Az Alenia Aermacchi komoly várakozással vágott bele a dubaji szereplésbe, azonban egy nem várt esemény zárta az M-346 Master látogatását, mely komoly hatással lehet az exportsikerekre is.
A 2011-es Dubai Airshow újfent széles palettát vonultatott fel, ám a potens vadászbombázók gyártói mellett nem vonult háttérbe a szintén megrendelésekre pályázó olasz Finmeccanica vállalatcsoport, amely C-27J Spartan mellett a korszerű sugárhajtású kiképzőgépét, az Alenia Aermacchi által gyártott M-346 ‘Master’-t ajánlja az arab világnak. A gép több alkalommal is dinamikus bemutatót repült a Nagyérdeműnek (no meg persze a potenciális megrendelők képviselőinek), ezek azonban eseménytelenül zajlottak, a baj a hazaúton következett be.
A show végeztével az Egyesült Arab Emírségekből október 18-án reggel Olaszország felé tartva a Deira Palm Island közelében a tengerbe zuhant a C.P.X615 gyártási számú, 001 jelzésű, elsőként legyártott prototípus. A gép mindkét pilótája sikeresen katapultált, a riasztott kutató-mentők kihalászták és kórházba szállították az ázott személyzet tagjait. Az illetékesek jelentése szerint bár megsérültek, állapotuk stabil, hamarosan elhagyhatják a kórházat.
A gyártó átfogó vizsgálatot rendelt el a baleset okainak kiderítésének érdekében, melybe bevonták az arab és az olasz hatóságokat is.
Ez ciki. Vajon született megrendelés még a vásáron?
Azert furcsa hogy egy kethajtomuves gep igy leessen es meg a pilcsik is megserultek. Azert ez nem egy szimpla hajtomu leallas lehetett. Ha tippelnem kelene vagy uzianyag minoseg vagy madarraj, esetleg vezerlo szoftver lehetett.
De ez csak mero talalgatas.
Elképzelhető, hogy a kiállításon megbuherálták azt a gépet. Vagy akár elektromágneses impulzussal közelről ( a statikus kiállításon) károsították a gép elektronikáját. A konkurrencia bármire képes. Amikor az Emirátusok harckocsit keresett magának és az angol Challengert hasonlították össze a francia Leclerccel akkor is a franciák GPS zavarót használtak, hogy elrontsák az angolok bemutatóját. Az angol harckocsi eltévedt a lőtéren.
Az EMP még ma is sci fi, főleg irányítottan. Mellesleg, ha a gép a földön kikapcsolva áll, akkor nem történik semmi. Ha lenne ilyen hatás, akkor nagyon megérezte volna azt ott más is…
Katapultálásnál borzasztó erők hatnak a pilótára. A sérüléseket könnyen szerezhették akkor is.
Mindenesetre még szerencse, hogy nem az Airshow-n zuhant le, illetve, hogy sikerült kimenteni őket.
Akkor ezt is Radomban láthattuk utoljára….
https://htka.hu/2011/08/31/radom-2011/
molni
Tök egyszerű dolog az EMP,nem kell hozzá csak egy atombomba…. :)
„Tök egyszerű dolog az EMP,nem kell hozzá csak egy atombomba…. :)”
De egy kicsi hogy sutyiba lehessen eldurrantani.
:-)))
Az Alenia Aermacchi örömmel értesíti leendő vásárlóit, hogy október 18-án sikeres katapulttesztet hajtott végre, melynek során egyértelműen bizonyítást nyert, hogy gépeink nem csupán az ellenségen, hanem egyéb nehézségeken is sikeresen felül tudnak kerekedni.
Szerintem ezt mindig így kéne csinálni. Tankbemutatót csak GPS zavarás mellett. Repülőbemutatót csak elektromágneses buzerálás után. A csatateret se fogja senki takarítani.
Csodálom, hogy volt ott szörcsendreszkjú tím. Azt meg még jobban, hogy működött.
Ismét egy közhely: ” az EMP még scifi”. Azért nincs ma használatban EMP eszköz mert a rendelkezésre álló hordozható eszközök, az atombombát leszámítva, csak kis hatótávolságon gerjesztenek komolyabb feszültségeket a környezetükben fellelhető fémtárgyakban. DE!:20..30 méterre semmi gondot nem jelent, amatőrők számára is hozzáférhető, legalábbis bizonyos képességek mellett. A profi készülékek valszeg sokkal többet tudnak (beállítható frekvencia, modulálás stb).
Nekem erről az EMPről mindig a Faraday kalicka jut eszembe. És ugye minden gép már alapból is rendelkezik faraday kalicka tulajdonságaival plána ha erre még tán oda is figyeltek.
Mármint árnyékolással. Jogos az észrevétel, de egy szétszórt elektromos rendszer esetén nagyon sziszifuszi és némileg bizonytalan az árnyékolás. Számtalan dolog van ami nem vagy nem megbízhatóan árnyékolható. Egy szenzor pl radarantenna, vagy IR érzékelő elektromos árnyékolása nem lehetséges vagy nem egyértelműen, nem bizonyosan valósítható meg.
És persze az árnyékolatlan szenzor, be van kötve a többi elektronikus és elektromos rendszerrel egy áramkörbe.
„Ha tippelnem kelene vagy uzianyag minoseg vagy madarraj, esetleg vezerlo szoftver lehetett.”
+1 a madarrajra. A lezuhanas helye a kis betus jelolesek kornyeken volt:
http://href.hu/x/gian
Az a foldnyelv az Azsiabol Afrikaba vonulo madarak egyik fo utvonala (http://href.hu/x/giar). Jobbara szeretnek szarazfold felett vonulni, az europai golyak Giblartarnal, a Kozel-Kelten es kis reszben Szicilia-Malta utvonalon mennek at Afrikaba. A vonulasi idoszak vegen jarunk, ott siman foghattak egy madarrajt.
Ize… Gibraltar…
Megtalálták a feketedobozt:
http://www.thenational.ae/news/uae-news/black-box-of-crashed-military-jet-located
„Az EMP még ma is sci fi, főleg irányítottan.”
ezek a pimaszok nem adták fel
http://www.aviationweek.com/aw/generic/story_generic.jsp?channel=awst&id=news/awst/2011/11/21/AW_11_21_2011_p29-395318.xml&headline=null&next=0
Ha már EMP…
EMP teszter (ezzel tesztelik az air force one-t is… http://bit.ly/snPfuw) esete egy autóval 1.45-től. De az előtte lepottyanó RC helikopter is érdekes. http://www.youtube.com/watch?v=0odJKYTzXg8