|

Ostrava 2011 – NATO DAY

Idén tizenegyedik alkalommal rendezték meg NATO napokat a csehországi Ostravában. A neves esemény nem repülőnap, hanem haditechnikai bemutató, ahol földi- és légi bemutatók váltják egymást. 2011-ben a házigazdákon kívül minden eddiginél több (szám szerint 17) ország vett részt a rendezvényen.

Az előző évi tapasztalatok alapján tudtuk, ha mindent meg szeretnénk nézni akkor ahhoz két nap kell.

Szombaton, hajnali hat óra körül, elsők között érkeztünk meg a repülőtér bejáratához. Ekkor a kapuk még zárva voltak, a korai érkezés mégis jó ötlet volt, mert utánunk gyorsan hatalmas kocsisor alakult ki. A szervezők csak kicsivel hét óra előtt érkeztek, de hétre minden készen állt és kinyitották a kapukat. A parkolást szervezők hada segítette. Buszunk közvetlenül a Baltic Bees kötelék gépei mellett parkolt. Innen egy közepes sétával jutottunk el az 1. számú bejárathoz, ahol újabb kapu állta utunkat. Ahogy a honlapon is előre leírták, itt 8:30-tól lehetett bemenni. Addigra hatalmas tömeg gyűlt össze. A rendezvény honlapján azt is előre pontosan megadták melyik gép mikor érkezik (érkezett meg), így már itthon tudtuk hogy a napot a statikus sor fotózásával kell kezdeni, amíg el nem önt mindent az emberáradat. (Egyes források szerint szombaton 130 ezren voltak kíváncsiak a bemutatókra, a két napos összesített nézőszám pedig elérte a 225 ezret.)

A kapunyitásra várva láthattuk, ahogy a reggeli köd lassan eloszlik és láthatóvá vállnak a statikus soron kiállított gépek.


A statikus sor érdekességei:

Az egyik izraeli F-15 Baz a kiállított kettő közül. (Spearhead Squadron, Tel-Nof Airbase)

A svéd mini AWACS, az S100D Argus.

2010 után újra B-52-es Ostravába.

Cessna 337 Super Skymaster érdekes festéssel.

Az izraeli C-130 hasonló volt a 2010-ben Kecskeméten látotthoz. (“Yellow Bird” squadron, Nevatim Airbase, Search & Rescue Unit 669.)

A norvég F-16-osok is egyre messzebbre jutnak el hazájuktól.

A RAF Ostravába küldött gépei közül a legnagyobb az E-3D Sentry volt.

A KC-135-öst most nem volt lehetőség belülről is megnézni.

Az izraeli F-15-ösökön a hozzáértők több érdekességet is felfedeztek (SATCOM antenna, hiányzó gépágyú, Python3 rakéták, stb.) A 957-es oldalszámú gép a 4,5 légi győzelem mellett arról is híres hogy ez volt az a gép, amellyel 1983 májusában a pilótája úgy szállt le, hogy egy ütközést követően a gépnek a jobb szárnya teljesen leszakadt.

Meglepő volt hogy a sok speciális festésű cseh gép közül most egy sem volt kiállítva, valamint hogy a Brit Királyi Légierő (RAF) a gazdasági megszorítások ellenére is sok géppel vett részt a rendezvényen. Az amerikai felhozatal is erős volt, hiszen a B-52 mellett egy KC-135 tankert és két C-130 szállítógépet is küldtek.

A kordon mindenhol derékig ért és megfelelő távolságra volt a gépektől, így nem zavarta a fotózást. A statikus soron a cseh hadsereg eszközei is nagy számban voltak kiállítva.

A dinamikus bemutatók

A dinamikus bemutatók három helyen és néha egyszerre zajlottak. A különböző bemutatókat csak a repülőtér adott részéből lehetett jól látni, ezért sokat kellet gyalogolni annak, aki mindent látni akart. (Katt ide a repülőtér térképéért!)

A füves részen voltak a cseh hadsereg bemutatói (pl. terrorista bázis elfoglalása tüzérségi- és harckocsik támogatásával). Az egyik régi gurulóút elkerített részén zajlottak a rendőrség, a tűzoltóság és a terrorelhárítás bemutatói (pl. utasszállító repülőgépbe történő behatolás, csempészek elfogása, busz visszafoglalása). A repülőgépek programjukat a pálya felett (pl. Sokol “Bamby bucket”-tűzoltás) és a pálya tengelyére merőlegesen mutatták be (pl. sugárhajtású gépek). Ez utóbbit a nézőtérről az S02-vel jelölt hely környékéről lehetett a legjobban látni, de az ellenfény a fotózást szinte lehetetlenné tette. Aki jó fotókat akart csinálni, a reptéren kívül gyalogolva eljuthatott a bemutató tengelyének túloldalára, ahonnan már nem voltak szembenaposak a repülések.

Néhány nem túl gyakori vendég Kelet-/Közép-Európában:

A RAF díszfestésű Tucano T1 gépe.

A RAF több típussal is képviselte magát, a King Air B200 kiképző géppel is bemutatót repültek.

Talán egyszer Magyarországon is láthatunk osztrák Blackhawk bemutatót.

A négygépes Baltic Bees kötelék egyre több repülőnapon vesz részt.

Ezen kívül számos olyan gépet is láthattunk, amelyek szinte állandó résztvevői a különböző repülőnapoknak.

Az osztrák Eurofighter a szokásos rövid programját mutatta be.

A Török Csillagok programja most is látványos volt.

Ritkaság hogy a rendezvényen látható egyik cseh Gripen-en sem volt különleges festés.

Szerencsére a szlovákok még mindig repülik a MiG-29-est, így nem maradtunk Fulcrum bemutató nélkül.

A csehet bármelyik helikopterükkel tudnak kutató-mentő bemutatót repülni.

Légierőnket a 43-as oldalszámú Gripen képviselte.

A szlovák Mi-17-est is sok helyen volt már kiállítva.

Bár a Red Arrows végül nem jött el, azért nem maradtunk Hawk nélkül.

Cseh Mi-24-es a szokásos füstgenerátorral.

A szárazföldi technika kedvelőinek is akadt látnivaló:

A vasárnapi program után a meglepetés egy An-124-es kigurulása és felszállása volt. Jó lett volna a statikus soron látni.

Ezen a hétvégén, a késő szeptemberi időpont ellenére, kiváló nyári idő volt. Szervezés megfelelő, a program látványos volt és az enni- és innivalóért sem kellett sokat küzdeni, mert mindig lehetett egy olyan helyet találni, ahol rövidebb volt a sor. A cseheknél a sör, a sok sült hús és -kolbász is finom, érdemes kipróbálni. Sokan a Kofola nevű cseh üdítőitalt is szeretik. A rendezvényre a belépés ingyenes volt és az étel-, ital- és egyéb árak is teljesen elfogadhatóak voltak. Tehát, aki szereti a földi- és légi bemutatókat, egyszer mindenképp látogasson el Ostravába a NATO Napokra!

Szöveg és fotók: Nighthawk9

22 hozzászólás “Ostrava 2011 – NATO DAY”

  1. előszöris négyzet.

    Másfelől a színek cserélgetésével a kontúrt bontja fel, mert kontúr szerint ismerjük fel az alakokat. Az ötlet nem új, a németek (és az amerikaiak is) műr a 2. VH-ban használtak ilyet, csak pöttyökkel. Manapság számítógépes szimulációval és az amberi szem és látás tulajdonságait utánzó programokkkal próbálják a színek száma (ár, feladat) és a kombiációjuk, mintázatuk optimumát megkeresni. Itt a szimulációba négyzetlakú egy cella, akkor legyen a gyártásban is. Ha megnézed a német Flecktarn mintát, olyan formákat sem látsz a természetben, de mégis jobbna rejtenek ezek a minták, sok kis pöttyel, mint a magyar tereptarka, mert a szem jobban kiszúrja az éles kontúrokat, és közelebbről mosódnak el a színátmenetek kisebb cellákkal. Ezt nyilván a légifevételek távolságából kell nézni, ahhoz van a négyzetek mérete beállítva.

  2. szerintem a mig 29 nekünkis megfeleltek volna.Ha jo emlékszem 26db volt eleinte. abol 10-15 meghagytunk volna modernizáltuk volna öket a többi marat volna alkatrésznek.Ehez jöt volna még pár darab modernizált 21 23 és akkor let volna szerintem egy közepes légierönk.Szerintem még igy is olcsoban kijötünk volna mint most ezzel a párdarab gripenel ami szerintem csak ara elég hogy nevecségesé tegyük magunkat.Ne értsetek félre semi bajom a gripenekel csak az árukal van bajom ami elég magas ahoz képest amit tud.De lehet hogy csak én gondolom igy?

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.