|

A Mester veszte – Lezuhant az M-346-os egyik prototípusa

Az Alenia Aermacchi komoly várakozással vágott bele a dubaji szereplésbe, azonban egy nem várt esemény zárta az M-346 Master látogatását, mely komoly hatással lehet az exportsikerekre is.

A 2011-es Dubai Airshow újfent széles palettát vonultatott fel, ám a potens vadászbombázók gyártói mellett nem vonult háttérbe a szintén megrendelésekre pályázó olasz Finmeccanica vállalatcsoport, amely C-27J Spartan mellett a korszerű sugárhajtású kiképzőgépét, az Alenia Aermacchi által gyártott M-346 ‘Master’-t ajánlja az arab világnak. A gép több alkalommal is dinamikus bemutatót repült a Nagyérdeműnek (no meg persze a potenciális megrendelők képviselőinek), ezek azonban eseménytelenül zajlottak, a baj a hazaúton következett be.

M-346 Master | Fotó: Alenia Aermacchi (Leonardo) ,

A show végeztével az Egyesült Arab Emírségekből október 18-án reggel Olaszország felé tartva a Deira Palm Island közelében a tengerbe zuhant a C.P.X615 gyártási számú, 001 jelzésű, elsőként legyártott prototípus. A gép mindkét pilótája sikeresen katapultált, a riasztott kutató-mentők kihalászták és kórházba szállították az ázott személyzet tagjait. Az illetékesek jelentése szerint bár megsérültek, állapotuk stabil, hamarosan elhagyhatják a kórházat.

A gyártó átfogó vizsgálatot rendelt el a baleset okainak kiderítésének érdekében, melybe bevonták az arab és az olasz hatóságokat is.

20 hozzászólás “A Mester veszte – Lezuhant az M-346-os egyik prototípusa”

  1. Azert furcsa hogy egy kethajtomuves gep igy leessen es meg a pilcsik is megserultek. Azert ez nem egy szimpla hajtomu leallas lehetett. Ha tippelnem kelene vagy uzianyag minoseg vagy madarraj, esetleg vezerlo szoftver lehetett.

    De ez csak mero talalgatas.

  2. Elképzelhető, hogy a kiállításon megbuherálták azt a gépet. Vagy akár elektromágneses impulzussal közelről ( a statikus kiállításon) károsították a gép elektronikáját. A konkurrencia bármire képes. Amikor az Emirátusok harckocsit keresett magának és az angol Challengert hasonlították össze a francia Leclerccel akkor is a franciák GPS zavarót használtak, hogy elrontsák az angolok bemutatóját. Az angol harckocsi eltévedt a lőtéren.

  3. Az Alenia Aermacchi örömmel értesíti leendő vásárlóit, hogy október 18-án sikeres katapulttesztet hajtott végre, melynek során egyértelműen bizonyítást nyert, hogy gépeink nem csupán az ellenségen, hanem egyéb nehézségeken is sikeresen felül tudnak kerekedni.

  4. Ismét egy közhely: ” az EMP még scifi”. Azért nincs ma használatban EMP eszköz mert a rendelkezésre álló hordozható eszközök, az atombombát leszámítva, csak kis hatótávolságon gerjesztenek komolyabb feszültségeket a környezetükben fellelhető fémtárgyakban. DE!:20..30 méterre semmi gondot nem jelent, amatőrők számára is hozzáférhető, legalábbis bizonyos képességek mellett. A profi készülékek valszeg sokkal többet tudnak (beállítható frekvencia, modulálás stb).

  5. Mármint árnyékolással. Jogos az észrevétel, de egy szétszórt elektromos rendszer esetén nagyon sziszifuszi és némileg bizonytalan az árnyékolás. Számtalan dolog van ami nem vagy nem megbízhatóan árnyékolható. Egy szenzor pl radarantenna, vagy IR érzékelő elektromos árnyékolása nem lehetséges vagy nem egyértelműen, nem bizonyosan valósítható meg.

  6. „Ha tippelnem kelene vagy uzianyag minoseg vagy madarraj, esetleg vezerlo szoftver lehetett.”

    +1 a madarrajra. A lezuhanas helye a kis betus jelolesek kornyeken volt:
    http://href.hu/x/gian
    Az a foldnyelv az Azsiabol Afrikaba vonulo madarak egyik fo utvonala (http://href.hu/x/giar). Jobbara szeretnek szarazfold felett vonulni, az europai golyak Giblartarnal, a Kozel-Kelten es kis reszben Szicilia-Malta utvonalon mennek at Afrikaba. A vonulasi idoszak vegen jarunk, ott siman foghattak egy madarrajt.