|

Merülhetnek az angol nők is

Várhatóan a Royal Navy is besorol azon haditengerészetek sorába, ahol nők is jelentkezhetnek tengeralattjárós szolgálatra. A Királyi Haditengerészet állományának cirka 9 százalékát teszik ki a gyengébb nem tagjai, akik eddig amerikai társaikhoz hasonlóan csak álmodhattak a tengeralattjárósokhoz történő jelentkezésről. De ahogy a kérdésben megosztott U.S. Navy végül csak rábólintott, úgy fogja ezt tenni a Royal Navy is egy kiszivárgott levél tanúsága szerint.

A levél tartalma szerint a haditengerészet vezetés elkötelezett az iránt, hogy a hölgyeknek is ugyanazokat a karrierlehetőségeket biztosítsa, mint férfi társaiknak. Mindemellett álláspontjuk szerint a Royal Navy-nek képesnek kell lennie a legszélesebb humán erőforrásból merítenie, ha lépést akar tartani a világ vezető haditengerészeteivel.

Hogy mennyiben működtek együtt amerikai kollégáikkal, az nem ismert, de mindenesetre a Royal Navy is túl van már azon vizsgálatsorozaton, melyben azt vizsgálták, hogy egy atom-tengeralattjáró veszélytelen-e a nők, konkrétan pedig a terhes nők szervezetére. Ez ügyben ugyanarra jutottak, mint az amerikaiak: nem jelent egészségügyi rizikófaktort a tengeralattjárón történő szolgálat a nők számára sem.

És hogy mikortól lesz ténylegesen megszüntetve a korábbi tiltás? Nos, a levélben foglaltak szerint akár már a következő év elején. Ami, ha a U.S. Navy esetéből kiindulva azt jelentheti, hogy várhatóan 2014-ben hajózhat ki először angol SSBN nővel a fedélzetén. Az amerikaiak ugyanis 2010 februárjában jelentették be, majd az év áprilisában szentesítették a döntést. Ha minden igaz az első női tisztek az idei év őszén jelentkeznek majd – egyelőre csak – az Ohio-osztályú atom-tengeralattjárókon.

HMS Vanguard

Ugyan nem kerülkt említésre, de minden bizonnyal a britek is az amerikai példát követik majd, és először a nagyobb méretű, így a női részleg kialakítása szempontjából előnyösebb boomereket teszik elérhetővé. A fotón a Vanguard-osztály névadója. | Fotó: Lockheed Martin ,

És mivel a U.S. Navy-s hír kapcsán felmerült, most kigyűjtöttem, mely haditengerészetek előzték meg ezen döntésükkel az amerikaiakat és a briteket. A skandinávok voltak az éllovasok, hiszen Norvégia 1985-ben, Dánia 1988-ban, Svédország 1989-ben tette lehetővé a nők tengeralattjárón történő szolgálatát. A norvégok egyébként abban is élenjárók voltak, hogy ők adták az első ni tengeralattjáró kapitányt is: Solveig Krey, 1995. Hosszabb szünet után, 1998-ban az ausztrálok, 2001-ben a németek, majd 2002-ben a kanadaiak hoztak pozitív döntést döntést a kérdésben.

15 hozzászólás “Merülhetnek az angol nők is”

  1. Érdekes, hogy az oroszok nem kerültek fel a listádra, és ott továbbra sem szolgálhatnak nők a tengókon. Főleg azért érdekes, mert ők az ilyen jellegű dolgokban sokkal rugalmasabbak voltak régebben, mint a nyugati kollégáik. Pl. az amerikaiaknál talán 10-15 éve repülhetnek vadászgépen is pilótanők, az oroszoknál már a második világháborúban is voltak női vadászezredek, és még utána is jóval, gondoljunk csak Tereskova űrhajós esetére, aki szintén vadászpilóta volt eredetileg. Persze azt nem tudom hogy a mai Orosz Légierő is alkalmaz-e női pilótákat, vagy visszaléptek ebben a dologban is…
    Apropó oroszok: Tcat, nem tudod véletlenül, hogy mi a répa van velük?
    http://www.rusnavy.com/
    Június 27-i az utolsó bejegyzés, holott előtte naponta több is volt. Ez a haditengerészet hivatalos oldala, létezhet olyan, hogy náluk mindenki egyszerre elhúz nyaralni, és addig szüneteltetik a hírszolgáltatást? :-((

  2. Én úgy tudom, hogy Tyereskova „csak” eje. volt. A II. Vh-ban csak szükségből reptették őket meg propaganda célból. Az egy dolog, hogy használhatónak bizonyultak, de a párt is erősen férfias volt, nem is nagyon voltak nőtagok a KB-ban, PB-ban, vagy ha igen, akkor csak dísznek.

  3. @KC: valóban szokatlan „adásszünet” van a rusnavy.com-on. Pontosabban az orosz változata – flot.com – frissül. Csak hát a Google translate nem mindig van a helyzet magaslatán orosz – angolban sem… :) Egyébként nem teljesen egyedi jelensé, mert mostanában a RIA Novosztyi is ellustult, egy ideig a defense rovat angolul alig frissült, miközben az orosz oldalon napi 2-3 hír is kiment oda.

  4. „Csak hát a Google translate nem mindig van a helyzet magaslatán…”

    Nem MINDIG? :-O Bár, ahogy mondani szokták, halottról vagy jót, vagy semmit! Én mindenesetre megvárom, amíg _valóban_ értelmes és hasznos fordítási szolgáltatást lesznek képesek nyújtani, addig még bottal sem piszkálom meg…

  5. Esélytelen a dolog. Nem is kell hogy Nostradamus legyen az ember ahhoz, hogy megjósolja, ezek is ugyanúgy ott fognak elrohadni, ahol le lettek állítva, mint a MiG-21, MiG-23, SU-22 gépek. Ha van egyáltalán vevő a piacon használt MiG-29 vadászokra, az vehet sokkal jobb állapotú, és jóval kevesebbet repült példányokat is Oroszországból, Belorussziából, vagy Ukrajnából, ráadásul gyári support is lenne hozzájuk…

  6. „a szükséges átvizsgálások és kisebb javítások, lemezelések után ismét repülhet”

    Ez mekkora baromság. A képen jól látszik, hogy a full orrszekció sérült, a kabin előtti törzskeretek cserére szorulnak, de az orr alatti érzékelők (és nagy valószínűséggel a radar és a hajtómű is) kuka. Nem üzemeltettem még elfogóvadászt, ám a polgári típusokat sem engedjük repülni hajlott/sérült törzskerettel, egyből cserélni kell azt az alkatrészt.

  7. A nők tengeralattjárós szolgálata -leginkább az atomhajtású tengókon- teljesen rendben lévő dolog – elvégre valahogy újra kell indítani az életet a nukleáris tél után és ebben nagy segítség lehet, ha kéznél van néhány asszonyszemély…

  8. Főnix látom érzékenyen érint téged hogy linkeltem az IHOról de a konkurenciát is olvasni kell és már mondtam hogy akkor is ez a

    NÁMBŐR VÁN!!!

    Attól fügetlenül én régóta olvasom az oldalt meg az újságjaikat főleg azét mert minden érdekel ami gép és hát annó Mozdony vezetőnek készültem aztán lettem Karosszéria Lakatos:D

  9. Én ezen mindig meglepödök. Min? Azon hogy az elmult közel 100 éveben hova sülyed a magyarnak nevezet hadsereg.

    Komolyan 30-40 évekbe se voltak sokkal jobb eszközeik. De a vörös hadsereg ellen helyi sikereket a magyar bakák eltudtak érni.
    Gondolok én arra székely határőr zsászlóajla amely 2-3 hétig feltartot egy orosz gárda ezredet ezzel megakasztva előre törésüket.

    Ma meg mindent csak tökre tesznek, semmit nem becsülnek. Annyira gajra vágják a technikát hogy az még 3. világba se lehet eladni.

  10. Miert nem vezetik be az oroszok a noi tengosokat ?

    Hat azert mert hatalmas botrany lenne belole. No nem magabol abbol hogy nok szolgalnak a fedelzeten hanem abbol hogy milyen visszaelesek, manipulalasok sot eroszak tortenne a fedelzeten a nok terhere.

    Ha megnezitek a listat hogy kik vezettek be a noi tengo szolgalatot akkor lathatjatok hogy ezekben az orszagokban az alapveto emberi es nemi tisztesseg tisztelet olyan szinten van ami orosz orszagi kulturertekhez kepes messze elol van. es ennek elenere is vannak esemenyek ) Orosz o ban evente cca 200 ongyilkossag tortenik a seregben a lelki es fizikai terror miatt. Es akkor meg a „balasetekrol” es a gyilkossagokrol nem is beszeltunk.

    Az oroszoknal mai napig a katonarol alkotott kephez hozzatartozxik az alkohol a vodka es ennek viselkedesi kulturaja. A haditengereszetnel sokkal jobb a helyzet de az alapokkal meg mindig gondjaik vannak.

    Elkepzelhetonek tartom hogy szepsegtapasznak bevezetik es korlatozott szamban ( tiz fo alatt ) lesznek is noi tengosok ( foleg tisztek hogy valami vedelmuk legyen ) de semmi tobb.