Felemás rakétahét – Liner teszt és elterülő ICBM

Avagy mi csapódott be a Pleszetszk űrközpont közelében a hét elején? Merthogy szeptember 27-én egy sikertelen tesztnek adott helyszínt az észak-oroszországi űrközpont. A 07:08-kor (UTC) indított rakéta az értesülések szerint amolyan pankrátoros vetődést mutatott be: először „felugrott”, majd becsapódott. Az elérhető információk szerint nem sokkal a start után a központ elvesztette a radarkapcsolatot a rakétával, melyet 2 órával később egy helikopter talált meg a pleszetkszki űrközpont szóban forgó indítóállásától 8 kilométernyire.

A szűkszavú illetékesek csak annyit közöltek a sajtó munkatársaival, hogy egy fejlesztési program része volt/lett volna a szilárd hajtóanyagúnak megjelölt rakéta tesztje. A legtöbb híranyag 5. generációs ICBM-nek titulálta a tesztben a törölközőt bedobó főszereplőt, míg egyesek az orosz védelmi minisztérium által az idei év júliusában bedobott nevű rakétára, az Avangardra tippeltek.

Nos, látható, hogy az oroszoktól megszokott információbőség van ez esetben is, azonban a szilárd hajtóanyag vonalon érdemes lépdesni párat. Az ezen meghajtású ballisztikus rakéták ugyebár a Moszkvai Hőtechnikai Intézet (MITT) területe, az ő jelenlegi portékájuk pedig ugyebár az RS-12M1/M2 Topol-M / RS-24 Jarsz vonal. Melyek rendszeresítés alatt álló ICBM-ek, miért akarnának már most újabb típust fejleszteni, még ha az vélhetően a jelenlegi sikeres vonalra alapozna is csak?

Nos, emlékezzünk arra, hogy a védelmi szektor kilobbizta magának az SS-18 Satan utódlását, azaz folyamatban van egy új nehéz ICBM fejlesztése. Melyre volt is tender, amire a MITT nevezett is, ám a megbízást végül a folyékony hajtóanyagú rakétákat fejlesztő Makajev tervezőiroda kapta. Továbbá – konkrétumok hiányában puszta találgatás szintjén – mi van akkor, ha a most fityiszt mutató ICBM ezen tendereztetés kapcsán összeálló rakéta tesztje volt? Főleg ha azt a védelmi szektorból származó információt elfogadjuk, hogy az első rakétafokozat megegyezett a Topol-M/Jarsz rakétáékon lévővel. Ám ehhez a vonalhoz is kell legyen akkor némi állami támogatás. Ám ha tényleg van, akkor felmerül a kérdés, hogy mi a túrónak? Mert hogy nincs szüksége rá az Orosz Hadászati Rakétaerőknek, az biztos…

A hír másik fele a már említett Makajev tervezőirodához köthető és ahogy a címben is szerepel a Liner SLBM újabb – második – tesztje adja apropóját. Mint korábban írtuk a nyáron a Makajev tervezőiroda felfedte, hogy a májusi Szinyeva teszt igazából a Liner SLBM első tesztje volt. Az elérhető információk alapján a Liner vélhetően a Szinyeva több visszatérő egységgel és netán további, a rakétavédelmi rendszerek kijátszásához szükséges csali hordozására alkalmassá tett változata.

A szeptember 29-i, sikeres tesztindítást a K-114 Tula fedélzetéről hajtották végre, a visszatérő egységek célpontja a szokott módon a Kamcsatka-félszigeten található Kura tesztmező volt.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Végrehajtotta szűzrepülését a Tu-160M első példánya

Mianmar bevásárolt orosz légvédelemből és drónokból

Mianmar bevásárolt orosz légvédelemből és drónokból

Elindult a MiG-41 fejlesztése

Elindult a MiG-41 fejlesztése

ICBM tárazás orosz módra

ICBM tárazás orosz módra