|

Lezuhant egy Mirage az Emirátusokban

Kedd késő este egy Dassault Mirage 2000-9EAD típusú katonai repülőgépet vesztett az Egyesült Arab Emirátusok légiereje egy éjszakai kiképzőrepülés közben. Sajnálatos módon a pilóta életét vesztette a balesetben.

Bár az első beszámolók egy BAe Hawk típusú kiképzőgépről szóltak, a légierő vezetése megerősítette azt a sajtóértesülést, miszerint francia eredetű típus csapódott a földnek Liwa in Al Ain és Al Dhafra között elterülő sivatagban. Az illetékesek elmondása szerint a pilóta (Suhail Mubarak Abdullah Al Dhahiri főhadnagy) nem katapultált, így életét vesztette a balesetben.

Egyelőre nincs több hivatalos információ az esetről, amint előkerülnek újabb adatok, frissítjük a bejegyzést.

Brazíliába kerülhetnek a Mirage 2000-9-esek? | Fotó: USAF ,

40 hozzászólás “Lezuhant egy Mirage az Emirátusokban”

  1. Érdekes. Nem igazán illik bele egy orosz típus a jelenlegi Dél-Koreai üzemeltetési kultúrába és háttér infrastruktúrába. Az indiai FGFA-ról már inkább el tom képzelni, ha tartják magukat az eddigi jó szokásukhoz és nyugati elektronikával házasítják össze.

  2. Littlejohn:
    Van benne valami…

    Egébként érdekes fejlemény, igaz szerintem kb annyi az esélye a ROKAF-nál, mint anno az US gépeknek (főképp F35-re gondolok) az indiai MRCA tenderen.

    AGRESSOR: Az F15E-n (USAF esetén) szerintem többé-kevésbé felesleges is lenne. Úgy is hordozza az F16-os és a potenciális HARM-os bevetéseket azok repülik.

  3. Ez nem is kérdéses hogy melyik nyeri meg a döntőt ,hát persze hogy az f-35ös.
    A jövőben meg mindenki az amcsik előtt fog sorba állni f-35-ösért mert csak jenki fegyverekkel lehet majd féken tartani Kínát így az sem lesz meglepő ha India is azt rendeli meg .

  4. Ez nem is kérdéses hogy melyik nyeri meg a döntőt ,hát persze hogy az f-35ös.
    A jövőben meg mindenki az amcsik előtt fog sorba állni f-35-ösért mert csak jenki fegyverekkel lehet majd féken tartani Kínát így az sem lesz meglepő ha India is azt rendeli meg .

    Ez így elég hülyeség, Indiában meg nemhogy kiesett, de be se került.

  5. Amit nem értek, az az, hogy a Rafale-t miért nem, ha a Typhoon-t igen?
    A franciák is komoly munkát végeztek a gép radarkeresztmetszetének csökkentése érdekében, még ha ez csak egy negyedik generációs típus, akkor is. Ellenben a saját gépük „lopakodóságát” nem ők, hanem a Eurofighter konzorcium hajtogatja úton-útfélen.

  6. Molni az F-15E ezek szerint tényleg nem hordozza a HARMot legalább is a Koreaiaknál,de milyen érdekes hogy a Németek Fantomja és Tornádója tudja cipelni…

    Fura, mert az F-15K-ról minden forrás azt írja, hogy képes HARM-ot vinni. A Német Torndaok közül szerintem csak az ECR tudja vinni, vagy legalábbis csak azzal érdemes. Az F-4F ICE gépeket bevallom nem igazán ismerem. Makettinfón nemrég láttam az, hogy a pár év múlve történő kivponás ellenére is beletették a farkába egy MAWS-t.

  7. „Ez nem is kérdéses hogy melyik nyeri meg a döntőt ,hát persze hogy az f-35ös.
    A jövőben meg mindenki az amcsik előtt fog sorba állni f-35-ösért mert csak jenki fegyverekkel lehet majd féken tartani Kínát így az sem lesz meglepő ha India is azt rendeli meg „.
    Ez szerintem nem igaz sőt, szerintem hatalmas bukás lesz a dologból. Az USA jelenlegi fejlesztései és eszközei igazán nem szerepeltek éles helyzetben méltó ellenféllel szemben. Ezt minden jelenlévő tudja.

  8. Egy egyszerű szoftver frissítéssel meg lehetne oldani a HARM integrálását az F-15E gépekre???

    Lövésem sincs. Egyetlen egy képet látam F-15E-t HARM-mal a szárnya alatt egy WAPJ cikkben. Anno linkeltem is a szkennelt képeket egy másik érdekes képpel, ahol egy F-15A vagy C a szárnytartón vitt Sparrow rakétát. Két igazi ritkaság. Az szárnytartós AIM-7 érdekes csak, mert nagyon nehéz olyan helyzetet elképzelni, ahol a szárnypótos adta taktikai rugalmasságot megérné becserélni két AIM-7-re – már, ha minden gép kábelezése megtörtént – de a HARM + F-15 probléma örök kérdőjel számomra.

  9. Az USA jelenlegi fejlesztései és eszközei igazán nem szerepeltek éles helyzetben méltó ellenféllel szemben. Ezt minden jelenlévő tudja.

    Aha. Az orosz fejlesztések meg a jenkik ellen vagy egymás ellen szerepeltek le…

    Azért a Su-27 szerintem jól teljesített Etiópiában, csak a rakéták nem bírták a hőséget, de természetes életterükben az oroszoknál ez lehet nem jelenik meg problémaként. A tárolási és repülési idővel szembeni érzékenységük viszont annál inkább. Az indiaiak közös hadgyakorlatain meg az MKI-k brillírozni szoktak.

    Egyébként úgy látom a kínai fejlesztések lesznek a tutik, mert ők még egyáltalán nem szerepeltek, se fel, se le:)

    Amit nem értek, az az, hogy a Rafale-t miért nem, ha a Typhoon-t igen?

    A fellelhető infók alapján a Rafinak kétszeres a front keresztmetszete az EF-hez képest, és a rengeteg gömbölyded felület miatt ez abszolút hihetőnek is tűnik.

  10. „Komolyan mondom, hogy agyfaszt kapok az ilyen kommentektők…” Én nem azt mondtam hogy az oroszoké igen. Az tény hogy a jelen időszak háborúi így is óriási meglepetéseket szolgáltattak a technika és a hadviselés terén is. Látni lehet az óriási technikai próbálkozásokat az aktuális helyi háborúkban. De meg kell említenem hogy olyan helyi háború mint az arab -izraeli klasszikus háborús évek, vagy mint Vietnam, vagy Korea, ahol nagyhatalmak által tulajdonképpen minden oldalon, és hirtelen eddig kitűnőnek tartott fegyverrendszerek kerültek süllyesztőbe egyik pillanatról a másikba mindkét oldalról nem volt. Na most Líbia például kitűnő példa arra hogy hogyan lehet gyengén felfegyverzett csapatukat bombázgatni, arra jó, de hogy azok a gépek egy nagyobb ellenfelel szemben mire mennének nem. Visszatérve az F35-re. Túl hosszú ideig fejlesztették, minden koncepció ismert, a paraméterek ismertek, a bennfenteseknek talán a részletek is. Fűnek fának kínálják. Ez nem lehet a jövő fő fegyvere. A történelmet nem szabad elfelejteni.

  11. comandante:
    „sőt, szerintem hatalmas bukás lesz a dologból.”
    Hát igen! Milyen borzalmas lesz annak, akiknek nem jut jobb, mint az F35!!!
    „USA jelenlegi fejlesztései és eszközei igazán nem szerepeltek éles helyzetben méltó ellenféllel szemben”
    Miért? Melyik más ország eszközei szerepeltek méltó ellenfélel szemben?
    Mitöbb, akkor az F15, vagy az SH, akár a Typhoon, de még a Szu30 stb, stb is bukás, mert eddig nem vetették be méltó ellenfél ellen?

    Roni:
    „csak jenki fegyverekkel lehet majd féken tartani Kínát”
    Azért ez a kijelentés kissé meredek nem?
    USA-n kívűl is van élet és fegyvergyártó (mitöbb kiváló fegyvergyártó) nem? Indiában meg nagyobb eséllyel fogsz látni – számukra tök logikusan – nem US technikát, legyen ruszki, vagy EU, vagy atlantiszi.

  12. Néhány észrevétel a kommentekhez. Molni kösz a linket, de el kell keserítselek: az F-4F-en látható dolog nem MAWS hanem RWR. Az F-15-ös A/B/C/D/E/I változatán nincs rendszeresítve a HARM, a K-t nem tudom, csak erősen valószínűsítem.
    Az F-35-ös megítélése természetesen vitatható, de még sok meglepit fog okozni a képességeivel. Addig lesz rossz a sajtója, amíg nem kerülnek nyilvánosságra a high AOA felvételek, és nem tart demo-t repülőnapokon. Túl nagy szükség van rá és túl sokba került már eddig ahhoz, hogy bukás legyen belőle.

  13. Az F-35 bukás semmiféle képen nem lesz a profitot meghozza…
    Egy 5-gen gép még ha hatalmas visszalépés is a Raptorhoz képest (bizonyos szempontok alapján) de a Raptort mint mindahányan tudjuk nem eladó idegenbe.
    Az F-35 egy vadász-bombázó amiinél a Raptorral ellentétbe a bómbázó képességeket hozták előtérbe (és ezért is exportálják bátran mert egy támadó konstrukció) vadász „Hónvédő” 5 genes Rapi meg marad szépen USA-ba (ami minden más gépet jelenleg rendszeresített gépet lealázna ha összeakadna) USA okosan csinálja amit csinál profit is meg van rá veszélyt nem jelent egyik vevő se (pucs esetén se) a szövetségesek is örülhetnek. Ha meg esetleg alkalmazni is kívánná valaki élesbe (egyből befutnak a megrendelések a hadianyag gyártó cégeknek)

  14. „és ezért is exportálják bátran mert egy támadó konstrukció”
    Vitatkoznék. Az, hogy mire alkalmas, nem egészen szempontja az export lehetőségének. Mi az, hogy támadó konstrukció? Vadászbombázó. Pont. Hogy védekezésre használom, vagy támadásra, az a helyzet függvénye. Egy légvédelmi rakéta is lehet támadó fegyver, ha a szomszédos ország légterében repülő gép ellen vetem be.

  15. De az USA-nak mint a világon az egyedüli 5-gent rendszerben tartó államnak érdeke hogy a legpotensebb honvédő vadászgépe még butított változatba se kerüljön idegen kezekbe (mert még a butított változatból is túl sok információ nyerhető ki)és ige vadászbombázó ezt nem is tagadtam de az F-35-nél a mérleg nyelve a csapásmérés (bombázó) irányába mozdul míg a raptornál a vadászéba. Mert a mérleg mindig húz valamelyik irányba. Ez nem azt jelenti hogy hogy nem alkalmas vadász szerepkörbe de oda inkább a Raptor alkalmas (sokkal alkalmasabb) még csapásmérésre az F-35 potensebb (lessz).

  16. A lényeg hogy a védelmem bástyáját nem árusítom ki nem osztom meg mással (csak engem védjen a csúcs gép). Míg a jövőbeli támadó erőm csúcstechnikájából nyugodtan hasznot húzhatok mert az nincs rám veszéllyel mert ismerem kívül belül újat nem tartogat számomra.

  17. Ha nagyon muszáj fel lehetett volna rakni póttartályt és AIM-7-et is a gép szárnyára mert van még két felfüggesztőnek hely igaz ezeket én még soha nem láttam.

    A külső függesztő nagyon kevés fotón vagy rajzon van fent. Én an a FAST pack-es SEAD koncepcióban láttam csak ilyet. Képen AGM-45 volt rajta, rajzon meg ECM pod. AIM-7 alkalmazásáról még terv szinten sem hallottam azon a függesztési ponton, amit amúgy sem használnak. Nem is vagyok benne biztos, hogy minden F-15-ön megvan. Nincs róla adatom.

    Az tény hogy a jelen időszak háborúi így is óriási meglepetéseket szolgáltattak a technika és a hadviselés terén is.

    Sorold. Az 1999-es AF és az 1991-e ODS óta nem volt komoly légiháború masszív SEAD tevékenységgel és 20 gépes nagy támadó kötelékekkel. A bevetett fegyverek nagy része hozta, amit elvártak. A szerb ellenállás volt meglepő a SEAD-del szemben.

    Na most Líbia például kitűnő példa arra hogy hogyan lehet gyengén felfegyverzett csapatukat bombázgatni, arra jó, de hogy azok a gépek egy nagyobb ellenfelel szemben mire mennének nem.

    A gépek töredék fegyverzettel és baromi szigorú RoE-val repülnek. Azért vedd már észer, hogy ma 1 gépek küldtek egy olyan CAs őrjáratra, amire 20 éve még 4 F-16 kellett volna és azok városban letarolták volna a környéket elég rendesen, mert nem néhány méteres, hanem 200 lábas CEP-pel dobáltak 15 ezer láb felett ideális körlmények között.

    Visszatérve az F35-re. Túl hosszú ideig fejlesztették, minden koncepció ismert, a paraméterek ismertek, a bennfenteseknek talán a részletek is.

    Kérlek adj egy RCS karakterisztikát. Úgy első lépésben. Ennyi erőval a Su-35 egy fos, mert a 30 éves Szu-27 n+1-ik inkarnációja. De várk, akkor a MiG-35, Su-34, az Super Hornet és a Rafale is. A Rafi szűzfelszállása majd 30 éve volt. Mostanában lett teljes harcérétű. No comment…

    Röviden. Ez orbitális marhaság. Az F-117 30 éve állt szolgálatba, kivonták, oszt mégis csak a jenkinek van 2 aktív stealth gépe és 1 az kapuban + lopakodó UACV tevhdemo. Mindenki más éppen csak a fasorban…

    Fűnek fának kínálják. Ez nem lehet a jövő fő fegyvere. A történelmet nem szabad elfelejteni.

    Mi a logikai összefüggés? BTW nem kínálták, jelentektek a gépért. Nagyjából az összes fő F-16 és Hornet üzemeltető, de oda se neki. A Gripent is fűnek fának kínálták az 3 helyen győzőtt + lepkefingnyi ázsiai rendelésen. Az, hogy finoman szólva milyen korrupciógyanúsan, az egy pillanatra se billentsen ki egyensúlyodból…

    A Szu-27 inkarnációk és a MiG hány tenderen indult és hány helyre adták el? Hm…

    Az ilyen kommentek, mint a tied vagy vérnyomásemelőnek jók, vagy viccnek.

  18. Egy 5-gen gép még ha hatalmas visszalépés is a Raptorhoz képest (bizonyos szempontok alapján) de a Raptort mint mindahányan tudjuk nem eladó idegenbe.

    Szinte csak repteljesítmény terén. Kb. 2 hete említettem meg, hogy a közös F-35 F-22 elektronikánál éppen az a bibi, hogy az F-35 az elhúzód fejlesztés miatt elvben lassan minden téren leveri az F-22-őt, talán csak a data linkben nem. Nem ismétlem meg, amit akkor írtam.

    legpotensebb honvédő vadászgépe még butított változatba se kerüljön idegen kezekbe

    Cseréld ki a típust és az országot. Oroszok fűnek fának eladátk a Szu-30M(K) gépeket, mikor ők a hozzá képest „roncstelepi” 20-25 éves variánst repülték mostanáig. Mondjuka modernizáltból sincs túl sok…

  19. Hans?

    Európa fejleszt lopakodó vadászt ? nem! csökkentett észlelhetőségű gépet ?nem!
    A meteor is kb 10 év múlva lesz bevethető .
    A Svédek jelentése szerint egy angol oldalon olvastam hogy a szu-35-öst legyőzte egy szimulált harcban a j-11b .
    Hát hogy most hülyeség e vagy sem azt nem tudom .Érdekességnek leírtam.

  20. „Szinte csak repteljesítmény terén.” repülőgép tehát a repteljesitmény sokat számít :)
    zárójelbe a (bizonyos szempontok alapján) (és ezek a bizonyos szempontok amibe a F-22 magasabb kategoriába van az F-35 el szemben eredményezi hogy jobb vadászteljesítményre képes… (legalábbis a józan paraszti ész ezt diktálja) vagyis a F-35 fő feladatköre csapásmérő (erre is írták ki a tendert annak idején (ne ércsd férre vadászbombázó aminek a csapásmérés jobban megy ) az F-22-nek meg a vadász szerepkör megy jobban (de ezzel nem álítom azt hogy csapásmérésre ne lenne alkalmas)remélem érthető…

  21. A Svédek jelentése szerint egy angol oldalon olvastam hogy a szu-35-öst legyőzte egy szimulált harcban a j-11b. Hát hogy most hülyeség e vagy sem azt nem tudom .Érdekességnek leírtam.

    Az. Tekintve, hogy egyik gépről sem lehet tudni túl sokat…

    Én is be tudok állítani olyan paramtéreket egy F-22-nek a FreeFalconban, hogy egy MiG-21-es is leszedje…

    Az F-15-öst eredetileg légifölény vadásznak tervezték emiatt szerintem biztos fér arra is valamilyen A-A rakéta.

    Nem, nem valószínű. A gépnek az F-4 fegyverzetét kellet hoznia, és nem többet. Mikor a gépet megalkották, akkor bizony Vietnám miatt a gépágyút tekintették a fő fegyverzetnek annak ellenére, hogy 8 légiharc rakéta volt rajta. Azokra úgy tekintettek, hogy kiegészíti a gépágyú fegyverzetet, segít helyezbe hozni a gépet annak alkalmazására. Az első rakéták, amik rajta voltak, azoktól nem vártak túl sokat. Perseze az AIM-9L és AIM-7F és később a Mike változatok mindkettőből ezt erősen felülírták.

    Nem lett volna értelme még két Sparrowot vagy Sidewindert felrakni, mert csak a gép légellenállása nőtt volna feleslegesen és a szárny körüli áramképet rontották volna el pluszban. A szárnypótosok helyett is lehet, hogy vihetett volna a gép + 2 db AIM-7-et, de a harcászati rugalmasságnak ellentmond ez, ahogy a szárnytartók is ebbe a kategóriába esnek.

    A mai légiharc rakéták minősége mellett meg végképp eléggé indokolhatatlan pár nagyon hipotetikus esetet leszámítva, hogy miért kellene még egy szárnytartó.

    Az F-15E csapásérő, de még azokra sem tették fel soha ezeket a függesztési pontokat, pedig a CFT + kerót ad.