Úgy éreztük időszerű már, hogy hírekkel szolgáljunk olvasóink egy részének minden bizonnyal kedvenc ragadozóiról, a tengeri farkasokról – ebben ezúttal az oroszok, az angolok és a dél-koreaiak voltak segítségünkre. Haladjunk tán nyugatról kelet felé, azaz kezdjük az éppen kissé girhes oroszlánnal.
Igen, talán nem nagy meglepetés, hogy az Astute-osztályról lesz szó. De nem kell megijedni, nem egy újabb malőr történt a hányattatott sorsú HMS Astute-al, lévén ezúttal a 2. Astute, a 8 évvel ezelőtt elkezdett építésű HMS Ambush (S120) adott okot pár sorra. Ugyanis a közelmúltban – na jó, nem, hiszen szeptember 30-án – sor került az első kikötői merülésre, mely a papírforma szerint zajlott. A Barrow-in-Furness-ben megejtett 2 napos esemény a 2012 elején esedékes első tengeri tesztútra történő felkészülés jegyében az Ambush vízfelszín alatti stabilitását tesztelte.
Miközben az angolok nagy levegőt véve merülgetnek, addig az oroszok többek közt az árakon birkóznak: Alexander Sukhorukov védelmi miniszter helyettes egy sajtótájékoztatón úgy nyilatkozott, miszerint a 2011-es beszerzések kapcsán az orosz védelmi minisztérium és az Egyesített Hajóépítő Vállalat (USC) között még nem lettek véglegesítve az aktuális Borej és Jaszeny szerződések, lévén a két fél által elképzelt árak közti különbség rubel tízmilliárdokban mérhetőek egyelőre.
Orosz barátaink azonban másra is készülnek – többek közt a K-152 Nyerpa átadás előtti utolsó tesztútjára. Az indiai pénzből megfinanszírozott, Project 971I / továbbfejlesztett Akula I-es vadász atom-tengeralattjáró a tervek szerint október 30-án hajózik ki egy legalább 2 hetes útra – indiai-orosz vegyes legénységgel. Ha ezen út alkalmával nem találnak komolyabb rendellenességeket, akkor a tervek szerint legkésőbb november 22-vel elkezdhet ketyegni – még ha éveket késve is – az a 10 éves lízingidőszak, amire az Indiai Haditengerészet a befektetett 650 millió dollárjával anno benevezett.
És ha már a Nyerpánál tarunk, akkor folytassuk egy szegről-végről kapcsolódó hírrel. A K-152 Nyerpát megépítő Amur hajógyár igazgatója egy olyan bejelentést tett a közelmúltban, miszerint az Oroszország távol-keleti régiójában, az Amur menti Komszomolszkban fellelhető, többek közt atom-tengeralattjárók építésére szakosodott hajógyár kilép a tengeralattjáró üzletágból. És mindezt némiképp furcsa indokkal támasztotta alá.
Az 1936-os megalapítása óta 56 atom- és 41 diesel/elektromos tengeralattjárót és „mindössze csak” 36 felszíni hadihajót (illetve 137 civil hajót) megépítő hajógyár igazgatójának elmondása szerint az Amur azért áll át a Project 20380/20385 korvettek építésére, mert az Amur-folyó túl sekély a tengeralattjárókhoz. Eddig ez kezelhető volt? – merül fel bennünk a kérdés…
Az Amur Hajógyár amúgy éppen a 4. Sztereguscsij-osztályú korvettet, a Sovershennyy-t farigcsálja, mely ugyan 2006-ban még Project 20380-ként lett lefektetve, ám mivel a 2. és 3. korvett is az átszabott, potensebb Project 20381-es formában érkezett, minden bizonnyal a 4. esetében is így lesz. Az első Project 20385-ként elkezdett korvett a szentpétervári Szevernaja Verf által idén májusban elkezdett lesz, mely a hajóosztály 6. tagjaként elvileg a Fekete-tengerre kerül.
Ugorjunk egy kicsit, meg sem állva Dél-Koreáig, ahol a Daewoo Shipbulding reményei szerint már nagyon közel van annak bejelentése, hogy nyélbe üttetett az indonéz üzlet, melynek keretében 3 db Type 209-est szállítanak 1 milliárd dollárért. Ezt a hírmorzsát nem kívánnák túlragozni, hiszen nyáron, a Daewoo állítólagos elsőségéről szárnyra kelő hírekkor már részletesebben foglalkoztunk a témával.