|

Újra a levegőben az F-35C, a Raptor továbbra sem repülhet

A héten már újra a levegőbe emelkedhettek a haditengerész F-35 példányai, miután némi szoftveres anomália miatt napokig a földön rostokoltak az amerikai gépmadarak.

Június 23-ától hat napon át szárnyaszegetten búslakodott három F-35C a Patuxent River haditengerészeti bázison, miután a mérnökök „logikai hibát” találtak a digitális repülésvezérlő rendszer azon részében, mely a kormányfelületek mozgatásáért felel, így akár balesetet is okozhatott volna. A szoftveres bakit orvosolták, s a módosított verzió feltöltését követően folytatódhatott a berepülési és tesztprogram.

F-35C CF-03

A CF-03 első levegőbe emelkedése | Fotó: Lockheed Martin ,

Nincs ilyen szerencséje a Raptor-pilótáknak, akiknek munkaeszközét továbbra is repülési tilalom sújtja az oxigén-rendszer hibája miatt. A történet 2010 novemberében kezdődött, amikor lezuhant a típus egyik példánya. A vizsgálóbizottság eszméletvesztésre gyanakodott, ami később igazolódott, sőt több másik esetet követően az ok is bizonyossá vált: oxigén-hiány, azaz hypoxia. Az eset után 25 000 lábban korlátozták az F-22 Raptor maximális repülési magasságát, ennek ellenére további problémák akadtak, egy esetben az egyik Raptor a fák koronáját vitte el, ám a pilóta nem emlékezett az esetre. Az OBOGS rendszer veszélye miatt repülési tilalmat rendeltek el. A gépek május 3-a óta állnak a földön, ám egyelőre nem tudni, hogy meddig, mivel a mérnököknek még mindig nem sikerült megoldást találni az problémára.

14 hozzászólás “Újra a levegőben az F-35C, a Raptor továbbra sem repülhet”

  1. …én nem tudom, hogy jó dolog-e (miközben tudom hogy megkerülhetetlen) ez az agyonszoftverezés… Nem tudom képes lesz-e bármely ország olyan EMP kifejlesztésére, amely blokkolja ezeket a rendszereket (mondjuk a műanyag gépek már nem Faraday-kalitkák), de ha igen, akkor nagy potyogás lészen…

  2. molni

    „Ha a borítás belső fele vékonyan fémmel van fújva?”

    Az nem jó mert a radarabszorbens anyagok átengedik(amellett,hogy egy részüket elnyelik)a radarsugarakat emiatt,ha bekened egy ilyen anyag hátsó felét fémmel megszűnik radarabszorbensnek lenni és akkor oda a lopakodás jó része.

  3. A vékony fémfújás nem elég, mert a nagyfeszültségű impulzusok a keletkező hajszálrepedéseknél áthúznak, és egyben ki is égetik az anyagot. A Faraday kalitkához, pontosabban annak üzembiztonságához megfelelő vastagság azért kell, mert nagy mennyiségű töltést el kell ám vezetnie.

    Önmagában az, hogy valamit fémhálóval vonunk be, nem ad tökéletes biztonságot, csak megfelelő távolsággal kombinálva a fémtől. A műholdak is megérzik a mágneses-elektromos viharokat, pedig igencsak fóliázottak…

  4. A műholdak is megérzik a mágneses-elektromos viharokat, pedig igencsak fóliázottak…

    A kozmikus sugárzás azért picit más tészta, mint amivel földi környezetben találkozol, azt teljesen kb. 2 méter vastag ólom tudná megfogni (műholdfejlesztő mondta), csak ugye azt meg annyira drága lenne feljutattani, hogy inkább újragyártják x évente és próbálják az adott súlykeretből kihozni a legjobb védelmet.