A sziúk legnyugatabbra élő törzséről, Észak- és Dél-Dakota területén élő lakotákról elnevezett forgószárnyasról többször híreztünk már az oldalon. legelőször 2009 novemberében, mikor is az EADS North America leszállította az első H-72A Lakota helikoptert a U.S. Navy számára. Az európai eredetű, de az Egyesült Államokban, az EADS North America által a Mississippi államban fekvő Colombus-ban gyártott helikopter igazi felvevője ugyanakkor a U.S. Army és a Szárazföldi Nemzeti Gárda. Az Army első gépét 2006 decemberében vehette át – a lakoták Oglala nevezetű törzsének Joe Red Cloud névre hallgató törzsfőnökének jelenlétében.
A 2006/2007 fordulójának magasságában érkezett első „fecskék” óta a Lakota program kiemelkedő eredménnyel fut, az EADS North America idő és költségkereten belül ontja az Eurocopter EC 145-ös terepszínű gyakorlóba öltöztetett változatát az USA haderejének: 2011. márciusában került sor a 100. H-72A átadására, majd a tavalyi év októberének végére az addigra 138 gépesre hízott géppark átlépte a 40 000 repült órát.
Mint korábban mi is írtuk a 2015-ig elérendő 345 gépes UH-72A Lakota géppark alapvetően a U.S. Army és a Szárazföldi Nemzeti Gárda játékszere, melyet főleg MEDEVAC, SAR, narkóvadászat és VIP célokra használnak, azonban egy maréknyi Lakota, konkrétan 5 gép – UH-72A jelöléssel – a US Navy-nél, a NAS Patuxent River bázison berendezkedett US Naval Test Pilot School, azaz az Amerikai Haditengerészeti Berepülő Pilóta Iskolájánál állt hadrendbe.
És mint ahogy ezen hírszösszenet címéből is leszűrhető az EADS North America, azon belül is az American Eurocopter újabb mérföldkövet könyvelhetett el a közelmúltban, hiszen immáron leszállította a megrendelt Lakota mennyiség felét: az Eurocopter által kiadott anyag szerint ezidáig 180 H-72A típusú helikopter szállítottak le. Ezen helikopterek jelenleg 31 amerikai bázison találhatóak meg, melyek nagyobbik része természetesen az USA területén található, de az utazó Lakotákba futhat bele Puerto Rico-ban, a Csendes-óceánon a Kwajalein atoll területén, és Németországban.
Mindemellett jól halad a személyi állomány képzése is, hiszen ezidáig több mint 575 pilóta és a földi kiszolgáló személyzet 375 tagja szerezte meg minősítését a típusra az American Eurocopternek a texasi Grand Prairie-ben található központjában. Kapcsolódóan megemlítendő, hogy ezidáig a géppark 67 500 repült órát tettek bele a pilóták.
Lenne egy kérdésem:
Nálunk miért nem merül fel ez a gép a Honvédségnél? Csak mert a légimentőknél is hasonló gépek vannak, amiket bérlünk, de állítólag annyiért, hogy a 4-5 éves bérleti díjból meg is lehetne venni a gépeket újonnan, tehát csinálhatná inkább a légimentést a Honvédség mondjuk 6 ilyen géppel(asszem most is annyi a légimentés), ha még kerülne pénz még 6 menne katonai feladatokra, duplán jó lenne, mert a saját gépek mellett a pilótáknak sok repórájuk is lenne, mert ugye a légimentők azért sokat repülnek, ezt a gépet meg még felfegyverezni is lehet illetve éjszakai repülésre is alkalmasak, amire a mostani légimentők nem.
Persze emellé is kellene még nagyobb gép, de az sztem az állítólagos Huey-k mellé is kelleni fog, mert a Huey soha nem bír annyit, mint a Minyók vagy egy Blackhawk, se árvíznél, se máskor, de ha lennének kisebb gépeink, akkor elég lenne 4-5 felújított Mi-8/17 vagy Blackhawk hosszab távra és a légimentés is olcsóbb lenne a Lakotákkal illetve saját erőből menne, nem az osztrákoktól bérelnénk sok pénzért.
Néhány árcédula:
AW119: ~2-3 millió USD
EC-135: ~4,5 millió USD
UH-72: ~5,5 millió USD
Mégis miért költenénk el kétszer annyit, mint amennyiből már megfelelő gépet kaphatunk?
rooivalk:
Ez a gép tudtommal a Huey-k (meg más tipusokét is) helyét veszi át. Ergo ott lennénk velük, mint a Huey + nagyobb heli párossal (Mi17), viszont az mindenképp olcsóbb lenne és most ugye ez nálunk fontos szempont.