|

Pilótahiba okozta a MiG elvesztését

Ahogy arról a HTKA is beszámolt, június 23-án Asztrakan körzet közelében lezuhant egy MiG-29KUB típusú vadászbombázó. A 947-es oldalszámú gép fedélzetén tartózkodó kétfős személyzet életét vesztette.

Mint a korábbi hírben említettük, Oroszország és India is felfüggesztette MiG-29-esei repüléseit, ám a repülési tilalom nem tartott sokáig, a feloldást az Indiai Haditengerészet parancsnoka, Nirmal Verma admirális eképpen indokolta:

„Az orosz MiG vállalat szakemberei az előzetes vizsgálatok után az esetet pilótahibának minősítették.” – mondta az admirális, majd hozzátette, nem látják szükségesnek a további repüléstilalmat, így engedélyezték a típus repülését.

A gyártó közleménye alapján a repülést végző Oleg Spicska és Alexander Kirzsavin ezredesek egy nagy sebességű harci manőver-kombinációba vitték a gépet, azonban nem rendelkeztek annak végrehajtásához szükséges magassággal és már nem tudták kivenni belőle a gépet földbecsapódás előtt.

India jelenleg 11 darabot vett át a 45 először megrendelt példányból, melyet az ex-Gorskovval (és annak átalakításával) együtt vásároltak. A balesetet követően több nemzetközi oldal is meglebegtette, hogy az indiai fél eláll a második adag (29 darab) MiG-29K/KUB vásárlásától, azonban ha tényleg pilótahiba okozta az esetet, akkor nincs akadálya az üzletnek.

India emellett 63 darab „mezei” MiG-29-essel is rendelkezik, melyeket az orosz fél korszerűsít egy 964 millió dolláros szerződés értelmében. A baleset során elrendelt repüléstilalom ezen példányokat is érintette, de most már ők is szabadon szárnyalhatnak.

19 hozzászólás “Pilótahiba okozta a MiG elvesztését”

  1. Az nem is haditechnika oldal, hanem minden van ott, ami közlekedés. Nem nevezném ellenfélnek. Így elsőre beleolvasva nem találtam olyat, amit ne írtunk volna meg a repülős/haditechnikai témák közül. Mi továbbra is a JetFly/Art of War duót tekintjük konkurenciának, ők azok, akik gyakran frissülnek, nagy az olvasótáboruk és egyezik a publikált anyag témája.

  2. Azért ez nem olyan ellenfél szerintem. Az Indóház pálfordulását alapból nem értem. IHO-n pl mi a jó fenét keres repülés? IHO = Vasút, városi vasút. Már a gumikerekűek (busz) is kilógnak. De, a repülés és a hajózás???? Ráadásul az IHO egyre felületesebb (vasúttal kapcsolatos cikkeikben olyan hibák vannak, amiket lassab 12-13 éve egy Gigant Club nevű oldal se engedett volna meg), a HTKA meg ilyen téren igen toppon van! (az se semmi, hogy mikor beírtam a gúgliba, hogy M113, vagy MH-60R, akkor kapásból a HTKA-t adta ki)

  3. Idézve a hírben is linkelt, általam ír „Újabb adag MiG-29K Indiának” c. bejegyzésből:

    „A MiG-29K/KUB Fulcrum-D a nálunk is jól ismert “29-es” hajófedélzeti üzemelésre tervezett változata. A típus megerősített főfutókat, valamint felhajtható és korrózióálló szárnyakat kapott, mitöbb nőtt a tárolható belső üzemanyag-mennyiség. A hajtómű védelmét is fokozták, ha esetleg madár vagy egyéb nem kívánatos tárgy kerülne a szívócsatornába. A gépek modern avionikája a 21. századnak megfelelően került kialakításra, javítottak az orosz gépekre nem jellemző ergonómián, többfunkciós kijelzők kerültek beszerelésre, valamint a gépek orrába a szintén többfunkciós Zhuk-ME radar került. A típus KUB jelzésű, kétüléses, oktatópéldányai az együlésessel megegyező képességeket birtokolnak, azonban hatótávjuk valamelyest rövidebb a hátsó ülés által kiszorított üzemanyag-mennyiségnek és a nagyobb tömegnek köszönhetően.”

  4. Mennyivel lett nehezebb? Mekkora lett a hatótávja? Mennyivel is jobb az új radar? A nálunk levő 23asok radarja jó ha 2 órát működött karbantartás nélkül. Olyan gyorsan mentek tönkre az alkatrészei, hogy napról napra csökkent a teljesítménye. A vége felé gyakorlatilag nem működtek. És mi van a tenger felett különösen fontos kurvanagy hatótávolságú fegyverekkel?

  5. Allesmor Obranna

    Látom, a fotóm már illusztráció lett, ez jól esik. :)

    A MiG-29K és KUB gépek aerodinamikailag is eltérnek az alap 29-esektől.
    Más a szárny, más a mechanizáció, vannak Kruger lapok a LERX-en, más a vízszintes vezérsík, nincsenek kopoltyúk, más a LERX belépőéle, más az egész gép.
    Full digitális FbW a kormáynrendszer, FADEC vezéreltek a hajtóművek.
    A gép üres tömege kb 12 tonna, azaz kb másfél tonnával nehezebbek a mi gépeinknél, a tolóerő kb 800kb-dal növekedett fékpadi értéken számolva, hajtóművenként. Gépbe építve a kinti futóhelyzetnél lecsukódó szitaszűrő azonban nagyon folytja ezeket az erősebb hajtóműveket, a feslzállási úthossz így jóval nagyobb, a kopoltyúk LERX feletti szívó, illetve közvetett felhajtóerőnövelő hatása sincs meg. Nem beszélve a lecsukódó beömlő fedeleken ébredő ellenállásnak, ami enyhén emeli az orrot nekifutáskor. Hajón azonban a sziták nincsenek leengedve így a növelt torlóerő jótékony hatása megjelenik. Bár a tolóerő tömeg arány a Szu-33-asokhoz hasonlóan az alaptípushoz képest romlott.
    A szárny felhajtható, ezért nehezebb is, de a felülete jóval nagyobb. Nőtt a fesztáv, jóval nagyobbak a fékszárnyak is.
    Kb ennyi.
    Még egy apróság, a két és az együléses gépeknek azonos a kabinteteje, nem úgy mint az eredeti 9.31-es MiG-29K-knak, ahol még a 29M-ek kabindekkje volt megtalálható.

  6. Azért irtam hogy jobb mint a jetfly mivel több katonai témájú és bövebb cikk jelent meg ebben a pár napban és ott is lehet komentelni.

    Azt nem értem hogy miért kell állandóan lehújogni az embert amikor sokan még az értelmező képeségük sincs kifejlődve nem beszélve a megalomán ÉN központú megjegyzésekről…