|

Az iráni Tomcatek dacolnak az USA szankcióival

Bár sokáig kétséges volt, a szemfüles spotterek és a hírszerzők igazolták, hogy az Iráni Légierőben még mindig repülnek a Grumman F-14 ‘Tomcat’ típusú elfogóvadászok. Nos, ezt most a perzsák is elismerték.

Az Amerikai Egyesült Államok mindent megtesz, hogy megakadályozza a Tomcat-alkatrészek Iránba csempészését, nem egy ügyeskedőt kaptak rajta, ahogy ilyen dolgon ügyködött. A szigorú tilalom és annak ellenőrzése miatt Iránnak saját magának kellett megoldania a típus repülőképessé-tételét, a perzsa mérnökök az ún. ‘reverse engineering’ megoldáshoz folyamodtak, tehát minden egyes alkatrészt kialakítását és összetételét megvizsgálták, és próbálták kitalálni, hogy milyen gyártástechnológiával készíthették.

Orosz pilóták is repülhetnek a Kandúrral? ,

„Az Iráni Légierő technikusainak köszönhetően a típus újra repülőképes, sőt a korszerűsítési programok során sikerült új eszközöket integrálni.” – nyilatkozta az iráni védelmi miniszter, Ahmad Vahidi dandártábornok.

Vahidi elmondta, hogy a típust kiképzőrepülésre és hadgyakorlatokon egyaránt használják. Kiemelte, hogy a Tomcat-flotta az Iráni Légierő többi gépével kiegészülve képes arra, hogy megvédje a perzsa államot a levegőből érkező fenyegetésekkel szemben.

93 hozzászólás “Az iráni Tomcatek dacolnak az USA szankcióival”

  1. Ha úgy vesszük…
    De az iráni fél úgy érte el ezeket az eredményeket, hogy szinte folyamatosan alkatrész, felszerelés, lőszer és olykor pilóta valamint műszaki hiánnyal küzdött! Ezzel szemben ott voltak az F-15-sök, amik, izraeliek, melyeknél szinte zavartalan volt az alkatrész ellátás és miegymás. Ha ezt is megvizsgáljuk, és bevesszük a kalapba, akkor szerintem nem kérdés, hogy mennyire is voltak hatékonyak a „perzsa macskák”!

  2. Afg Irani hataron eleg rendszeresen lattak irani F-14 seket nagy illetve kozepes magassagban a hatar menten alacsony sebesseggel ( minimalis nyiazott szarny ) nagy koroket leirni.

    Foto is keszult rola es a mult heten en is lattam par ilyen fotot. Valoban Kandur volt rajtuk. Mindig csak egy repult. Lehet ugyan az.

  3. Nyugi sulyid!
    Igaz, hogy lőttek le belőle, s ha ezt vesszük alapul, akkor kis híján egy izraeli F-15-öst is elkapott egy 21-es…De van egy a másik nézőpont is.
    Az irániak lelőttek kb. 120-130 gépet. S mennyit vesztettek? Ezt is tovább lehet bontani, baleset, vagy konkrét légi harc veszteség.
    Az F-15-nek mennyi lgy-je van 108? S jelen állás szerint nem vesztettek gépet légi harcban. Ha összehozzuk a „tiszta” lég győzelmek számát – értsd veszteség nélkül – akkor talán egyenlőek vagy a Tomcat vezet, de nem sokkal.
    Ha ezt valaki jobban tudja és leírja ide nekünk, nagyon megköszönöm!

  4. A HT sorozata alapján úgy tűnik, a II Világháborű óta a Kandúrok voltak a legeredményesebb vadászok

    Sem relatív sem aboszlút értelemben. Bizonyított légigyőzelmet többet ért el az F-15 és talán még számtalan francia gép az IAF-nek köszönhetően.

    MiG-25-öt szedett le IAF F-15-tel és Irak felett a repüléstilalmi övezet fenntartása alatt asszem F-16 AMRAAM-mal.

    US Navy F-14-nel indított AIM-54-gyel MiG-25-re, de nem élt el találatot.

  5. De az iráni fél úgy érte el ezeket az eredményeket, hogy szinte folyamatosan alkatrész, felszerelés, lőszer és olykor pilóta valamint műszaki hiánnyal küzdött!

    Ez a konkrét harchelyzetben nem értelmezhető, mert a gép hadrafogható és felszállt. A hiány a teljes flotta hadrafoghatóságt kell hogy befolyásolja, de a levegőben levő gépek meghibásodása elvben átrakott / kannibalizált alkatrésszel ugyanosan megbízható, mint a más módszerrel karbantartott. Tehát a fent levő gép minősége elvben nem szenbed csorbát.

  6. Puma: Én nem olvastam a HT kandúrokkal kapcsolatos sorozatát.
    De, az szinte biztos, hogy az F15-ös eredményesebb volt. Ez volt az első dolog, amit a Sasról életemben megtudtam már sok sok éve.
    Ha jól emlékszem 100 felett van az igazolt győzelmek száma saját veszteség nélkül. Elvben az F16-os is már 60-70 győzelemnél járhat.

    Molni: Igen, 93-ban egy F16D szedett le egy MiG25-öst, ami az AMRAAM első sikere volt.

  7. A lelőtt gépek száma szerintem nagyságrendileg hasonló lehet, cc 110 körül. A cikkben az iráni F-14-eseknek 130 megerősítettet és 23 valószínűt írok az akkori források alapján, de ezt még mindig feltételekkel lehet fogadni. Ha igaz, akkor több győzelmük van, mint az F-15-ösnek, de szerintem a Phantomot, Mirage III-ast, F86-ost, MiG 15/21-est nem veri, márpedig ezek is II. vh utáni sugárhajtású vadászok! :-)

    Ezzel szemben 10+ darabszámban vesztettek el gépeket, ebből 3-4 gép légi harcban semmisült meg. Ez még így is szép arány. Az USAF F-15-ösök esetében pedig egy elég komoly elektronikai support állt rendelkezésre, mind EW, mind AWACS szinten. Sőt még az izraeliek is operáltak E-2-esekkel Libanon felett. Az irak-iráni háborúban sokszor a Tomcat volt maga az „AWACS”! :-)

    Az ilyen szintű összehasonlítgatások szerintem feleslegesek, két háborút, vagy két különböző hadviselő felet / típust nehéz a légigyőzelmek száma alapján összehasonlítani. Sokkal nagyobb fegyvertény, hogy több, mint 30 évvel a szolgálatba állításuk után még repképes példányaik vannak. Ez egyrészt az alvilági fegyver/alkatrész kerekedelem virágzását mutatja, másrészt max. respect a perzsa mérnökök előtt. Megoldották, amit sok más fejlettebbnek vagy kultúráltabbnak tartott országban nem sikerült….

  8. Jut eszembe. Lehet, hogy én értettem félre, de mintha az írta volna a szerző egy Ospery könyvben, hogy az IAF E-2-es gépei a szárazföld feletti célokat szine nem is látta, ergo használhatatlannak minősítette. Nekem valahogy erős kétségeim vannak ezen a téren.

    Ha bemásolom ide a mondatot – már, ha megtalálom – akkor segíthetne valaki értelmezni. :)

  9. Ennek a ki melyik háborúban mennyi győzelmet ért el kérdéssel és,hogy összehasonlíthatóak-e ezek az redmények

    Adolf Gallandot megkérdezték arról,hogy szerinte Eric Hartmannat aktív állományba helyezze-e a légierő mire ő azt válaszolta,hogy szerinte az NDK légierejének szüksége van a világ legjobb pilótájára.Erre kicsit értetlenül néztek a kérdező tábornokok mire magyarázatként Galland azt mondta,hogy Hartmann 352 igazolt győzelmet ért el.

  10. Adolf Gallandot megkérdezték arról,hogy szerinte Eric Hartmannat aktív állományba helyezze-e a légierő mire ő azt válaszolta,hogy szerinte az NDK légierejének szüksége van a világ legjobb pilótájára.

    A minek? Talán NSZK… :)

    Erre kicsit értetlenül néztek a kérdező tábornokok mire magyarázatként Galland azt mondta,hogy Hartmann 352 igazolt győzelmet ért el.

    Jó megjegyzés, de nem általános érvényú. Számatalon olyan propos vadászpilóta volt, aki a jetkorszakot már „nem bírta cérnálval”. Uralni sem voltak képesek a gépet, nemhogy harcolni vele.

    Mikor az új Luftwaffe megalakult és tényleg komoly harci gépei lettek, addigra Harmann cirka 40 éves volt, egy évtizedes hadifogság után. Fizikailag sem volt a régi és egy percet sem repült 1945 óta. Nagy tapasztalata volt, de a szem, a reflexek és a fizikum is kopik főleg a szovjet hadifogság után…

    Más. Ez volt a fura rész, amire utaltam fent.

    http://iaro.3dmax.hu/images/2011/06/15/1.jpg

  11. Puma. Pannon Puma

    Utána néztem.

    F-15-ösök 4 MiG-25-öt lőttek le, mind szíriai gép volt. ( talán a leggyengébb hadsereg a közel- keleten )

    Az F-15 légi győzelmeinek száma 104 db .

    Az F-14 pedig kb. 130 db.

    Én a kandúrt favorizálom, mert a győzelmeit kb. egyenrangú ellenféllel szemben érte el. Valódi légi harcban győztek.

    Az F-15 ök pedig mindig teljes légi uralom esetén és több fronton hosszabb idő alatt gyűjtötték zsákmányaikat.Legtöbb esetben rávezetéssel hátsó légtérből inditott rakétákkal győztek.

    Érdekes,hogy a 25-öket sparrow rakéták szedték le !

  12. Fél OFF

    Ha valakinek megvan az osprey féle izraeli f-4-eskeről szóló könyv az áttudná nekem küldeni , vagy adni 1 letöltési címet? Az igazat megvallva bármilyen anyagot szivesen vennék most a közel keleti f-4 esekről. Ha bárkinek megvan bármelyik digitális formában az kérem jelezze.

  13. molni

    Ezredparancsnoki beosztásba.Inkább a tapasztalatára volt szükség mint a repülni tudására bár az is nagy volt neki.

    Amikor elküldték amerikába típusátképzésre akkor ott is tudott egy két új dolgot mondani a kiképzőknek pl minduntalan azt hangsúlyozta,hogy csak akkor van értelme ellenségre lőni amikor az már nagyon közel van(betölti a gép a célkeresztet)ezt az amik nem akarták elfogadni mondván a II.vh óta eltelt egy kis idő és modernebbek lettek mind a fegyverek mind a célzóberendezések aztán repült párat és minden „HUD” fotó őt igazolta…
    A fizikai állapotával kapcsolatban a kiszabadulása után ő elég sokat otthon volt semmit nem csinált ezért volt ideje regenerálódni és gondolom mielőtt elküldték az amcsikhoz megvizsgálta pár orvos.

    NSZK,NDK

    Köszönöm a javítást!
    Mielőtt leírtam gondoltam rá,hogy megnézem a mai napra magyarossá vált gúgliba,hogy biztos jót írok-e mert a kettőt keverem de aztán meggyőztem magam,hogy nem vagyok én ennyire hikomat…hát de!!!

  14. molni

    „A közelrepülésben lehet, hogy a II.Vh idején igaza volt. A mai modern gépekkel több okból sem lehet 30-50 vagy 100 méterről lövöldözni az ellenre.”

    Ez hogy jön ide?Arról az időről beszélünk amikor ő visszatért az meg az 50-es évek akkor még vastagon ment a gépágyús közelharc.

  15. Ő így csinálta és ezt oktatta.Én inkább elfogadom amit ő mondott mint amit te leírsz ebben a témakörben mert ő egy kicsit jobban belelátott abba,hogy miként érdemes harcolni egy Jet géppel(50-es évek)mint mi itt összesen.

  16. Azért az iráni hadijelentéseket is illő lenne egy kis kritikával fogadni. Személy szerint nem hiszen el a győzelmek számát. Sem AIM -7M, sem AIM-9M nem volt az irániaknak, a régebbi rakéták pedig finoman szólva gyenge találati valószínűséggel szerepletek. Az AIM-54-esek tenger feletti használatra voltak optimalizálva, szárazföld felett rosszabb a hatékonyságuk. Egyszóval az Osprey könyv szerintem részben kamu, az irániak „hitén” alapul csakúgy, mint az oroszok mindmáig állított fényes koreai szereplése.

  17. Hartmann több gépet írt le talán a törmelékbe repülés miatt, mint ellenség által. A gyorsabb gépeknél a nagyobb relatív sebesség hatványozottan megnövelte az ütközésveszélyt. Az ACEVAL és egyéb agresszív manőverező légiharc gyakorlatok alatt nagyon is rájöttek erre.

    Hartmann sem volt tévedhetetlen. Esetleg nézegesd az IAF gépágyús légiharc felvételeit. Nem mentek olyan közel, mint Hartmann.

    Egyébként mitől lett volna olyan jól képben 10 év kihagyás után?

  18. „Egyébként mitől lett volna olyan jól képben 10 év kihagyás után?”

    Nem tudom de a Nyugat-Német(így biztos nem rontok)légierő parancsnokai alkalmasnak ítélték az első Jet ezredük parancsnoki posztjára és aktívan foglalkozott pilótaképzéssel is szóval tökéletesen képben volt.

  19. Háát én csak szimus tapasztalatok alapján tudok hozzá szólni ( lock on , wings over széria full realisztikussággal ) . Én általában 500-100m nyitok tüzet , s általában hátulról támadok. Néha csinálok olyat , hogy utánégetővel futok rá , ha nagyon gyorsan halad az ellen , s többé kevésbé vízszintesen. Ilyenkor 1km-ről elkezdek tüzelni , s kb akkor hagyom abba amikor 50 m-re van , s ilyenkor is rántom felé a gépet , mert különben ütköznék… Nekem légiharcban a győzelmi esélyem kb 2:1-hez , s főleg különböző f4 változatokat repülök ( f4E , f4J , f4B ) .

  20. Amennyire én tudom a 70-es években voltak ACEVAL gyakorlatok és az akkor használt F-14/15 gépek átlagsebessége(a manőverező légi harc közben)volt annyi mint egy MIG-15/Saber végsebessége azaz csak nagyon korlátozottan alkalmas vele példálózni.

  21. „Iráni Kandúr AIM-54 Phoenix rakétával a törzse alatt.”

    Hogy egy kis on topic is legyen: honnan a lófüttyből szereztek Phoenix rakétákat? Az biztos, hogy nem a Sah-nak 35 éve leszállított készletből maradt, egyrészt azokat már rég ellövöldözték az iraki-iráni háborúban, másrészt az üzemidejük is sokszorosan lejárt volna azóta. Más országból szintén nem szerezhettek be, mert a Phoenix rakétát speciálisan az F-14 részére fejlesztették ki, más típushoz nem is integrálták. Tomcat gépe csak az USA-nak volt az irániakon kívül, de az amerikai készletből tuti nem kaphatott. Úgyhogy kész rejtély… Mondjuk arra is kíváncsi lennék, hogy ha összefutna éles helyzetben a Perzsa Öböl felett néhány amerikai Super Hornet az iráni gépekkel, akkor mennyire zavarná meg az F/A-18 IFF rendszerét az, hogy amerikai ( Tomcat ) repülőgépet azononosítanak?

  22. Én kinézem az irániakból , hogy szétszedték a AIM-54-est , s össze dobtak 1 klónt. Egyébként mivel az iráni f14-esek nekik készültek az IFF nem iráni f14-esnek azonosítaná? Vagy az IFF nem mondja meg a gép származását?

  23. Nos úgy olvastam az irániak még mindig tudnak beszerezni AIM54-est állítólag azért mert nincs ára hiszen csak az F14 használta. És az utolsó üzemeltetőjük a típusnak. Hogy kitől lövésem sincs. Olyannyira hogy a fórumokon beszéltek valami légvédelmi verziójáról is, anno az USA hajókra akarta telepíteni. Azonban ott úgy értékelik hogy bár menyire is jó volt valamikor az alacsony sebessége miatt eljárt felette az idő. Én úgy gondolom hogy az F14 korszerűsítése után (más lokátor, növelt hajtómű-teljesítmény után)Valami nagy hatótávolságú Kínai BVR klónt akarnak venni. Csak hát a büszkeség miatt sajátként akarnak beállítani. Volt is szó róla olyan értelemben hogy nagyobb hatótávolságú mint az AIM54. Tehát feltételezem olyan 300 km -ről lehet szó. Kínában sem lehet olyan nagy a választék ebben a kategóriában, így akkor talán a lokátorra is lehet tippelni.

  24. Az IFF nem hiszem, hogy típust azonosít. Barát, nem barát és esetleg civil transzpondert képes értelmezni.

    @dudi

    Egy kép. Remek. De nem is 30 méteről készült…

    Teljesen irreleváns az,hogy miként harcolnak gépágyúval egy 4.gen gép botkormánya mögött ha én F-86 és hasonló kaliberű gépekről beszélek.

    Igen, azok is 700-800 km/h-val kergették egymást. Az avionika primitívebb volt, a relatív sebesség dettó ua., mint sok 4 gen. vs. bármilyen más gép estén.

  25. Én csak azt említettem amit olvastam. Az Irániak F15 kategóriájú gépek ellen kell hogy bevessék az F14-et. Volt is valami incidens ha jól emlékszem. Nos abból az esetből kifolyólag alakult ki vita az abban résztvevők között. És szerintem ott voltak hozzáértőknek számítók is. A hatótávolság elég érdekes dolog. Itt is sokszor olvastunk róla. Azonban pont a F15 jelenléte miatt Iránnak szüksége van 1 nagy hatótávolságú gyors, és manőverező képes légi harc rakétára, amely elől után lövés esetében sem tud elmenekülni például 1 F15 nagyságú cél. Jelen pillanatban az AIM54 nem alkalmas F15 elleni harcra a gyakorlatban (elméletileg még ha ugy is tűnik hogy igen) és ezt az Irániak jól tudják, mert nem arra találták ki. És mert nagy távolságból indítva az F15 jó eséllyel keret old mire odaér.

  26. Azonban pont a F15 jelenléte miatt Iránnak szüksége van 1 nagy hatótávolságú gyors, és manőverező képes légi harc rakétára, amely elől után lövés esetében sem tud elmenekülni például 1 F15 nagyságú cél.

    Ez egy blikk jellegű értelmez olyan, mint az „agilis vadászgép” esete. Tényleg write only módban vagy. Ha olvastad volna a HT összefoglalót, a légi harcászatos cikket és a mellé tett AS anyagot, akkor nem értem, hogy miért írsz le még mindig ilyeneket.

  27. „molni: C tipikusan az a user aki write only… elmondhatod neki még 5* el se olvassa és jön 6* és leírja uazt a hülyeséget.”
    Erről mindég eszembe jut a Kínai lopakodó. Amiről mikor szóltam kaptam hideget meleget. Nos ott említettek az oldalsó ajtóból indítható nagy hatósugarú légi harc rakétáról. Az óta elölről is van kép a nyitott oldalajtóról, és valami van a szívócsatornában is ami nem mindig látható.

  28. Sokszor látogatok ide, és olvasom az írásaitokat. Elolvasom a belinkelt írásaitokat, cikkeiteket. És nem méltatom a néha érdekes hozzászólásaitokat. Én magam részéről mindig azt mondom, senki sincs a teljes tudás birtokában. Itt most lecsaptatok egy olyan megjegyzésre mi tipikusan nem eldönthető egzakt módon. Történetesen a 300 kilométeres hatótávolságra. A világ technikája olyan mértékben fejlődik hogy elképzelhetetlen. Ha 1 pilóta nélküli gépet terveznek harca küldeni (légi-harcra) a közeljövőben, akkor elvárható egy korszerű termék esetén ez az eshetőség is, létezhet hogy igen 300 kilométer után felismeri és eltalálja az F15 méretű célt.Főleg az után hogy néhány európai és USA termékek dicsőítése XXX:0 jelzésekkel itt e fórumon többször előfordult. Az is tény hogy Irán körül hirtelen sokasodni kezdtek az F15-ös verziók. És bár lehet hogy tévedek de az F15 nem rövid hatótávolságú fegyverekkel rendelkezik. Az is biztos hogy ha ne adj isten elgurul a gyógyszer a közel keleten akkor az F15 reálisan szembekerül az F14-el. És vannak akik nem magyar módszerekkel készülnek a jövőre. Ezért a hír nem az hogy 300 kilométer (az eredeti fórumban úgy volt írva hogy Irán fejleszt egy olyan légharcrakétát ami nagyobb hatótávolságú mint az AIM54. És abban az szűrődött le hogy nem lehet az eredeti rakéta klónja az előbbiek miatt. A másik hogy a Hawk rendszer légi indíthatósága is emiatt nem megoldás pedig voltak rá kísérletek (fényképek a tesztről láthatók voltak) nem járható, mert lassú és kicsi a hatótávja. Nem maradt más mint valami más. Iránban gyakran előfordul hogy sajátnak tüntetik fel a vásárolt technológiát is.

  29. “molni: C tipikusan az a user aki write only… elmondhatod neki még 5* el se olvassa és jön 6* és leírja uazt a hülyeséget.”

    F ki a bánat vagy te ,hogy itt vered a nyálad!
    Osztod itt az észt! Vedd már észre ,hogy nincs szükség a szarkasztikus, gyökér megjegyzéseidre.
    Megmondóművészek, szánalmas banda.

  30. F-14 témában nem vagyok annyira otthon, de Hartmannról olvasgattam egy kicsit. Nem arról van szó, hogy csak úgy lehet elérni győzelmeket abban a korban, ahogy ő, hanem hogy ezzel a közelrepülős módszerrel ő érte el a legtöbbet a világon. Voltak olyan óriási ászok a Luftwafféban is, akik mesterien céloztak távolról, mivel a BF-109-ek irányzékai elég jók voltak, és nyilván németes precizitással is kalibrálták. Ráadásul Hartmann repült Me-262-vel is, szóval a jetek se voltak ismeretlenek számára.

    Tény, hogy a szórodó alkatrészek miatt kényszerleszállt nemegyszer, viszont sose lőtték le, ami azért nem egy rossz trade-off. De a közelről lövés csak az egyik eleme volt a taktikájának, ami nélkül nem érhette volna el ezt az eredményt, már csak azért sem, mert messziről tüzelve kevesebb gép kilövésére lett volna elég a lőszerjavadalmazása.

    Az F-104 tulajdonságait meg elég jól ítélte meg, sok német pilóta életét menthették volna meg, ha rá hallgatnak és nem a Lockheed-os kenőpénzekre.
    Egyébként tényleg elég durva konstrukció a starfighter az apró, ráadásul kifele lejtő szárnyaival, ránézésre szinte csoda, hogy repül:)
    http://www.warbirdalley.com/images/f104-03.jpg

  31. @Kolombusz

    Hartmann max. próbakörre ment Me-262-vel, de éles harci bevetést soha nem repült, nem helyzetette át magát a JV 44-be, többszöri felkérés ellenére sem. Az egész háborút Mr-109 variánsokon repülte le tudtommal. Még Fw-190-sem repült soha…

    Hartmannat töbször lőtték le, csak nem kiugrott, hanem hasraszállt több alkalommal. Azt, hogy ernyővel ugrott -e, azt nem tudom.

    A Harrier szárnyai is kicsik – ráadásul földi támadó feladatkörben tömeg is van gépen, a szárnyterhelés az egekben – és negatív v beállításuak, de olyan szitnen, hogy az F-104 nyeretlen kétéves hozzá képest. :)

    http://www.cs.virginia.edu/~robins/photos/harrier_front2.jpg

    Soha nem érttem, hogy egy VTOL/STOL gépnél miért volt jó a kis szárnyfelület és instabil szárnykialakítás.

  32. Üdv.

    A hozzászólásom az utolsó két mondatot kivéve nem érinti a cikk témáját és igyekszem nagyon rövid lenni.

    Végigolvasva a hozzászólásokat a véleményem annyi, hogy néhányan képtelenek objektíven megközelíteni bármely kérdést vagy véleményt. A haditechnika és a biztonságpolitika nem emocionális kérdés. Aki nem képes ettől elszakadni, az érvek helyett rövid úton átmegy sértegetésbe.

    Deze75 „esetéhez”csak annyit tennék hozzá, hogy én is kaptam már bőven gúnyt és leszólást olyantól, akinek nem is írtam, de akkor senki nem méltatlankodott.

    És uraim! Amilyen az adjonisten…, ha valaki veszi a bátorságot mások fikázásához, akkor vágjon jó pofát ahhoz is, ha éppen ő a céltábla. Némi önirónia is része lehet a vitakultúra fejlesztésének.

    Végezetül az utolsó két mondat – gondolom, szakavatott amatőr műkedvelőknek ez sokat elmond:
    Irán tegnap újabb műholdat állított Föld körüli pályára önerőből.
    Hány ország van a világon, aki erre egymaga képes – 5, talán 10?

    M

  33. A Phoenix témához…

    A képen egy régi felvétel látható a gépről, valamikor a háború idejéből. Most a gépek inkább egyfajta légifölény szürke festést viselnek és szerintem már nincs bevethető Phoenix rakétájuk. Az amiktól nem nagyon szerezhettek rakétákat, mivel azokat még a Tomcat kivonása előtt selejtezték, és mivel az iráni kézbe kerülésük reális esély volt nagy valószínűséggel hatástalanították / megsemmisítették azokat. Az iráni készletek kimerültek a 70-es évek végén átadott, valamint a háború alatt az izraeli / amerikai (Irán-gate) forrásból megszerzett példányokban.

    Az iráni F-14-esek egyre inkébb demonstratív erőt képviselnek, harci potenciáljuk folyamatosan csökken, annak ellenére, hogy sikerül a levegőben tartani őket.

  34. A repülésük még megoldott, de azért már ez is nagy szó. Ha 79-ben szállították le az utolsót, s mondjuk, hogy volt legalább egy, amit abban az évben fejeztek be – így 79-nek számít – már az is vígan 32 éves! Szerkezetileg már nem képesek hajmeresztő manőverekre, papír forma szerint. A fegyverzet viszont nagyon-nagy kérdőjel. A Phoenix-t talán nyugodt szívvel kijelenhetjük, hogy leírhatjuk. Talán ha egy tucat példány ha van még Iránban, amit gépre lehetne függeszteni… Lehet hogy elindítani is sikerülne, de hogy célba is találjon?
    Marad az AIM-7/9 kombináció. Valahol említették, hogy nemcsak a HAWK-ot, hanem az R-73-ast is megpróbálták integrálni a Tomcaten. Néha-néha hallunk egy-két infót hogy az iráni fiúk fejlesztenek dolgokat 29-sen és Tomcaten, valamint lassan több F-5 klón lesz a perzsáknak, mint ahány klón a Csillagok háborújában rohangál…
    Egy hadműveletben a Tomcatnek nagyobb hasznát vennék min AWACS-ként, mint vadásznak. Mini AWACS, ami megtudja védeni magát. Mindig csak a légi harc rakétákról beszélünk, de mi van a levegő-föld fegyverzettel. Ha Irán még legalább 10-15 évig akarja használni, akkor erre a területre is gondolni kellene. Igaz, hogy ott van csapásmérésre jó pár F-4D/E, SZU-22/24, de a Phantomok még idősebbek, mint a Tomcattek. Akárhogy is csűrjük csavarjuk a dolgokat, Iránnak égető szüksége lenne 3-4 ezrednyi korszerű(bb) gépre, Pl. J-10, ha már a kínaiak segítettek a Tomcat üzemeltetésében.

  35. OFF

    Nem bírom ki , ha már f-14 akkor ide írom. A WOI-ban f14-essel egy bevetés alatt 5 db gépet semmisítettem meg!!! 3 dbot gépágyúval manőverező légiharcban , míg 2 darabot AIM-9-essel kaptam el. Az 5 gép lelövése alig 20 perc volt , és nem is számoltam bele azt a kettő gépet , amely addig manőverezett ellenem míg kifogyott a keroizinja. :D

  36. c: Tényleg avval volt a bajom, hogy érthetően le lett írva nem2*er és erre te bemondod újra.
    Persze nem elképzelhetetlen. Bár pont lopakodós irányba fejlődik minden, lehet újra kelleni fognak phoneix hatótávolságú légiharc rakéták… (Bár még phoneixnél se nagyobb az op range mint 200km…) de ha ilyen lesz mert áttörés lesz vhol és vmi miatt detektálják egymást 300kmről (és érdemes is indítani) akkor azt US, Oroszo, Kína, Izrael, „EU”… tól várom. De egyelőre ennek semmi jele készül ekkora hatótávval sok minden SAtól AWACS killerig…. de valós légiharc rakéta na az nem. A 6.gennek ahogy én sejtem ez lesz az egyik iránya de az még min 10+év.

    deze: Egurult a tabletta…? :)

  37. Azóta már van neki új része is: Wings Over North Atlantic.
    Gyak. az egész az f-14-esre van belőve, s Izlandon, illetve annak a környékén játszódik. A hadjárat azzal kezdődik, hogy a szovjetek partraszállnak Izland északi részén. Aztán ugye jön a dinamukus kampány… Ha sokat bénázol szétvernek, mint a szart, s a végén még anyahajó sem lesz alattad! Mondjuk az első 3-4 bevetésnél érdemes nagyon erősen rákattanni az orosz bombázó flottára, 2-2-4-es kombiba (Sidewinder-Sparrow-Phoenix)… Persze azok a köcsögök olyan EW-t tudnak végezni néha, hogy szinte csak az SW-vel lehet lekapni őket, de akkor nagyon közel kell menni hozzájuk, esetenként üldözni is kell őket, az pedig nagyon fogyasztani tudja az üzemanyag készletet…