|

Hook kapitány és a Darázsháton lovagló Villám

No nem valami Pán Péter remake-ről van szó, hiszen a címmel ellentétben ezen kis hírszösszenetnek semmi köze az említett meséhez. Annál inkább az F-35 programhoz – konkrétan főleg a kampóshoz (F-35C) és a lebegőhöz (F-35B). Talán kezdjük az U.S. Navy repülőgép-hordozóira szánt variánssal!

Az F-35C-vel kapcsolatos eseményre hol máshol is kerülhetett volna sor, mint a típus összes változatának tesztelésére szolgáló Patuxent River területén, ahova a CF-01 2010 novemberében érkezett meg. Idén áprilisban követte a CF-02, majd a múlt hónapban a CF-03, amely történetesen jelen hírünk főszereplője.

A tegnapi hírek szerint a CF-03 még július 19-én túlesett a Patuxent River tesztkatapult rendszerével való találkozáson, a gépet a múlt héten kapcsolták rá első alkalommal.

CF-03 katapulthoz rögzítve

CF-03 a Patuxent River-i teszt katapulthoz rögzítve. Az első tényleges katapultos indításra Lakehurstben kerül majd sor. | Fotó: Lockheed Martin ,

Az F-35 program eseményei mindemellett elég jól pörögtek az elmúlt hetekben, hiszen egyrészt július 14-én a kiképzési szerepkört játszó Eglin légibázisra leszállították az első F-35A gépet, – majd július 20-án a másodikat – másrészt július 18-án megérkezett az F-35B tesztflottát teljessé tevő 5. F-35B is Patuxent Riverbe. Ennek örömére július 25-én a BF-1 végrehajtotta a 100. függőleges leszállását. Egyébként ugyanezen gép hozta össze a B változat tesztprogramjának 100. vertikális landolását is – még május 12-én.

A BF-01 100. vertikális landolása

A BF-01 100. vertikális landolása | Fotó: Lockheed Martin ,

A BF-05 érkezése mellett előkészítés alatt áll a sorban utolsóként kullogó, még problémákkal küzdő F-35B tesztelési programjának magasabb sebességbe kapcsolása is: közeledik a leendő hordozóplatformok, a Wasp-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozók „meglovaglása”. Ennek érdekében a USS Wasp (LHD 1) az idei év korábbi szakaszában egy 4 hónapos előkészítési átalakításon esett át. Az elvégzett munkálatok egy részét az F-35B-nek az AV-8B Harrier II-nél nagyobb fesztávolsága, míg másikat a tesztek kielemzéséhez segítséget nyújtó szenzorok elhelyezése indokolta. Az előbbi kategóriába tartozik, hogy a Villám nagyobb szárnyfesztávolsága miatt némiképp kijjebb kellett helyezne a merevszárnyas gépeket meglovagoló pilóták munkáját vizuálisan segítő sárga vezetővonalat, míg utóbbihoz sorolandó, a taton elhelyezett Sea Sparrow indítóállás hő, vibráció, nyomás és akusztikai szenzorokra cserélése. Mindezek mellett a hajó több területén is vizsgálni fogják az F-35B üzemeltetés keltette hatásokat – például a gépek leszállási pontja alatti terekben a hőhatást, illetve, hogy a gépek üzemeltetése úgy összességében mennyire befolyásolja majd a közvetlenül az érintett fedélzetrészek alatt dolgozók munkáját.

MV-22B tiltrotorosok a USS Wasp fedélzetén

Fotó: Timothy Bensken, U.S. Navy ,

Hogy ezen tesztek mikor kezdődnek meg arról nem szól a fáma, ám megelőzően az érintettek természetesen ismerkednek majd Patuxent Riverben az új masinával.

6 hozzászólás “Hook kapitány és a Darázsháton lovagló Villám”