercirkálás összefügg a stealth képességgel, hiszen redukálja a hőképet az utánégető használatának elmaradása, ahol követelmény a M1 fölötti sebesség vagy olyan teljesítmény aminek ez következménye lesz, stb.
blogen
Hol látsz nyolcszöget?Én azt látom,hogy ugyan úgy gömbölyű a burkolata mint a T-50-nek az eltérés annyi,hogy kevésbé lóg ki a törzs síkjából.
https://htka.hu/wp-content/uploads/2009/10/f22guam_03.JPG
dudi optikai csalódás áldozatául esett. :D
(abból a szögből ahonnan a kép készült hozzáadódott ahhoz a gömbölyűséghez a burkolat a kilépőnyílások előtt lejteni kezd)
Innen nézd:
http://airpigz.com/storage/hi-res/SNF11_F-22_Heat-Waves.jpg
http://www.natthaatkub.ob.tc/image/20090609105603!F-22_Raptor_edit1.jpg
http://topnews.in/usa/files/raptor-09.jpg
blogen
https://htka.hu/wp-content/uploads/2010/08/F-35_Lightning_ii_01.jpg
Ez meg még „kerekebb” felülről mint a T-50.
Meg a csúnya szegecsek fujj(ez a rész nem neked szólt blogen). :)
blogen
Hohó a T-50-nek is lejt a hajtómű burkolata csak annak előre.
Az IR videón helyesen utal rá molnibalage, hogy a felbontás és az érzékenysége a kamerának amivel készült igen jó, csak azt érdemes megnézni, hogy maguk a géptestek is milyen intenzitással világítanak a videón összehasonlítva ezt a kilépő gázok indukálta részekkel.
Az AIM-9X éleslövészetről van IR kép. Csoda, hogy kitették publicba. Az F-4 körvonala jól látszódik. A gép felületének hőmérsékleti egyenetlensége az nem.
Ezen felül a linkelt videók amennyire látom tökeltes időben készültek és közelről, nem +5 km távolságból. Szóval érdekesnek érdekesk, de azér a légiharc rakétát más szemmel látják a világot. Szó szerint.
Kár hogy nem színes az infra kép, ahol jobban lehetne látni a hőmérséklet különbségeket.
Ha egy csökkentett észlelhetőségű gépnek ellenséges terület felett földközelben így kell manőverezni, az már régen rossz.
Ha két azonos (csökkentett) észlelhetőséggel, elektronikával és fegyverzettel rendelkező gép(pár) küzd egymás ellen az olyan lehet mint a 60-as évek légiharca? IR rakétát csak a hátsó légtérből lehet indítani, radarvezérlésűt csak viszonylag közelről és az is vagy talál vagy nem?
Az első stealth gép az oroszoknál nem a PAK-FA, hanem az Sz-32-es volt, amit ma úgy ismerünk, hogy Szu-47 Berkut.
Ezt a részt nem vágom. Az a gép – kis túlzással – egy előrenyilzazott szárrnyal bírt módosított Szu-27 géptest volt. Semmi több. Az X-29 pl. mitől lett volna stealth…?
Felhívnám a figyelmeteket, hogy jelenleg olyan dolgokról folyik a vita, amit csak saccolni tudunk. Mivel még semmilyen IR kép nem készült a PAK FA-ról, ezt is csak saccolni tudjuk. Viszont az „s” alakú szívócsatorna lehet segít a szemből jövő radarsugarak eltérítésében.
Valaki tud valamit arról a speciális nanotechnológiás borításról, amivel a radarérzékelést csökkentik? Hő ellen vajon nem jó?
A Lightning igen és ez rontja is a stealth képességeit.
En mintha valami olyasmirol is hallotam hogy azon a bizonyos berkut-on valami hasonlo festes volt… Tenyleg van ilyen festes ami csokkenti a radar eszlelhetoseget?
kaktusz
Igen a NATO festékek ilyenek(a mi 29-eseinknek állítólag 4%-al csökkentette az RCS értékét).Az oroszok sem ma kezdték az ilyenek fejlesztését.Még a SZU összeomlása előtt voltak tesztjeik(SZU-25-öst használtak)és állítólag jó eredményeket értek el.A próbára használt gépet kiállították Moszkvában egy II. vh-s emlékparkban de aztán feltűnt valakinek,hogy ezt nem kéne és gyorsan el is tüntették.
Ez hogy mukodik? Maga a festek felulete lesz olyan hogy masfele veri vissza? Vagy egyszeruen elnyeli a sugarakat?
kaktusz
Mindkettő.Annyit tudok róla,hogy egy ferrit alapú festék.
Ebben picit tévedsz Molni!
Az első stealth probálkodás tényleg a Berkut volt. A módósított Szu-27 géptest erősen módosított, különösen ha alulról és felülről nézed.Volt hely belső fegyvertartónak is. Letisztult, sokkal kevésbé voltak kiálló „világító” berendezések. Persze hozzá kell tenni, hogy egy demonstrátor gép volt, sokat nem lehetett várni tőle. De egy „igazi” Sz-27/30 géphez képes valószínűleg nagy előrelépés volt radarkeresztmetszet csökkentésben nekik…
Az hogy a Berkut egy 27-es kicserelt szarnyakkal egy kicsit tulzas. Sok mindent felhasznaltak termeszetes, foleg koltsegcsokkentes miatt, de a rokonsag, ha megallapithato eleg tavoli.
Berkutnal szerintem a legerdekesebb dolog a szarnyak behajthatosagarol szolo egyre tobb helyen felbukkano pletykak.
A Berkut nem egy módosított Szu-27-es géptest előrenyilazott szárnyakkal.
A Berkut egy teljesen egyedi sárkány, kialakításának nem sok köze van a 27-eséhez.
Pár elem jött a Zsuravlik különféle változataiból. A futómű pl. egy az egyben a megerősített Szu-33-asé, a kabin a 27-esé, meg még pár dolog.
http://paralay.com/s37.html
Jó részletfotók és képek az építésről. Három gépet akartak, csak a gazdasági krízis közbeszólt.
Más.
A mellékelt kép a kompozit borítású F135 fúvócsőről nagyon jó, de a kompozit nem a fúvócső belső felülete, hanem a külső áramvonalazó lamellák anyaga.
Az a fehér anyag egyfajta oxidkerámia bevonat. Ez ma már nem nagy kunszt, oroszoknak is van, mindenkinek van, nálunk a gyárban a gázturbinák tüzelőterei is ilyen bevonatot kapnak.
Ha már Berkut: http://www.youtube.com/watch?v=16YbQsvseEc
http://paralay.com/s37/3711.jpg
Ez mi lehet?
Túlméretezett 2D vektoráló F-22 stílusban a Berkuton?
Kolombusz
SZU-27-esen van vagy 30-ason.
Allesmor Obranna
Köszönöm.
Én kicsit sarkosabban fogalmaznék a két gépnek(SZU-27,Berkut) gyakorlatilag semmi köze egymáshoz.
misinator: „Rákérdeztek az orosz parancsnokra, hogy ők miért nem teszik ezt meg.
A válasza az volt – tipikus oroszos magabiztosságal – hogy a harctereket se szokták takarítani.”
Erről eszembe jutott az Indiai Su30ak esete egymással meg más gépekkel a kifuton. Tán a 2009?es RFen lett ez anno kigunyolva is. Nyi gépek szállnak fel egymás után, Szu30ka meg egymás közt is várakoznak. Szóval egy nagy luzer duma az a tipikus válasz.
Az 5gen ha van ilyen legfontosabb része az alacsony észlelhetőség. Na ez az amihez nagyon nem passzol a ridegtartás… teszem hozzá már a 4genhez se nagyon. És úgy gondolom ezen történt változás és mégnagyobb fog mire megjön a pakfa.
Amúgy van vkinek magyarázata arra amit blogen ír? oké az IR nem érdekli őket. De mért nem „laposították meg a pakfa alját. Miért kell a két hajtómű között a lyuk? Egy egyenes néhol megfelelően barázdált alj lopakodás szempontjából sokkal ideálisabbnak tűnik (ld minden lopakodó gép B2/F117/F22/F35/J20/YF23 kivéve Pakfa) mint ez így.
„Elárulnád,hogy felülről és alulról miért lesz lopakodó egy F-22?Mert a felület amiről visszaverődhetnek radarsugarak van vagy 70-80 négyzetméter(ráadásul ez a 70-80 négyzetméter alulról asztallap simaságú felületet jelent,míg felülről kicsit íveltebb de nem nagy mértékben).Vagy bármi más.”
Ha jól látom még nem jött válasz a kérdésedre. Azért lesz az „asztalap simaságtól” lopakodó mert egy, csak egy irányba veri vissza a radarsugarakat. Nemcsak F22 hanem minden ami lopakodónak készült (B2/F117/F35/YF23/J20)…de a pakfa alja baromira nem lapos. 2 hajtóműközött ott a lyuk.
A felső rész egy lopakodónál sokkal kevésbé számít. Arra készültek, hogy nagy magasságban repülnek, felüről nem lát rájuk sok minden. Ezért is tervezték úgy az F22/B2/Yf23at…, hogy alapból felfele adja le a hőt. A PakFa evvel szemben ahogy blogen is írja vszeg sokkal jobban/többet ad le lefele.
De mért nem “laposították meg a pakfa alját. Miért kell a két hajtómű között a lyuk? Egy egyenes néhol megfelelően barázdált alj lopakodás szempontjából sokkal ideálisabbnak tűnik
Ezen én is gondolkodtam.Két opció jutott eszembe:
1:Nem akarták ,hogy olyan legyen. Su 47 olyan tehát,ha akarták volna lehetett volna
2:Maga a koncepció még a Berkut előtti, csak leporolták és jelenleg ennyire futja
itt vannak a hivatalos kepek a harmadik geprol:
http://www.knaapo.ru/rus/news/archive/index.wbp?article-id=B31BD968-3BCC-4001-AD61-5FCFDE5529D1
A radarrol szolo hirek igaznak bizonyulhatnak, szep feher orra lett a gepnek.
„Be is mutatták az oroszok, hogy milyen hatékony megoldásokat dolgoztak ki, hogy a hajtómű ne szívja be a kifutópályán található törmelélet.
Bevágtak egy snittet az amerikaiakról, akiknél üzemnap kezdetén az egész személyzet végigsétál a kifutópályán minden apró kavicsot összeszedve.
Rákérdeztek az orosz parancsnokra, hogy ők miért nem teszik ezt meg.
A válasza az volt – tipikus oroszos magabiztosságal – hogy a harctereket se szokták takarítani.
ENNYI.”
Felejtsd el az egészet. Már egy párszor leírtam, hogy az oroszoknál éppen úgy volt és van csatárláncos szemétszedés, mint a nyugati reptereken. A hófúvókat sem csak télen használták, a repülési napok előtt órákig dübörögtek fel-alá a betonon. A szívócsatorna védő lemezek sem voltak tökéletesek, volt jó néhány hajtómű sérülés a magyar 29-eseken is. A Flanker végő szitája sem tökéletes, azon éppen a legveszélyesebb egy-két mm-es kavicsok átmennek. Nem lehet sűrűbb szitát alkalmazni, mert azon már nem megy át elég levegő, Így is elvesz közel két tonnát a tolóerőből. Egyébként az orosz hajtóművek (legalábbis amelyekhez volt szerencsém) nagyon érzékenyek a sérülésre, amíg egy hasonló kategóriájú nyugati típusnál elég a tűreszelő a sérülés javításához, addig az orosz cseréli a fokozatot. Nagyon unalmas már az „orosz gépek mindent kibírnak, Szerjózsa egy kalapáccsal megjavítja” című amatőr ostobaság. Nem szabad összekeverni a dolgot a szakmai kultúra kérdésével. A nyugati gépek is ugyanúgy kibírják a rossz körülményeket és a mostoha bánásmódot, erre néhány példa: http://jets.hu/news?id=151 , http://jets.hu/gallery?cat=158 és még lehetne több is.
Szevasz minisátor!
„Miért pont a T-50-nel változna meg ez a szemlélet?”
Mindenki láthatta a képet, ahol az 1. pakfa szétvált laminálású, úgy-ahogy begittelt szélvédővel fogadta a Putyi elnököt.
Amúgy a felül merevített buborékból látszik, hogy nem a lopódzkodásra hegyezik ki a gépet.
gacsat nem tudom mirol beszelsz… hasonlisd ossze az F-22 boborekos tetejevel.. enm nagy kulonbseg van.. amugy meg valoszinuleg tenyleg egy egy atmenet lehetett a cel, csokkentett radar eszlelhetoseg ugyanakkor jol manoverezheto legyen. Valszeg mas volt a koncepcio mint a nyugati tarsa(i)nal.
Kaktusz:
Az orosz szögeletes fúvócső egy kisérlet volt, Pogoszjan egyik első munkája méga Berkut előtt/közben. Jó drága volt, jóformán csak olyan anyagokat és technológiát alkalmaztak, amit addig sosem.
Titán, kompozit és kerámiák.
http://www.secretprojects.co.uk/forum/index.php?topic=13938.0
Ez a videó fenn is van youtube-on, csak nem találom.
deze75
„1:Nem akarták ,hogy olyan legyen. Su 47 olyan tehát,ha akarták volna lehetett volna
2:Maga a koncepció még a Berkut előtti, csak leporolták és jelenleg ennyire futja”
KÉT SORON BELÜL ELLENT MONDASZ MAGADNAK EMBER!!!!
Pontosan azért olyan az alakja a T-50-nek amiért az YF-23-nak is ilyen volt:a cél nem az volt,hogy egy tartományban legyen kiváló lopakodó hanem az,hogy több tartományban.Ennek persze az az ára,hogy abban a tartományban amiben a Raptor szinte”láthatatlan”nem muzsikál olyan jól viszont más tartományokban jobban teljesít.
gacsat
„Mindenki láthatta a képet, ahol az 1. pakfa szétvált laminálású, úgy-ahogy begittelt szélvédővel fogadta a Putyi elnököt.”
Itt a videó amin Putyin megnézi a vasat:
http://www.youtube.com/watch?v=t36lO92AjoE
(1:00-tól)
Hol látsz te ezen laminálást vagy glettet?
Érdekes ez a sötét bevonat a fúvócsövön. Az elmúlt bő két évtized „slágere” a világos szinű oxidkerámia bevonat volt, melyet azonban nem láthatunk se a GE F414-esén, se az M88-ason, se az EJ200-asokon se.
Ezekből az F414-es az egyetlen, ahol tudom, hogy valamilyen bevonat van, de az már egy sokkal újabb, talán grafit bevonatú, vagya fene tudja.
Most lehet, hogy az oroszok is ezt kezdték el alkalmazni, de úgy, hogy a lamellák találkozásánál meghagyták a világos bevonatot is.
Hm. Csak találgatok.
Az biztos,hogy a legelső 117Sz-ek, melyek méga 901-es Szu-35-ösben kezdték pályafutásukat, megjárták azóta a két PAK-FA-t is, jó sötét volt a fúvócső fala, de a koromtol.
Allesmor Obranna
Kar hogy oroszul van s egy betut nem tudok oroszul… Minden esetre meg fell is szallt ezzel a hatalmas cuccal…
Dudi
Mát többször beraktam azt a képet. Most nem találom. Olyan, mintha valami téglavörös nyomósgumival kinyomták volna, oszt még el se simították. Az üveg meg hibás.
Szögletes fúvócsövet csinált a Szojuz is, ők voltak egykoron a Tumanszkij iroda. Utolsó művük a minden szempontból brutális R-79-es volt a Jak-141-esbe, ennek megcsinálták az R-79M, vagy R-179 nevű brutálverzióját szögletes vektorálós fúvócsővel, de távolról sem olyan kifinomult módon, mint Pogoszjan kompozit-titán-kerámia modellje.
És ez persze nem is volt VTOL módra törhető forszázskamrás.
Nem is lett belőle semmi, gépre se rakták, talána földön megjáratták aztán ennyi.
Szerencsétlensége a szerkezetnek, hogy soha nem adódott egyetlen vas se (se gyakorlatban, se elméletben) amihez jó lett volna. A MiG 1.44-esbe nem passzolt, a Berkutba úgyszintén, a Jak-141M a Tu-160-as Nk-321-esére épült volna, az eredeti Szu-37-esbe (kacsa koncepció, amolyan orosz Gripen szteroidon) megint csak az Al-41F-et képzelték.
Kaktusz
Radarabszorbens festéssel már a 80as években kisérleteztek az oroszok. Volt 1 fekete Szu 25ös.
Nyilvánosságra hoztak néhány technikai adatok a leendő indiai lopakodó FGFA repülőgépről, ez az orosz T-50 alapjain kívánják megépíteni.
Az FGFA hossza 22,6 m, magassága 5,9 m, míg maximális felszálló tömege 34 tonna. A repülőgép hatótávolsága 3,88 ezer km, maximális sebessége 2 Mach lesz.
Belső fegyverrekeszeiben 2,25 tonna, míg a külső pilonokon 5,75 tonna fegyverzet tud hordozni.
A gép hajtóművei erősebbek lesznek mint az Al-41F .
Erősebbek lesznek mint az Al-41F-1Sz. Az Al-41F egy jó nagy hajtómű volt a MiG-1.44 számára.
18 tonna körül muzsikált, majd az 1.44-el együtt történelem lett.
A jelenlegi 117Sz, vagy Al-41F-1A vagy szériában Al-41F-1Sz egy teljesen más hajtómű, ez az Al-31FP teljes átdolgozása az Al-41F technológiájának alkalmazásával.
Fade, Aerophyl!
Köszönöm válaszaitokat!
Laikusként nem tudom megítélni ezeknek a filmeknek /se/ a valóságalapját.
Illetve igen: A minket ért árvíz valahogy nem úgy történt, ahogy azt a médiákok /:-)))/ bemutatták…
De nem ez a lényeg!
Két gondolat:
– Nem lehet véletlen /ezek szerint a hajtóművek sérülés-nemtűrése/, hogy a Nyugathoz képest sokáig ragaszkodtak a front szívócsatornához. Meg mindenféle trükkökhöz /SZU-24,-27, MiG-29/.
Lehet, hogy nem volt elég gázturbinás takarítójuk…
A ridegtartás/igénytelenség viszont orosz jellegzetesség.
Van rá elég képsor a neten.
„A ridegtartás/igénytelenség viszont orosz jellegzetesség.
Van rá elég képsor a neten.”
Minek net neked…? Gyere régi 5 utón Álsonémedi felé. Emberi természet mindenhol egyforma…Ebben a kis országban sem vagytok képesek sokszor rendet tartani.
„A ridegtartás/igénytelenség viszont orosz jellegzetesség.
Van rá elég képsor a neten.”
Légierőnél ez imho a mult, a 3. max 4genes gépeknél elment, 4+,5nél nagyon nem éri meg.
Egy gép árához/üzemeltetési költségéhez képest filléres tétel egy hangár.
Akkor viszont én nem értem valamit…….A Kecskeméten szinte összes 29 mig tönkre ment szabad ég alatt….mi még milliardokat fizetünk svédeknek. Hol vannak/voltak ezek a filleres hangárok???? Nem….ez emberi trehányság….amiről irt itt tisztelt Misinator….Csak ezek igénytelen oroszok hangarokban tartották a gepeket – elég csak kimenni a Halászletekre, vagy Tökölre. Most ezeket bérbe adják.Jól gazdalkodunk!!!! Az összes BKV busz is el van rohadva…