|

India bevásárolt kiképzőgépekből

Indiából általában két témájú hírrel tudunk szolgálni, vagy egy repülőeszközük veszett oda, vagy újfent költekezésre adták a fejüket. Nos, a héten két megrendelést is bejelentettek Új-Delhiben.

Az ázsiai ország nem a kis mennyiségű beszerzéseiről híres, épp ezért némileg meglepő módon csak 15 darabot vásárolnak NAL (National Aerospace Laboratories) által kifejlesztett Saras típusú kéthajtóműves turbóprop repülőgépből. A 14 személyes, többfeladatú gépeket pilótaképzésre fogják használni, főként a nagyobb teherszállító repülőgépekre (Boeing C-17A Globemaster III, Iljusin Il-76, Antonov An-32) kerülő személyzetek számára rendszeresítik. A tolólégcsavaros gépek a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) Bengaluruban található üzemében készülnek majd. Az első három példányt még 2014 során kézhez veheti az Indiai Légierő, a következő időszakban évente 4 gépet terveznek átadni. A beszerzés várhatóan nem áll meg 15 gépnél, további 75 darab Sarast igényelhet még az indiai haderő, ebből 25 gép tengerészeti járőrgépként készül majd, ezen verzió első példányát 2014-ben tervezik bemutatni.

NAL Saras (VT-XRM)

Bár az MMRCA tender végeredménye csak januárra-februárra várható, Indiában nem elégszenek meg ennyivel, a kiképzőgépekből komoly gépparkot szeretnének – még a vadászbombázók érkezése előtt – felállítani. Ennek érdekében a közelmúltban 75 darab Pilatus PC-7 típusú alap kiképzőgép beszerzése mellett döntöttek mintegy 10.4 millió dollár értékben. A svájci gyártó adta a legolcsóbb ajánlatot a másik két letesztelt vetélytárs, a T-6C Texan-II gyártója, a Raytheon és a koreai KT-1 konstruktőre, a Korean Aerospace pályázatához képest. Az új gépek darabszáma nem végleges, utánrendelések várhatóak, ugyanis a svájci típusnak a kiöregedő 114 darab HPT-32, valamint 137 darab Kiran-I és II típusú kiképzőgépet kell leváltania, bár nem szabad megfeledkezni a hazai fejlesztésű HJT-36 ‘Sitara’-t sem, melyből szintén nagy mennyiség beszerzése várható. A nyugati típussal modernebb képzési tematikát is elsajátíthatnak, így reményeik szerint javíthatnak a nem túl fényes indiai repülésbiztonságon.

Maláj PC-7 Mk II

Maláj PC-7 Mk II ,

Az indiai kormány úgy döntött, hogy megválik a HAL részvényeinek 10 százalékától, melyet tőzsdére bocsátanak. A maradék 90 százalék a nyilatkozatok szerint egy ideig még biztosan állami kézben marad, bár később mindenképp tovább csökkentenék ezek mennyiségét, de csak annyira, hogy a többségi tulajdon és az ezzel járó jogok megmaradjanak. (Bár a HAL számos repülőeszközt gyárt vagy működik közre a munkálatokban, a csökkentést azzal indokolták, hogy a vállalat nem képes megfelelni a korszerű technológiák által támasztott igényeknek. Probléma volt a BAe Hawkok összeszerelésével is, így komolyabb fennakadások várhatóak a Rafale vagy Eurofighter Typhoon gyártásakor is.) Egyébként nem csak a HAL járt így, a Bharat Electronics és a Bharat Earth Movers egy része is tőzsdére került.

4 hozzászólás “India bevásárolt kiképzőgépekből”