A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A szeptember 6-8 között Izraelben megrendezett Latrun Konferencián több új fejlesztést is bemutattak az izraeli cégek, köztük az Israel Aerospace Industries egy új optikai védelmi rendszerről rántotta le a leplet. Az OTHELLO (Optical Hostile Fire Source Locator – optikai tűzmegnyitás felderítő rendszer) elnevezést kapott berendezés az ELTA Systems tervezőinek rajzasztalán látta meg a napvilágot, ez egy olyan optikai berendezés, mely képes felderíteni a hordozó eszközre tüzet nyitók pontos helyét. A rendszer képes felderíteni az tankelhárító rakétákat, RPG-ket, ágyúkat és akár gépfegyvereket is, ha azok tüzet nyitnak. Az EL/O-5220 jelzést kapott rendszer felszerelhető a könnyű gyalogsági járművektől kezdve a taktikai páncélozott járműveken keresztül egészen a légi platformokig szinte mindenre, körkörös lefedettséget biztosítva, észlelve szinte minden veszélyforrást. A rendszer képes nemcsak a veszélyes helyzetek észlelésére, és a veszélyforrás pontos helyének megállapítására, hanem osztályozni is tudja a különböző veszélyforrásokat.
——
Az újjáalakuló Iraki Hadsereg még augusztus közepén megkapta az utolsó szállítmányt a megrendelt M1A1 Abrams harckocsikból. A Foreign Military Sales program alapján a közel-keleti állam 140 Abrams tankot rendelt az Egyesült Államoktól, ezek közül az utolsó 5 példányt kapták meg az augusztusi utolsó szállítmány részeként. Ezek Besmaya-ba kerültek a Harci Kiképző Központba (Combat Training Center), hogy gyorsítsák a személyi állomány helybeli kiképzését. Ezek a tankok a legújabb digitális berendezésekkel vannak felszerelve, ezért a legmodernebb M1A1-nek számítanak a közel-keleten.
——
A világ első nukleáris meghajtású repülőgép hordozója, a USS Enterprise hamarosan üzemidejének végére ér, de a váltótípusnak szánt Gerald R. Ford, avagy a CVN-78 még el sem készült, így egy ideig a US Navy-nak be kell érnie 10 nukleáris meghajtású repülőgép hordózóval. Ennek ellenére az új hordozó osztály első tagja szép lassan egyre közelebb kerül a gyártás befejeztéhez, a héten fontos lépésre került sor az építés menetében. Szeptember 12-én a Huntington Ingalls Industries elkészült a külön egységekben gyártott hajó legnehezebb moduljával, a 825 tonnás hajótattal. A 90 láb hosszú, 120 láb széles és 30 láb magaságú részegység magában foglalja a kormányműhöz tartozó helységeket, az elektromos elosztó helyiségeket, a raktárt és üzemanyagtartályt is. A hajó legnagyobb modulját a Northrop Grumman óriásdaruja illesztette a helyére, ennek teherbírása 1050 tonna.
—–
Az Elbit Systems of America, azaz az izraeli Elbit amerikai leányvállalata megrendelést kapott az USAF Special Operations Command (AFSOC) részéről sisakdisplayek szállítására a parancsnokság CV-22 tiltrotoros gépei számára. Az új fejlesztésű helmet-mounted display-hez új kijelzőszimbolika is dukál, új színekkel. Természetesen az új berendezés kompatibilis lesz az éjjellátóval. A HMD fejlesztésére Texas-ban kerítenek sort, Fort Worth-ban. Az AFSOC kötelékében összesen 19 CV-22 üzemel, ezek mindegyikére megrendelik az új eszközt.
—–
Oroszországban a Mil iroda már elkészült a Mi-26 nehéz szállítóhelikopter új változatának első példányával. A Mi-26T2 jelzést viselő forgószárnyas új hajtóművet kap, melyek egyenként akár 12500 lóerő teljesítményt is képesek leadni, de a D-136-2 jelzésű erőforrás felszállás közben extra 250 lóerő leadására is képes. A helikopter új digitális vezérlőrendszert kap, melyet a Ramenskoye PKB cég fejlesztett. Az eddigi mechanikus műszerekkel teletömött műszerfal helyett 5 LCD kijelző kerül a pilótafülkébe, új robotpilótát építenek be, ezen kívül a navigációt a Glonass rendszer segíti. Az újításoknak köszönhetően az eddig 5 fős személyzetet 2 főre lehet csökkenteni, egy harmadik fő szükségével ha teher is van a fedélzeten. A helikopter eddigi verziójaival szembeni jobb kezelhetőségét a 2011-es MAKS kiállításon mutatátk be a pilóták.
Az eredetileg Indiai megrendelés reményében készülő forgószárnyas fejlesztésébe egy új partner jelentkezett, ez pedig nem másmint India „ősellensége”, Kína.
—-
Az Amerikai Légierőtől kapott megrendelést a BAE Systems, az angol vállalat tervezheti meg az USAF állományában üzemelő, különleges feladatkörű C-130 gépek új feladattervező számítógépét. A gyár összesen 23 millió dollárt kap a légierőtől, hogy megtervezzen, minősítsen és letesztelje az új számítógépet, majd integrálja azokat a Hercules-ek fedélzetén. Az USAF 20 MC-130 és 17 AC-130U gépe számára rendelte meg az új berendezést. Természetesen a nemzeti büszkeség nem hagyhatja hogy az Amerikai Légierő gépei számára külföldön gyártsanak alkatrészeket, ezért az új számítógépek Georgiában készülnek a BAE helyi épületében.
—-
Az Eurofighter konzorcium 200 zavarótöltet szóró berendezésre adott megrendelést a Tranche 3A szériájú Typhoon vadászbombázók számára. A Babcock nevű vállalatnak, mely a korábbi Typhoon szériák zavarótöltet szóró berendezését is szállította, közel két évet kapott a 200 berendezés átadására, 2012-ben és 2013-ban kell leszállítania azokat. Az eredetileg a Tornado gépek számára tervezett zavarótöltet szórót választották a Typhoon-ok számára is. A típus eddigi szériáihoz 470 példányt szállított a Babcock, és további 50 megrendelése várható hamarosan.
Az Eurofighter Typhoon vadászbombázók kiterjedt önvédelmi rendszerrel rendelkeznek, ennek részét képzi a két zavarótöltet szóró berendezés, mely alkalmas akár az infracsapdák, akár a dipólkötegek szórására. Az önvédelmi rendszerhez tartozik továbbá egy rakétaindításra figyelmeztető kamerarendszer, egy lézeres és egy radar besugárzásjelző, egy beépített elektronikus zavarórendszer valamint a jobb szárnyvégen egy vontatható rakétacsali.
—-
Az Eurocopter megrendelést kapott egy EC225 helikopterre Spanyolországtól. A forgószárnyast kutató és mentő feladatokra akarják használni, felválta az eddig arra a célra használt S-61N helikoptert. Az új helikopter beszerzése az egyik legnagyobb lépése a Spanish Maritime Safety Agency felállításának, ez a parti őrségnek felel meg Spanyolországban. A típus választása okos döntésnek tűnik, a példányai már üzemelnek kutató-mentő feladatkörben Dél-Kelet Ázsiában, Brazíliában, Kínában, Tajvanon és Japánban.
—-
A Brit Védelmi Minisztérium felvázolta azon tervét, mely szerint az eddigiek mellé további 5 darab MQ-9 Reaper pilóta nélküli gépet rendzeresítenének. A 2007-től Afganisztánban szolgáló gépek 25 000 órát repültek Kandaharból, miközben Nevadából irányítják őket a légkondicionált szobából. Ha véglegesítik a döntést, a megrendelésre leghamarabb 2012-ben kerülhet sor, míg az 5 példány 2015-ben állhatna szolgálatba.
—-
A Raytheon 35,5 millió dolláros megrendelést kapott a Dél-Koreai Haditengerészettől, Phalanx légvédelmi rendszerek szállítására. Az 5 rendszer a Block 1B szériából származik, ezeket az új Ulsan-1 hajóosztályra szánják. A 2300 tonnás fregatt osztályra jövő áprilisában kezdik meg az integrációs munkákat. Ha ezek sikeresen végződnek, akkor a hajóosztály többi tagja számára is megrendelik a Phalanx rendszert, ezzel ez lenne a legnagyobb Phalanx vásárlás a Republic of Korea Navy történetében.