Kannibalizálják a brit Typhoonokat

Azt régóta tudjuk, hogy az Egyesült Királyság hadereje nem néz túlzottan szép jövő elé, ami elsősorban a drasztikus költségcsökkentéseknek köszönhető. Sőt, nem is olyan régen kiderült, hogy a problémák olyannyira súlyosak, hogy például a Brit Királyi Légierő Eurofighter Typhoon vadászbombázói alkatrészhiány miatt egyre kevesebbet repülhetnek, ez pedig több kiképzett pilóta számára egyenlő a repülési lehetőség megszűnésével. Mostanra pedig a RAF elérte azt a lépcsőfokot, amit általában olyan típusok esetén szokás, melyek nem már állnak gyártás alatt és a hozzájuk való alkatrészek sem érhetők már el.

A Royal Air Force a legújabb hírek szerint olyannyira híján van a Typhoon-alkatrészeknek, hogy a külföldön állomásozó példányok repültetéséhez szükségessé vált az otthon maradottak kannibalizálása. Ez azt jelenti, hogy a RAF Coningsby támaszpont három Eurofighterét (melyek értéke nagyjából 125 millió font, ami középárfolyamon 202 millió dollár) kénytelenek alkatrészforrásként felhasználni és ezáltal kivonni a repülőképes aktív állományból. A belőlük származó részegységek pedig ezután majd a líbiai hadműveletet támogató nyolc gépbe, illetve a Falkland-szigetek védelméért felelős példányokba kerülnek.

A brit sajtó és politikai ellenzék természetesen azonnal felháborodott a hír hallatán. Chris Heaton-Harris konzervatív parlamenti képviselő például „az adófizetők pénzének szégyenletes módszerrel való szemétbe dobásának” titulálta az intézkedést, melyre egyébként azért került sor, mert a Typhoon rendszerbe állításakor a légierő vezérkara spórolás céljából nem rendelt elegendő mennyiségű pótalkatrészt a gépekhez. Ezzel Heaton-Harris szerint annak idején 375 millió fontot spóroltak ugyan, most viszont ennek sokszorosát veszíthetik el.

[singlepic id=1520 w=584]

Egyes vélemények szerint az, hogy a rendszerbe állítás után pár évvel a szinte teljesen új repülőgépek nem képesek hosszabb ideig külföldi misszióban részt venni ilyen és ehhez hasonló intézkedések nélkül, rámutat arra, hogy a Royal Air Force napjainkra már nem képes Nagy-Britannia érdekeinek globális érvényesítésére. Ezt csak megerősíti az a minisztériumi bejelentés, miszerint a helyzet várhatóan 2015-ig nem fog teljesen megoldódni, ugyanis csak akkorra sikerül majd felölteni az alkatrészbázist a megfelelő szintre.

A RAF természetesen megpróbál kibújni a rá zúduló vádak alól. Kommentárjuk szerint már eddig is alkalmazták ezt a módszert a flotta folyamatos készenlétének fenntartására, tehát mostanra szinte már rutinintézkedésnek is titulálható. Azonban mindez nem von le semmit abból, hogy a három repülőgép kivonásával további pilóták esnek el a repülési lehetőségtől, és veszítik el a bevetések teljesítéséhez szükséges jártasságot.

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Több országgal is bővülhet a GCAP csapata

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Hivatalosan is elstartolt a GCAP

Rafale győzelem Kolumbiában

Rafale győzelem Kolumbiában

Spanyolország újabb adag Eurofightert rendelt

Spanyolország újabb adag Eurofightert rendelt