|

Mirage 2000-es és egy Albatros ütközött össze Litvániában

Szerencsés kimenetelű baleset történt Litvánia légterében, amikor a Balti országokat védelmező NATO-misszió keretében a francia kontingens egyik Dassault Mirage 2000 típusú vadászbombázója és a Litván Légierő L-39ZA gépe összeütközött.

A Francia Légierő négy hónapos missziót teljesít a Baltikum légterében, a feladatot 2011. április 28-án vették át a német F-4 Phantom II-esektől és augusztus 31-én, azaz holnap adják át a Dán Királyi Légierőnek, azonban az utolsó napok nem úgy alakultak, ahogy az illetékesek várták, ugyanis egy szokványos járőrrepülés közben összeütközött egy francia Mirage 2000C elfogóvadász és egy litván L-39ZA típusú sugárhajtású kiképzőgép a Zokniai légibázis közelében, Vilniustól alig 220 kilométerre. A sérült gall vadászgép visszatért a bázisra és sikeresen leszállt, azonban a cseh Aero Vodochody által gyártott balti masina lezuhant, ám pilótái katapultáltak és épségben túlélték az esetet, ám a kiérkező kutató-mentő egységek kórházba szállították őket kivizsgálásra.

Fotó: NATO ,

Az önálló légtérvédelemre egyelőre nem képes balti államok 2004-es NATO csatlakozása óta számos tagállam vett részt az eleinte 3, majd később 3-4 hónapos “air policing” missziókban. Közülük többen nem is egyszer fordultak meg a Baltikumban, azonban vannak olyan államok (köztük hazánk is), melyek nem képesek ezen feladat ellátására.

——–

Amennyiben érdeklődsz a Dassault Mirage 2000-esért, katt ide a gép típusismertetőjéhez, ha az Aero Vodochody által gyártott gépekről kívánsz többet megtudni, olvasd el érdekes cikkünket a cseh gépcsaládról!

3 hozzászólás “Mirage 2000-es és egy Albatros ütközött össze Litvániában”

  1. Nem elsősorban technikai akadálya van a Balti missziónak. Azt azonban tudomásul kell venni, hogy a meglévő techikához nem vásároltunk megfelelő mennyiségű repült órát, tehát még ha lenne politikai elvárás a teljes óramennyiség felhasználásához,akkor sem lenne elég a meglévő képességek teljeskörű kihasználásának megfelelő mennyiségű gyakorlására. Ha a Baltic Air Policyra is küldenénk gépeket, akkor azt csak más képesség kárára tudnánk biztosítani.

    (persze ott lenne a másik lehetőség, hogy vegyünk több repült órát a gépekhez, és akkor minden kánaán lenne).

    Erre azonban ez a kormány, ez a kurzus és ez a jelenlegi gazdasági/politikai helyzet nem alkalmas és nem fogadóképes.

    Kele