Azt régóta tudjuk, hogy az Egyesült Királyság hadereje nem néz túlzottan szép jövő elé, ami elsősorban a drasztikus költségcsökkentéseknek köszönhető. Sőt, nem is olyan régen kiderült, hogy a problémák olyannyira súlyosak, hogy például a Brit Királyi Légierő Eurofighter Typhoon vadászbombázói alkatrészhiány miatt egyre kevesebbet repülhetnek, ez pedig több kiképzett pilóta számára egyenlő a repülési lehetőség megszűnésével. Mostanra pedig a RAF elérte azt a lépcsőfokot, amit általában olyan típusok esetén szokás, melyek nem már állnak gyártás alatt és a hozzájuk való alkatrészek sem érhetők már el.
A Royal Air Force a legújabb hírek szerint olyannyira híján van a Typhoon-alkatrészeknek, hogy a külföldön állomásozó példányok repültetéséhez szükségessé vált az otthon maradottak kannibalizálása. Ez azt jelenti, hogy a RAF Coningsby támaszpont három Eurofighterét (melyek értéke nagyjából 125 millió font, ami középárfolyamon 202 millió dollár) kénytelenek alkatrészforrásként felhasználni és ezáltal kivonni a repülőképes aktív állományból. A belőlük származó részegységek pedig ezután majd a líbiai hadműveletet támogató nyolc gépbe, illetve a Falkland-szigetek védelméért felelős példányokba kerülnek.
A brit sajtó és politikai ellenzék természetesen azonnal felháborodott a hír hallatán. Chris Heaton-Harris konzervatív parlamenti képviselő például „az adófizetők pénzének szégyenletes módszerrel való szemétbe dobásának” titulálta az intézkedést, melyre egyébként azért került sor, mert a Typhoon rendszerbe állításakor a légierő vezérkara spórolás céljából nem rendelt elegendő mennyiségű pótalkatrészt a gépekhez. Ezzel Heaton-Harris szerint annak idején 375 millió fontot spóroltak ugyan, most viszont ennek sokszorosát veszíthetik el.
[singlepic id=1520 w=584]
Egyes vélemények szerint az, hogy a rendszerbe állítás után pár évvel a szinte teljesen új repülőgépek nem képesek hosszabb ideig külföldi misszióban részt venni ilyen és ehhez hasonló intézkedések nélkül, rámutat arra, hogy a Royal Air Force napjainkra már nem képes Nagy-Britannia érdekeinek globális érvényesítésére. Ezt csak megerősíti az a minisztériumi bejelentés, miszerint a helyzet várhatóan 2015-ig nem fog teljesen megoldódni, ugyanis csak akkorra sikerül majd felölteni az alkatrészbázist a megfelelő szintre.
A RAF természetesen megpróbál kibújni a rá zúduló vádak alól. Kommentárjuk szerint már eddig is alkalmazták ezt a módszert a flotta folyamatos készenlétének fenntartására, tehát mostanra szinte már rutinintézkedésnek is titulálható. Azonban mindez nem von le semmit abból, hogy a három repülőgép kivonásával további pilóták esnek el a repülési lehetőségtől, és veszítik el a bevetések teljesítéséhez szükséges jártasságot.
Így múlik el Róma….őőő ízé Nagy-Britannia (-Skócia) dicsősége…
Az úgy 60 éve volt…
Háát ha később újra össze szerelik a gépeket akkor nincsen semmi baj , de ha nem akkor mehet a headshot…
Vissza utni latszik a nagy europai egyutmukodes. Azt ugyanis kizartnak tartom hogy a Britek ne vennenek alkatreszt ha lenne elado. Egyszeruen szerintem nincs keszen ilyen alkatresz, mivel az egyik resz aSpanyoloknal a masik a Nemeteknel vagy Olaszoknal keszul. Milyen gubanc lenne egy komolyabb haboruban ha cca 12 gep uzemeltetesekor ilyen problemak jonnek elo ???
Én pont fordítva gondolom. Van alkatrész a gyártónál ebben biztos vagyok. Csak épp nincs miből megvenni a RAF-nak. Ezért kanibalizálnak.
Amit „nyerni” véltek a vámon, azt mos elbukják a réven. Ez amúgy piszok jó reklám, mondhatni a legrosszabbkor jött! Ha a saját gépeiknek nem tudnak alkatrész biztosítani, akkor majd az Indiai félnek hogy fognak? A szaúdiak még közelebb is vannak, de India? Vagy ettől a megrendeléstől várják, hogy az alkatrész gondok megoldódnak?
Van egy érzésem, hogy ez még csak a kezdet…
Szerintem meg abszolute nem penzkerdes. Ezt a haborut a politika es nem a katonasag kezdemenyezte. Politikai erdek van mogotte es ilyenkor a penz nem szamit. Szerintem egyszeruen nincs honnan megvenni. Nincs mit megvenni. Igy marad a kanibalizacio.
En nem ertem ezt.. Ha van penz, megvan a technologia, akkor miert nem tudjak lefele gyartani az alkatreszeket? Megiscsak a penz kell hianyozzon.
Ez tényleg furcsa.Ha van pénz akkor miért nem gyártanak több alkatrészt?
Azt nem hiszem,hogy a beszállítók két kézzel tolták el a csekket mondván nekik nem kell a + megrendelés.
Nem tudom elképzelni hogy olyan válalatok mint a Bae, vagy az MTU a többiről nem is beszélve nem biztosítanának elegendő alkatrészt. Én ezt kizártnak tartom. Olyan ez majdnem mintha a magyarországon gyártott és itt megvásárolt szuzukikhoz nem biztosítana a gyártó alkatrészt. Ez ma már kizárt.
Az hogy a gépekhez nincs alkatrész nem a háború miatt van. Egy RAF szóvivő elmondta hogy már korábban is alkalmazták a kanibalizációt tehát a probléma nem újkeletű.
Valamit elárul, hogy más üzemeltető országokban ilyen problémáról nem hallani, emellett ki van emelve, hogy a Brit kormány balfaszsága volt a dolog (anno nem rendeltek pótalkatrészt).
Szóval szerintem ez egy egyedi (brit) probléma. Valószínűleg azért sem megy olyan gyorsan az alkatrész utánpótlás, mivel most is gőzerővel szerelik össze a Typhoonokat, a brit igények rövid határidős kielégítéséhez minimum új gyártósorokat kellene üzembe állítani, vagy a leszállítandó gépmennyiséget ideiglenesen csökkenteni, de utóbbi elképzelhetetlen, mivel szerződéses kötelezettség köti a gyártókat.
Grat a Brit kormánynak a költség csökkentéshez, legközelebb kerozint se vegyenek bele, úgy még olcsóbb.
Y
Alkatrészen nem elsősorban csavarokat kell érteni, hanem komplex berendezéseket, számítógépeket hidraulikus busztereket, stb. Ezek hibásodnak meg a legtöbbször. Nincs belőlük elég, költségesek, a legyártásuk nem megy egyik napról a másikra. A beszállítók gyártási kapacitása nagyrészt le van kötve, hiszen javában folyik a Typhoon széria építése. A probléma komplex, gyártásszervezési, pénzügyi.
Ugyan. Nekem senki ne mondja hogy egy 5000dolláros Controller-ből nincs raktáron néhány darab a gyártónál.
Nem lehet, hogy csak nem terveznek olyan hosszú pályafutást az EF-nek, mint ahogy eddig tervezték, persz 3 gép miatt nem lehet biztosra mondani semmit. Lesz nekik majd F35 és akkor az EF úgy is fölöslegesz lesz.
Novara úgy látszik nincs sok fogalmad a költségekről. A controller lehet, hogy csak 5000 dezső, de a számtalan többi berendezés legalább hatszámjegyű.
Üdv!
Mi az a controller?
Ezek a gyártó sorok napi 24 órában üzemelnek?
Ha nem akkor, plusz 30-60 perc és megvan az alkatrésznek való.
Joe: Szó nincs róla. F35C megy hordozo(k)ra, EF marad otthon, vagy megy tengerentúli bázisokra.
„Mi az a controller?”
Pl. egy kezelőpult a cockpitban az oldalsó padokon. Ez csak vezérli a hozzá tartozó rendszer számos további berendezését.
„Ezek a gyártó sorok napi 24 órában üzemelnek?
Ha nem akkor, plusz 30-60 perc és megvan az alkatrésznek való.”
Nagyon nem így van. Először a megrendelő szerez pénzt a berendezésre. Ha az terven felüli, akkor ezzel nagy bal van. Aztán megigényelik a gyártótól, aki beütemezi, hogy mikor fér bele. Némely esetben ez lehet akár fél év, vagy még több is.
„Ugyan. Nekem senki ne mondja hogy egy 5000dolláros Controller-ből nincs raktáron néhány darab a gyártónál.”
5000? peeee..amikor egy audiba 3000 euro a gyári navi. muhaha
amikor vmiből pár száz darabot gyártanak, szerinted mennyi egy alkatrész?
Mindenhol ez a sok költségcsökkentés megy…és a hazát szolgáló emberek szívnak emiatt. Pedig a politikusok fizetését is lehetne csökkenteni bőven. Fáj a szívem a szétszedett gépekre gondolva, és a pilótákat is nagyon sajnálom…:(:(
Jah és eddig egy országnak/nemzetnek se volt baja a költségekkel, most meg hirtelen amióta bejelentették ezt az (ál)világválságot, azóta mindenhol ez megy, pedig semmilyen válság nincs, példa erre Németország, ahol a gyárak nem tudják kielégíteni az igényeket… Mindenki vonja le magának a következtetéseket.
…mivel Németországban van még valódi termelés.
Az angolok jó ideje már leginkább pénzügyi „termékeket” „termelnek”.
Nem Németország van szarban (egyelőre), hanem a PIGS és igen, a sorban mindjárt Nagy Britannia következik.
A görögöknél már 20% fölé ugrott az államadósság kamata. Eurokötvényről beszélünk! Bizony leheletnyire a csőd, a dominósor végig fog borulni és maga alá temeti a briteket is.
De legalább láthatja, akinek van szeme, hogy fog mindez rövidesen lezajlani az amerikaiaknál is. Majd te is meglátod barátom.
A témára visszatérve: just-in-time, uraim.
A gyártónál nincs raktárkészlet, csak annyi, ami a futó megrendeléshez előre terveztek. Jön a cikkben jelzett igény, végigfuttatják a beszállítói láncon és kijön, hogy ekkorra és ekkorra tudnak szállítani.
Tisztán és világosan leírják, hogy költségcsökkentési okokból nem rendeltek elegendő alkatrészt, nyilván már akkor se volt elég a pénz. Most meg belefutottak a modern logisztika csapdájába és baszhatják a pénzüket (ami egyébként egyre kevesebb).
Csak nem jártak angol védelmi tervezők tanulmányúton Magyarországon?!
Batka helyzet az hogy tülünk exportálták a védelmi tervezőket.
Mi védelmi tervezőink csodákra képesek ha védelmi erőktől pénzeket kell elszívni.
Következő hír Bokros 2 az új angol pénzügy miniszter.
1 kérdés : az EA-18G jelenleg mennyire alkalmas mini awacs-nak?
Mini AWACS nak semenyire. Viszont meg volt a debutalasa Libiaban. Fenyes siker lett az eredmeny. Minden legvedelmi es egyebb rendszert lealazott. A szepseghiba csak annyi hogy a lealazott rendszerek mind 20-30 eves rendszerek voltak.
Viszont ezek ellen 100 % san teljesitett.
Háát 20-30 éves SZOVJET rendszereket mivel nem lehet kijátszani???
Szovjet Orosz Francia Kinai Nemet rendszereket.
Meg ki tudja meg mi nem volt ott. Talan meg ASPIDE is volt nekik az olasz haversagbol.
Líbia légvédelmi rendszerét 1986 előtt mi építettük ki. Látszott is az eredmény. Nem is fizették ki.
gacsat
Már amennyire én tudom csak egy lyuk volt benne az is Dél felől.De molni az F-111-es írásában foglalkozik a líbiai légvédelem szereplésével egész konkrétan az 55. oldaltól.
gacsat az sem mindegy ki kezeli az adott technikát.
Kuruc71
Minden a projektben résztvevő állam megkapta minden egyes részegység gyártási dokumentációját ezért egy háborúban nem lenne gond az alkatrésszel.
SZERKESZTŐK
Miért ez a hessz(2011. június 18. szombat @ 22:29) az utolsó amit megjelenít a cikk kapcsán.Most pl kattintottam Kuruc71 hozzászólására(fölötte a kék színű hír címre) és nem azt jelenítette meg utolsónak hanem a zárójelben lévőt.ez miért van??