|

Még éveket tolódik az Air Force One leváltása

A Pentagonban még sok fejfájást okoz majd az Air Force One, azaz az Egyesült Államok elnöki repülőgépének, a Boeing VC-25A típusnak leváltása, ugyanis egyre inkább úgy tűnik, hogy csak egy pályázó lenne a PAR (Presidential Aircraft Replacement) tenderen.

Bár az EADS sokáig hangoztatta, hogy az Airbus A380-as lenne a legmegfelelőbb váltótípusa a B747-200-ason alapuló elnöki különgépnek, jelen pillanatban nem mutat hajlandóságot arra, hogy (amennyiben a közeljövőben kiírásra kerül a PAR tender) nevezze a Superjumbot a VC-25-ös utódjaként.

A világszerte ismert típus Mount Rushmore felett | Fotó: USAF ,

Amennyiben az EADS távol maradna a projekttől, az Egyesült Államok illetékesei csak a Boeing termékei közül válogathatnak majd. A legnagyobb esélyes a Jumbo Jet legújabb verziójának, a B747-8 Intercontinental típusú utasszállító repülőgépnek VIP változata, azonban nem szabad elfeledkezni a B777-es és a B787 Dreamliner gépekről sem, melyek szintén alkalmasak lehetnek a feladatra, bár utóbbi két típus nem kétszintes masina, így belső terét tekintve némileg elmarad az óriásgép mögött (Négy évvel ezelőtt az USAF már mindhárom amerikai fejlesztésű gép alkalmazhatóságát elemezte, de akkor megvizsgálták az Airbus A380 és A350XWB típusokat is.)

Egy fantáziakép az A380-as Air Force One-ról ,

Mindenesetre a Pentagonnál az árak leszorítása érdekében szeretnének többszereplős versenyt, ám nyilván a már egyszer megnyert KC-X tender elvesztése fájdalmas tüske marad az európai konzorcium vezetésében, továbbá nem érné meg nekik a pár rendszeresítendő repülőgép miatt összeszerelő-üzemet nyitniuk az Egyesült Államokban, további hátrányba kerülvén a hazai gyártóval szemben.

Talán épp ezért könnyebbültek meg az USAF illetékesei, amikor a Kongresszus bejelentette, hogy csak 2015 harmadik negyedévében lesz rá fedezet, hogy kiírják az elnöki gép leváltását célzó közbeszerzési eljárást, így addig lesz rá esély, hogy az EADS meggondolja magát addig és mégis csak nevez a versenybe.

One Response to “Még éveket tolódik az Air Force One leváltása”

  1. „így addig lesz rá esély, hogy az EADS meggondolja magát addig és mégis csak nevez a versenybe.”

    Minek?

    „a már egyszer megnyert KC-X tender elvesztése fájdalmas tüske marad az európai konzorcium vezetésében, továbbá nem érné meg nekik a pár rendszeresítendő repülőgép miatt összeszerelő-üzemet nyitniuk az Egyesült Államokban, további hátrányba kerülvén a hazai gyártóval szemben.”

    Ennél jobb válasz nincs.

    Esetleg a jenkik egy új interkontinentális rakéta fejlesztésére hívjanak meg orosz és kínai pályázókat – persze szigorúan az árak leszorítása céljából.

    Tényleg nincs bajom a jenkikkel de az arroganciájuk az verhetetlen.