|

HTKA Hírhalom 2011. 44. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Saab újabb megbízást zsebelhetett be a Svéd Védelmi Beszerzési Hivataltól (Swedish Defence Materiel Administration – FMV): 261 millió svéd korona értékben kapott megrendelést a Svéd Királyi Légierő Gripen vadászbombázóinak bevethetőségének fenntartására, továbbá a gépek nagyobb szintű karbantartására és a folyamatos továbbfejlesztésekre, frissítésekre. A megrendelés tartalmazza még a technikai támogatást, a szükséges repülési teszteket és a szimulátorok üzemképességének megtartását. A Svéd Királyi Légierő hosszú távon 100 JAS-39 üzemben tartásával számol, így indokolt a beruházás.

[singlepic id=1929 w=584]

Az Amerikai Légierő megbízta a Boeing repülőgépgyárat a jelenleg szolgálatban álló B-1B Lancer bombázók szoftvereinek frissítésére. Az 57 millió dolláros szerződés értelmében a Boeing mind a 66 üzemképes „Lancer” fedélzetére integrálja a Block 16A (SB 16A) jelzésű szoftvert. A modernizáció javulást hoz a gépek navigációjában, fegyver szállításában, diagnosztikájában, a kommunikációban, valamint az irányítószervek kezelésében a kijelzők megjelenítésében.

[singlepic id=1278 w=584]

November 2-án halálos baleset történt Dél-Koreában – a hadsereg egyik 500MD típusú típusú helikoptere eddig ismeretlen okokból kényszerleszállást hajtott végre helyi idő szerint délután 2:40-kor Wonju közelében. A balesetben a helikoptert irányító 45 éves pilóta, aki tiszthelyettesi beosztásban szolgált, súlyosan megsérült, és úton a kórházba életét vesztette. A 41 éves másodpilóta szerencsésebben megúszta az esetet, őt lábsérülésekkel szállították kórházba, de állapota nem kritikus.

—–

A héten további gépveszteség is történt, bár ez utóbbi egy kicsit földhöz ragadott módon. Október 30-án a Jemeni Légierő veszítette el két gépét, miután a a főváros, Szanaa katonai repterén tűz ütött ki, melynek áldozata lett az említett két vadászgép, melyek típusát nem hozták nyilvánosságra. Igazából nem csak a két gép típusát nem lehet tudni, hanem azt sem hogy valóban megsemmisültek-e, mert különböző források más más módon mesélik el a történteket. Némelyik szerint nem történt komolyabb anyagi kár. Személyi sérülést viszont egyik forrás sem említ, így valószínű hogy emberi élet nem került veszélybe a tűz kapcsán.

—–

Az Argentin Védelmi Minisztérium a Pratt & Whitney Canada PT6A-62 jelzésű termékét választotta a kéthajtóműves Pucará könnyű támadógépek hajtóműcseréjéhez használt új erőforrásként. Az Argentin Légierő jelenleg 30 üzemképes Pucará-val rendelkezik, azt azonban nem tudni, hogy ezek közül hány kapja meg az új erőforrásokat. Ám ami az erőforrást illeti: a PT6 jelenleg nem kevesebb, mint 7 000 alkalmazó színeiben repül nap mint nap, összesen 27 000 példányban. Repült óráinak száma már meghaladja a 350 milliót (!), és akár -75 fokos hőmérsékleten is üzemképes marad, ezt már demonstrálta is az Antarktisz feletti repülések során.

IA 58 Pucará és fegyverzete

IA 58 Pucará és fegyverezete egy 2008-as fotón megörökítve | Fotó: Francisco Infante ,

A Lockheed Martin alkalmazottai ünnepléssel kezdték a novembert. Pontosabban fogalmazva csak azokra a mérnökökre és munkásokra igaz ez a megállapítás, akik a legendás Hercules szállítógép programján dolgoznak, a Marietta-i üzem ugyanis november 1-én átadta a 250. C-130J szállítógépet. A 2404.-nek elkészült Hercules Texasba kerül, a Dyess légibázisra, ahol összesen 28 példány üzembe állítása van tervbe véve.

A legendásnak számító szállítógép üzemeltetői körének legújabb tagjai India és Katar, mialatt az Egyesült Államok folyamatosan állítja üzemben a HC-130J és MC-130J különleges feladatok ellátására kialakított verziókat. Jelenleg is, az említett két államon felül további 7 ország számára készülnek gépek a gyártósoron, köztük az Amerikai Légierő és Tengerészgyalogság, Irak, Izrael, Dél-Korea, Kuvait, Omán és Tunézia, de az üzemeltetők közé tartozik még Ausztrália, Dánia, Norvégia, Kanada, Olaszország, az Egyesült Királyság és az Amerikai Partiőrség.

C-130J roll out

C-130J roll out – immáron 250. alkalommal | Fotó: Lockheed Martin ,

A francia védelmi beszerzésekért felelős hivatal, a Direction Générale de l’Armement még október 11-én rendelte meg 7 Cougar helikopter modernizációját. A megrendelés egy 2008 januárjában aláírt szerződés része, melynek értelmében az Eurocopter modernizálja a francia haderő Cougar helikoptereit. Az átalakítás során javítanak az avionikán, hogy a kávédarálók megfeleljenek a kor légi követelményeinek, modernizálják az önvédelmi rendszereket, és integrálják a típust a haderő légi közlekedési információs rendszerébe. A teljes 26 gépes flotta átesik a modernizáción részletenként, a végleges ár 220 millió zöldhasú.

—–

Afganisztánban fontos mérföldkövet ért el a 4. expedíciós felderítő század, mely az MC-12 Liberty turboprop gépeket repüli. A Bagram légibázison állomásozó század történetében fontos eseményhez, pontosabban eseményekhez érkezett – elérték a 10 000. bevetést, ez alatt 50 000 órát töltöttek a levegőben, és támogatásukkal a földi erők már 4000 célpontot foglaltak el vagy semmisítettek meg sikeresen. Az elért teljesítmény azért is elképesztő, mert a 24 gép 2009 júliusában települt ki az ázsiai országba, és kicsivel több mint két év alatt teljesítették az 10 000. bevetésüket.

5 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 44. hét”

  1. „üzemeltetők közé tartozik még (…) az Egyesült Királyság”

    Egészen pontos fogalmazás, hogy „még”, mivel a nagy leépítés keretében az évtized végéig kivonják a típust.
    Lehet elkezdeni spórolni…