|

Kannibalizálják a brit Typhoonokat

Azt régóta tudjuk, hogy az Egyesült Királyság hadereje nem néz túlzottan szép jövő elé, ami elsősorban a drasztikus költségcsökkentéseknek köszönhető. Sőt, nem is olyan régen kiderült, hogy a problémák olyannyira súlyosak, hogy például a Brit Királyi Légierő Eurofighter Typhoon vadászbombázói alkatrészhiány miatt egyre kevesebbet repülhetnek, ez pedig több kiképzett pilóta számára egyenlő a repülési lehetőség megszűnésével. Mostanra pedig a RAF elérte azt a lépcsőfokot, amit általában olyan típusok esetén szokás, melyek nem már állnak gyártás alatt és a hozzájuk való alkatrészek sem érhetők már el.

A Royal Air Force a legújabb hírek szerint olyannyira híján van a Typhoon-alkatrészeknek, hogy a külföldön állomásozó példányok repültetéséhez szükségessé vált az otthon maradottak kannibalizálása. Ez azt jelenti, hogy a RAF Coningsby támaszpont három Eurofighterét (melyek értéke nagyjából 125 millió font, ami középárfolyamon 202 millió dollár) kénytelenek alkatrészforrásként felhasználni és ezáltal kivonni a repülőképes aktív állományból. A belőlük származó részegységek pedig ezután majd a líbiai hadműveletet támogató nyolc gépbe, illetve a Falkland-szigetek védelméért felelős példányokba kerülnek.

A brit sajtó és politikai ellenzék természetesen azonnal felháborodott a hír hallatán. Chris Heaton-Harris konzervatív parlamenti képviselő például „az adófizetők pénzének szégyenletes módszerrel való szemétbe dobásának” titulálta az intézkedést, melyre egyébként azért került sor, mert a Typhoon rendszerbe állításakor a légierő vezérkara spórolás céljából nem rendelt elegendő mennyiségű pótalkatrészt a gépekhez. Ezzel Heaton-Harris szerint annak idején 375 millió fontot spóroltak ugyan, most viszont ennek sokszorosát veszíthetik el.

[singlepic id=1520 w=584]

Egyes vélemények szerint az, hogy a rendszerbe állítás után pár évvel a szinte teljesen új repülőgépek nem képesek hosszabb ideig külföldi misszióban részt venni ilyen és ehhez hasonló intézkedések nélkül, rámutat arra, hogy a Royal Air Force napjainkra már nem képes Nagy-Britannia érdekeinek globális érvényesítésére. Ezt csak megerősíti az a minisztériumi bejelentés, miszerint a helyzet várhatóan 2015-ig nem fog teljesen megoldódni, ugyanis csak akkorra sikerül majd felölteni az alkatrészbázist a megfelelő szintre.

A RAF természetesen megpróbál kibújni a rá zúduló vádak alól. Kommentárjuk szerint már eddig is alkalmazták ezt a módszert a flotta folyamatos készenlétének fenntartására, tehát mostanra szinte már rutinintézkedésnek is titulálható. Azonban mindez nem von le semmit abból, hogy a három repülőgép kivonásával további pilóták esnek el a repülési lehetőségtől, és veszítik el a bevetések teljesítéséhez szükséges jártasságot.

32 hozzászólás “Kannibalizálják a brit Typhoonokat”

  1. Vissza utni latszik a nagy europai egyutmukodes. Azt ugyanis kizartnak tartom hogy a Britek ne vennenek alkatreszt ha lenne elado. Egyszeruen szerintem nincs keszen ilyen alkatresz, mivel az egyik resz aSpanyoloknal a masik a Nemeteknel vagy Olaszoknal keszul. Milyen gubanc lenne egy komolyabb haboruban ha cca 12 gep uzemeltetesekor ilyen problemak jonnek elo ???

  2. Amit “nyerni” véltek a vámon, azt mos elbukják a réven. Ez amúgy piszok jó reklám, mondhatni a legrosszabbkor jött! Ha a saját gépeiknek nem tudnak alkatrész biztosítani, akkor majd az Indiai félnek hogy fognak? A szaúdiak még közelebb is vannak, de India? Vagy ettől a megrendeléstől várják, hogy az alkatrész gondok megoldódnak?
    Van egy érzésem, hogy ez még csak a kezdet…

  3. Szerintem meg abszolute nem penzkerdes. Ezt a haborut a politika es nem a katonasag kezdemenyezte. Politikai erdek van mogotte es ilyenkor a penz nem szamit. Szerintem egyszeruen nincs honnan megvenni. Nincs mit megvenni. Igy marad a kanibalizacio.

  4. Nem tudom elképzelni hogy olyan válalatok mint a Bae, vagy az MTU a többiről nem is beszélve nem biztosítanának elegendő alkatrészt. Én ezt kizártnak tartom. Olyan ez majdnem mintha a magyarországon gyártott és itt megvásárolt szuzukikhoz nem biztosítana a gyártó alkatrészt. Ez ma már kizárt.
    Az hogy a gépekhez nincs alkatrész nem a háború miatt van. Egy RAF szóvivő elmondta hogy már korábban is alkalmazták a kanibalizációt tehát a probléma nem újkeletű.

  5. Valamit elárul, hogy más üzemeltető országokban ilyen problémáról nem hallani, emellett ki van emelve, hogy a Brit kormány balfaszsága volt a dolog (anno nem rendeltek pótalkatrészt).

    Szóval szerintem ez egy egyedi (brit) probléma. Valószínűleg azért sem megy olyan gyorsan az alkatrész utánpótlás, mivel most is gőzerővel szerelik össze a Typhoonokat, a brit igények rövid határidős kielégítéséhez minimum új gyártósorokat kellene üzembe állítani, vagy a leszállítandó gépmennyiséget ideiglenesen csökkenteni, de utóbbi elképzelhetetlen, mivel szerződéses kötelezettség köti a gyártókat.

    Grat a Brit kormánynak a költség csökkentéshez, legközelebb kerozint se vegyenek bele, úgy még olcsóbb.

    Y

  6. Alkatrészen nem elsősorban csavarokat kell érteni, hanem komplex berendezéseket, számítógépeket hidraulikus busztereket, stb. Ezek hibásodnak meg a legtöbbször. Nincs belőlük elég, költségesek, a legyártásuk nem megy egyik napról a másikra. A beszállítók gyártási kapacitása nagyrészt le van kötve, hiszen javában folyik a Typhoon széria építése. A probléma komplex, gyártásszervezési, pénzügyi.

  7. “Mi az a controller?”

    Pl. egy kezelőpult a cockpitban az oldalsó padokon. Ez csak vezérli a hozzá tartozó rendszer számos további berendezését.
    “Ezek a gyártó sorok napi 24 órában üzemelnek?
    Ha nem akkor, plusz 30-60 perc és megvan az alkatrésznek való.”

    Nagyon nem így van. Először a megrendelő szerez pénzt a berendezésre. Ha az terven felüli, akkor ezzel nagy bal van. Aztán megigényelik a gyártótól, aki beütemezi, hogy mikor fér bele. Némely esetben ez lehet akár fél év, vagy még több is.

  8. “Ugyan. Nekem senki ne mondja hogy egy 5000dolláros Controller-ből nincs raktáron néhány darab a gyártónál.”

    5000? peeee..amikor egy audiba 3000 euro a gyári navi. muhaha
    amikor vmiből pár száz darabot gyártanak, szerinted mennyi egy alkatrész?

  9. Mindenhol ez a sok költségcsökkentés megy…és a hazát szolgáló emberek szívnak emiatt. Pedig a politikusok fizetését is lehetne csökkenteni bőven. Fáj a szívem a szétszedett gépekre gondolva, és a pilótákat is nagyon sajnálom…:(:(

  10. Jah és eddig egy országnak/nemzetnek se volt baja a költségekkel, most meg hirtelen amióta bejelentették ezt az (ál)világválságot, azóta mindenhol ez megy, pedig semmilyen válság nincs, példa erre Németország, ahol a gyárak nem tudják kielégíteni az igényeket… Mindenki vonja le magának a következtetéseket.

  11. …mivel Németországban van még valódi termelés.
    Az angolok jó ideje már leginkább pénzügyi “termékeket” “termelnek”.
    Nem Németország van szarban (egyelőre), hanem a PIGS és igen, a sorban mindjárt Nagy Britannia következik.
    A görögöknél már 20% fölé ugrott az államadósság kamata. Eurokötvényről beszélünk! Bizony leheletnyire a csőd, a dominósor végig fog borulni és maga alá temeti a briteket is.
    De legalább láthatja, akinek van szeme, hogy fog mindez rövidesen lezajlani az amerikaiaknál is. Majd te is meglátod barátom.

    A témára visszatérve: just-in-time, uraim.
    A gyártónál nincs raktárkészlet, csak annyi, ami a futó megrendeléshez előre terveztek. Jön a cikkben jelzett igény, végigfuttatják a beszállítói láncon és kijön, hogy ekkorra és ekkorra tudnak szállítani.
    Tisztán és világosan leírják, hogy költségcsökkentési okokból nem rendeltek elegendő alkatrészt, nyilván már akkor se volt elég a pénz. Most meg belefutottak a modern logisztika csapdájába és baszhatják a pénzüket (ami egyébként egyre kevesebb).

    Csak nem jártak angol védelmi tervezők tanulmányúton Magyarországon?!

  12. Mini AWACS nak semenyire. Viszont meg volt a debutalasa Libiaban. Fenyes siker lett az eredmeny. Minden legvedelmi es egyebb rendszert lealazott. A szepseghiba csak annyi hogy a lealazott rendszerek mind 20-30 eves rendszerek voltak.

    Viszont ezek ellen 100 % san teljesitett.

  13. Kuruc71

    Minden a projektben résztvevő állam megkapta minden egyes részegység gyártási dokumentációját ezért egy háborúban nem lenne gond az alkatrésszel.

    SZERKESZTŐK

    Miért ez a hessz(2011. június 18. szombat @ 22:29) az utolsó amit megjelenít a cikk kapcsán.Most pl kattintottam Kuruc71 hozzászólására(fölötte a kék színű hír címre) és nem azt jelenítette meg utolsónak hanem a zárójelben lévőt.ez miért van??

Fórum hozzászólások

There are no comments in the forum topic that is associated with this post.