|

Újfent repedezik a Villám

A jelenleg rendelkezésre álló 5 F-35B prototíousból jelenleg 3 nem „ugrálhat”, ugyanis hajszálrepedéseket fedeztek fel az emelőlégcsavarhoz köthető egyik tartószerkezetben, melyek miatt nem engedélyezett a szóban forgó csőlégcsavar használata – azaz a vertikálisan történő le- és felszállásra nem kapnak most enegdélyt ezen gépek.

A bejelentés szerint a repedéseket – melyek potenciális kialakulásáról már évek óta tudtak – a BF-1, BF-2, illetve BF-4 jelölésű gépeken fedezték fel, nagyjából egy hónappal azután, hogy a BF-2 és BF-4 lezavarta az első hajófedélzeti teszteket a USS Wasp fedélzetén. A BF-1 és BF-2 esetében folyamatban van az áttervezett tartószerkezet beépítése, míg a BF-4 hanyagolja a vertikális manővereket a módosítása elvégeztéig.

A BF-4 első STOVL-leszállása április 27-én | Fotó: Lockheed Martin ,

A BF-5 esetében már az építési folyamat során a már korábban áttervezett elemet építették be, így azzal nincs gond, e végett az egyetlen problematikus gép a BF-3 lehet, mely azonban ezidáig kevesebb időt töltöt a levegőben – repedéseket sem találak esetében. Éppen ezért nincs is korlátozva semmilyen formában, ugyanakkor a másik 3 gép repedéseinek felfedezése óta ezen példány sem villogtatja STOVL képességeit.

A nyilatkozat szerint mindez csak csekély mértékben fogja befolyásolni az F-35B tesztprogramját, lévén az idei év hátralévő részében csak a BF-5 esetében terveztek függőleges fel- és leszállásokkal járó repüléseket.

Megjegyzendő, hogy az anno agresszív súlycsökkentést kapott F-35 alváltozat esetében nem ez az első repedési probléma, hiszen tavaly novemberben egy alumínium válaszfalban találtak repedéseket – a szóban forgó sárkányelemet azóta áttervezték.

10 hozzászólás “Újfent repedezik a Villám”

  1. „Meg fogják oldani, legfeljebb több pénzbe kerül a gép !”

    Ez a tobb penzbe fog kerulni akar a projekt veget is jelentheti. Nagyon sok orszagnak a budzseje igen korlatozott ha ezek elkezdik lemondani a rendelest vagy eppen csokkenteni az visszahat a gyartas gazdasagossagara illetve az alaparra. Az az aremelkedes lesz belole ami tovabbi visszamondasokhoz rendeles torlesekhez vezethet. A gyarto jelenleg nem nagyon engedhet meg akar csak egy centes aremelkedest is.

    Ausztralia az atlagnal jobban van elengedve anyagilag de mi is fontolgatjuk a darabszam csokkenteset. Tovabbi 18 vagy 24 db SH beszerzese meg a zuhanyhirado szerint majd nem biztos.

    Egyesek meg 36 db rol is beszeltek mert olyan kedvezo arajanlatot kaptunk, hogy majd nem annyiba kerulne az uj gep mint a regiek modernizalasa es uzembe tartasa 2020 ig.

  2. Nem az ilyen apró cseprő gondok miatt szállt a gép ára. Anno, egy „lopakodó F-16C” gépet akartak. Hol vannak ettől már a gép képességei? Fényévekre. Azért lett ilyen drága, mert a keves legfőbb vásárlól (USAF és Navy) ez kérték. Azt, hogy emiatt más is szív, az őket nem zavarja. Miért érdekelné…?

    Csak beütött egy válság, a pénz eltűnt és most esik le, hogy bakker erre így nincs pénz.

    Valahol számomra elképesztő, hogy mennyire nem képesek meghúzni a határvonalat a projekben. Nem tudnak leszokni arról, hogy mindig mindenből márpedig a legjobb.

    Fura, hogy anna meg garasoskodtak a TIESO árán az F-15 gépeknél és azóta sincs IRST. Kabaré…

  3. Vajon a projektben résztvevő országok meddig fogják tolerálni az áremelkedéseket?
    Az F-35el mindig csak a baj van…vagyis csak ezt halljuk mindig.A végén még a kínaiak előbb állítják hadrendbe a gépüket,és a PAK-FA is előbb áll majd az orosz légierő rendelkezésére,mint ez a vas.

  4. A problémát ismerték, a megoldást tudják, javítják.

    Csak a helyből felszálló F-35 változatból már 5 db van. Az első széria gépek már a légierőnél vannak.

    A PAK-FA 3. prototípusa felszállt már?
    A kínai J-20 második prototípusa repült már?

    Persze ha a hidegháborús versenyt/kényszert vesszük alapul, akkor ott előfordult hogy idő hiányában nem megfelelő tesztelés után állítottak szolgálatba típusokat.

  5. Persze ha a hidegháborús versenyt/kényszert vesszük alapul, akkor ott előfordult hogy idő hiányában nem megfelelő tesztelés után állítottak szolgálatba típusokat.

    Néha igen. Egyébként kevéssé köztudott, de a szovjet MiG-29 / Szu-27 gépek a valódi hadrafogatóságot alig a Szu összeomlása előtt érték el. Valahol döbbenetes, hogy 15 éves lemaradásban voltak már akkor is.

  6. „.A végén még a kínaiak előbb állítják hadrendbe a gépüket,és a PAK-FA is előbb áll majd az orosz légierő rendelkezésére,mint ez a vas.”

    Csak ebből a vasból többet állítanak hadrendebe mint a másik két gépből.
    És ezek mellet ott van még az f-22 .

  7. Nem kell véresen komolyan venni amit írtam a hadrendbeállításról:D
    Arra céloztam,hogy igen csak elhúzódhat a dolog.
    És addig a megrendelő országoknak meg kell oldaniuk a jelenleg szolgáló gépeik élettartamának kitolását. Ami pénz,pénz,pénz. És Nyugaton ma abból nem sok jut.