|

J-10B-ket ad Kína Pakisztánnak?

A pakisztáni haderő vezérkari főnöke, Waheed Arshad vezérezredes egy hetes kínai látogatáson volt, mely kapcsán vasárnap meglehetősen érdekes hír kapott szárnyra az elektronikus sajtóban. Az értesülések semmi meglepetést nem okozó része szerint Peking megerősítette, miszerint új magasságokba kívánja emelni a kínai-pakisztáni védelmi és gazdasági kapcsolatokat. Ami azonban érdekesebb, hogy az igen soványka információtartalmú értesülések szerint Peking állítólag felajánlott (ajándékként) egy századnyi J-10B-t Iszlámábádnak!

J-10B WS-10A hajtóművel

Immáron a kínai WS-10A hajtóművel szerelt J-10B prototípus | Forrás: kínai internet ,

A dologhoz persze hozzá tartozik, hogy a jelenleg épp a JF-17 Thundert rendszeresítő Pakisztánnak már évekkel ezelőtt felajánlották a még fejlesztés alatt álló J-10B-est, sőt 2006 tavaszán Pakisztán részéről papírra is lett vetve az igény 36 J-10P/FC-20 szállításáról. Kína korábbi nyilatkozata szerint a J-10B elkészültével a típus agresszív exportjára készül.

A J-10B (Pakisztán kapcsán J-10P) a J-10A továbbfejlesztése, melynek a tolóerővektoráló rendszer következtében még tovább javult a manőverező képessége, AESA radarral érkezik majd, de növekedett a fegyverzetfelfüggesztők száma, valamint a szívócsatornát az F-35-höz hasonlóan alakították át, mely így további radarreflexió-csökkenést várható.

52 hozzászólás “J-10B-ket ad Kína Pakisztánnak?”

  1. Egy kevés adalék a cikkhez. Úgy tűnik, hogy ez az 5 számú prototípus és a képek tanúsága szerint WS-10A hajtóművel van felszerelve.

    http://img12.imageshack.us/img12/7196/131203239141021.jpg

    http://img830.imageshack.us/img830/5007/131203239464362.jpg

    Ezen kívül felkerült a netre egy filmecske is amin repül a gép. De van rajta F-20 és JF-17 is.

    http://www.56.com/flashApp/56.11.07.26.swf?vid=NjIwODYxNzQ&ref=www.***********

  2. 1:1-ben való összehasonlításnak sok értelme nincs, rendszerszintű összehasonlításna van.

    Ha megfelelően ütős légiharc rakéta van a kínai gépen és kellően közel tud menni, akkor lehet sansza. A bibi a MAWS és az IAF gépen levő tekintéles mennyiségű infrcsapda.

    A J-10-hez van R-73 integráció vagy még mindig a PL-8 vonal meg tovább?

    Az F-16I gépen elég szép ECM lehet, ha a Tor rendszerek tehetetlenek voltak és az oroszok meg vakargatták a fejüket.

  3. Ez lesz az első tolóerő vektoros gép ami 1 hajtóművel rendelkezik csökkentett észlelhetőséggel .
    Ha már a gép olyan fasza akkor mennyit fognak ebből rendelni a kínaiak kb 2020-ra ? mert ott nincsenek olyan előre ígérgetések mint a ruszkiknál .
    Az oroszoknak meg már ideje lesz fejleszteni egy új közeli légi harc és egy BVR rakétát mert az R-77 legalább 20 éves .

  4. Puma Grifot lokátort honnan veszed? mert a JF-17 be se vették meg a grifot, KLJ-7 kínai lokátor jobb teljesítményű volt. A J-10A ban már KLJ-10 volt ami még fejlettebb, ha tényleg kész a kínai AESA akkor tuti azt választják, mert nyugatról tuti nem kapnak AESA-t.
    Amúgy az X-31 is egyhajtóműves tolóerő vektor változtatós volt. Mondjuk az csak kisérleti gép.

  5. Ha ez így van ahogy itt le van írva,és be is válik,és a pakisztániak fúl elégedettetek lesznek, hát akkor az oroszok ebben a szegmensben is piacot fognak veszíteni nem is keveset, ugye az ár érték arány , meg ugye a megbízhatóságuk sem a régi.

  6. Puma. Pannon Puma

    snakeye ! Több oldalon is ezt írták, sajnos nem jegyeztem meg az oldalakat. Azok szerint a jelenlegi – kínai – gépeikben is Grifo radar van.

    comandante ! A hajtómű még a Szu-27 vagy kínai klónja ! Egyébként egyetértek Veled !

  7. Pakisztánban 18 gépes századok vannak.
    Pakisztáni oldalak infóival csak vigyázva Puma! Amúgy azt nem érteném, miért választanának egy gyengébb radart(grifo), ha megkaphatják a kínai AESA-t.
    A nyugati AESA-ra esélyük sincs. Indiával szemben nem játszanák meg, mert borítaná az erőviszonyokat.
    A kínai gépekben KLJ-10 radar van mármint a J-10A-ban. Múltkor pont belinkeltem, hogy olyan 220db van nekik belőle a márciusi adatok szerint.
    Ja és nem egy olyan olcsó gépecske ez ha jól tudom az A verzió 35+ milla /db a B verzió 45+ milla/db

  8. Azért azzal a vektorálással várjunk még egy kicsit. Az egy hajtóművel rendelkező gépen ez bonyolultabb, mint a kétcsövesen. Annak idején a jenkiknek is meggyűlt a bajuk az X-31-essel és az F-16 MATV szoftvereivel. Ugyan ez már régen volt, de nincs okom feltételezni, hogy ezen a téren a kínaiak valamit ütős világszenzéációval jönnak ki. A fotókon látott J-10B hajtóműve még nem valószínű, hogy képes vektorálásra.

  9. Nem kell félteni a Kínaiakat meg van ott az AESA.
    Amúgy a jól csinálják 2005 be hadrendbe állt 2008-ba már a B változat tesztjeivel is végeztek és beindult a gyártás.
    És akárki akármit mond a Kínai légierő félelmetes ütemben fejlődik szórják ki a régi elavult típusokat és állítanak a helyükre újakat (már sokkal kevesebb géptípust üzemeltetnek mint eddig)már Kína se használ mindenféle szedett vetett haditechet (a jf-17 est se használja pedig ő gyártja és nem egy rossz gép nem egy csillag romboló, de nem egy rossz gép.) Sokan abba a hibába esnek hogy lenézik a Kínai technikát mert gagyi… de nem minden gagyi ami ott készül (pénzük van, a világon szabad tudósok vannak, mi kell még a fejlődéshez)

  10. Ha ez így van ahogy itt le van írva,és be is válik,és a pakisztániak fúl elégedettetek lesznek, hát akkor az oroszok ebben a szegmensben is piacot fognak veszíteni nem is keveset, ugye az ár érték arány , meg ugye a megbízhatóságuk sem a régi.

    Valóban, a megbízhatóságuk jobb, mint régen:)

    Ár érték arányban viszont tuti, hogy nem állják meg a versenyt –
    az ingyenes kínai gépekkel szemben…

  11. A JF-17-es már nevezték szegény ember Gripenének, de hogy csak gyártják és nem állítják szolgálatba a kínaiak így egy kicsit olyan, mint a XXI.század „F-5-se”. (Mielőtt még ketté harapna valaki, tisztában vagyok vele, hogy a F-5 rendszerítették az amerikai légi erőben, navynél, és a bőrnyakúaknál, de elsősorban agresszornak.)
    A nyugathoz képest, biztos hogy óriási ütemben fejlesztenek, de azért figyelmeztet a régi mondás:Hamar munka ritkán jó.
    Színes lesz a paki légi erő: F-16, Mirage, JF-17, J-10B(?)

  12. A félreértések elkerülése végett szíves figyelmébe ajánlom mindenkinek: A JF-17 nagyon jó kis masina. Nem csak a kivitelét, hanem a képességeit tekintve is. Szakítsunk már végre azzal a sztereotípiával, hogy ami kínai, ázsiai, az szar. A tisztlt topictárnak számítógépében már számtalan kínai alkatrész üzemel, megfelelően.

  13. A tisztlt topictárnak számítógépében már számtalan kínai alkatrész üzemel, megfelelően.

    Ezt inkább úgy fogalmaztam volna meg, hogy a nyugati szellemi tőkével megtervezett alkatrész, ami kínába telepített nyugati gyártósoron és kínai biorobotkkal besgeítve készül.

  14. A kínai biorobotok használata azért nem volt épp olyan egyszerü. Kína elég „érdekes” feltételeket szabott a használatukhoz. Ha egy nyugati cég kínába akarta helyezni a termelését, ahhoz kötelező volt egy helyi pertner bevonása mittoményhány %os arányban és számára a teljes tehnológiai transzfer. Ezen kívül, nem hogy szemet hunyt de burkoltan talán még támogatta is a (mondjuk ki nyíltan) lopást (tehnológiára értve). Ennek a politikána, meg lassan, de kezdenek beérni a gyümölcsei.

    http://www.youtube.com/watch?v=l_NXFHMm_9U

  15. Mack!
    S nem volt igazuk, hogy így csinálták! A válság idején mindenki húzta a nadrágszíjat, míg a kínaiak mentek tovább. Tudták, hogy egy hatalmas piacon csücsülnek és hogy a lehetőséget meg kell ragadni, hát megtették. Hogy van e technológiai kémkedés vagy lopás, ugyan kérem Kínáról beszélünk, a visszatervezés és másolás Mekkájáról. Merjen morogni a sértet fél, kipakolják az országból és jön helyére más, aki sorában áll, hogy betelepülhessen Kínába!
    Kína megrendezte a 2008-as Olimpiát, volt belőle gondja? Nem sok, maradt egy rakat stadion, meg a Madárfészek, ahol a sportolok dolgozhatnak tovább és rendezhetnek kontinens vagy világbajnokságokat.
    A görögök megrendezték a 2004-st, s most ennek is isszák a levélt, mert ez is része a tetemes államadósságnak.
    Én azon csodálkozom, hogy Kína még nem Ecclestone-nak, hogy két futamot szeretnének rendezni nem egyet, elvégre ők mégis csak nagyobbak, mint Spanyolország…

  16. Anno Albánia kínai gépeket kapott… Volt róla szó itt korábban – igaz hónapokkal ezelőtt – hogy Szerbia talán lehetséges JF-17 vásárló. A nyugati államok biztos nem. Nem nyilatkozhatok molni nevében, de ami gondolatot megkezdett, azt én – lehet rosszul – úgy értelmeztem – s röviden fejtettem ki – hogy ha a MiG-29 kirepülik még azt a 10 évet, ami bennük van/volt:( és nem veszünk Gripent, de a pár héttel ezelőtti magyar-kínai „csúcstalálkozó” tükrében típusváltásra kerülne sor a jelenlegi évtized végén, s elmélyülnének a magyar-kínai kapcsolatok, akkor lehetségessé vált volna, hogy J-20-at vagy más kínai gépet rendszeresítünk…
    Talán a Balkán és a Kaukázus egyes államai vehetnek JF-17-et, s még talán Moldávia, de ez csak egy tipp…

  17. Igazából három tényezőn múlhat egy esetleges európai J-10 beszerzés:

    1. milyen minőségű maga a gép a fegyverzet és az elektronika nélkül (kivéve kormányművek). Tehát magára a sárkányra és hajtóműre lehet e hosszú távú üzemeltetést alapozni!

    2. elég jóba vagy e Izraellel, hogy az elektronika és fegyverzet feljavítását bevállald izraeli közreműködéssel, így végső soron egy J-10I(zrael) modifikációval olcsóbban összehozd a korszerű 4+ gépet, mint bármilyen nyugati típus vásárlásával.

    3. és ne legyen más választásod mint a demokratikus nagyhatalmaktól és valamilyen okból Oroszországtól is független forrásból vásárolni.

  18. blogen

    „2. elég jóba vagy e Izraellel, hogy az elektronika és fegyverzet feljavítását bevállald izraeli közreműködéssel, így végső soron egy J-10I(zrael) modifikációval olcsóbban összehozd a korszerű 4+ gépet, mint bármilyen nyugati típus vásárlásával.”

    A jelenlegi álláspont szerint, a j-10B drágább, mint egy f-16-os…