A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Saab újabb megbízást zsebelhetett be a Svéd Védelmi Beszerzési Hivataltól (Swedish Defence Materiel Administration – FMV): 261 millió svéd korona értékben kapott megrendelést a Svéd Királyi Légierő Gripen vadászbombázóinak bevethetőségének fenntartására, továbbá a gépek nagyobb szintű karbantartására és a folyamatos továbbfejlesztésekre, frissítésekre. A megrendelés tartalmazza még a technikai támogatást, a szükséges repülési teszteket és a szimulátorok üzemképességének megtartását. A Svéd Királyi Légierő hosszú távon 100 JAS-39 üzemben tartásával számol, így indokolt a beruházás.
[singlepic id=1929 w=584]
Az Amerikai Légierő megbízta a Boeing repülőgépgyárat a jelenleg szolgálatban álló B-1B Lancer bombázók szoftvereinek frissítésére. Az 57 millió dolláros szerződés értelmében a Boeing mind a 66 üzemképes „Lancer” fedélzetére integrálja a Block 16A (SB 16A) jelzésű szoftvert. A modernizáció javulást hoz a gépek navigációjában, fegyver szállításában, diagnosztikájában, a kommunikációban, valamint az irányítószervek kezelésében a kijelzők megjelenítésében.
[singlepic id=1278 w=584]
November 2-án halálos baleset történt Dél-Koreában – a hadsereg egyik 500MD típusú típusú helikoptere eddig ismeretlen okokból kényszerleszállást hajtott végre helyi idő szerint délután 2:40-kor Wonju közelében. A balesetben a helikoptert irányító 45 éves pilóta, aki tiszthelyettesi beosztásban szolgált, súlyosan megsérült, és úton a kórházba életét vesztette. A 41 éves másodpilóta szerencsésebben megúszta az esetet, őt lábsérülésekkel szállították kórházba, de állapota nem kritikus.
—–
A héten további gépveszteség is történt, bár ez utóbbi egy kicsit földhöz ragadott módon. Október 30-án a Jemeni Légierő veszítette el két gépét, miután a a főváros, Szanaa katonai repterén tűz ütött ki, melynek áldozata lett az említett két vadászgép, melyek típusát nem hozták nyilvánosságra. Igazából nem csak a két gép típusát nem lehet tudni, hanem azt sem hogy valóban megsemmisültek-e, mert különböző források más más módon mesélik el a történteket. Némelyik szerint nem történt komolyabb anyagi kár. Személyi sérülést viszont egyik forrás sem említ, így valószínű hogy emberi élet nem került veszélybe a tűz kapcsán.
—–
Az Argentin Védelmi Minisztérium a Pratt & Whitney Canada PT6A-62 jelzésű termékét választotta a kéthajtóműves Pucará könnyű támadógépek hajtóműcseréjéhez használt új erőforrásként. Az Argentin Légierő jelenleg 30 üzemképes Pucará-val rendelkezik, azt azonban nem tudni, hogy ezek közül hány kapja meg az új erőforrásokat. Ám ami az erőforrást illeti: a PT6 jelenleg nem kevesebb, mint 7 000 alkalmazó színeiben repül nap mint nap, összesen 27 000 példányban. Repült óráinak száma már meghaladja a 350 milliót (!), és akár -75 fokos hőmérsékleten is üzemképes marad, ezt már demonstrálta is az Antarktisz feletti repülések során.
A Lockheed Martin alkalmazottai ünnepléssel kezdték a novembert. Pontosabban fogalmazva csak azokra a mérnökökre és munkásokra igaz ez a megállapítás, akik a legendás Hercules szállítógép programján dolgoznak, a Marietta-i üzem ugyanis november 1-én átadta a 250. C-130J szállítógépet. A 2404.-nek elkészült Hercules Texasba kerül, a Dyess légibázisra, ahol összesen 28 példány üzembe állítása van tervbe véve.
A legendásnak számító szállítógép üzemeltetői körének legújabb tagjai India és Katar, mialatt az Egyesült Államok folyamatosan állítja üzemben a HC-130J és MC-130J különleges feladatok ellátására kialakított verziókat. Jelenleg is, az említett két államon felül további 7 ország számára készülnek gépek a gyártósoron, köztük az Amerikai Légierő és Tengerészgyalogság, Irak, Izrael, Dél-Korea, Kuvait, Omán és Tunézia, de az üzemeltetők közé tartozik még Ausztrália, Dánia, Norvégia, Kanada, Olaszország, az Egyesült Királyság és az Amerikai Partiőrség.
A francia védelmi beszerzésekért felelős hivatal, a Direction Générale de l’Armement még október 11-én rendelte meg 7 Cougar helikopter modernizációját. A megrendelés egy 2008 januárjában aláírt szerződés része, melynek értelmében az Eurocopter modernizálja a francia haderő Cougar helikoptereit. Az átalakítás során javítanak az avionikán, hogy a kávédarálók megfeleljenek a kor légi követelményeinek, modernizálják az önvédelmi rendszereket, és integrálják a típust a haderő légi közlekedési információs rendszerébe. A teljes 26 gépes flotta átesik a modernizáción részletenként, a végleges ár 220 millió zöldhasú.
—–
Afganisztánban fontos mérföldkövet ért el a 4. expedíciós felderítő század, mely az MC-12 Liberty turboprop gépeket repüli. A Bagram légibázison állomásozó század történetében fontos eseményhez, pontosabban eseményekhez érkezett – elérték a 10 000. bevetést, ez alatt 50 000 órát töltöttek a levegőben, és támogatásukkal a földi erők már 4000 célpontot foglaltak el vagy semmisítettek meg sikeresen. Az elért teljesítmény azért is elképesztő, mert a 24 gép 2009 júliusában települt ki az ázsiai országba, és kicsivel több mint két év alatt teljesítették az 10 000. bevetésüket.
A B1b-nek a kis kacsája,olyan mintha egy fóka bajusz lenne.
Ha 66 van üzemképes,akkor hány lehet lekonzerválva?
Majdnem 40, de azokat alkatrészként használják.
OFF téma de mindig kuriózum ilyet olvasni:)
http://www.origo.hu/nagyvilag/20111026-felvasarolja-amerika-vedobastyait-a-csendes-oceanon-terjeszkedo-kina.html
Ha már nagyon offolok akkor megemlítem ,hogy olvastam a kormányunk megvenné a Rábát(és nem egy teherautót), innen lehet fantáziálgatni, hogy mekkora hadiipart fogunk ebből kiépíteni
Mekkorát? Mondjuk én bizakodó vagyok!
„üzemeltetők közé tartozik még (…) az Egyesült Királyság”
Egészen pontos fogalmazás, hogy „még”, mivel a nagy leépítés keretében az évtized végéig kivonják a típust.
Lehet elkezdeni spórolni…