|

Sikerrel vizsgázott az A400M DIRCM-rendszere

Szeptember 19-től október 18-ig zajlott idén a NATO szokásos EMBOW gyakorlata, mely immáron a 13. volt a sorban. Mint ismeretes, a szövetség ezen alkalmakkor próbálja minél jobba felkészíteni tagállamainak katonáit a kézi hordozású légvédelmi rakétarendszerek (MANPAD-ok) elleni tevékenységre. Sajnos hazánk nem képviseltette magát azon 16 nemzet között, mely részt vett az eseményen, még megfigyelők szintjén sem. Pedig lett volna látnivaló, érdekesség és tanulnivaló rendesen – sor került például az A400M majdani DIRCM-rendszerének tesztelésére is.

A gyártó október 27-én kiadott sajtóközleménye szerint a franciaországi DGA Rakéta Lőtéren, a Biscayai – öböl melletti Biscarrosse-tól nem messze debütált először „élesben” a MANTA DIRCM-rendszer. Az spanyol illetőségű Indra által fejlesztett és gyártott berendezés feladata, hogy felderítse, majd lézer segítségével eltérítse a hordozó repülőgép felé közeledő, infravörös keresőfejjel ellátott, kézi indítású légvédelmi rakétákat (MANPAD). A NATO szakértőinek véleménye szerint a MANTA teljesítette a hozzá fűzött reményeket, amit mi sem bizonyít jobban, mint az, hogy az EMBOW után megkapta a 8-as technológiai készültségi szintet (Technology Readiness Level 8) – ez azt jelenti, hogy szolgálatba állítható, és képes bármilyen szintű MANPAD-fenyegetés leküzdésére.

Hamarosan a MANPAD-októl sem kell félnie a Grizzly-nek|Forrás: Wikimédia Commons ,

A MANTA tesztelése 2011 májusában kezdődött, és az EBOW végéig összesen 130 alkalommal, 20 repült óra keretében hajtottak végre vele próbákat. Ezek során 500 szimulált rakétaindítást hajtottak végre a kísérleti platformként funkcionáló C-212 repülőgép ellen.
A rendszer működése egyébként hasonló a többi DIRCM-hez: amint észleli, hogy felhasználója ellen infravörös rakétát indítottak, beméri annak pozícióját, majd lézersugár segítségével kiiktatja a keresőfejet. Fontos megjegyezni, hogy a MANTA reakcióideje rendkívül alacsony. Az ellenintézkedés során nem szükséges azonosítania a közeledő rakéta típusát, hogy a lézersugarat annak keresőfejéhez igazítsa, a kibocsátott nagy energiájú sugár ugyanis egyszerre több sávot is pásztáz és lefed.

Mint már említésre került, a MANTA elsősorban az A400M számára készül, mint elsődleges DIRCM-rendszer, de várhatóan több katonai és polgári típus arzenáljában is megjelenik majd. Érdekességképp megjegyzendő, hogy a fejlesztés során az Indra partnere volt az orosz Rosoboronoexport, így nem lenne meglepő, ha a MANTA Oroszországban is megjelenne.

6 hozzászólás “Sikerrel vizsgázott az A400M DIRCM-rendszere”

  1. Gacsat, nehogy azt hidd, hogy az Antonov húsz-harminc éves technológiája felér ezzel… Jók azok is, de húsz év múlva már elavult lesz, míg ez még éppen az első ráncfelvarrásán lesz túl…

    Azért a fejlődés az fejlődés. Nem olyan látványos, mint az autók formatervei, de gondolj bele: ha elég lenne a c-130-as modernizálása, akkor mindenki azt választaná.