A HTKA HÍRHALOM, mely olyan hírek gyűjtőhelye, amiket rövidségük, vagy éppen időnk hiánya miatt nem tudtunk kellő formában megírni, így igen lényegre törően, de mégis közzétesszük ezeket minden hétvégén egy csokorba fűzve.
A Védelmi Biztonsági Együttműködési Ügynökség (DSCA – Defense Security Cooperation Agency) május 17-én terjesztette az Amerikai Egyesült Államok Kongresszusa elé Marokkó azon kérelmét, melynek értelmében az afrikai ország légiereje megvásárolná az AIM-9 Sidewinder közeli légiharc-rakéta legmodernebb, AIM-9X Block II jelzésű változatát. Az 50 millió dolláros beszerzés részeként 20 éles és 10 CATM-9X-2 Block II gyakorló rakétát kapnának, a hozzájuk tartozó kiszolgáló berendezésekkel együtt.
A Sikorsky Aircraft Corp. bejelentette, hogy az Egyesült Államok Kormánya engedélyezte 15 darab UH-60M Black Hawk Svédországba történő eladására, ezzel a Skandináv ország lesz a legújabb Black Hawk első üzemeltetője Európában. Az első hat példányt még az idén átadja a gyártó a Svéd Fegyveres Erők részére, a fennmaradó kilencet pedig a következő évben. Az új helikoptereket elsősorban egészségügyi evakuálásra, kutató és mentő feladatok végrehajtására kívánják használni, de persze szükség esetén sok más feladatot is elvégzésére is képesek. Azt, hogy a 15 új forgószárnyas mennyibe fog kerülni a svéd adófizető polgároknak, nem hozták nyilvánosságra.
Kínában az utóbbi időben egyre nagyobb összegeket tudnak a fegyverkezésre fordítani, ennek egyik jele hogy a közelmúltban több új prototípus létezése is nyilvánosságra került: elég ha csak a világ legnépesebb országának 5. generációs vadászbombázójára gondolunk. Pár héttel ez előtt egy újabb érdekes terv került nyilvánosságra – május elején elvégezte első repülését a V750 jelzésű pilóta nélküli helikopter. Az új típus első repülésére Weifang Tianxiang Aerospace Industry repülőteszt központjában került sor, a 757 kg-os szerkezet a felszállás után végrehajtott pár manővert, majd le is szállt. A gyártó által kiadott ismertető szerint a típus 80 kg-nyi hasznos terhet képes a magasba emelni, maximális sebessége 161 km/h, és akár 150 km-es távolságból is irányíthatják a földi irányító központban ülő emberek. Az új típust felderítésre, kutató és mentő feladatokra, valamint tudományos feladatokra kívánják használni.
A Raytheon megbízást kapott további APG-79-es AESA antennával felszerelt radarok gyártására, ezek az F/A-18E/F Super Hornetekbe kerülnek. A gyárnak 4 év alatt kell elkészítenie a megrendelt 42 példányt.
A Boeing 6 darab F/A-18E/F Super Hornet szimulátort szállított le az Ausztrál Királyi Légierőnek, melyek közül négy kisebb kapacitású, költséghatékony eszköz, mellyel a navigációs, csapásmérő feladatok, a radar kezelése és az elektronikai ellentevékenység begyakorolható, utána mehet a pilótanövendék a 3D-s élményt nyújtó szimulátor, melyből kettőt kapnak a kengurusok a 24 megrendelt Super Hornet mellé.
Az Orosz Légierő 7 darab militarizált An-140 típusú turbólégcsavaros teherszállító repülőgépet vásárolt, melyekhez az ukrán Motor Szics vállalat gyártja az erőforrásokat. A kontraktus összértékét nem hozták nyilvánosságra, ám egy ilyen típusú szállítógép darabára a hírek szerint 9 millió dollár körül alakul.
A Brit Királyi Légierő bejelentette egy új század felállítását, mely az MQ-9 Reaper fészke lesz a jövőben, ez már a második a szigetországban. A gépeket Afganisztánba küldik majd bevetésre, azonban vezérlésüket a RAF Waddington bázisáról végzik majd.
Malajzia F/A-18D Hornetjei modernizálása mellett döntött. A gépeken végrehajtják az élettartam-növelő MLU programot, emellett felszerelik őket AN/ASQ-228 ATFLIR célmegjelölő konténerrel. A projekt összértéke 72 millió dollár.
A svéd FMV 24,2 millió dolláros megbízást adott a Saabnak a skandináv Gripenek fedélzeti rendszereinek továbbfejlesztésére, melynek során némileg változtatnak a pilótafülkén is. A munkát 2012 végéig kell végrehajtania a svéd gyártónak.
Május 5-én újra a levegőbe emelkedett a Phatom Ray demonstrátor repülőgép. A típust kifejlesztő Boeing 10 repülést tervez, hogy demonstrálja a pilóta nélküli gép képességeit a védelmi minisztériumnak.
Május 12-i tesztrepülése során a Eurocopter X3 kísérleti helikopter elérte és néhány percen keresztül tartotta a 232 csomós (430 km/h) sebességet. Az európai gyártó ezzel bizonyította a projekt életképességét, mely a helikopterek vízszintes repülésben elérhető maximális sebességének növelését célozza.
Május 17-én végre szolgálatba állt Olaszországban az első kettő Boeing KC-767 légi-utántöltő repülőgép. A 2002-ben a B-707T/T flotta leváltására rendelt tankereket még 2005-ben le kellett volna szállítania az amerikai gyártónak, azonban néhány probléma (köztük a szárnyra szerelt konténer vibrációja) hátráltatta a gépek leszállítását. A másik két példányt várhatóan még idén kézhez kapja a megrendelő.
—–
Közreműködött: Phoenix