|

HTKA Hírhalom 2011. 40. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Egy Új-Delhiben rendezett konferencián az Indiai Légierő parancsnoka bejelentette, hogy India 166 darab együléses és 48 darab kétüléses Szuhoj T-50-es beszerzését tervezi, ellentétben a korábban közzétett 200 és 50 példányos nyilatkozattal.

A Mexikó nyugati részén elhelyezkedő Jalisco szövetségi állam átvehette a májusban megrendelt S-70i forgószárnyasát. Az elsősorban exportra szánt legújabb Black Hawk verziót a Sikorsky lengyelországi gyárában, Mielec-ben készítették, majd egy Il-76-os fedélzetén szállították át Mexikóba. Ezen szállítással a Mielec-i gyár a 4. S-70i-t adta át a megrendelőknek az utolsó 60 napban, ez kéthetente jelent egy helikoptert. Mexikóban a rendőrség kapja az átadott példányt, amit először a 17. Pan American Games során fognak “élesben” kipróbálni.

Az S-70i lengyelországi első repülésének pillanatai

Az S-70i lengyelországi első repülésének pillanatai | Fotó: Sikorsky ,

Újabb beszállítót szerződtetett az Embraer a KC-390 program számára: a párizsi székhelyű Hispano-Suiza gyárában készül majd az összes KC-390 vész elektromos rendszere. Ez magában foglal egy kis turbinát, ami a hajtóművek leállása esetén kinyílik a törzsből, és a légáram által megforgatva meghajt egy generátort, ami elektromos áramot termel. Természetesen az egész rendszert irányító vezérlőrendszert is a Hispano-Suiza készíti el.

Mivel a KC-390-nek a brazil harcigép beszerzési program kapcsán van esélye hogy a Francia Légierő szolgálatába álljon, így részben megmaradhat a francia büszkeség hogy hazai alkatrészek is dolgoznak a szállító és utántöltő gépben.

Az Egyiptomi Légierő új lézeres célzóberendezést kíván beszerezni F-16-os vadászbombázói számára, és már el is döntötték hogy a piac melyik típusára csapnak le: választásuk a Lockheed Martin Sniper XR berendezésére esett. A világ jelenlegi egyik legfejlettebb “laser pod-ja” így már a 13. országban aratott sikert, de arról nem szól a hír hogy mennyi példányt kívánnak beszerezni és hogy ezért milyen árat fizetnek.

A Sniper XR jelenleg a világ legfejlettebb célzókonténerei közé sorolható, ennek megfelelően integrálták már közel az összes nyugati harci gépre, köztük az F-15E, F-16, F/A-18, A-10, B-52 és a B-1B is használhatja, sőt az F-35 beépített célzórendszere is a Sniper XR berendezéseiből áll össze.

—–

Az angol RAF az utóbbi másfél évben sajnos majdnem mindig a megszorítások miatt került a sajtó figyelmébe, a kormány a haderőreform által ott spórolt és kaszált el minden programot ahol csak tudott. A RAF-ról így az a kép alakult ki, hogy harci gépeik mennyisége össze sem hasonlítható a hidegháború alatt fenntartott vadász, vadászbombázó és bombázó gépek mennyiségével, de még a 15 évvel ez előtti állapothoz sincs sok köze, valamint hogy a lehető legkevesebb hadműveletben vesznek részt. Ebbe a képbe nem igazán illik bele a líbiai hadművelet, vagy ahogy ők nevezik az Operation Ellamy, pedig a GR4-es Tornado-k elérték a 7000. bevetésen töltött órájukat. A RAF szóvivője szerint a 7000 repült óra két évnyi gyakorlásnak felel meg, ezért a 9. század pilótáinak rutinja most az egekben van a többi század pilótáihoz képest. A század az olaszországi Gioia del Colle légibázisról jár bevetésre, de az első pár berepülést még a honi bázisukról, Nagy Britanniából teljesítették. Miután épp hogy hazaérkeztek Nevadából a világhírű Red Flag gyakorlatról, két nappal később már a történelmi hosszúságú, 3000 mérföldes (4830 k-es) éles bevetésre indulhattak. Ilyen típusú támadásra utoljára a Falklandi háborúban volt példa, mikor a Vulcan bombázók Angliából felszállva támadták a szigetek egyik repterét.

—–

Az Irkut repülőgépgyárnál megkezdték a 35. Jak-130 összeszerelését. Eddig 10 példánnyal készültek el, ezek már a repülési teszteken is túl vannak, további 8 példánynak pedig megkezdődött a törzs összeszerelése. Az elkészült példányok közül néhány már megkapta az Orosz Légierő jelzését. Oroszországnak ezidáig 12 példányra van szerződése, de a cél 2020-ig 62 gép rendszerbe állítása, bár az még mindig kevés a jelenleg szolgálatban lévő Albatrosok leváltására.

—–

Indiában más megszokott, hogy a honvédelmi beszerzések csak jelentős késéssel valósulnak meg, különösen igaz ez a hazai tervezésű LCA vadászbombázókra. A Light Combat Aircraft névre keresztelt programban tervezett és gyártott gépnek az eredeti elképzelések szerint 18 évvel ez előtt, azaz 1993-ban (!) kellett volna csapatszolgálatba állnia, ennek ellenére még ma sem bevethető egyetlen század sem. Ezen hírünk is ezzel áll kapcsolatban, miután a kezdeti műveleti képesség elérését az idei évről áttették jövőre. Az IAF vezérkari főnöke, NAK Browne nyilatkozta a sajtó képviselőinek, hogy eredetileg az év elején érték volna el a kezdeti műveleti képességet, de ez halasztást szenvedett az év végére, majd most ismét halasztották 2012 elejére. Így az eredeti tervhez képest közel 19 éves késésben érik csak el ezt a szintet.

—–

A Thai kormány két új gyártású UH-60M Black Hawk beszerzéséről döntött. A helikopterek 91,2 millió dolláros ellenértékben kerülnek majd az országba. Bangkok eredeti terve 3 UH-60L beszerzéséről szól, de a típus gyártását már befejezte a Sikorsky, így egyedüli lehetőségként az M variánsból rendelnek, de magasabb ára miatt csak két példányban.

—–

Az Indiai Légierő annyira elégedett az átvett immár 5 C-130J Super Hercules szállítógépével, hogy már a hatodik példány átvétele előtt újabb hasonló mennyiség beszerzéséről tárgyalnak. A javaslat most az FMS (Foreign Military Sales – külföldi fegyvereladások) listáján van, ha azon túljut elvileg semmi akadálya nem lesz annak, hogy megkössék a szerződést. Az újabb 6 példányt kisebb módosításokkal rendelnék meg, de ezeket nem részletezték. Egyébként ez az első üzlet az Indiai Légierő története során, hogy a megrendelt eszközöket hamarabb kapják meg a szerződésben foglalt időpontnál.

—–

Az Indiai Haditengerészet a következő két évben 12 MiG-29K és 4 MiG-29KUB vadászbombázót vehet át, további 16 helikopterrel együtt, állt a haditengerészet admirálisának, Nirmal Verma nyiltkozatában. Az említett 16 MiG még az első szerződés részeként érkezik, az azóta érvényesített 29 gépes opció gépeinek átadását pedig utána kezdik meg. Az admirális reményei szerint az INS Vikramaditya is elkészül jövőre, miután az ár viták miatt másfél évig állt a munka.

—–

Minden jel szerint a hónap végére pont kerül a kérdésre, mely világszerte a repüléskedvelők elméjét már évek óta foglalkoztatja – ez pedig nem más, mint az Indiai Légierő harci gép beszerzési programja, avagy az MMRCA. Marshal Norman Browne vezérkari főnök október 3-án jelentette be, hogy a választást intéző bizottság október 7-én ül utoljára asztalhoz, hogy a cégek végső ajánlatait átnézzék, és kiválasszák a győztest. Valószínűleg a hónap végén nyilvánosságra kerülő döntés már megszületett, így elindulhatnak a végső találgatások, hogy vajon melyik európai típusra esett a DAC (Defence Acquisition Council) választása.

—–

Az izraeli Rafael fegyvergyártó vállalat illetékesei szerint a jövőben egyre több ‘delfinorrú’ fegyver megjelenése várható. A fejlett levegő-levegő és föld-levegő rakéták kettős szenzorrendszerre (milliméteres hullámsávú, AESA radar, valamint infravörös szenzor kettőse) épülnek majd, melynek köszönhetően alakul ki a jellegzetes orr-rész. Az első fegyver, mely megkapja az említett első szekciót, a Rafael által fejlesztett Stunner légiharc-rakéta lesz, mely a Python és a Derby rakéták leváltására készül.

—–
Közreműködött: Tcat, Phoenix

13 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 40. hét”

  1. Ilyen típusú támadásra utoljára a Falklandi háborúban volt példa, mikor a Vulcan bombázók Angliából felszállva támadták a szigetek egyik repterét.

    ????

    Ascension-ról hajtották végre a Blcak Buck hadműveleteket. A Sivatagi Vihar alatt a B-52-esek ennél jóvel messzebbről is jártak. A rekord hosszúságú bevetés asszem 37 óra volt. Ehhez képest a BB maga 12 órájával délutáni piknik.

    1998 magasságában, mikor néha még bombázgatták Szaddamot a szankciók megsértéséért, akkor egy B-1-es szintén USA-ból szállt fel és bombázott egy iraki határnál levő lőtéren.

  2. Aki hajtóműből okos!!

    Van már infó az eredetileg a PAK-FA-ba tervezett hajtóműről?A grafikán nem olyan a hajtómű gázsebesség fokozója mint a mostaniaknak.
    Még 1 kérdés ez inkább az oroszul tiudóknak.
    Miért van kétféle faka a két protogépnek(a hajtóművek között hátranyúló részre gondolok a T-50-nek és 51-nek különböző kialakítású)?
    T-50:
    http://1.bp.blogspot.com/-RrP3NDNoiZw/ThCx205ztAI/AAAAAAAAE2I/-L-OoDvV7N4/s1600/PAK%2BFA%2BT-50%2BWIKI%2BSukhoi_T-50.jpg
    T-51:
    http://img689.imageshack.us/img689/5188/51ar.jpg
    Itt pedig a két gép egy képen:
    http://cdn-www.airliners.net/uf/45948/middle/phpvZQtp7.jpeg

  3. jogos amit mondasz :)
    Igen valószínűsíthető volt hogy megkapják ezt a lehetőséget – hírek között olvastam napokban, szóval bevállalták . Csak legutóbb Eurofighter vs Boeing cikk “kommentyjei között” fel sem vetődött ez az opció, ha jól láttam. Ezért gondoltam hogy nem árthat ideírni – én is eddig úgy kezeltem hogy esetleg “kell vagy nem kell” alapon pályáztatták volna (aztán csak pontozgassanak)
    Mivel helyben gyártják így se úgy se sikerülne a mutatvány 2015 előtt, bármelyik típusra essen a választás.

    A régebbi cikkhez jobban illett volna ez a komment mert szerintem Tök fölösleges tippelgetni. A japók patika mérlegen fogják nézni hogy melyik típussal mit nyernek. Ráadásul ők azok akik ugranának, és egyből 6.generáció a kitűzött cél.. vagy mi

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.