|

HTKA Hírhalom 2011. 37. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A szeptember 6-8 között Izraelben megrendezett Latrun Konferencián több új fejlesztést is bemutattak az izraeli cégek, köztük az Israel Aerospace Industries egy új optikai védelmi rendszerről rántotta le a leplet. Az OTHELLO (Optical Hostile Fire Source Locator – optikai tűzmegnyitás felderítő rendszer) elnevezést kapott berendezés az ELTA Systems tervezőinek rajzasztalán látta meg a napvilágot, ez egy olyan optikai berendezés, mely képes felderíteni a hordozó eszközre tüzet nyitók pontos helyét. A rendszer képes felderíteni az tankelhárító rakétákat, RPG-ket, ágyúkat és akár gépfegyvereket is, ha azok tüzet nyitnak. Az EL/O-5220 jelzést kapott rendszer felszerelhető a könnyű gyalogsági járművektől kezdve a taktikai páncélozott járműveken keresztül egészen a légi platformokig szinte mindenre, körkörös lefedettséget biztosítva, észlelve szinte minden veszélyforrást. A rendszer képes nemcsak a veszélyes helyzetek észlelésére, és a veszélyforrás pontos helyének megállapítására, hanem osztályozni is tudja a különböző veszélyforrásokat.

——

Az újjáalakuló Iraki Hadsereg még augusztus közepén megkapta az utolsó szállítmányt a megrendelt M1A1 Abrams harckocsikból. A Foreign Military Sales program alapján a közel-keleti állam 140 Abrams tankot rendelt az Egyesült Államoktól, ezek közül az utolsó 5 példányt kapták meg az augusztusi utolsó szállítmány részeként. Ezek Besmaya-ba kerültek a Harci Kiképző Központba (Combat Training Center), hogy gyorsítsák a személyi állomány helybeli kiképzését. Ezek a tankok a legújabb digitális berendezésekkel vannak felszerelve, ezért a legmodernebb M1A1-nek számítanak a közel-keleten.

——

A világ első nukleáris meghajtású repülőgép hordozója, a USS Enterprise hamarosan üzemidejének végére ér, de a váltótípusnak szánt Gerald R. Ford, avagy a CVN-78 még el sem készült, így egy ideig a US Navy-nak be kell érnie 10 nukleáris meghajtású repülőgép hordózóval. Ennek ellenére az új hordozó osztály első tagja szép lassan egyre közelebb kerül a gyártás befejeztéhez, a héten fontos lépésre került sor az építés menetében. Szeptember 12-én a Huntington Ingalls Industries elkészült a külön egységekben gyártott hajó legnehezebb moduljával, a 825 tonnás hajótattal. A 90 láb hosszú, 120 láb széles és 30 láb magaságú részegység magában foglalja a kormányműhöz tartozó helységeket, az elektromos elosztó helyiségeket, a raktárt és üzemanyagtartályt is. A hajó legnagyobb modulját a Northrop Grumman óriásdaruja illesztette a helyére, ennek teherbírása 1050 tonna.

—–

Az Elbit Systems of America, azaz az izraeli Elbit amerikai leányvállalata megrendelést kapott az USAF Special Operations Command (AFSOC) részéről sisakdisplayek szállítására a parancsnokság CV-22 tiltrotoros gépei számára. Az új fejlesztésű helmet-mounted display-hez új kijelzőszimbolika is dukál, új színekkel. Természetesen az új berendezés kompatibilis lesz az éjjellátóval. A HMD fejlesztésére Texas-ban kerítenek sort, Fort Worth-ban. Az AFSOC kötelékében összesen 19 CV-22 üzemel, ezek mindegyikére megrendelik az új eszközt.

—–

Oroszországban a Mil iroda már elkészült a Mi-26 nehéz szállítóhelikopter új változatának első példányával. A Mi-26T2 jelzést viselő forgószárnyas új hajtóművet kap, melyek egyenként akár 12500 lóerő teljesítményt is képesek leadni, de a D-136-2 jelzésű erőforrás felszállás közben extra 250 lóerő leadására is képes. A helikopter új digitális vezérlőrendszert kap, melyet a Ramenskoye PKB cég fejlesztett. Az eddigi mechanikus műszerekkel teletömött műszerfal helyett 5 LCD kijelző kerül a pilótafülkébe, új robotpilótát építenek be, ezen kívül a navigációt a Glonass rendszer segíti. Az újításoknak köszönhetően az eddig 5 fős személyzetet 2 főre lehet csökkenteni, egy harmadik fő szükségével ha teher is van a fedélzeten. A helikopter eddigi verziójaival szembeni jobb kezelhetőségét a 2011-es MAKS kiállításon mutatátk be a pilóták.
Az eredetileg Indiai megrendelés reményében készülő forgószárnyas fejlesztésébe egy új partner jelentkezett, ez pedig nem másmint India „ősellensége”, Kína.

—-

Az Amerikai Légierőtől kapott megrendelést a BAE Systems, az angol vállalat tervezheti meg az USAF állományában üzemelő, különleges feladatkörű C-130 gépek új feladattervező számítógépét. A gyár összesen 23 millió dollárt kap a légierőtől, hogy megtervezzen, minősítsen és letesztelje az új számítógépet, majd integrálja azokat a Hercules-ek fedélzetén. Az USAF 20 MC-130 és 17 AC-130U gépe számára rendelte meg az új berendezést. Természetesen a nemzeti büszkeség nem hagyhatja hogy az Amerikai Légierő gépei számára külföldön gyártsanak alkatrészeket, ezért az új számítógépek Georgiában készülnek a BAE helyi épületében.

—-

Az Eurofighter konzorcium 200 zavarótöltet szóró berendezésre adott megrendelést a Tranche 3A szériájú Typhoon vadászbombázók számára. A Babcock nevű vállalatnak, mely a korábbi Typhoon szériák zavarótöltet szóró berendezését is szállította, közel két évet kapott a 200 berendezés átadására, 2012-ben és 2013-ban kell leszállítania azokat. Az eredetileg a Tornado gépek számára tervezett zavarótöltet szórót választották a Typhoon-ok számára is. A típus eddigi szériáihoz 470 példányt szállított a Babcock, és további 50 megrendelése várható hamarosan.
Az Eurofighter Typhoon vadászbombázók kiterjedt önvédelmi rendszerrel rendelkeznek, ennek részét képzi a két zavarótöltet szóró berendezés, mely alkalmas akár az infracsapdák, akár a dipólkötegek szórására. Az önvédelmi rendszerhez tartozik továbbá egy rakétaindításra figyelmeztető kamerarendszer, egy lézeres és egy radar besugárzásjelző, egy beépített elektronikus zavarórendszer valamint a jobb szárnyvégen egy vontatható rakétacsali.

—-

Az Eurocopter megrendelést kapott egy EC225 helikopterre Spanyolországtól. A forgószárnyast kutató és mentő feladatokra akarják használni, felválta az eddig arra a célra használt S-61N helikoptert. Az új helikopter beszerzése az egyik legnagyobb lépése a Spanish Maritime Safety Agency felállításának, ez a parti őrségnek felel meg Spanyolországban. A típus választása okos döntésnek tűnik, a példányai már üzemelnek kutató-mentő feladatkörben Dél-Kelet Ázsiában, Brazíliában, Kínában, Tajvanon és Japánban.

—-

A Brit Védelmi Minisztérium felvázolta azon tervét, mely szerint az eddigiek mellé további 5 darab MQ-9 Reaper pilóta nélküli gépet rendzeresítenének. A 2007-től Afganisztánban szolgáló gépek 25 000 órát repültek Kandaharból, miközben Nevadából irányítják őket a légkondicionált szobából. Ha véglegesítik a döntést, a megrendelésre leghamarabb 2012-ben kerülhet sor, míg az 5 példány 2015-ben állhatna szolgálatba.

—-

A Raytheon 35,5 millió dolláros megrendelést kapott a Dél-Koreai Haditengerészettől, Phalanx légvédelmi rendszerek szállítására. Az 5 rendszer a Block 1B szériából származik, ezeket az új Ulsan-1 hajóosztályra szánják. A 2300 tonnás fregatt osztályra jövő áprilisában kezdik meg az integrációs munkákat. Ha ezek sikeresen végződnek, akkor a hajóosztály többi tagja számára is megrendelik a Phalanx rendszert, ezzel ez lenne a legnagyobb Phalanx vásárlás a Republic of Korea Navy történetében.

24 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 37. hét”

  1. Nagyon remélem hogy szerződésben szerepelni fog, hogy ne lehessen őket a szabad ég alatt megrohasztani és szétbarmolni az alkatrészekért …
    Ezek után viszont a HM is kezdheti gyűjteni a dohányt az üzemanyagra :). Mein Gott, mikor is volt utoljára 30 kávédarálónk bevethető állapotban … (?)

  2. Nagyon jó lenne, ha megvalósulna! A Cobrák viszont nagyon sok kérdést vetnek fel…
    A Mi-24nek vannak olyan képességei, amiket a Cobra nem tud és talán ezek tükrében érdemes lenne egy korszerűsítésen elgondolkodni. Örüljünk, hogy ezt kapunk, ha igaz lesz! Ne legyünk pofátlanok, igaz 2013-ig sok minden történhet. Z Cobrát esélytelen hogy kapjunk, főleg nem ingyen vagy „ócon”. Whiskey? Talán-talán. Viszont F verzióból egy rakat van lekonzerválva. Most mára csak az kérdés, hogy szándék, valamennyi pénz lenne e rá, ha megérné.

  3. Jó lenne ha Cobrákat is kapnánk de esélytelen a dolog szerintem.
    Én még nem is hallottam arról hogy gondolkodnának ilyesmin.
    Ha valóban kapunk 30! :) UH-1-est akkor azokat fogják szerintem valamilyen szinten felfegyverezni ha lehet. Egyébként meg örülhetünk ha az üzemeltetésre lesz elegendő pénz.

  4. Egészen pontosan és sem tudom de sok ugyanolyan alkatrésze lehet a két helikopternek. Az AH-1F valóban egy hajtóműves és az UH-1N pedig 2.
    Ja és vicces ezt így leírva látni hogy a mijeink :D — mintha már valóban itt lennének :D
    Hiába sok a közös alkatrész a 2 helikopterben akkor sem gondolom hogy vennénk AH-1est egyszerűen azért mert azokat már főleg sok lenne üzemeltetni nekünk.

  5. Biztosan arra gondolt de az orosz gépek már nemsokáig üzemelnek ezért nem lesz hosszú az amerikai és orosz helikopter párhuzamos üzemeltetése.

    Az AH-1W tényleg sokkal jobban hasonlítható az UH-1N-hez csak hát drágább is az F cobránál ezért mégnagyobb az esélye hogy nem lesz belőle. Mondjuk csak 20 üzemben tartott szállítóval (10 alkatrész) és valóban ingyenes átadással lehet gondolnak majd a Cobrán is a 24-es helyett. A sok közös alkatrésszel hátha tudnának spórolni kicsit….
    De ez csak vízió.

  6. A Cobrák jelenleg fikció szinten vannak. Az F verziót azért hoztam fel, mert abból sok van lekonzerválva a „megbízható” szövetségesek számára, egy régebbi as-ben olvastam, ua. szó használattal.
    Hogy W verzióra mennyi az esélyünk, hát – vérre menően tök fölösleges vitatkozni – nagyon a jövő zenéje főleg, hogy nem is van róla szó… hivatalosan. Annyi bizonyos, hogy amikor a törököknek kettőt – azaz 2 darabot – passzoltak át a tengerészgyalogosoktól hát nagyon morogtak az orruk alatt a bőrnyakuak!
    Talán az lenne a legjobb megoldás, hogy a Mi-24ből annyit hozzunk működő képes állapotban amennyit csak lehet, s addig nyuzzuk őket, ameddig bírják az igát. Amikor lejár az idejük akkor lehet szó W vagy Z változatokról…

  7. 30 db helikoptert kapunk, jó műszaki állapotban, plusz alkatrészekkel….

    +30 éves USMC heli és a jó állapot egy mondatban valahogy fejvakarásra késztet.

    de a tapasztalatok alapján 10 fog repülni, a többi alkatrész lesz….de…..ajándék lónak ne nézd…..

    Nem is nagyon kellene 12 db-nál több, ha lenne 8 röpképes Mil.