|

HTKA Hírhalom 2011. 21. hét

A HTKA HÍRHALOM olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.

Annak ellenére, hogy az USA pár éve feloldotta a Pakisztánra még a 80-as években kiszabott fegyverszállítási embargót, a távol keleti ország legfőbb fegyverszállítójának továbbra is régi szövetségesük, Kína bizonyul. Ennek fényében talán nem meglepő, hogy májusban pakisztáni védelmi tisztviselők bejelentették, hogy országuk miniszterelnöke, Yousuf Raza Gilani pekingi látogatása során megegyezésre jutott kínai kollégáival, melynek értelmében Kínában a következő hat hónapban 50 JF-17-es könnyű vadászgép legyártására kerül sor, melyek természetesen a pakisztáni légiflotta erősítésére érkeznek. A pakisztáni védelmi miniszter, Ahmad Mukhtar, ki Gilanival együtt vett részt a találkozón, a sajtónak elmondta, hogy az új típus egy példányának „tiszta” ára a szakértők eddigi 15 millió dolláros becslésénél magasabb, 20 és 25 millió zöldhasú körül alakul, de a beszerzés teljes költségét nem hozta nyilvánosságra. A politikai látogatás további célja nem titkoltan a kínai-pakisztáni kiváló kapcsolatok kihangsúlyozása volt, miután Washingtonnal Osama Bin Laden megölése után hűvösebbé vált a viszonyuk. A gépek gyorsított ütemű legyártása is ennek tulajdonítható be, egy esetleges újabb embargó során ha ismét nem kapnák meg a megrendelt F-16-osok egy részét, a légierő típusváltása akkor biztosított lenne.

A Kínai Külügyminisztérium egyelőre nem erősítette meg a szerződés létét, lévén arról a Védelmi Minisztérium sem adott ki tájékoztatót ezidáig.

JF-17 Farnboroughban ,

Kínában egy új generációs légi-harc rakéta, a Key Model elnevezésű fegyver létezéséről számoltak be. A kínai People’s Daily című lap szerint az Aviation Industry Corporation of China cég által tervezett és már sorozatban gyártott típus tesztpéldányai a próbalövészeteken kiváló eredményt értek el, hétből hétszer találták el a célgépet. A lap arról is beszámolt, hogy a Kínai Légierő egy éven belül megkezdheti az új rakéta szolgálatba állítását, ezzel is növelve az ország katonai potenciálját.

Elvégezte első repülését az F-35 hajófedélzeti változatának harmadik példánya. A CF-3-as oldalszámmal ellátott gép május 21-én emelkedett először a levegőbe, a gyártó Fort Worth-i repülőterének pályáját elhagyva. A példánnyal tovább folytatják a repülési teszteket, majd az év későbbi részében áttelepül a haditengerészet Patuxent River-i bázisára, ahol csatlakozik a berepülési programban részt vevő négy STOVL képességű B verzióhoz és két repülőgép-hordozókra szánt C változathoz.

F-35C CF-03

A CF-03 első levegőbe emelkedése | Fotó: Lockheed Martin ,

Három lövés, három találat! Talán ezzel a mondattal lehetne a legjobban jellemezni az új európai fejlesztésű PARS 3 LR anti-tank rakétát, mely az eddig végrehajtott három tesztje során mindig telibe találta a célpontját.

Az első próbalövésre május 19-én került sor, ekkor egy német Tiger harci helikopter fedélzetéről indították a rakétát, melynek egy 7000 méterre álló célpontot kellett eltalálnia. A forgószárnyas a lövés során 10 méteres magasságban lebegett, a lövés után vett egy 180 fokos fordulatot, felemelkedett 100 méterre, majd elindított egy második rakétát, melynek egy 700 méteres távolságban 40 km/h-s sebességgel haladó jármű játszotta a célpontot. Mivel mindkét rakéta telibe találta a célpontját, másnak sort kerítettek a harmadik lövésre is, ennek során már robbanófejjel ellátott példányt alkalmaztak. A Tiger 180 km/h-s sebességű repülés közben indította rakétát a szintén 7000 méterre lévő álló célpontra.

A PARS 3 LR földi célok elleni rakétát a német MBDA Deutschland és Diehl BGT Defence fejleszti közösen, mint a német Tiger harci helikopterek jövőbeni fő „fire-and-forget” elv alapján használható anti-tank rakétáját.

PARS 3 LR

PARS 3 LR | Fotó: Stahlkocher, Wikipedia ,

Az USAF már sok repülőgépjén próbálta ki, hogy azok hogyan teljesítenek, ha a hajtóműben a szokásos kerozin helyett valamilyen bioüzemanyag, esetleg a kettő keveréke adja az égéshez szükséges elegyet. A kipróbált típusok között a hatalmas szállítógépektől (C-17 Globemaster III) a csapásmérőkön át (A-10 Warthog) a legmodernebb vadászbombázókig. A legújabb tervük szerint a légierő bemutató csapata, a Thunderbirds repülhetne az újfajta üzemanyaggal. Ennek célja, hogy a csapattal megmutassák a világnak elkötelezettségüket a bioüzemanyagok iránt. Már az első hivatalos repülésükre is sor került az új üzemanyaggal, május 20-21-én részt vettek az Adrews légibázison rendezett Base Joint Services Open House eseményen.

Bioüzemanyagot kapnak a Thunderbirds gépei | Fotó: Craig Clapper, USAF ,

Dél-Korea új nagy távolságból bevethető csapásmérő rakéták beszerzését tervezi. Egyelőre várnak a különböző gyártók ajánlataira, a feltétel hogy a kiválasztott rakéta integrálható legyen az F-15K vadászbombázók fedélzetére. A lehetséges jelöltek az MBDA Storm Shadow, a Saab Dynamics és MBDA Deutschland közös fejlesztése, a KEPD 350 Taurus, valamint a Lockheed Martin AGM-158 JASSAM rakétája. Valószínűleg a megrendelést is az utóbbi viheti el, részben azért, mert ennek integrálását már az USAF hasonló gépein is tervezik.

AGM-158 JASSM földi mozgatás közben ,

Az Alenia Aeronautica május 20-án bejelentette, hogy leszállították a Dassault Aviation gyárába az új generációs pilóta nélküli harci jármű, a nEUROn fegyverterét és annak ajtóit. Ezek különlegességét az adja, hogy Európában eddig nem használt kritériumok alapján kellett megtervezni és legyártani őket, hogy ezek se rontsák le a majdani gép radar keresztmetszetét. Az ajtókat először alaposan átvizsgálták a Dassault szakemberei, de mivel nem találtak rajtuk semmi rendellenességet, ezért engedélyezték azok Istres-be szállítását, ahol a prototípus összeszerelését folytatják.

Dassault nEUROn makett

Dassault nEUROn makett 2007-ből ,

16 hozzászólás “HTKA Hírhalom 2011. 21. hét”

  1. A paki srácok nagyon gyorsan reagáltak ám, arra, hogy az ami vezetés már nem bratyizik velük… Nem legpődnék meg, ha pár héten belül leadnának egy jó adagnyi alkatrészre és fegyverre való rendelést az LM felé, hogy felkészüljenek egy lehetséges embargóra. A kínaiak is árat emeltek, ez várható volt, ua. a helyzet, mint anno a Mi-171-nél. Eleinte „olcsó” a cucc, aztán mihelyt rákapnak árat emelnek…

    A német rakétára kiváncsi lennék, hogy mikor kerül, majd egy francia Tiger-re, hogy kipróbálják Líbiában.

    A TB is vált a bio cucra… Várható volt, hogy ez az egyhjatós is megkapja, így már biztonságos lehet az üzemeltetése. Lehet, hogy bio, de az is lehet, hogy alig csökkent valamit a Co2 kibocsátáson.

  2. A bioüzemanyag egy kamu – járulékosan jobban károsítja a környezetet, és azt senki ne mesélje be nekem, hogy a légierőnek nem fog jutni kerozin még vagy száz évig…

    A megoldást valaki leírta már – valszeg a kondenzcsík csökkentés a cél…

  3. A megoldást valaki leírta már – valszeg a kondenzcsík csökkentés a cél…

    Ezt már a B-2-nél megoldották, csak épp nem környezet barát módon. Speciális vegyianyagokat használnak erre a célre, amik mérgezőek.
    Ha bio üzemanyagnak ua. azok a jellemzői mint a sima JP-5/8-nak, akkor csak magasság, légnyomás és páratartalom kérdése, hogy lesz a kondenz csík vagy sem.

  4. Allesmor Obranna

    Lefestették az első széria (nullszéria) Szu-35Sz-t:

    http://forumimage.ru/show/3568312

    Szép festés.

    Ezen a képen épp, hogy sejteni, de a gépről „pucér” állapotban készült sorozat több képén is látni,

    http://militaryrussia.ru/forum/download/file.php?id=15367&sid=206d90220eadacabd1eb633c457d8bfe&mode=view

    http://s50.radikal.ru/i128/1105/35/adea1d98a4c8.jpg

    hogy hogyan oldották meg a közel 2 tonnával erősebb és vektoráló hajtóművek oldalirányú erőinek felvételét/átadását a törzsnek. Már a 901-es prototípuson is látni lehetett egy szükségmegoldást, egy jókora barkácsolt pánt képében, a törzshátsórész tetején, de itt most valami más trükköt alkalmaztak. Ez pedig két merevítő rúd vagy dúcoló pánt a hajtóműgondolák között, ami, meg kell vallani, szuperszonikus gépeken azért elég fura. Kiváncsi ellnék a pántok és a hajtóműgondolák közé bepréselődő légáram torlónyomása miatti légellenállásra…

  5. Hornet102:
    2 hete rendeltek egy halom F-16 alkatrészt, de a Kongresszus előtt van még a csomag.
    Az esélyeik jók, mert megegyezni látszott az amerikai küldöttség Iszlámábádban és bejelentették a tálibmentesítést a határvidékükön a pakisztániak.

  6. 50 JF-17 6 hónap alatt, azért az nem semmi legalább is az oroszokhoz képest tuti :D

    Egyébként Allesmor Obranna, meg tudnád mutatni miféle pántról is van szó a 901-esen, meg esetleg a széria gépen lévő barkálcsolásról ha tudnál mutatni képet.

  7. A JF-17 ára elég eltérő forrásonként, valamint a kína gyártású példányok ára alapból magasabb a pakisztáni gyártásuakénál. Nem sikerült eléggé felgyorsítani a pakisztáni gyártást? Idén asszem 15-20 darabot akartak gyártani helyben.