|

HTKA Hírhalom 2011. 30. hét

A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

A Bell Helicopter Textron 549,99 millió dollár értékben kapott megrendelést UH-1Y, AH-1Z gépek gyártására, valamint régebbi AH-1 változatok Z variánsra szintre modernizálására. A szerződés szerint az összegből a gyárnak 19 UH-1Y Venomot és 6 AH-1Z Super Cobra-t kell legyártania, valamint 8 régebbi AH-1-est modernizálnia a Z variáns szintjére. A munkák 60%-t a cég texasi, Fort Worth-i üzemében végzik el, a maradék 40%-ot pedig a szintén Texasban található Amarilloban, 2014 februárjáig.

AH-1Z és UH-1Y – nagyobb a hasonlóság mint valaha… ,

A Boeing megrendelést kapott 16 darab AH-64D Longbow Apache legyártására, valamint a hozzá tartozó logisztikai eszközök biztosítására. A Pentagon által köttetett fix áras szerződés 189,2 millió zöldhasút hoz az amerikai óriásvállalat konyhájára. A gyárnak két és fél éve van a helikopterek legyártására és berepülésére, a szerződés szerint 2014 februárjáig át kell adni az utolsó példányt az Amerikai Hadseregnek.

Boeing AH-64EI Apache Longbow | Fotó: Boeing ,

A Mongol Védelmi Minisztérium bejelentése szerint az ország légiereje számára a közeljövőben MiG-29 típusú vadászbombázók beszerzését tervezgetik. A védelmi minisztere, Luvsanvandan Bold nyilatkozatában az állt, hogy 5-6 darab Fulcrum beszerzése van napirenden, és a szerződést még az év vége előtt szeretnék aláírni oroszországi kollégáikkal. Mongólia légierejében jelenleg MiG-21PFM és US típusok üzemelnek, előbbiből 8, míg utóbbiból 2 példány. Ezeket még a 80-as évek elején szerezték be, igaz, akkor 44 gépet rendeltek az orosz gyártól, de ma már csak az említett 10 példány üzemképes.

Láthatjuk majd mongol felségjellel is? ,

Malajziában a végéhez közeledik a MiG-29N Fulcrum vadászok élettartama, és a légierő egy új típus keresésén fáradozik, amivel felválthatnák a Fulcrumokat, valamint jól kiegészíthetnék a Szu-30MKM és F/A-18D típusokat. Az eddig hírek szerint szóba került az orosz Szu-35, a svéd Jas-39 Gripen vagy az amerikai F/A-18E/F Super Hornet megvásárlása, mint lehetséges váltó típus, a közelmúltban azonban az ország védelmi minisztere, Dr. Ahmad Zahid Hamidi meglepő bejelentést tett – átgondolták az említett géptípusok mellett az Eurofighter Typhoon beszerzését is, hozzátéve, hogy véleményük szerint a Typhoon kétség kívül a legjobb vadászgép, a képességeihez méltó, sőt, inkább eltúlzott beszerzési költséggel, ezért esetleges beszerzését jól át kell gondolni. Azt is elmondta, hogy a Typhoon beszerzése egy milliárd dollárjába kerülne a maláj adófizetőknek, de ehhez tartozó darabszámot nem említett, az valószínűleg hasonló a 14 MiG-29N darabszámához.

Olasz Eurofighter légi utántöltése

Olasz Eurofighter légi utántöltése | Fotó: Eurofighter GmbH ,

A Pakisztáni Haditengerészet kötelékében felállt az első pilóta nélküli gépekkel repülő század. Az egység kötelékében a hazai tervezésű és gyártású Uqab II típusú pilóta nélküli gépek üzemelnek, melyeket hét hazai cégből összeállt konzorcium, a Global Industrial & Defence Solutions gyárt. Az új UAV a kisebbik kategóriába tartozik, maximális repülési magassága nem sokkal haladja meg a 10 000 lábat, avagy 3 050 métert, és összesen 20 kg-nyi hasznos terhet képes a levegőbe emelni. Hatósugara 150 km, és 4 órát képes állandó jelleggel egy terület felett megfigyeléssel tölteni, amire a színes képet készítő éjjel és nappal egyaránt alkalmazható kamerájával kellőképpen megfelel.

A rajzasztalról nemzetközi sikereket elérő repülőgépek listája meglehetősen szűkös, a vásárlók ugyanis szívesebben látják olyan típusokon országuk felségjelzését, amit már előttük többen is rendszerbe állítottak, és pozitív tapasztalatok gyűltek össze a géppel kapcsolatban, azonban a brazil KC-390 mégis az előbbi kategóriába tartozik – még a prototípusa sem készült el, de már sorban áll a gépekért a Brazil Légierőn kívül Portugália, Argentína, Kolumbia, Chile és Csehország is. A típus szárnyai alá szerelt erőforrást is nemrégiben választotta ki az Embraer, azonban a cég szakemberei nem pihennek, pár napja már New Yorkban tárgyaltak a BAE Systems küldötteivel. A megbeszélés tárgya a gép repülési vezérlőrendszere, azaz a Fly-by-Wire rendszer, pontosabban annak kifejlesztése. A fejlesztés jogát az angol cég kapta meg, ezzel tovább bővült a típus nemzetközi beszállítóinak száma.

A Boeing Long Beach-i gyáránál átadta az Egyesült Arab Emirátusok harmadik C-17 Globemaster III szállítógépét. A gazdag arab ország összesen 6 darabot rendelt a Boeing nehéz szállítógépéből, az elsőt már idén májusban át is vehették, azóta már a második példány is repül, ezek világszerte humanitárius feladatokban vesznek részt. A következő, negyedik gépet még az év vége előtt leszállítja a Boeing, az utolsó kettőt pedig 2012-ben kaphatja kézhez az UAEAF.

Az Egyesült Arab Emírségek 3. C-17 Globemaster III-asa | Fotó: Boeing ,

Az Amerikai Légierő júliusban hozott nyilvánosságra egy tanulmányt, mely szerint 2012 és 2020 között a Nellis légibázisra F-35-ösöket költöztetnének. Összesen 36 gépről lenne szó, ezek a Force Development Evaluation és a Weapon School programokban vennének részt (utóbbi a haditengerészet Top Gun iskolájának légierős megfelelője). A gépek kiszolgálásához a bázisra 412 fős személyi állományt helyeznének át, valamint a bázis infrastruktúráját is modernizálnák, ebbe néhány új épület építése is beletartozik, valamint a meglévők felújítása. A végső döntésre azonban várni kell, míg az utolsó környezetvédelmi hatásvizsgálat eredményeit napvilágra nem hozzák. Mint tudjuk a Nellis AFB az egyik legjobban körülépített légibázis Amerikában, lévén hogy Las Vegas külvárosában helyezkedik el.

F-35A ,

Az Alabamai Légi Nemzeti Gárda egyik F-16C gépe szenvedett balesetet július 28-án Wisconsinban az AirVenture elnevezésű repülőnapon. A 100. Vadász századhoz tartozó Block 30-as példány túlgurult a 36-os kifutó északi végén, és tovább folytatta útját a füvön. Ezt már nem bírta el a gép orrfutóműve, majd miután az összerogyott, a gép tömegének jelentős része az orrkúpra helyeződött át, ennek hatására az letört. A pilóta sérülés nélkül megúszta a balesetet.

A Boeing július 25-én bejelentette, hogy DES részlege (Directed Energy Systems – irányított energiájú rendszerek) szerződést írt alá a BAE Systems-el, melynek értelmében közösen fejlesztik a US Navy számára az Mk 38 Mod 2 lézerfegyvert. A BAE Systems még márciusban kapott megbízást az Amerikai Haditengerészettől, hogy készítse el az új rendszer mintapéldányát, melynek sorozatgyártású tagjaival szeretnék később ellátni a hajóik védelmét. Az új rendszer az Mk 38-as védelmi berendezésen alapul, de annak 25 mm-es M242 Bushmaster gépágyúját lecseréltél az új szilárd tüzelőanyagú lézerre. A fegyverrel leküzdhetők akár vízi, akár légi célok, a kis csónakoktól a pilóta nélküli gépeken keresztül a manőverező robotrepülőkig. A rendszer a lézer energiáját is képes befolyásolni, a céltól függően lehet akár kisebb, akár erősebb sugárt is kilőni.

Mk 38 Mod 2 lézerrel

Lézerrel kiegészített Mk 38 Mod 2 ,

A Lockheed Martin és a US Army öröme nem lehet épp felhőtlen, hisz a közös fejlesztésű HALE (High Altitude Long Endurance – nagy szolgálati magasságú, hosszú őrjáratozási idejű) demonstrátor berepülése nem a tervek szerint zajlott. Az új, napelemes léghajó nem érte el az előre kijelölt 60 000 lábas (18 288 méteres) magasságot, mivel egy technikai probléma miatt 32 000 láb (9 753,6 méter) magasságból visszaparancsolták a pilóta nélküli eszközt, mely sikeresen leszállt az előre megjelölt helyen.

Az AM General 195 156 024 dolláros, fix áras szerződést kapott 808 HMMWV és 744 páncélozott csapatszállító leszállítására. A mishawakai üzemben készített járműveket Afganisztán hadereje kapja meg, a szerződés feltételeinek 2012. február 29-ig kell eleget tennie a gyártónak.

—-
Közreműködött: Tcat és Phoenix

6 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 30. hét”

  1. Nagy vásárt csinálnának az biztos…
    Viccet félre téve, ha ez meg is valósul, akkor kérdés lenne, hogy ki fog alkatrészt szállítani nekik a közel jövőben stb.
    Azért ez nem semmi, hogy az őskövületnek számító PFM-ket nyűzik, alaphangon negyven évesek azok a gépek.
    A felvétel a 29-ről gyönyörű! Ilyenkor szorul össze az ember szíve, hogy hova lettek a mi gépeink…

  2. Helló, ugyan minden forrás a cikk szerint másolja az adatokat, de a valóságban a Mongolok a hetvenes években kaptak a szovjet front légierőtől Mig-21PFM-eket, amikkel 1990 után csak jelképesen repültek, 2002-ben pedig papíron is selejtezték a típust.

  3. „A Boeing megrendelést kapott 16 darab AH-64D Longbow Apache legyártására, valamint a hozzá tartozó logisztikai eszközök biztosítására. A Pentagon által köttetett fix áras szerződés 189,2 millió zöldhasút hoz az amerikai óriásvállalat konyhájára.”
    Házon bellül ennyivel olcsóbban dolgoznak? Mindössze ~12 millió/darab?

  4. Más ország számára ezekhez visznek fegyvert, kiképzést, hátteret. Ezek is benne vannak egy szerződésben, azért jön ki sokra egy gép ára. Az USAF meg mindent megold saját maga. Neki kell lényegében x db AH-64D megelégedésére és semmi más.

    Lásd Super Hornet utánrendelés. ~40 millió dollár / gép a Us Navy-nak. Nézd meg, hogy más új rendszeresítőnek mennyibe fájna egy csomag gépre fajlagosítva.