|

Fejlett radart kaptak az iráni Tomcatek

Az Iráni Légierő fejlett technológiájú, hazai fejlesztésű radarokkal látta el a Grumman F-14A ‘Tomcat’ típusú légifölény-vadász repülőgépeit – mondta el a perzsa ország haderejének szóvivője.

„Ezen repülőgépek fedélzeti radarrendszere meglehetősen bonyolult, mivel számos egyedi adó-vevőből áll, melyeket össze kell hangolni egymással. Ez egy nagyon összetett tudományos és technológiai folyamat.” – mondta el az iráni haderő szóvivője, Farhad Amiri alezredes.

Orosz pilóták is repülhetnek a Kandúrral? ,

Irán korábban amerikai és brit fejlesztésű és gyártású radarokat alkalmazott, de az embargó miatt önellátásra kényszerült. Ha a szóvivő nyilatkozata nem egy újabb iráni nagyzolás, hanem részben vagy egészben fedi a valóságot, akkor a perzsa ország egy szűk elit tagja lett, mely képes kifejleszteni és legyártani AESA típusú radarberendezéseket.

Azt nem közölték, hogy milyen hatékonyságot értek el az említett eszközzel (mekkora a berendezés felderítési távolsága, milyen a megbízhatósága, stb.), valamint az sem publikus, hogy a ’80-as években rendszeresített 79 darab F-14-es közül hány repülőképes példánnyal rendelkeznek, ebből hány gép kapja meg az új radart, valamint kérdés még, hogy a Tomcaten kívül mely gépekre terveznek integrálni hasonló eszközt.

31 hozzászólás “Fejlett radart kaptak az iráni Tomcatek”

  1. „Eddigi fejlesztéseik fényében nagy eredmény, ha képes valamilyen rádiósugárzást kibocsájtani az a szerkezet!”
    :)
    Ez nagyon tetszet!

    amugy ki tudja.. lehet valahonnan kaptak egy radart s azt masoltak :P

  2. A pakliban az is benne van hogy a kinai protectortol kaptak technologiat vagy reszegysegeket vagy eppen kesz rendszert de ezzel a fedosztorival alcazzak a dolgot.

    Azonban hozza kell tenni hogy az irani hadiipar es hateripar korokkel jar a magyair ipar lehetosegei elott.

  3. Ha ez segít, múltkorában az Iráni fórumokon voltak fent képek az F14 -esek belsejéről. Igaz hogy szimulátor formájában. Ott egyesek szerint a legutolsó F14 műszerfala volt megtalálható. Mondjuk a hírekkel elég csínján kell bánni. Ahogy itt visszaolvastam AESA nem nagyon lehet mert itt írta valaki hogy annak az energiafogyasztása az egekben van. Én mondjuk nem értem őket mire várnak, a légierőt egyáltalán nem fejlesztik. Bizonyos bennfentesnek tűnő személyek szerint azért mert a pilóta nélküli technikában szeretnének előre lépni. A másik hír ami felbolygatta a fórumot, a nagy hatótávú légvédelmi rendszer kipróbálása állítólag. De lehet hogy megint csak az régi 200 rendszert próbálgatják.

  4. A mostani előtt igen Kuruc, de a húsz évvel ezelőtti előtt nem. Az iráni repülőgépipar egy az egykori Pestvidéki Gépgyár szintű bázison létezik. A Rába húsz éve és most is komolyabb, mint az iráni járműgyártás, az elektronikai iparban pedig az irániak kvázi a konnektorral ismerkednek mind a mostani, mind a húsz évvel ezelőtti Magyarországhoz képest.

  5. Ahogy itt visszaolvastam AESA nem nagyon lehet mert itt írta valaki hogy annak az energiafogyasztása az egekben van.

    Nem értem, hogy ez miért lenne probléma ott, ahol a hajtómű teljesítménye MW-os nagyságrendben van. Az 2MW impulzus csúcsteljesítményű szovjet radar ment 30-40 kW-os aggregátorról. A legmodernebb radarok impulzus csúcsteljesítménye a szóbedészek és adatok alapján 20-50 kW táján van, akkor el lehet képzelni, hogy mennyi áramot ensznek. Hát newm sokat. Még, ha ez tiszta teljesítmény lenne, akkor is komolytalan. A segédberendezésház és hajtáslánc teljesítményét ahhoz kell méretezni. Ennyi.

  6. blogen

    Te honnan gondolod, hogy az irániak ennyire a béka segge alatt vannak?
    Egy olyan országról beszélsz, aki fegyverembargó alatt megoldotta a az összes repülőgépének – köztük az F-14-eseknek – valamint a radarrendszereik nagyjavítását. Olyan fejlesztéseket vittek végbe, mint a Hawk légvédelmi rakéta integrációja légiharc rakétaként. Persze kaptak hozzá külföldi titkos segítséget – pl Izraelből – és végül nem használták széles körben, mert bonyolult rendszer lett, de már maga a tény, hogy véghezvitték, azt mutatja, hogy rendelkeznek megfelelő tudásbázis.

    Természetesen én sem hiszem, hogy egy AESA típusú radart fejlesztettek volna ki, de közel sem egy középkori szinten álló országról van szó! Ne becsüld le őket!

  7. Puma. Pannon Puma

    Az igazság valahol ott lehet,hogy Irán ellátja Kínát olajjal, cserébe diplomáciai védelmet meg modern technológiát kap !

    A technológiai blokád még a nagyságrenddel nagyobb lehetőségekkel rendelkező Szovjetuniót is megviselte !

  8. blogen, te nem kicsit vagy ám eltévelyedve… A magyarok a seggüket a lekvárba csapkodhatnák örömükben ha annyi pénzük lenne K+F-re mint amennyi az iráni kollégáknak van, meg ha olyan szintű fejlesztéseket csinálnának. Az irániak folyamatosan gyártanak licenszben nyugati járműveket, ráadásul marha sokat, mert erősen exportálnak is, még Európába is… Vadászrepülőt gyártanak, tankot, rakétákat meg amit akarsz. Mo. mit is gyárt? Hol is állunk a lézertechnológiai kutatásokkal? Nna, Irán egy kicsit előrébb van.

  9. Minden esetre óvatosan kell kezelni ezt a hírt. Ki tudja, hogy mennyire is működik az új radar. Arra viszont nem tér ki a hír, hogy a radar képes e kiszolgálni mind a megmaradt ami fegyvereket(Aim-7,Aim-54/ha van még/, Aim-9 vagy a hazai gyártású változata) vagy az integrált R-73-kat…
    Ez is csak időhúzás vagy a megmaradt kb.40 gép teljesen új radarokat fognak kapn/kaptak. Hogy mit is tud a radar nehéz lesz kideríteni, mert a Tomcatek nem repülhetnek nemzetközi légi folyosók közelében. Az alap AWG-9-sem volt gyenge, de az iráni fél, ha nem blöfföl, akkor csak abban az esetben váltaná le, ha az új „szem” potensebb. Nem szabad lebecsülni az iráni felet, de valószínű, hogy kaptak egy ki segítséget. Hogy mibe integrálható, elég megnézni az iráni gépparkot. A MiG-29-ket is mostanában újjítják fel, lehet nem véletlen – igaz csak kettőt említettek a hírek, eddig. Talán a Szu-24-es kaphatja még meg az új radart, feltéve ha van olyen funkciója is, ami megfelel a Fencer igényeinek…

  10. Hát azért vannak itt érdekes hozzászólások, amik teljes tájékozatlanságról tesznek tanúbizonyságot. Az első az Iráni Ipar. Ha a magyar gazdasággal akarjuk összehasonlítani el kell dönteni mi a magyar. Másodszor csak az iráni járműgyártás óriási. Azt mondom abból a szemszögből is, hogy és autós szinten eléggé otthon vagyok. Ez elsőre nem is látszik. De a személyautótól a teherautóig, a kerti traktortól az óriási szántóföldi erőgépig mindent gyártanak. Sőt nehéz motorok gyártásában is otthon vannak. Saját mozdony gyártásukban ahol a motort is maguk gyártják. Saját hajógyártásuk van.Gyártanak hajót alumíniumból, üvegszálból és hagyományos anyagból is. Az energia ipari gyártás is megfelelő. A hadi ipart nem is említem. Az ország nagy és erősen eltér a vidék és a városi élet.Az a véleményem hogy Irán iparának teljesítő képességét nagyon nehéz megítélni.De úgy érzem erősen alul van értékelve. A második a repülőgép ipar. Ha az F14-et sikerült ennyi ideig üzemben tartani az mindent megmagyaráz. Ma az iráni katonai repülőgépipar és haderőnem körülményei javulóban vannak. Nem szabad elfeledkezni arról sem hogy a Irán rendelkezik szerintem a környék legnagyobb helikopter flottájával. A helikopter javítás gyártóipart sem szabad figyelmen kívül hagyni. A magyar hadseregben sokan elalélnának ha csak olyan helikopterekkel lennének ellátva mint az iráni. A harmadik a fegyverzet. Senki nem tud semmit! Az az igazság. A levegő föld fegyverzetben lehet tudni dolgokat. (a légierőről beszélve)Az egészen biztos hogy az AIM-54 pótlása folyamatban van. A legutolsó katonai parádén képeken megjelent valamelyik felújított verziója.Én fél éves videókon és képeken láttam a saját fejlesztésüket is. De szerintem várnak valamire. Talán a J20-ra nem tudom.

  11. Senki nem tud semmit! Az az igazság.

    Akkor mi alapján írod azt, amit írsz?

    Az, hogy az F-14 sárkánya és hajtóműve röpképes semmit nem árul el az egyéb rendszerek állapotáról.

    Iránt Magyarországgal összevetni nem sok értelme van, mert úgy 17-szer nagyobb, 8-szor annyian lakják és van olaj + gáz.

    Nem értem, hogy milyen nagy fegyvertény van abban egy ekkora országtól, hogy egy cirka 50 éves hajtóművet tud üzemben tartani. Mert az F-14A gép TF-30 hajtóműve a ’60-as évek elejének technológiája. Civil cégek szerte a világban reptetnek MiG-21 gépeket hasonló eredetű hajtóművekkel.

    A gép sárkánya az, ami inkább kritkus véleményem szerint. Arról a fotó + videó szinten nem mondja meg, hogy hány G-re van korlátozva a gép kora vagy állapota miatt. Mivel az eredeti support megszűnt, ezért a gép eredeti óraszámait és ajánlásait magas ívben lehet letojni. Lehet, hogy olyan állapotban vannak a gépek, hogy a USA-ban fel sem szállhatnának. Viszont a gép kohászati színovala is a ’60-as éveket idézi, azt már képesek lehetnek hozni Iránban vagy máshol is. Ugyanis valszeg ilyen anyagokra erre már nem terjed ki az embergó. Már „csak” megmunkálni kell a jó alapanyaot, de ha maga a technológia is megvan, akkor lényegében nyersanyag kell és semmi más. A gépben semmiféle komoly kompozik és egyéb monder hi-tech anyag nincs nagy mennyiségben a titánt leszámítva.

    Igazából AIM-54 mélkül a Tomcatat sok értelme rendszerben tartani nincs – persze, ha nincs más – mert korszerű radar és légiharc fegyerzet – mármint iráni szinten – másra is rámehet, az F-14A repülési paraméterei finoman szólva nem egyedülállóak. A gép nagy mérete az, ami nagy hatótávot ad, ezt viszont a saját F-5E koppintás és egy esetleges J-17 import sem oldaná meg. Jelenleg senki nem adna el iránnak olyan képességű gépet, ami tendálna legalább egy régi F-14A-hoz úgy, hogy nem számítjuk az AIM-54-et.

    Az AIM-54 is lassan az elavult kategória lesz. A Meteor és az AIM-120D töredék méretből oldják meg a problémát.

  12. Molni

    Sikerült a Hawk integráció, kísérleti indításokra is sor került 1986-ban, sőt állítólag éles helyzetben is indítottak egy-két példányt, minden eredmény nélkül.

    Akkor most én ajánlanám a cikkemet a témában ezen az oldalon, vagy a Haditechnikában. :-)
    De még inkább a forrásként használt Tom Cooper szerezte könyvet.

    Egyébként én nagy eredménynek tartom, hogy cirka 35 évvel a szolgálatba állításuk után még mindig rendszerben állnak az iráni Tomcatek. Természetes, hogy vesztettek a potenciáljukból, de amikor kellett (irak-iráni) háború nagyon jól megállták a helyüket és ebben nagy szerepe volt az iráni tudásbázisnak. Akkor a 80-as években kellett kitalálni a hajtómű, a lokátor és a gép fontosabb szerkezeti egységeinek a nagyjavítását, ami szerintem nem kis teljesítmény. Nem egy MiG-21-esről volt szó, amelynek minden második országban létezett dokumentációja és legalább 5-6 országban gyártották, hanem az US NAVY csúcsvadászáról!!
    Ma már persze elavultak és valószínűleg a perzsák is cserélnék ha lenne mire. Ugyanúgy,ahogy az F-4 és F-5 géepiket is. De nincs mire! Ezért pofozgatják és próbálják fejleszteni, mert elég nagy és integrált gép.

  13. Egy húsz évvel ezelőtti és egy potenciális mai magyar hadiipar lehetőségei is jobbak lennének, mint az irániak dudi. Mivel az ipari forradalom még az elején tart Iránban Block50, ebből adódóan nekik minden ami a hadiiparral kapcsolatos teljesen új és civil analógiájuk sincsen hozzá. Tehát nincs az, hogy van egy fejlett civil ipar, mint Magyarországon, amit adott esetben csak átállítani kellene, hanem az van, ami a nyugaton képzett szakemberek elmenekülése után hátramaradt, egy szégyenletes oktatási rendszerrel megáldott országban és ebből kell a legjobbat kihozniuk lényegében sufniszinten, merthogy ezt látjuk a repülőgépiparuk produktumaiban.

  14. Pontosan látjuk mit gyárt Irán mr_extreme és Magyarországon szégyennek számítana ez a színvonal, ha pénzt fordítanánk honi hadiipari fejlesztésekre és megrendelésekre. Az iráni hadiipar az ötvenes-hatvanas évek színvonalán áll.

  15. Volt egy cikk itt a lopakodó Iráni repülőröl is amiről aztán kiderült, hogy egy pöppet átalakított F-5…
    Ez jutott eszembe erről az AESAs cikkről.

    Egyelőre ezzel még az Oroszok is szenvednek pedig ők 5év késéssel megkaphatják a „levedlett” NYi félvezetőipari berendezéseket + vmi biztos maradt a Szu idejében meglévő szakembergárdából és azért a lomonoszov az nekem MIT2.

  16. A magyar hadseregben tökönszúrnák magukat, ha olyan technikát kapnának a semmi helyett, amivel az iráni hadsereg van ellátva. Ennél ugyanis gyakran jobbat küldtünk a lángvágó alá és a környékbeli országok alapján minimum elvárható hazai színvonal magasabb kell legyen.

  17. Ez egy nagy kamu Irán részéről. A diktatúrák jellemzője, hogy mindíg nagyot kell mondani, ezzel is bizonyítva létezésük helyes mivoltát. Egy AESA, egy 5. generációs gép, atomtengeralattjáró, repülőgéphordozó megépítése nem csak azon múlik, hogy eldöntöm akarok-e, vagy sem.
    Egy versenyképes hadiipar kiépítése több évtizedes munka. Egyszerűen szükség van egy mérnöki kultúra kiépülésére, ami szerintem min. 20 év. Az amik itt vannak nagy előnyben.

  18. Lehetséges, hogy összeraktak egy AESA elven működő radart. Arról nem szól a fáma, hogy mennyire hatékony…

    Lehet, hogy a rendszer összteljesítménye egy ’80-as évek beli orosz radar táján van. Attól, hogy egy adott technológiai megoldást alkalmazol a képességek nem determináltak. Attól, mert AESA a radar még nem lesz hiperérszékeny alapból. A világon n+1 impulzus doppler üzemű radar van, képességeik mégis eltérnek.

  19. „valamint az sem publikus, hogy a ’80-as években rendszeresített 79 darab F-14-es közül hány repülőképes példánnyal rendelkeznek”

    Egy kis javítást igényelne ez a mondat mert Irán 1976-tól kapta a gépeit és a 79es Forradalom után már embargó volt érvényben a gépre és más haditechnikai eszközökre.

  20. Jobban tették volna ha vártak volna kicsit a forradalommal, kaptak volna egy rakat(300 darabot terveztek) F-16-ost F-14-esek mellé.

    Mivel embargó alatt vannak és teljesen az alapoktól indultak, ezért apránként haladnak, részegységektől,alkatrészektől kezdve önállósítják magukat és az F-5 másolás leckéjét veszik, már teljesítették is, a brazilok is hasonló cipőben járnak.

    Nem kell őket se túlbecsülni, se lebecsülni, mert azért szép tőlük ez az akarás és haladás, bár tényleg ők most a világ rosszfiúi, de érdekes, hogy a 2 létező teokrácia akasztotta össze a bajszát a Közel-Keleten, ez a teokrácia dolog elég agresszív ideológia, kicsit nemzetiszocialista hangulatú, úgy tűnik arrafelé erre vevők az emberek.
    A rakétaiparra feküdtek rá szerintem teljes erővel meg a nuki iparra, mert az nagyobb önvédelmi garanciákat biztosít nekik, talán így gondolják.
    Emellett készülnek egy regionális utasszállítóval is úgy tudom és rengetek licensz Peugeot-ot gyártanak, exportra is, főként Törökország és a Közel-/Közép-Keletre.
    A tendenciák az érdekesek, mert idén már 30+ milliárdos a kétirányú üzlet Kínával és ez évről-évre nő.

    Szerintem sokkal érdekesebb „forró” pont most Nagy-Britannia, ami jóval közelebb van hozzánk és nemsokára népszavazást akarnak tartani Skócia függetlenedéséről(talán ezt precedenst fog teremteni Európában? Lehet Spanyolországban is ragadós lesz a példa?):

    http://index.hu/kulfold/2011/05/06/elszakadhat_skocia_nagy-britanniatol/