A közelmúlt hírei alapján talán már elmondhatjuk, hogy kezd felpörögni az élet az amerikai katonai helikopterek körül. Ez a megállapítás igaz mind a harci, mind a szállító, mind pedig a felderítő feladatkörű forgószárnyasokra. Legutóbb egy kis texasi cég, az AVX jelentette be, hogy a Bell, a Boeing és a Sikorsky mellett pályázni szándékozik a jövő többfeladatú katonai helikopterét kiválasztani hivatott tenderen, mégpedig egy egészen futurisztikus formatervezésű „kávédarálóval”. Most pedig a Sikorsky mutatta meg a nagyvilágnak, mivel kívánja felvenni a versenyt – és reményeik szerint learatni a babérokat – az Egyesült Államokban, és később a világban is a konkurensekkel.
Ennek apropóját egy szakmai konferencia adta, melyen az Amerikai Hadsereg szakértői és hozzáértő tisztviselői vettek részt, akik egyöntetűen kijelentették: 2030-ig több új típussal szeretnék leváltani a jelenlegi katonai helikoptereket. Sokakban biztosan már első olvasatra is felrémlett a teljes flottacsere mögött álló hosszú tendereztetés, ipari és politikai csatározás, ami esetünkben a szokottnál is nagyobb lehet, mivel a tét óriási. Nem véletlen, hogy az érintett gyártók már most, az első előtti fázisban próbálják jó helyzetbe hozni magukat és előre dolgozni.
A Sikorsky ugyanezen az eseményen helyezett ki pár makettet, melyek a cég tervezett új helikopter-családjának tagjait ábrázolják. Rájuk pillantva már egy laikus is levonhatja azt a következtetés, hogy a neves gyártó egyértelműen a modern kor igényeinek kielégítésére törekszik: a különféle feladatokra optimalizált forgószárnyasok egy kaptafára készültek, alapjuk nagyon hasonló, pusztán néhány, az eltérő feladatkörből adódó különbség fedezhető fel. Ez pedig tökéletesen illeszkedik a US Army majdani tenderének követelményrendszerébe. A cél hasonló, mint a légierő Joint Strike Fighterének esetében: a lehető legmodernebb technológiák alkalmazása a lehető legoptimálisabb árfekvés mellett.
Részletesebb technológiai adatok hiányában egyelőre nem vonhatunk le messzemenő következtetéseket, főleg úgy nem, hogy a Bell és a Boeing még szinte semmivel sem állt elő. Viszont a kiállított maketteket elemezgethetjük, ízlelgethetjük. Utóbbi nem is árt, hiszen nagy esély van rá, hogy 20-30 év múlva az eget ilyen, vagy ehhez hasonló helikopterek szelik majd a világ minden részén.
Íme, az X2 nevet viselő család különböző tagjai, köztük az S-97 Raider, mellyel már korábban találkozhattunk:
A koaxiális az új fekete? Mostanában szinte minden futurisztikus koncepcióban ezt alkalmazzák.
Rosszmájúság, de az első makett egy koax Cobra, a második meg egy koax Blackhawk.
Ezek után indulhatna a Kamov is a jenkik tenderén.
:)
Allesmor Obranna
Látom nem csak nekem tünt fel a hasonlóság…. :)
Ezek szerint 2030- ban se lesz még antigravitáció:(
Érdekes kb. 20 éve vannak ilyen tervek kinézetre. Úgy hogy a Sikorsky nem tett mást mit elővette a tollseprűt és leporolta a terveket, és hozzá tette azt ami a kor technikai színvonala miatt kötelező volt. De mechanikailag nem hiszem hogy nagyot újítottak volna. A régi típusaik is mindig a szeren voltak.
http://blog.flightstory.net/126/sikorsky-piasecki-x-49-speedhawk-first-flight-in-june/
http://1000aircraftphotos.com/Contributions/Visschedijk/7050.htm
A koax Cobra lopakodósítva van.