A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
Az AgustaWestland megvásárolta a Bell Helicopter részesedését az eddig közösen vitt BA609 tiltrotor masina fejlesztési programjában. Az amerikai vállalat azonban nem száll ki teljesen a projektből, a mérnöki gárdát és az általa gyártott komponenseket továbbra is biztosítja, de már nem a kockázatviselő félként.
A Lockheed Martin MSS (Mission Systems and Sensors) részlege egy 758 184 400 dolláros fix áras megrendelést kapott a Pentagontól, melynek keretében munkaállomásokat, nagy felbontású kijelzőket, processzorokat és hálózati rendszereket szállítanak a U.S. Navy számára, melyek az amerikai tengeralattjárókba kerülnek. A megrendelt berendezéseket 2012 júniusáig kell leszállítania a gyártónak.
A Finmeccanica konzorcium tagja, az AgustaWestland újabb AW139 típusú szállítóhelikoptert adott át a Katari Légierő számára, mely a típus történetében a 400. leszállított példány volt. Katar 21 darabot rendelt a többfunkciós helikopterből, melynek létezik személyszállításra, betegszállításra, kutató-mentésre, határvédelmi és hírszerzési feladatokra, valamint különleges egységeknek szánt változata is.
Június 8-án végrehajtották az első víz alatti indítást a francia fejlesztésű MdCN jelzést viselő tengerészeti csapásmérő robotrepülőgéppel (A SCALP / Storm Shadow továbbfejlesztett, navalizált változata). Az eszközt a tengeralattjárók mellett a FREEM fregattok is megkapják majd 2014-től. A mélyen a szárazföldi területeken fekvő célpontok megsemmisítésére szánt típus fejlesztését még 2006-ban kezdték meg. Eddig 150 darabra van megrendelés, 100 kerül a FREEM egységekre, míg a maradékot a Barracuda-osztályú, nukleáris meghajtású tengeralattjárókra kerül.
Brazília még 2010-ben vásárolt 4 darab Sikorsky S-70B típusú helikoptert haditengerészete számára, ezúttal újabb két darab beszerzéséről írtak alá megállapodást az Egyesült Államok kormányának képviselőivel. A korábban beszerzett példányokat 2011 decemberében kezdik leszállítani a dél-amerikai államnak, az utolsó példányt várhatóan a jövő év végéig átadják. Az új masinák a ’60-as években beszerzett H-3 Sea King típust váltják.
A típushoz kapcsolódó hír, hogy a Sikorsky megállapodást kötött a Saab AB vállalattal, hogy a Svéd Légierő által beszerzett 15 darab UH-60M típusú forgószárnyas karbantartását, javítását és logisztikai támogatását a skandináv vállalat szakemberei végzik majd.
Az olaszok jeles eseményt ünnepeltek a héten, az Eurofighter Typhoon (vagy ahogy a taljánok nevezik, EF-2000) típusú vadászbombázók teljesítették az 1000. repült órát Líbia felett. A nemzetközi koalícióba felajánlott gépek főként légvédelmi feladatot látnak el Líbia felett, a feladatra kijelölt 4. és 36. Század gépei a Trapani-Birgi légibázisról üzemelnek, de szorosan együttműködnek a csapásmérő bevetéseket is repülő, Gioia del Colle bázisra kitelepült angol Typhoonokkal.
Kapcsolódó hír, hogy hónap elején 4 olasz Eurofighter egy KC-130J tankerrel kiegészülve az izlandi Keflavik bázisra látogatott a június 2. és 10. között megrendezett Northern Viking 2011 hadgyakorlatra. Az izlandi, amerikai, norvég, dán, finn és olasz részvétellel lebonyolított rendezvény remek lehetőséget nyújtott a Tyhoon pilóták számára, hogy haditengerészeti egységekkel működjenek együtt.
A Raytheon leszállította az első „3-as konfigurációjú” frissítést a tajvani Patriot légvédelmi rendszer radarjainak számára. A tervek szerint haladó modernizációs programot várhatóan 11 hónapon belül elvégzi a gyártó.
A Raytheonhoz kapcsolódó hír, hogy együttműködésre lépett a NAMMO vállalattal, melynek értelmében a norvég hadiipari cég is gyárt majd az AIM-120 AMRAAM típusú légiharc-rakétákhoz hajtóművet. Az új erőforrás csereszabatos lesz a régivel és hasonló teljesítményt nyúlt majd. Az együttműködéstől az amerikai gyártó reméli, hogy akadálymentesebbé válik ezen alkatrész utánpótlása. A NAMMO nem kispályás rakétahajtóművek terén, több mint 40 000 darab erőforrást szállított az AIM-9 Sidewinder különböző verziói számára.
A Selex Galileo megbízást kapott a Worldwide Aeros Corporationtől, hogy az amerikai vállalat légi járműveibe, főként a megfigyelésekre használt léggömbökhöz Seaspray 7500E típusú AESA-radarokat szállítson. Az eszközöket főként Dél-Korea használja határmenti megfigyelésre, a ballonok akár 24 órán át is megfigyelhetnek egy adott területet.
Az EADS amerikai leányvállalata, az EADS North America június 14-én fix áras szerződést kapott a Pentagontól 14 darab LUH-72 típusú forgószárnyasra és a hozzájuk tartozó kommunikációs berendezésekre. A kontraktus értéke 74 390 932 dollár.
A svéd Saab 152 millió svéd koronás (23 399 014.7 USD) megrendelést kapott az FMV-től a JAS-39C/D Gripen típusnak szánt szoftvercsomag 19-es alverzióra történő továbbfejlesztésére. A munka tartalmazza a navigációs szoftver funkciójának bővítését is. A kontraktusban foglalt határidő 2013 első negyedéve.
Június 13-án végrehajtották a második kísérletet a hiperszonikus repülésre képes X-51A Waverider kísérleti repülőeszközzel. A B-52H Stratofortress fedélzetéről a Csendes-óceán felett indított masina 50 000 láb (15.24 km) magasságba emelkedett, ahol Mach 5 sebességet ért el. Az etilénnel működő erőforrást megpróbálták átállítani a JP-7 jelzésű üzemanyagra, ám a scramjet hajtómű újraindítása sikertelen volt, így a maximál tolóerőt nem sikerült kihozni az erőforrásból.
A Boeing rentoni üzemében megkezdték az Indiának szánt első P-8I Poseidon típusú tengerészeti járőrgép összeszerelését. A Spirit AeroSystems által gyártott törzselemek összeillesztését követően a Boeing munkásai nekiálltak a kábelezésnek és a fedélzeti rendszerek beszerelésének. A gép szárnyai és a hajtóművek csak a nyár folyamán kerülnek a helyükre. India még 2009 januárjában rendelt 8 darab P-8A Poseidont további 4 gépre vonatkozó opcióval. A Poseidon a Boeing 737-800-as törzséből és a 737-900-as változat hosszabb, nagyobb teherbírású szárnyából készül. A szárnyakon felfüggesztési pontokat, míg a törzsben beépített bombakamrát alakítanak ki a rakéták és torpedók számára. Emellett számos különleges szenzort helyeznek el a fedélzeten, amelyet 9-fős személyzet tart majd állandó felügyelet alatt.
Bár a francia Rafale gépek műszerfala most is a legmodernebbek közé tartozik, ám a francia hadiipari beszerzésekért felelős ügynökség, a DGA újabb szintet lépne felfelé ezen a téren. Jelenleg a szemmagasságú kijelzők egyetlen színnel (általában zölddel) dolgoznak, azonban a DGA egy színes HUD megvalósítására mozgósított erőket. Egyelőre csak a kutatások folynak, ám ha mindez megvalósul, az hatalmas generációs ugráshoz vezetne a pilótafülkék történetében.
„A B-52H Stratofortress fedélzetéről a Csendes-óceán felett indított masina 50 000 láb (15.24 km) magasságba emelkedett, ahol Mach 5 sebességet ért el.”
A scramjetes repülésekről mindig ugyanez a megtévesztő megfogalmazás számol be. Biztos a boeing marketingesek írják az eredetit.
A valóság valami ilyesmi:
a scramjet a tervezett pár perc helyett pár másodpercig ment. A gyorsítórakéta meg a B-52 jól működött. De ez utóbbi manapság nem túl meglepő, úgyhogy vonal alatt nem gyújtottunk örömtüzeket.
Ha ha itt meg íme az első videó a föld alatti iráni rakétasilókról :
http://62.220.121.19/media/tv/top/48.wmv
Itt meg a cikk:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=9004065464
Ime egy érdekes elemzés a kínai repülőgép hajtóművek fejlesztéséről:
http://www.chinasignpost.com/wp-content/uploads/2011/06/China-
SignPost_39_-China-Tactical-Aircraft-Jet-Engine-Deep-Dive_20110626.pdf
A cikk szerint a következő 5 évben 1,53 milliárd dolcsit költenek a WS-10 hajtómű fejlesztésére.
több okot sorol fel ami miatt függetlenedni akarnak az oroszoktól.
Megvizsgálja mi az oka annak, hogy a kínai hajtóművek gyengébben muzsikálnak mint az orosz vagy a nyugati hajtóművek és milyen lépéseket tesznek, hogy javuljanak ezen a téren az elkövetkezendő 5-10 évben.
Megérne egy cikket írni belőle, akinek több ismerete van a hajtóművekről annak segítek anyagot gyüjteni kínai oldalakról.
Sajnos én nem ismerem annyira a hajtóműveket. BEMO-n csak a dugattyús motorokkal foglalkoztunk és csak érintőlegesen ismerkedtünk a turbinákkal.