Fontos mérföldkőhöz érkezett a magáról mostanában egyre kevesebbet hallató Airbus Military A400M stratégiai teherszállító repülőgép. A 2700 órásra tervezett berepülési programból már csak 700 van hátra, ugyanis a flotta nemrég teljesítette, majd túl is lépte a 2000. repült órát. Mindezt annak ellenére érték el, hogy a Le Bourget-ban megrendezett 49. Paris Air Show alatt problémák adódtak a hajtómű erőátviteli rendszerével, ezért a repüléseket egy időre le kellett állítani. Mára azonban lényegében áthidalták a meghibásodást, így a program tovább düböröghet.
Az EADS tájékoztatása szerint 2011. szeptember 4-ig a négy, berepülési programban résztvevő példány 684 felszállással 2100 órát töltött a levegőben. Ez azt jelenti, hogy a május közepén, technikai probléma miatt életbe léptetett ideiglenes szünet után (ami az MSN001 jelzésű példány egyik repülése közben történt: a gép Europrop International TP400-D6 erőforrásai az erőátviteli rendszer hibája miatt meghibásodtak, a repülésvezérlő rendszer pedig automatikusan leállította őket a levegőben) sikerült olyannyira felpörgetni a programot, hogy azóta körülbelül 180 „bevetés” során 500 órát repültek a gépek.
Az Airbus Military állítása szerint jelenleg a berepülési program olajozottan és gördülékenyen halad, közel állnak a szükséges engedélyek megszerzéséhez. A franciaországi Touluseban és a spanyolországi Sevillában folyó munkába bevonják az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) képviselőit is. A napi repülésekhez általában három példányt használnak, melyek akár kétszer is levegőbe emelkedhetnek 24 órán belül. A negyediket pedig az esetleges változtatások, újítások életbe léptetéséhez használják a földön.
A berepülési program ötödik, s egyben utolsó résztvevője, az MSN006 várhatóan októberben készül el, jelenleg a végső összeszerelési stádiumban jár. Korábban azt tervezte az EADS, hogy a gép még októberben levegőbe is emelkedik, azonban valószínűbb, hogy erre csak november vagy december hónapban kerülhet sor. Mielőtt ugyanis megtörténne szűzfelszállása, az MSN006 a személyzet evakuációs tesztjeiben segédkezhet a mérnököknek.
Hát nekem nem jön át ez a gép!
Mint egy felpumpált Hercules akitől egy idő után elvonták a szteroidokat! :)
Különös meglátás, de egyetértek.
Annyit tennék hozzá, hogy azért nagy vívmány, hogy Európa önállóan dolgozik egy katonai szállítógép programon, mert ez a lehetőségek és a képességek bővülését jelenti.
De egyelőre ez a gép tényleg elég ellentmondásos.
Ebben a mérettartományban az Il-76MF majd kétszeres szállítókapacitással rendelkezik.
A több mint kétszeres teherbjrású C-17-es pedig nem sokkal nagyobb.
Szerintem, hogy az A400M gép igazán rentábilis legyen, a szállítókapacitást mindenképp 40 tonna fölé kellene vinni.
Sajna a nagy öregek jól mondták: közös lónak „túros” a háta! :)
Nem értem, hogy mi a pikuláért kellett turbopropnak lennie. Talán emiatt vannak teljesítmény problémák…
Mint egy felpumpált Hercules akitől egy idő után elvonták a szteroidokat! :)
a legfrappánsabb megfogalmazás amit eddig olvastam.
Köszi Molni! :)
igyekeztem!
Apropó hajtómű:
Arról nem olvasott valaki, hogy megvalósítható-e a hajtóművek cseréje később turbopropról valami sugárhajtásúra? Vagy ez olyan költséges lenne, hogy inkább akkor új gépet kellene rendszerbe állítani?
Gyakorlatban a max teherbirast ritkan igen ritkan hasznaljak. Ellenben az urtartalom az mindig necces mi fer bele. Igy van ez a Herculeseknel es a C-17 seknel is. Tehat szerintem az A400 nal arra torekedtek hogy a belter legyen nagy hogy sok minden beleferjen. A megnovekedett legellenalas es szerkezeti tomeg ( kategoriajan belul ) altal eloallo gazdasagossagi hatranyokat a turboproppal egyenlitik ki.
Érdekes elgondolás.
Az EADS mindig is szerette az unikalis megoldasokat. A Francia beutes mindig tettenerheto. De idonkent be jon nekik.
molni: A hajtómű mizéria és evvel a késés nagyja egyértelműen politikai eredetű. Ez van.
Ambasa: Pedig egyértelműen ezért is néz ki így. Egy kép ami vmit szemléltet: http://karosszek.blog.hirszerzo.hu/__upload/picture/42/a400m_4.jpg
legyen akkor már itt trau cikke is. http://karosszek.blog.hirszerzo.hu/entry/9120
Minden hülyeség ellenére is sztem (is) igenis van/lesz piac az A400M számára.
R77 problémáiról/megbízhatatlanságáról volt szó nemrég.
Kis adalék:
http://www.cag.gov.in/html/reports/defence/2009_18_DS/chap_3.pdf
pl ez a rész érdekes….(R77)
„I. High rate of unserviceability
The serviceability status of these missiles, since their induction, had been very
poor.
à 42 missiles (14 per cent) were rendered unserviceable during the warranty
period of one year itself. IAF took 19 to 23 months (constituting nearly
25 per cent of the active life) to make these missiles serviceable by the
Original Equipment Manufacturer (OEM).
à Subsequently, after expiry of warranty period, 64 (21 per cent) missiles
were rendered unserviceable before June 2004. Although 27 of these
Report No. CA 18 of 2008 09
(Air Force and Navy)
______________________________________________________________
56
defective missiles were repaired through cannibalization 41 , the total
number of defective missiles kept increasing from 91 42 in June 2005 to
121 (40 per cent) by November 2005. As of December 2008, 80 missiles
remained unserviceable…”
Mit is lehetne erre mondani…