Mint ismeretes, az Egyesült Királyság és Franciaország egy-egy helikopter-hordozó hadihajóját vezényelte a Földközi-tengerre Líbia partjainak közelébe, hogy a fedélzetükön állomásozó forgószárnyasok segítségével további támogatásban részesíthessék a Kadhafi erői ellen küzdő felkelőket. A két ország védelmi minisztériumai és a NATO kommunikációs osztálya által is megerősítést nyert hírek szerint a gépeket a június 3-ról 4-re virradó éjszaka már be is vetették a kormányerők katonai célpontjai és infrastruktúrája ellen.
Nagy-Britannia az HMS Ocean fedélzetén küldött a helyszínre Westland/Boeing Apache AH1 harci helikoptereket, melyek az Ellamy hadművelet (Operation Ellamy) égisze alatt végzik feladataikat. A brit védelmi minisztérium közleménye szerint az Apache-ok múlt éjjel a Kadhafihoz hű haderő radarkomplexumait és ellenőrzőpontjait támadták Brega városának közelében. Célpontjaik semlegesítéséhez a forgószárnyasok 30 mm-es gépágyúikat és Hellfire rakétáikat használták, majd mindennemű komplikáció nélkül visszatértek a helikopter-hordozóra.
Franciaország a Mistral-osztályú Tonnerre hordozót irányították Líbia partjai felé, melyről Eurocopter EC665 Tiger (a franciáknál Tigre) és felfegyverzett SA341/342 Gazelle helikopterek indultak a felkelők támogatására. A francia védelmi minisztérium szerint a brit erőkkel és a francia hadihajókkal együtt 20 célpontot pusztítottak el eredményesen forgószárnyasaik. A NATO közleménye beszámol róla, hogy ezek között katonai járművek, műszaki és logisztikai eszközök, valamint élőerő is volt. „A harci helikopterek alkalmazása további rugalmasságot biztosít számunkra a hadművelet során abban, hogy minél kevesebb polgári áldozat árán tudjuk támogatni a felkelők harcait.” – áll a szervezet jelentésében.
A helikopterek mellett múlt éjjel a Brit Királyi Légierő Typhoon és Tornado GR4 vadászbombázói is végeztek harci cselekményeket Líbia fölött, melyek során további célokat pusztítottak el Brega közelében, valamint egy fontos hadianyag-raktár is áldozatukká vált Waddan mellett.
A hadianyag raktárakban még van olyan amit használnak a kormányerők?? Értelem szerűen tüzérségi gránátokra,légvédelmi rakétákra stb nem nagyon van szükségük.
Harci tapasztalattal rendelkező Eurofighter és Rafale gépek eladók.
Tiger/Tigre helikopter eladó. Érdeklődni ugyanott. :D
A harci helikopterek alkalmazása további rugalmasságot biztosít számunkra a hadművelet során abban, hogy minél kevesebb polgári áldozat árán tudjuk támogatni a felkelők harcait.” Csak szint vallanak. Köszönjük Emese. Nesze neked ENSZ meg emberi igazságosság.
Úgy emlékszem, hogy a Tiger tervezése során nem volt szempont, hogy helikopterhordozó fedélzetéről is alkalmazható legyen.
Ezek szerint a fedélzeten tárolják őket végig, vagy esetleg elég még így is van elég hely ahhoz, hogy a bevigyék a hangárokba szükség esetén?
Innen már csak egy lépés, hogy szárazföldi csapatok lépjenek Líbia földjére légtérzár címen.
Molni mindjárt ugrik a légtérzárra, de ne felejtsük el, hogy onnan indultak ki a hadműveletek. Persze mindezt a védtelen civilek védelme érdekében.
Mint tudjatok Ausztralia 2 db LHD-t szerez be. Ezen ladikok fedelzetere kell tamogato kopter kapacitas. Tekintttel arra hogy a Tiger rendszeresitese akkor mar folyt ( es azota sem ert veget mert most meg a sisakcelzoval vannak problemak ) felvetodott hogy a Tigerek milyen jok lennenek erre. A gyartoval valo konzultacio utan viszont kiderult hogy a gyarto nem adta engedelyet hozza mivel nem a sos tengeri levegore lett tervezve a gep, de igeny eseten kifejlesztik azt az altipust is.
No most azota sem hallottam hogy ilyen altipus ki lett volna fejlesztve plane hadrendbe allitve.
Kuruc71
Szerintem csak az extra korrózió védelmet kell megoldani és a rotorlapátok összecsukhatóságát(ha ezt eddig nem lehetett megtenni).Egy helikopternek szinte semmivel nem nagyobb megterhelés fedélzetről üzemelni mint szárazföldről.
OFF
Bocsánat az off miatt, de mostanában zajlott a mesterlövész világkupa. Nem talom az esemény honlapját, bárhogyan is guglizok. Pedíg kicsit utánaolvasnék.
Mégegyszer elnézést.
dudi
Az altalad emlitett „csak”-ok sincsenek megoldva mert azon kopterek amiket bevetettek most Libiaban a szarazfoldrol lettek attelepitve. Amugy ha egy forotor nem ugy van tervezve hogy osszecsukhato legyen akkor az egeszet at kell tervezni.
Mi jobban jartunk volna ha anno az AH-64 melett dontottunk volna.
molni !
Az USMC hasznal Apache-ket tengeren ?
Az USMC-nek csak Cobrái vannak.
Szerintem a Cobrán kívül nincs is olyan kimondottan harci helikopter, melynek tervezése során figyelemet fordítottak volna a hajófedélzeti üzemeltethetőségre.
Esetleg a Ka-50/52 igényelhet kisebb helyet a koaxiális kialakítás miatt(bár magasságg szempontjából ez inkább hátrány), de ez sem ezért lett terveze, ha jól emlékszem.
En is csak Cobrara emlekeztem de nem voltam biztos benne. Ha a Britek Franciak huzamosabb ideig uzemeltetik a helijeiket a tengeren akkor lesz tapasztalat es vagy fejvakaras, vagy pedig „uj” alvaltozat.
Hozza teszem a Briteknel igen kapkodosra sikeredett a tengeri hadero osszekaparasa. Az hogy a „kolbaszt” is be kellett vetni ( HMS Canterbury ) amelyik uton volt mar a hajobonto fele es reszlegesen le is volt mar szerelve, illetve az hogy a strategia tartalekot kepzo ( Falklan eseten ) HMS Ocean-t is odakuldtek ( most semmit nem tudnanak Falklandhoz kuldeni azonnal csak tengokat ) azt mutatja hogy igen elszantak ugyan akkor igen szegenyek is a Brit tervek.
Az Aljazeera weboldalán van már videó az Apach hajófedélzeti alkalmazásáról.
http://english.aljazeera.net/news/africa/2011/06/20116435635669472.html
A BBC -is:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-13651736
aha, érdemes meglesni az aj-s videót, két dolog is kiderül belőle:
– az ah64 rotorja összecsukható – ezt én eddig nem tudtam :)
– ez a francúz-briton szövetség tulajdonképpen nem is hülye…
Ez mind várható volt. Nincs ebben semmi meglepő…
Most már a Tiger gépek prospektusán is megtalálahtó lesz Líbia neve az „In action” felirat alatt, nem csak az üres pontok.
Azért a partra szállással még várjunk egy kicsikét. Elég sok mindent elmond, hogy a gépeket csak este vetették be, igza akkor – a NATO állítása szerint – teljes sikerrel. Elég géppityu és más veszélyes cucc van még ami gondot okozna egy nappali akció esetén. Ha tényleg lesz partraszállás, akkor még mindig a „puhítás” részénél tartunk. Lassan elvész a sivatag dűnéi között az ok vagy ürügy(lehet választani) amiért ez a konfliktus elkezdődött…
Dudi, azért a hajó fedélzeti üzemelés egy kissé összetettebb. Pl. egy komoly probléma. Felszállás előtt arretálni az INS-t. (Inertial navigation system) A szárazföldön semmi gond, de a mozgó hajón?????
Ez külön procedurát, rendszereket, eljárásokat igényel, ami nem egyszerű.
Voltak tervek hogy lesz Sea Apache a gépágyú helyett radarral, behúzható futóművel, meg légi utántöltő csonkkal. Csak gondolom a bőrnyakúak elvannak a Cobrákkal, másnak meg nem kell.
Aerophyl, lényegében úgy tűnik mégis egyszerű. A britek meg a franciák alváltozat, vagy különösebb hajcihő nélkül felpakolták a hajókat velük. Nosza még harci bevetésen is voltak, szóval szerintem működhet a dolog.
Egyébként a korrózióvédelem gondolom kimerül speciális festékben, talán néhány alkatrész más anyagból készülhet még pluszba. Nem hinném, hogy az komoly előretervezés műve lenne, de javítsatok ki.