A témában jártas olvasóinknak talán már nem kell bemutatnunk az Amerikai Légierő CSAR-X programját, illetve az elhalálozása után következő szükségmegoldásokat. Azok kedvéért viszont, akik esetleg most találkoznának először vele, röviden így foglalhatnánk össze a lényegét: a USAF új kutató-mentő helikopterének kiválasztási procedúrájában 2006-ban győzedelmeskedett a Boeing HH-47, azonban 2007-ben – a konkurensek heves tiltakozása miatt – a megrendelést és a projektet törölték. Azóta folyamatosan tervezgetik a második fordulót, aminek elvileg 2016 környékére kellene bevethető helikoptereket eredményeznie. A legutóbbi hírek szerint viszont ez az időpont tovább tolódik.
Az Amerikai Légierő legújabb tervei szerint az új kutató-mentő forgószárnyast 2013-ban választanák ki, illetve ekkor írnák alá a szerződést is a majdani gyártóval. A verseny megindítására még idén sor kerülhet, legalábbis erről árulkodnak a tények: augusztus 9-én került kiadásra a felhívással egybekötött információkérés, melyre a jelentkezni kívánóknak szeptember 19-ig kell válaszolniuk. A HH-60 utódjának a fenti dokumentumban megfogalmazottak szerint egy jelenleg is gyártásban lévő, kiforrott technológiákat használó típusnak kell lennie, amin csak a legalapvetőbb és legszükségesebb, feladat-specifikus változtatásokat kell végrehajtani a CSAR (harci kutató-mentő) feladat ellátásához.
Ugyanezen iratban szerepelnek információk a szolgálatba állítással kapcsolatban is. A USAF állítása szerint a kezdeti műveleti képesség (IOC) biztosan nem lesz elérhető 2018 előtt. Ehhez nyolc sorozatgyártású repülőgép szükséges, melyekhez rendelkezésre áll megfelelő számú hajózó és műszaki személyzet, valamint a szükséges logisztikai felszerelések. Továbbá előírás, hogy ebből a nyolcból négy példány képes legyen 30 napig kitelepülni a harctérre, és ott maradéktalanul ellátni feladatait.
Amellett azonban, hogy az IOC elérése csak 2018-ban lesz lehetséges, az önmagukban bevetésre alkalmas helikopterek már korábban készek lehetnek. A USAF úgy saccol, hogy ha minden jól megy, 2015-ben már megkaphatják az első battle-ready helikoptereket, amikkel a kiképzés jelentős mértékben felgyorsulhat.
Ezeken kívül maga a dokumentum nem tartalmaz több részletet az eddig is ismert követelményeken kívül, amik nem változtak sokat az eredeti CSAR-X tender óta. Hasonlóképpen a versenyzőkhöz, akik között szintén sok az ismerős. A Sikorsky valószínűleg a Lockheed Martinnal közösen pályázik majd, utóbbi a rendszerintegrációkat végezheti el. Ők egyébként az UH-60M-el fognak indulni. Mellettük jelen lesz az AgustaWestland az AW101-el, az EADS az EC725-el és az NH90-el, a Bell-Boeing páros a V-22 Osprey-vel, valamint természetesen a Boeing a HH-47 Chinook-kal.
Aki közülük győzni tud, az első körben az 1980-as évek óta szolgálatban lévő HH-60G-k pótlását oldhatja meg, ami cirka 102 helikopter, a hozzájuk kapcsolódó logisztikai támogatás és kiképzési rendszer megrendelését jelenti majd a USAF részéről. Ezt követheti pár éven belül a nemrég rendszeresített UH-60M-ek cseréje, ami hasonló tételt jelenthet.