Érdekes hírt hozott le a minap a svájci Basler Zentung, mely szerint a független ország vezetése hamarosan bejelenti az Northrop F-5E/F Tiger II váltótípusát, amely az eddig exportsiker nélküli Dassault Rafale lesz.
Ahogy már a HTKA is beszámolt róla, Svájcban lehet, hogy az erős frank miatt mégis megtartják az elhalasztott típusváltást, mivel egy több tízmillió frankot spórolhatnak vele. Az újság azt is tudni véli, hogy a befutó a francia típus lesz, míg a dobogó második fokát a Eurofighter Typhoon foglalhatta el, míg a svéd JAS-39 Gripen állítólag csak feleannyi pontot szerzett a légierő ranglistáján, mint a két rivális.
A sorrend természetesen még nem publikus, így a gyártók igyekeznek minél közelebb kerülni a tűzhöz. Az EADS még a Wallis-i légibemutatóra is elküldte a Typhoont, a Dassault pedig újra irodát nyitott Svájcban, miután azt a döntés elhalasztását követően egy éve bezárták. Tehát a jelekből úgy tűnik, hogy még az év vége előtt publikussá válhat a győztes kiléte, azonban ekkor még nem biztos a megrendelés, ugyanis népszavazás útján a polgároknak is jóvá kell hagyni a politikusok döntését. Természetesen egy ilyen gazdasági helyzetben nem lennénk meglepve, ha az adófizetők egyből rábólintanának a dologra és nem húznák tovább a típusváltást, hisz nekik sem érdekük megvárni a frank gyengülését.
Azért a svédek is elküldték gyorsan a Gripen-t egy most hétvégi svájci repülőnapra. (Sion)
http://www.xairforces.net/newsd.asp?newsid=535&newst=8
„…még nem biztos a megrendelés, ugyanis népszavazás útján a polgároknak is jóvá kell hagyni a politikusok döntését.”
Hmmm…igen, így is lehet. De sebaj, max. 4-500 év, és mi is eljutunk a demokrácia egy olyan fokára ahol Svájc ma tart. A működőképesség svájci szintű eléréséhez már inkább ennél is sokkal de sokkal több idő kell, az életszínvonalukhoz pedig valószínűleg egy földtörténeti korszak is kevés lenne… :-))
Oda soha senki nem fog eljutni ahova Svájc. Egész egyszerűen a sajátos kantonrendszeren alapuló sajátos történeti fejlődés okán. A sokféle – három – kultúrából táplálkozó svájci demokrácia egész Európában egyedinek mondható. Ha csak a háborúikat nézzük ezzel már egy unikumként szemlélhető honvédelmi szerkezetet és stratégiát ismerhetünk meg. Az életszínvonaluk eléréséhez pedig csak egy megfelelő és stabil pénzgyűjtőhellyé kell válnia annak arra aspirál :)) Ja, és feltétlenül hegyek között kell lennie. :)
Az biztos hogy a magas frank árfolyam miatt erősen gondolkoznak, és amennyire ismerjük a takarékos helvéteket, rövid úton nyélbe is ütik az üzletet ..
De egyébként egy SH-verzió nem lenne célszerűbb nekik ?
„De egyébként egy SH-verzió nem lenne célszerűbb nekik?”
Hornet vadászgépeik már vannak, és mivel gazdag országként megtehetik, nyilván szeretnék kihasználni a többféle típus üzemeltetésével járó előnyöket. Pl. ha lezuhan egy gép baleset miatt, és a vizsgálat ideje alatt repülési tilalom sújtja az adott típust, akkor a másik típus gépei még vidáman gyakorolhatnak, és nyomathatják a készenlétet is…
A készenléti géppárt soha nem érinti a repülési tilalom!
Küldöm a képet a SZERKESZTŐKNEK mert ennél jobbat úgy sem találnak a majdani hírhez.
http://www.life.com/image/ugc1319211
Csak éppen az a nem mindegy, hogy a 2 db. „keszis” pilótád repkedhet, vagy a fél Légierőd, mert az ő gépeiket nem érinti a tiltás…
@dudi: köszönjük! A hírt már megírtuk korábban, de kép még úgy sem volt róla, csak videó:
http://radarfigyelo.hu/2011/09/17/nezok-koze-zuhant-egy-p-51-mustang-nevadaban/
Jaa én olyat nem nézek(azt sem tudom hogyan néz ki a lap).
Lehet már tudni hogy mit szeretnének a svájciak, csak az F5-öt leváltani vagy F5 és F18 helyett egyetlen típust?
Az F18-asokat többfeladatúra upgrade-elték vagy csak az elektronikát és a L-L fegyverzetet fejlesztették?
Terminator:
Szerintem a Hornetek helyettesítéséről szó sem volt, csak az F5-ösök cseréjéről, pláne hogy ’96-os a legöregebb 18-as. Két program volt elektronikai fejlesztésre, egyiknél fegyverzet terén is előre léptek: AIM–9X és sisak display. Meg ha jól emlékszem most van egy újabb, ami után már többfeladatúak lesznek.
Érdekes, hogy a két európai Nagy Ágyú valamelykével akarják leváltani a könnyű gépeiket…
Kétségtelen, hogy gazdaságilag nagyon csábító az ajánlat, hogy most rendszeresítsenek egy új gépet. Remélhetőleg nem lesz majd a későbbiekben gondjuk ezzel az alkalmi vétellel…