A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A nagy kalamajkával lezajló török harci-helikopter beszerzési program végterméke, az olasz AW-129 Mangusta licence alapján készülő változata, a T129-es első török gyártású példánya, a P6 jelölésű prototípus elvégezte szűzfelszállását. A repülésre a gyártó cég, a Turkish Aerospace Industries – TAI – tesztpilótája vitte el az új helikoptert, a gyár telephelyén, Ankara közelében. A repülés során semmilyen rendelellenesség nem merült fel, ezért teljes sikernek nevezhető. A TAI összeszerelő üzemében további 2 prototípus építése folyik.
Bő 5 hónappal ezelőtt Afganisztánban megsérült az Amerikai Haditengerészet egyik F/A-18E gépe, mikor is leszállás után lángra lobbant. A pilóta március 12-én vett részt csapásmérő bevetésen, amikor is rendellenességet észlelt a gép működésében, ezért a kandahari repülőtér felé fordult, ahol kényszerleszállást hajtott végre. A leszállás közben kigyulladtak a gép fékei, aminek következtében megsérült a törzs is – a tüzet szerencsésen eloltották a repülőtér tűzoltói, és személyi sérülés sem történt. A gép javítását megpróbálták lehetővé tenni a bázison, de a sérülés túl nagynak bizonyult, azt tábori körülmények között nem tudták kijavítani, a gépet alkalmatlannak minősítették az önerőből történő hazatérésre. És itt jön a hír érdekessége: a vadászbombázót augusztusban szállították át az Egyesült Államokba, de nem is akármilyen módon, hiszen az utat repülve tehette meg egy C-5A gyomrában. Ez azért érdekes, mert ez az első eset, hogy Afganisztánból egy sérült repülőgépet levegőben szállítottak vissza az USA-ba javításra.
Ehud Barak izraeli védelmi miniszter a napokban meglátogatta az egyik Iron Dome rendszert, mellyel már 10 Gázai övezetből indított rakétát lőttek le, azok így nem érhették el izraeli célpontjaikat. Az augusztus 21-ei látogatás után a miniszter úr azt nyilatkozta, hogy az eddig beüzemelt két állás mellé további két hasonlót szeretnének harcképessé tenni a közeljövőben, és hogy a végcél a 9 rendszer megléte 2013 végére.
Részben kapcsolódó hír, hogy a rendszer gyártója, a Rafael megegyezett a Raytheon-nal, hogy együtt próbálják értékesíteni az Iron Dome-ot az amerikai piacon, bár hogy kinek szánják eladni a rendszert az kérdéses.
Az Egyesült Államok nyugati részében elterülő Yuma városa júliusi 41 Celsius fokos átlaghőmérsékletével az egyik legforróbb területnek számít az Egyesült Államokon belül, ezért nem meglepő, hogy a P-8A Poseidon-t tesztelő csapat mért ezt a helyszínt választotta a típus magas hőmérsékleti körülmények közötti tesztjeinek helyszínéül. A tesztekre még júliusban kerítettek sort, a T-2-es jelzésű prototípust repülték át Arizonába. A július 7-e és 20-a között lezajlott tesztek során ellenőrizték a típus rendszereinek működését magas hőmérsékleten – levegőben és földön egyaránt. A 13 nap alatt 9 repülésre kerítettek sort, az adatokat elküldték kiértékelésre, melyek eredményeiről egyelőre nincs hír.
Ha nem történik semmi komolyabb hátráltató tényező, a P-8A Poseidon-ok 2013 elején megkezdhetik a 60-as évek óta szolgáló P-3 Orion-ok leváltását.
A U.S. Army megkezdte az UH-60M Black Hawk helikopterek felszerelését fly-by-wire rendszerrel, hogy kiváltsák az eddigi hagyományos repülésirányító rendszert – igaz, egyelőre csak néhány helikopternél akarják bevezetni a megoldást. Az új rendszertől azt várják, hogy csökkenteni fogja a pilóták terhelését, miközben növeli a gép kezelhetőségét, alacsonyabb karbantartási költségeket hoz, és kapcsolódóan, a digitális vezérlésnek köszönhetően a hajtómű teljesítménye is javulhat – nyilatkozta az UH-60 modernizációs programjának vezetője, Jeffrey Stvan őrnagy. A pilóták munkaterhét csökkentené az új technológia bevezetése, így könnyebben összpontosíthatnának a feladatuk elvégzésére, és kevésbé merülnének ki egy-egy hosszabb bevetés során.
—–
Iránban tavaly több új fegyvertípust is bemutattak, idén sincs ez másképp, a perzsa ország elnöke Mahmud Ahmadinezsád, augusztus 23-án két új fegyverfajtát mutatott be: egy rövid hatótávolságú hajók elleni rakétát, és egy új torpedót. A Qader (Able, avagy Képes) nevű cirkálórakéta tengeri és tengerparti célok ellen hatásos, az indításától számított 120 mérföldes távolságon belül, számolt be róla az állami televízió. A bemutatott torpedó a Valfajr (The Dawn, A Hajnal) nevet viseli, 485 fontot, azaz 220 kg-t nyom, és felhasználható akár mély, akár sekély vizekben. Az elnök szerint az új fegyverek csakis az ország önvédelmét szolgálják, nem támadó jellegű a szolgálatba állításuk.
—–
A Lockheed Martin átadta az Amerikai Vám és Határvédelemnek a harmadik modernizált P-3 Orion járőrgépét. Az MLU (Mid Life Upgrade) során elsősorban a gépek üzemidejének kitolása volt a cél – a gép sárkányának üzemidejét egészen 15 000 repült órára tolták ki, ez további 20 évnyi üzemelésre elég. A Lockheed Martin az első gépet 2010 júliusában adta át, azóta egy további példány is átadásra került idén áprilisban. Az Orionok 2010 októberétől 2011 áprilisáig több mint 50 tonnányi drog lefoglalásában vettek részt, ennek teljes értéke elérheti az 1,5 milliárd dollárt is. A CBP 16 Orionja közül 14-nek rendelte el a modernizálását, ezzel a Lockheed Martin már 71 Orion modernizálásának jogát gyűjtötte be 4 országból 6 üzemeltetőtől.
Megérkezett Dél-Koreába a 2008-ban megrendelt 21 F-15K Slam Eagle újabb 3 példánya. A vadászbombázók augusztus 16-án indultak útjukra, St. Louis-ból, majd útba ejtették Palmdale-t, a Hickam légibázist Hawaiion valamint Anderson légibázist Guam-on, míg végül 20-án megérkeztek a Daegu légibázisra, Dél-Koreába. Az 51, 52 és 53 oldalszámú gépek a 11. Vadász ezred 110. századához kerülnek, hasonlóan a korábi gépekhez. A Boeing a Next Fighter II program keretében megrendelt vadászbombázók leszállíását még tavaly megkezdte, abban az évben 6 példányt adtak át, azokat követte idén áprilisban 2 gép, valamint májusban további két gép az augusztusban érkezett 3 példány előtt. A maradék 8 gép leszállítása 2012 áprilisáig esedékes.
Mariettában elkészült a 3., immár sorozatban átalakított C-5M Super Galaxy. A légierő 6. modernizált Galaxy-ja mielőtt a Dover légibázisra kerülne, átrepülik a Légi Nemzeti Gárda Stewart nevezetű légibázisára, ahol megkapja festését.
A rengeteg megszerzett világrekord mellett a C-5M Super Galaxy júliusban egy újabb fontosnak mondható esemény főszereplője volt, első alkalommal került arra sor, hogy az USAF egyik szállítógépe közbenső leszállás nélkül tette meg a Dover légibázis – Afganisztán utat.
Augusztus 17-én az Amerikai Tengerészgyalogság 463. századának személyzete rendkívüli dologban vett részt, CH-53D helikopterükből töltöttek fel két üzemanyagra szoruló AH-1W Super Cobra harci-helikoptert. Az esetre a pakisztáni határtól csupán néhány kilométerre került sor, a földön álló nehéz helikopter személyzete hallotta a Cobra-k személyzetének rádiózását az alacsony üzemanyagszintről, ezért jelentették hogy ők tudnának segíteni. Miután leszállt a két támadó helikopter, a Sea Stallion saját tartályaiból töltötték fel a kisebb támadó helikoptereket megfelelő üzemanyaggal. Az eset azért számít rendkívülinek, mert a Sea Stallionok 1960-as rendszerbe állítása óta még nem került sor hasonlóra.
—–
A U.S. Navy bioüzemanyag programjába újabb típussal léptek be, ezúttal a T-45-ös végezte el első repülését JP-5 és bioüzemanyag fele-fele arányú keverékével. A gyakorlógép első bioüzemanyagos felszállására 24-án került sor a haditengerészet Patuxent River-i támaszpontjáról. A bioüzemanyag, melly a repülés alatt táplálta a hajtóművet, Camelina-ból (gomborkából) készült, és a kutatások szerint akár 80 százalékkal is csökkentheti a szén-dioxid kibocsátását a sugárhajtóműveknek. A US Navy nem első alkalommal próbálta ki a Camelina alapú üzemanyagot, 2009 októberében már sikeresen tesztelték egy F414-es hajtóművel, igaz akkor csak álló helyzetben.
Az USA-ban most ennyi pénz an, vagy ennyire kellett az a lódarázs, hogy nem ért rá hazacsónakázni?
Azt ugye vagod, hogy Afganisztanban nincs kikoto? A „teherautora pakoljuk es Pakisztanon at elvisszuk a tengerig” opcio meg meredekebb lett volna, ha mas nem, emebereltben.
Gondolom, ha mar ugyis bemalhaztak a szallitogepbe, akkor egyszerubb volt mar egybol hazavinni.
@Wolfrick
Miért selejtezzenek le egy ~40 millás gépet, ha töredék költségen szállítható és javítható?
Attól, mert van sok száz Horneted nem jelenti azt, hogy akkor lehet pazarolni. Mondhatnám, hogy ez a szemlélet beli difi az MH és a jenkik között…
Nem arról beszélek, hogy dobják ki, hanem hogy lehet, hogy olcsóbban is hazakerülhetett volna.
Hazajutott és ez a lényeg! Reméljük nem sokára újra repülhet!
Hogyan? A gép tömege szárnyak nélkül is +10 tonna. A hajtómű meg benne van. Tudod -e, hogy mi az a bepontozódás a csapásgyaknál? A Lufthansa nem engedni, hogy a magyar utakon hajtóművet szállítsanak. Az afgán utak minősége szerinted hol van az itthonihoz képest? Már ahol egyáltalán van út…
Ezt a gépet milyen úton és hol vitték volna ki úgy, hogy ne essen szét menet közben…?
Még, ha vállalható is lenne a furikázás, akkor azt is oda kell vinni. Azt bizosítani kell oda és vissza is. Fogyasztása van rendesen.
A C-5 meg odafele visz cucot, hazafele meg ezt. Ennél olcsób nincs.
Molni:
Ott a pont.
Reggel van még, jóvanna :-D
DC-en még anno Irak kapcsán volt a Galaxyról műsor. Igaz ott csak hajtóművet hozott. Visszafele szerintem max embert/sebesültet hozhat.
Még egy apróság, így felébredve:
1. a pilóta a levegőben észlel rendellenességet
2. kényszer-leszáll
3. kigyullad a _fék_ (ami ugye a repüléshez nem kell.)
He? Ennyire senki nem hanyag, hogy 2 különféle dolog egyezerre (külső „segítség” nélkül) meg tudjon hibásodni egy repülőn.
Elektronika? Hidraulika? Nincsenek a földi rendszerek és fentiek szeparálva egymástól?
Wolfrick molni!
Az esetleges rajtaütést és így a gép elvesztését – még nagyobb rongálódás egy IED miatt vagy totálkár – ne is említsük…
Jah. További korlát meg, hogy n+1 híd alatt lehet, hogy át sem fért volna…
Amúgy Afganisztánban van jó műút.Kabul és talán Kandahár(nem biztos) közt épült és jobb mint bármelyik itthoni autópálya.Ezt olyanok mondták akik egy párszor végig vezettek rajta.
wolf: Egyrészt a repülést azért is megszakíthatta mert a fékrendszer jelzett hibát.
Másrészt meg dehogynem. Amolyan human factor. Gondolj a leesett a szárnya F117re mert nem huztak meg 4csavart. Vagy az F35 olajszivárgására aminél szintén hanyagok voltak. De a DDG-5xes eset is durva volt ahol csak a hegesztésnél volt vki túl szorgos. Mindhárom eset vhol nonszensz osztán mégis.
Rengeteg ilyen hülyeség van volt lesz. Kedvencem nekem az F117ek napok óta ugyanazon az útvonalon mennek bombázni, vagy az ultimate a 73as Szovjet képzésű Egyiptomi tisztek esete akik amit megtanultak kitünően müködött volna a világ 90%án. De nem a Sínai félszigeten.
Fade!
„ultimate a 73as Szovjet képzésű Egyiptomi tisztek esete akik amit megtanultak kitünően müködött volna a világ 90%án. De nem a Sínai félszigeten.”
Itt konkrétan mire gondolsz? Érdekelnének a részletek.