|

Újra repülhet a Villám!

Augusztus elején írtunk róla, hogy ismét repülési tilalom sújtja a Lockheed Martin F-35 Lightning II típusú vadászbombázó példányait. A 20 gép több mint fél hónapig búslakodott a földön.

Bár repüléseket nem végeztek, mégsem állt a tesztprogram, a földi próbák szünet nélkül folytatódtak. Azonban augusztus 18-án a Pentagon részlegesen feloldotta a tilalmat, a tesztpéldányok számára újra engedélyezik a repüléseket, azonban a sorozatgyártású gépek továbbra sem hagyhatják el az Eglin légibázis betonját.

Fotó: Lockheed Martin ,

Ahogy arról mi is beszámoltunk, újfent az AF-4 jelzésű tesztgép rakoncátlankodott. A hibát megint az elektromos rendszerben találták, ezúttal a Honeywell által gyártott IPP (integrated power package) egy karbantartás utáni hajtóműpróba során augusztus 2-án, helyi idő szerint 8 óra 30 perckor. A JPO (Joint Programme Office) által elrendelt repülési tilalom biztosította intervallumban a mérnökök rávetették magukat a korábban gyűjtött adatokra és kiderítették, hogy az egyik szelep nem működött megfelelően. A gépek repülését továbbengedték, ám kikötötték, amíg jobb megoldást nem találnak a problémára, addig a szelep vezérlését folyamatos felügyelet alatt tartják.

Foto: Lockheed Martin ,

Az elmúlt egy évben több alkalommal is a földön rostokoltak a gépek. 2010 októberében a vezérlőszoftver egyes programjaiban találtak hibát, melyek veszélyesek lehettek a gép üzemanyag-ellátó rendszerére, konkrétan az üzemanyag-szivattyúkat vezérlésére, így az F-35-ös mindhárom verziója a napokat vesztegelt a földön. Márciusban az Edwards légibázisról végzett tesztrepülés során az AF-4 jelzésű előszéria-példány mindkét generátora meghibásodott, továbbá olajszivárgást is tapasztaltak. A hibák okainak megtalálásáig és kijavításukig a teljes flottára újfent repülési tilalmai rendeltek el, ám azóta már újra szárnyaltak a típus példányai. Június folyamán az F-35C három tesztpéldánya volt kénytelen pihenni, miután a mérnökök “logikai hibát” találtak a digitális repülésvezérlő rendszer azon részében, mely a kormányfelületek mozgatásáért felel, így akár balesetet is okozhatott volna. A szoftveres bakit orvosolták, s a módosított verzió feltöltését követően folytatódhatott a berepülési és tesztprogram.

82 hozzászólás “Újra repülhet a Villám!”

  1. Nekem speciel tetszik a gép, sokkal inkább mint a PAK-FA, amelyről pirinyót se tudom elképzelni mitől lenne lopakodó – max settenkedőnek lehetne nevezni:)

    Ezen legalább látszik, hogy a felületek formája, kidolgozottsága a lopakodást segíti.

  2. Ejj, de viszket az ujjam, hogy ilyet fotózhassak, pláne ahogy pofásodik a dögje.
    Amennyire nem csíptem, egyre jobban tetszik. Az 5 gen. gépek közül mindenképpen. A Raptor még elmegy szódával. Pak-Fa nekem randa, viszont a hagyományosan bejövős (értsd: k*rva jó) ruszki festés sokat dob rajta az szent.

  3. Roni

    Ami ismert a PAK-FA fegyverzetérol, ami biztos lesz rajta 30 mm gépágyú,
    RVV-MD,RVV-SD,RVV-BD, KAB-500 /bomba/ a tobbi fegyver titkosítva van. De állítólag már kifejlesztették a 200km hatótávolságú rakétát is ,ezt Boris Obnosov a TRO igazgatóka és fokonstruktore mondta.

  4. Puma. Pannon Puma

    ” A radarok hány százaléka látja azokat a szegecseket??

    Ellenben a paki fúvócsövei, alja, hááát…

    Néztem a napokban egy videót a légibemutatójáról, azt hittem eddigre kitaláltak valami burkolást, de nem:) ”

    Olvastam arról,hogy néhány milliméterre kiálló csavarok miatt a radar előtt láthatóvá vált ott, ahol rendesen behajtott csavarokkal nem érzékelte a radar !

    Elemzők íróasztali véleménye szerint a PAK-FA RCS-je egy nagyságrenddel rosszabb ! Orosz viszonylatban meg hihetetlenül jó !

    A pakik jelenlegi szériája – első 6 db – nem a végleges változat !

  5. r: muszaj. a meglevo fegyverzet 90% finoman szolva outdated. nekem sokat mond kina velemenye a pl r77rol.

    iden marha nem nem robbabgatjak fel meg legkorbe uzembe allhat a glonass onnan johetnek a gps alapu precizios fegyok…

    dudi hat finoman szolva se eroltettek neg magukat. hatulrol pakfa viritani fog xsvban.

  6. Dudi!

    Úgy értettem, hogy a hajtómű harmada gyakorlatilag burkolatlan (radarvisszeverő anyaggal természetesen) csupasz fém.

    …persze lehet hogy erre a példányra még nem tették fel az új burkolást, de ha megnézed a két gép alját, az F-35-ös lényegesen “simábbnak” tűnik.

  7. Roni

    Attól függ,hogy mekkora gépet kell mozgatni amúgy 2 tonna mert két hajtóműves mind a két gép.Ha egy nagyságrenddel nagyobb mint a Raptoré akkor a két gépnek ugyan az a nagyságrend.A Raptoré 0,0000(az amik azt mondják,hogy egy nagyságrenddel jobb az F-22 mint az F-117)az F-35-nek meg 0,000.

  8. Az orosz 5 gen hajótmú tólóereje 17 tonna míg a j-20nak ami 2018ra kapnak meg 18-tonna tolóerő lesz .1 tonna tólóerővel nagyobb, számít az valamit ?

    Számítana hát, de Kínának jelenleg nem az a kihívás, hogy jobbat csináljanak az oroszoknál, hanem hogy csináljanak legalább egyet, ami nem hullik szét normál üzemeltetési körülmények közt elfogadhatatlanul gyorsan. Amíg ezt nem sikerül nekik előállítani, addig finoman szólva is vicces ekkora számokkal dobálózniuk.

  9. Roni

    Amúgy ez nem okos kérdés mert senkinek fogalma sincs a valós számokról mindenki csak tippel a megérzései,vélt vagy valós tudása alapján+a sajtóanyagokból kiindulva…

    igla

    A repülő hátsó szekciója a szemből mért RCS szempontjából nem fontos terület hátulról meg nem nagyon kell RCS-t csökkenteni azt nem tudom pontosan miért pedig molni már leírta(én azt hittem azért mert a hajtóművek hátulról nem árnyékoltak ezért úgy világít a gép a radaron mint egy téglafal de felhomályosítottak,hogy nem ez az oka).

  10. Puma. Pannon Puma

    “puma

    A pakfa RCS-je mihez viszonyítva rosszabb? az f-22-hez? azt megértem .
    Legalább kisebb a pakfa RCS értéke mint az F-35-sé? ”

    Igen, az F-22-höz képest. az F-35 viszonylatában nem tudom.

    ” Az orosz 5 gen hajótmű tólóereje 17 tonna míg a j-20nak ami 2018ra kapnak meg 18-tonna tolóerő lesz .1 tonna tólóerővel nagyobb, számít az valamit ? ”

    Az orosz hajtómű még nincs kész, tervezett tolóereje l7 464 kg ..

  11. A Pak-Fa fiztos fog kapni az új hajtóműre burkolatot nemhiszem hogy annyira szűkös lenne a költségvetés hogy ne férjen bele.
    Az meg hogy távolról lelövi… 5gen gép lopakodó tehát látotávolságon túli rakétát hogy indítasz rá ha nem is tudod hogy ott van.
    Az 5 gen 5 gen elleni küzdelembe ha lesz ilyen a manőverező közelharc és a gépágyú szerepe újra előtérbe fog helyeződni.

  12. Puma. Pannon Puma

    szittya88 !

    Az ismert PAK-FA gépek átmeneti példányok. Neves szakíró szerint jól látható,hogy számos panelje könnyűfémből van, nyilvánvaló részére,hogy még nem készültek el a kompozitos elemek.

    ” Amúgy ez nem okos kérdés mert senkinek fogalma sincs a valós számokról mindenki csak tippel a megérzései,vélt vagy valós tudása alapján+a sajtóanyagokból kiindulva… ”

    Így igaz !
    Azért vannak ” foteltudósok ” akik mérnek – számolnak és mernek is! Mármint becsléseiket nyilvánosságra hozni, amin persze rengeteget lehet vitatkozni. Én egy ilyen forrást találtam, szerintük:

    – JAS 39 Gripen: 0,1 m²

    – Eurofighter: 0,1-0,25 m²

    – Rafale: 0,05 m²

    – F–35 Lightning II: 0,005-0,1 m²

    – F–22 Raptor, lopakodó vadászbombázó: 0,0001 m²

    A PAK-FA-ra máshol találtam a 0,001 négyzetméter értéket !
    ( látva a hajtómű nyílásokat azért a fenti érték túl jónak tűnik )

  13. Puma. Pannon Puma

    Engem is Fade világosított fel a létezéséről.Nem a szívócsatorna szélének van nagy reflexiója(annak is van persze de meg kell dönteni meg nem fémből kell gyártani)hanem a turbinalapátoknak amiket egy ilyen teljesen leárnyékol.

  14. Puma. Pannon Puma

    “Számolgass a radartutorial alapján. Hagyományos vadászgéptől én nem várnék el 1 m2 alatti RCS-t. Már a 0,5 m2 is elég sci fi.

    Egyébként meg rohadtul mindegy, mert a ráaggatott cuccok úgy is “karácsonyfát” csinálnak a gépből… ”

    Én nem számolgatok, nem vagyok és nem tartom magam zseninek.
    A ” karácsonyfával egyetértek ”

    “Egyébként meg kicsit vicces, hogy te írsz ilyet, mikor folyamatosan baromásokat írkálsz. Nem régen tudod még én állítottam fel matematikai modellet egy problémára és nem te. Erősen kétlen, hogy a RAND elemzést egyáltalán érted matek oldaról… ”

    A gyalázkodási képességeden csak a beképzeltséged nagyobb. Rajtad kívül persze senki sem tud számolni …..
    Szokásom szerint más cikkekből idéztem, velük kéne ilyen részletekbe menned….

  15. A gyalázkodási képességeden csak a beképzeltséged nagyobb. Rajtad kívül persze senki sem tud számolni …..

    De. Tud. Te viszont a jelek szerint nem veszed figyelembe azt, hogy én megtettem ezt több esetben is, több témánál. A te szinteded azt már ismerjük…

    Nem veszed figyelembe azt felhalmozott tudásanyagot, amivel bírok. Én azért legalább már odáig eljutottam, hogy ilyen marketing hülyeségeket és teljesen elvetemült dolgokat kiszűrjek. A cikkeiből az jön le neked, hogy én merő passziból írok le dolgokat és nem járok utána…?

    Mondjuk az offline sajtóban is néha olyan dolgokat olvasok, hogy a hajam égnek áll. Nem túl régen írta le azt valaki, hogy a deberecni Szu-24 gépek Angliát is támadhatták volna. Hááááááááát… Oszt mégis hogyan…?

  16. Puma. Pannon Puma

    ” Mondjuk az offline sajtóban is néha olyan dolgokat olvasok, hogy a hajam égnek áll. Nem túl régen írta le azt valaki, hogy a deberecni Szu-24 gépek Angliát is támadhatták volna. Hááááááááát… Oszt mégis hogyan…? ”

    Na, látod itt a problémád ! Nem vagy kreativ ! Én tisztelem a tudást,de ha sok a gőz a fejedben az le kell engedni ! Azért nem jár tisztelet !

    Tehát a kreativitás ! Hatósugara kis magasságban póttartállyal 1250 km. / Magas-alacsony-magas profil esetén nem ismerem de biztosan több /
    A Szu-24M / Fencer D / után tölthető !
    A gép tankolhatott volna Lengyelországban, NDK-ban is !
    A szovjetek képesek lettek volna nagyon fontos feladat esetén elveszíteni a gépet és nem lett volna üzemanyag a visszatéréshez – talán katapultálás-tengeralattjárós mentés, vagy ez sem !

    Tehát: nem lehetetlen csak kreativitás !

  17. A válasz ezen részt előre megírtam, csak nem tettem be, mert OFF téma.

    Debrecen – London táv légvonalban ~1700 km. Ha csak az NDK-ba térnek visza szintén légvonalban, akkor is minmum ~2500 km-et kell repülni. Ilyen profil mentén a gépek túlélési esélye finoman szólva minimális, mert nagyon sokat kellett volna közepes vagy nagy magasságon repülni…

    A legoptimálisabb útvonal is Ausztrián és dél-németországon keresztül lett volna, ahol a hegyek között a bujkálás lehetséges lett volna. Alacsonyabban, ami odaver a hatótávnak és nem egyenesen repülsz. Egy általam hasraütésszeruen felvázolt útvonal oda és az Északi-tengeren vissza NDK-ba már ~2900 km táv jön ki Londoból. Ez fegyverzet nélkül még talán menne, fegyverzettel és “akcióban”, ahol utánégető használata sanszos, tutuira nem. ~800 km/h utazósebességgel ez már kb. 4 óra repülés. Ekkora belső üzemanyagkészlete egyetlen gépnek sincs. És ezzel még csak az angol partokig jutottak. A repterek és egyéb értelmes célok a kikötokel leszámítva ennél mélyebben vannak…

    Röviden, minium 3000 km repülést takar ez a művelet és ennek nagy része ellenséges légtérben, saját vadászoktól fényévnyi távolságban.

    Az F-111F tudott belso üzemanyagkészlettel legfeljebb két és fél, legfeljebb 2 óra 45 percet repülni HI-LO-HI profilban fegyverzettel, de már ez is erosen rezgo lécen. A gépek Lakenhealth-bol max. NDK-Lengyel határ mélységig mentek volna a follow on force koncepció idején, ez légvonalban 900-1000 km-es hatósugarat takart. (~600 szárazföldi mérföld), de ehhez is visszafele ajánlott volt a légitankolás.

    A Szu-24M gépek egy része légitankolható volt, csak az orosz repórakeret és tankerkapacitás olyan volt, amilyen…

    Egyáltalán maga a feltételezés, hogy itt levő gépek támadtak volna angliai célpontak elég vad ötlet…

    A krativitás nem egyenlő azzal, hogy teljesen hipotetikus eseteket írok le, mint tényt…

  18. molni

    Az valóban vad ötlet,hogy innen támadták volna Londont főleg,hogy nem is ez volt az itteni csapatok feladata.De nekem van egy kicsivel ésszerűbb ötletem.

    Ha abból indulok ki,hogy a határok nem változtak(azaz nem nyomultak előre az oroszok és a NATO sem)és mindenki tudja biztosítani a saját légtere fölött a légifölényt akkor simán mehettek volna a gépek Csehszlovák légtér nyugati részéig magasan mert addig “mi” vagyunk az urak és még a vadászkíséret is megoldott,majd ott egy légitankolás és azonnal lerövidítettem az alacsonyan repülés távolságát kb 900 km-re( Teplá városától Londonig)ha Kelet-Németországban tankolnak akkor meg kb 700km az alacsonyrepülés.

    A távolságok csak oda útra vannak.

  19. Puma. Pannon Puma

    ” A krativitás nem egyenlő azzal, hogy teljesen hipotetikus eseteket írok le, mint tényt… ”

    Amit a fenti idézet felett leírtál az érdekes és talán helyes is.
    A légi tankolás lehetőségét ügyesen – kreativan – kikerülted !

    Továbbra is állítom,hogy ha a a debreceni gépek Anglia ellenni támadásra kaptak volna parancsot – megtették volna veszteségre tekintet nélkül ! ( Vagy kikülönítenek pár gépet üzemanyag áttöltésre.)

    Végül is ODA REPÜLNI volt elég üzemanyag !

  20. A légi tankolás lehetőségét ügyesen – kreativan – kikerülted !

    A NATO pilótáknál is voltak hiányosságok az ODS alatt, pedig ők évi 180 órát is repültek. Akkor fantáziádra bízom az orosz színvonalat. Még, ha lenne színvonal is, mennyiség már aligha.

    Hagyományos háborúban egyutas bevetéseket nem terveznek, mert semmi értelme.

  21. Puma. Pannon Puma

    ” A NATO pilótáknál is voltak hiányosságok az ODS alatt, pedig ők évi 180 órát is repültek. Akkor fantáziádra bízom az orosz színvonalat. Még, ha lenne színvonal is, mennyiség már aligha.

    Hagyományos háborúban egyutas bevetéseket nem terveznek, mert semmi értelme. ”

    A mi szintünkön nem igazán látjuk át minek mi volt az értelme.

    Amiről véleményt cseréltünk végül is csak egy elmetorna, játék a lehetőségekkel.

  22. A mi szintünkön nem igazán látjuk át minek mi volt az értelme.

    Nem értem az ilyen kommenteket. Közhelyes és hülyeségek puffogtatása helyett esetleg gondolkozni is lehetne és nem leírni olyat, hogy semmit sem tudnuk és semmit sem látunk át. Akkor zárjuk be a HTKA-t hiszen itt mindenki gondolkodásra képtelen hülye és semmit sem lehet tudni ugye?

    Az sg.hu fórumjában futottam már össze pár ilyen “szuperfilozófussal”…

    Milyen olyan célpont van amiért megérni élből leírni ilyen nagy értékű gépeket és orosz szinten képzett személyzetüket…? A Vörös Hadsereg és légierő veszeségi rátája is iszonyatos volt a II. vh alatt, de akkor sem küldték a pilótákat olyan bevetésekere, ami a gépek hatótávolságán kívül volt. Miért? Mert nem éri meg. A morálnak sem túl jó, európai országok filozófiájától messze esik az egyirányú bevetés. Nem véletlenül nem voltak olyan tömegben öngyilkos pilóták, mint Japánban. Pedig akkor filléres gépek és gyorstalpalós pilóták voltak. A Szu-24 ára és személyzete nem arra való, hogy egyutas bevetésekre elpocsékolja az ember.

  23. Puma. Pannon Puma

    “Nem értem az ilyen kommenteket. Közhelyes és hülyeségek puffogtatása helyett esetleg gondolkozni is lehetne és nem leírni olyat, hogy semmit sem tudnuk és semmit sem látunk át. Akkor zárjuk be a HTKA-t hiszen itt mindenki gondolkodásra képtelen hülye és semmit sem lehet tudni ugye? ”

    Én viszont még ilyen nagyképű ” miden tudó ” önjelölt zsenivel nem futottam össze.

    “Milyen olyan célpont van amiért megérni élből leírni ilyen nagy értékű gépeket és orosz szinten képzett személyzetüket…? A Vörös Hadsereg és légierő veszeségi rátája is iszonyatos volt a II. vh alatt, de akkor sem küldték a pilótákat olyan bevetésekere, ami a gépek hatótávolságán kívül volt. Miért? Mert nem éri meg. A morálnak sem túl jó, európai országok filozófiájától messze esik az egyirányú bevetés. Nem véletlenül nem voltak olyan tömegben öngyilkos pilóták, mint Japánban. Pedig akkor filléres gépek és gyorstalpalós pilóták voltak. A Szu-24 ára és személyzete nem arra való, hogy egyutas bevetésekre elpocsékolja az ember. ”

    A háborúban – mert erről társalgunk – csak a győzelem létezik !
    A szovjetek tízezer szám küldték a felesleges halálba az embereiket !

    Ha ilyenről nem tudsz ne irogas hülyeségeket, hanem olvass, tájékozódj.

  24. Én viszont még ilyen nagyképű ” miden tudó ” önjelölt zsenivel nem futottam össze.

    Most erre mondjam az, hogy egy ennyire tanulásra és gondolkodásra képtelen turbómagyar zombival, mint te ritkán? Pedig van miből meríteni…

    A háborúban – mert erről társalgunk – csak a győzelem létezik !

    Nem értem, hogy akkor mit pöcsöltek annyit, a II. vs-s “takitával” és embermennyiséggel a csecseneket két nap alatt be kellett volna darálniuk. Velünk 1956-ban megtették.

    Ezzel a személettel az atomháború is vállalható lett volna 1949 előtt, mert az amerikai atomütőerő messze elégtelen volt még egy szovjet offenzíva megállításához, nemhogy stratégiai elrettentéshez. Termonukleáris fegyver meg még nem is volt.

    A szovjetek tízezer szám küldték a felesleges halálba az embereiket !

    Az a Vörös Hadsereg volt és nem a légierő. Az ágyútöltelék olcsó volt. A Szu-24 és pilótái meg rohadtul nem.

    Ha ilyenről nem tudsz ne irogas hülyeségeket, hanem olvass, tájékozódj.

    Blablabla..

  25. Puma. Pannon Puma

    ” Most erre mondjam az, hogy egy ennyire tanulásra és gondolkodásra képtelen turbómagyar zombival, mint te ritkán? Pedig van miből meríteni… ”

    Már többször kértem magyarázd el a turbómagyar jelentését, mert a Magyar Értelmező Szótárban nem szerepel.

    ” Nem értem, hogy akkor mit pöcsöltek annyit, a II. vs-s “takitával” és embermennyiséggel a csecseneket két nap alatt be kellett volna darálniuk. Velünk 1956-ban megtették. ”

    Szerintem azért nem értheted mert elmerültél a haditechnikai részletekben. Erre írtam,hogy sokat kellene e témában is olvasnod….

    “Az a Vörös Hadsereg volt és nem a légierő. Az ágyútöltelék olcsó volt. A Szu-24 és pilótái meg rohadtul nem. ”

    A Vörös Hadseregbe beletartozott a légierő is ! Háborúban nem csupán gazdaságossági szempontokat néznek !

    “Blablabla.. ”

    Tényleg nem vagy kreatív….

  26. @Molni: Tedd el ezt a hozzászólást, jó lesz még ha megint jön a “te lenézed a ruszkikat” duma.
    Abban szerintem igazad van, hogy nem egy rutin feladat, hanem egy elméleti maximum a brittek elérése. De manapság mindenhol számháború folyik, a laikusok többsége megnézi melyik gép gyorsabb, repül messzebb, magasabbra. Ilyenből jön ki, hogy a traktor gyorsabb mint a sportkocsi, mert több lóerős…

    @Puma: Azt azért ugye elismered, hogy nem pont ők lettek volna a legalkalmasabbak egy ilyen légicsapásra. Villáskulccsal is lehet kalapálni, de attól még nem kalapács. :-)

  27. Puma. Pannon Puma

    Janaj ! Természetesen igazad van ! Szerintem nem is szerepelt ilyen feladat a tervükben. Ez csupán egy felvetés,elképzelés volt.

    Én csupán arra akartam rámutatni,hogy a sokat lebecsült oroszok is képesek megoldani lehetetlennek látszó feladatokat ! Az ilyennek persze ára van ! ( lásd: Taran! )
    ( Tetszik hasonlatod ! Én azt szoktam mondani, számítógéppel is lehet kalapálni, de utánna már nem igazán lesz jó számítógép :-)

  28. “szittya88 szerint:
    2011. augusztus 19. péntek @ 18:16

    A Pak-Fa fiztos fog kapni az új hajtóműre burkolatot nemhiszem hogy annyira szűkös lenne a költségvetés hogy ne férjen bele.
    Az meg hogy távolról lelövi… 5gen gép lopakodó tehát látotávolságon túli rakétát hogy indítasz rá ha nem is tudod hogy ott van.
    Az 5 gen 5 gen elleni küzdelembe ha lesz ilyen a manőverező közelharc és a gépágyú szerepe újra előtérbe fog helyeződni.

    Ahogy az egyre fejlettebb komplex, integrált érzékelő rendszerek fejlődnek én ennek nem sok esély adok. Pöröghet a pakfa mint az F22, bukfencezhet de olyan sebességgel sose lesz erre képes mint amilyennel “egy pilota forgatni tudja a fejét.” Természetesen ez vica versa, azaz pöröghet az F22/pakfa ahogy bír ha a J20ra vhonnan/vhogy fejlettebb elektronikát lopnak/raknak a Kínaiak.

    Máshogy, hogy plda is legyen: Lehet kevés MIG29 volt sisakcélzóval és az lokaki volt a DAShoz képest mégis VVRben nagyon komoly előny volt.

  29. “Az meg hogy távolról lelövi”

    Fade a múltkor én is felhoztam ezt a távolról lelövi témát.
    Szerintem egy f-22 a radar képernyőjén hamarabb feltűnne a pakfa mint a pakfa képernyőjén az f-22, így a jenki hamarabb indítaná rakétáját mint a ruszki .

  30. Puma. Pannon Puma

    ” Dehogy is erre akartál. Molni próbált érvelni más(ok) már csak megmosolyogták amiket írtál. Még dudi is pedig ő azért erősen Orosz párti. Különösen a személyeskedéseid mondanak sokat… ”

    Hűűű, csak én személyeskedtem ?

  31. “Fade a múltkor én is felhoztam ezt a távolról lelövi témát.
    Szerintem egy f-22 a radar képernyőjén hamarabb feltűnne a pakfa mint a pakfa képernyőjén az f-22, így a jenki hamarabb indítaná rakétáját mint a ruszki .”

    vszeg. az elmúlt 20+év statisztikái se azért olyanok amilyenek mert az Fxxek jobban pörögtek a levegőben hanem mert kiképzés+elektronika.

    De itt nem is erről volt szó hanem a VVRröl. Ahol a sorrol “1000” szám lepotyogó F35 méltó ellenfele lehet egy F22/Su50nek az integrált szenzorok segítségével. Ha épp az F22/PakFa az F35 alatt van nem kell elfordulnia lenéz, megjelőli oszt kész a DAS meg az aim a többit megoldja. És sokkal gyorsabban lehet lenézni mint a 20+tonnas gépet lefele fordítani.

    Az F35el vhol ez is a bajom, egy olcsó F16ot váltó gépnek készült ehez képest harcértékben szvsz 101helyen már az F22/Su50et is verni fogja. Nem lesz igazi LO gépe az amiknak. (Ezzel persze lehet vitatkozni de azért én viszolygok attól, hogy a dronokat “LO” vadászbombázónak hívjam.)

  32. A debreceni Szuhoj témához pár szót. Anno az Upper-Heyford-i F-111E gépek egyik célpontja pont Kunmadaras volt, az ott tárolt atomtöltetek miatt. A magyarországi Szu-24-esek mindegyik példánya levegőben utántölthető volt, ezt az utántöltősdit idehaza UPAZ konténerrel egymásról rendszeresen gyakorolták is.
    Egyátalán nem kizárt, hogy két PTB-3000-res pótossal és egy NDK feletti utántöltéssel eljussanak a csatorna túloldalára.
    Amit én a témával kapcsolatos vitában nem értek az az, hogy attól, hogy kicsi volt a matematikai esélye, hogy egy debreceni 24-es eljusson Londonig, miért ne lehetett volna ettől még célpont a brit főváros, vagy más angliai objektum?
    Azoknak a 111-eseknek se lett volna nagy sansz idáig eljutni, de a célpontlistán csak szerepelt az alföldi település.

  33. Azoknak a 111-eseknek se lett volna nagy sansz idáig eljutni, de a célpontlistán csak szerepelt az alföldi település.

    Nem igazán értek egyet. Minium két tankolás idáig és még egy hazáig. A Szu-24 gépeknek azért lett volna nehezebb dolga, mert baromi sokáig kellett volna ellenséges légtérben repülni, de minimum a semleges Ausztria és Svájc légerért is meg kellett volna sérteni, hogy elkerüljék a NATO országokat. Az F-111E gépek nagy kitérővel, de lényegében Jugoszláviáig baráti légtérben jöhettek volna Svájctól délre. A Szu-24 gépek akármerre mentek volna, mindehol ellenállással kellett volna számolni több ezer km-en keresztül…

  34. A “foteltudósok ” nyilván nem számoltak azzal a ténnyel hogy már a 60-as 70-es években sem kellett átrepülni a cél felett ahhoz hogy ártsunk neki! Mellesleg a Szu-24 nem stratégiai bombázó (az F-111 sem) hogy egy London méretű célt támadjon! A Szu-24 csapatok élőerő és páncélosok és nem mellesleg radarok és hajók ellen lett kitalálva! Az hogy el tudna repülni Londonig az tény de a Tu-154 is el tud :)
    A Tu-22M meg a Tu-160 pláne…..:) Azok vannak kitalálva stratégiai célpontok ellen……

  35. Sajnos nem ismerem az angliai célokig vezető útvonalat, de szerencsére van/lesz lehetőségem olyan orosz hajózókkal társalogni, akik érintettek voltak az ügyben, azaz illetékesnek számítanak, lévén, idehaza repülték a 24-est. Ha az F-111-esek képesek lettek volna délről kerülni és az olasz majd az osztrák légtérből érkezni, gyanítom a debreceni Szuhojosok-nak is volt elképzelésük arra vonatkozólag, hogy egy észak-NDK bázisról (pl.: Peenemünde) indítsák a támadást. Mint ahogy a magyarországi bázisok is csak lépcsők voltak, ahogy az itteniek (a magyarok is) elmentek nyugat felé, már jöttek volna helyükre az ukrán területről a többiek. Nem innen repülték volna közvetlenül a feladatot. Szóval a Balti tenger felöl már nem lett volna olyan messze a nevezett célterület se. És védelmül ott voltak a lengyelországi Szu-27-esek is, illetve már megkezdték az NDK-ba telepítendő 27-esek számára is a fedezéképítést, de egynél tovább nem jutottak, mert közbeszólt a történelem.
    Szóval lett volna esély, szerintem kb. akkora, mint az angliai 111-eseknek.

  36. “a Jurij Dolgorukijnak se sikerült Bulava indítása állítolag ott meg az energia ellátással voltak problémák”
    A Jurij Dolgorukij tesztlovéseken volt, nem a Bulavát indították. (augusztus végére van tervezve a kov. Bulava teszt)
    Az úságok állítását cáfolták a Bulava tesztekért felelos állami bizottság.

  37. Allesmor Obranna

    kérdezd ki őket alaposen mert ez szerintem itt mindenkit érdekel függetlenül attól,hogy hova húz a szíve.

    Chimera

    senki nem mondta,hogy át kell repülni London is csak azért lett nevén nevezve,hogy kicsit konkretizáljuk a dolgot és ne csak úgy általában legyenek a Brit szigetek.

  38. A “foteltudósok ” nyilván nem számoltak azzal a ténnyel hogy már a 60-as 70-es években sem kellett átrepülni a cél felett ahhoz hogy ártsunk neki!

    Öööö, a Szu-24 csapásmérő fegyverzetének hatótávolsága mai napig 10-15 km táján van. Az LGB meg nagy magasságból tud ennyit.

    Kh-29/Kh-25 változatok kb. ennyit tudnak, ha számolsz az anti radar (Kh-31 )és egyes változatokon meglevő anti-ship fegyverekkel.

    Mellesleg a Szu-24 nem stratégiai bombázó (az F-111 sem) hogy egy London méretű célt támadjon!

    És hol írtam, hogy azt támadja? Pusztán a távolság miatt adtam meg egy fix pontot. Ennyi. Írhattam volna és írtam is Lakenhealtet…

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.