|

Végéhez közeledik a Meteor-integráció?

A BAE Systems sikeresen elvégezte az európai fejlesztésű BVR kategóriájú légiharc-rakéta, az MBDA Meteor repülési próbáit a Eurofighter Typhoon típusú vadászbombázón.

A látótávolságon túl is alkalmazható rakéta a brit vállalat tájékoztatása szerint minden repülési magasság és állapot közepette biztosított volt a rakéta sikeres leválása. Az IPA 1 jelölésű tesztgéppel végzett próbarepüléseket és leoldásokat a walesi Aberporth kísérleti terület felett végezték. A teszteknek köszönhetően hamarosan sor kerülhet az éleslövészetekre is.

Meteor a Typhoon IPA1 törzse alatt | Fotó: EADS ,

A tervek szerint 2015-re állhat szolgálatba a Meteor a Typhoon fedélzetén, addig a Raytheon AIM-120 AMRAAM típusú rakétát alkalmazzák. Az összeurópai csapatot sürgeti az idő, mivel a fegyvert két riválisuk a franciák a Dassault Rafale, míg a svédek a Saab Gripen fedélzetén tervezik integrálni (valamint az amerikai Lockheed Martin egy módosított változatot szán az F-35 Lightning II-re), így a nemzetközi piacon előnybe (vagy akár hátrányba is) kerülhetnek a torlóhajtóműves fegyver sikeres (illetve esetlegesen késedelmes) integrációja miatt.

A Meteor rakéta exportja nagyon valószínű, a britek tájékoztatása szerint élénk érdeklődés mutatkozik iránta a nemzetközi piacon, főként azon országok részéről, akik politikai okok miatt nem kaphatják meg az amerikai AMRAAM modernebb változatait.

11 hozzászólás “Végéhez közeledik a Meteor-integráció?”

  1. „A tervek szerint 2015-re állhat szolgálatba ”
    Addig még kannibalizálnak pár Typhoon-t. Egyébként,úgy tudom csökkentették a darabszámot.Akkor pontosan mennyi gépe is van a RAF-nak ebből a madárfajból?

  2. Laci: Van vagy lesz? Összesen 160db EFet rendeltek, a nagy baltacsapások miatt van arról szó, hogy F35 érkezésével a 160 darabból ~50-60dbot megpróbálnak eladni. Úgy néz ki az F35Cből is kevesebbett vesznek 150db helyett 100környékén.

  3. Kik lehetnek azok, akik politikai okokból nem kaphatnak amerikai fegyvert, de európai mehet nekik? A nagyobb halaknak (Kína, Irán, Venezuela) való szállítást a NATO fúrhatja meg, a kishalak meg nem is nagyon tudnák integrálni a Meteort a kismadaraikra.

    Vajon kire gondolhattak?

  4. Laci: Igazából semmi se tuti, de olyan szinten, hogy nem tudni, hogy egy hordozójuk lesz vagy kettő.

    Ettől még mindenhol durva, nagyon durva nyírások vannak, így egen lehet csak 100db F35öt vesznek. Tornadót azért elég jól helyettesíti az EF és az F35, ezek az utódok, nem tünnek rossz gépeknek.

    hornet: Semmi ilyen nincs a cikkben… Ez van: „főként azon országok részéről, akik politikai okok miatt nem kaphatják meg az amerikai AMRAAM modernebb változatait.” vagy pl olyan országok akik félnek egy esetleges US szankciótól, vagy…

  5. Fade!
    Nem a cikkre hivatkoztam csak felhoztam egy esetleges helyzetet…
    Az aki fél/számíthat egy esetleges USA szankciótól az eleve nem vesz/kaphat az amiktól se fegyvert se repülőgépet. Azért induljunk ki abból, hogy az amerikaiak olyanoknak adják el az F-35-öt, akik később nem verik át az agyukat…Az viszont kérdéses, hogy ha ez mégis bejönne, akkor egy ilyen esetben vajon Amerika képes e majd nyomást gyakorolni Európára, hogy ne adjon el Meteort olyannak, aki csőbe húzta őket. De ez sem valószínű!

  6. Kérdés, hogy ez meddig lesz tarható, ha már mindenki 5. generációs gépekkel repked a világban, aki számít. Egy megvágott 4++ flotta a jelent általános technológiai színvonallal stealth gépek ellen szinte teljesen esélytelen. Nagyon komoly újítások kellenek ahhoz is, hogy 2-3 4++ gép esélyesen menjen neki egy db 5. gen gépnek. Márminthogy egyáltalán annak NEZ zónáján kívül képesek legyenek észlelni. Ez főleg problémás, ha az 5. gen gépen D AMRAAM vagy Meteor van…

    Mindkettő inkább azért nem vesz, mert nincs miből, a franciák kicsit elvből. Elég vicces lenne beadni, hogy töménytelen pénz beleöltek a Rafiba és a hozzá való hordozóba, aztán lényegében 15 év után mennek a levesbe. Ez elég ingerültté tenné az áltag francia választópolgárt.