|

Fejlemények az azerbajdzsáni gyártású MRAP-ek kapcsán

A védelmi és rendfenntartó szektorra specializálódott dél-afrikai Paramount Group 1994-ben jött létre, 2008 óta pedig már saját fejlesztésű MRAP-eket is kínálnak, melyek gyártásáról 2009-ben Azerbajdzsánnal, 2010-ben pedig indiai vállalattal is szerződést kötöttek. Hírünk szempontjából Azerbajdzsán és a Paramount Group által Bakuban létesített, a régió felé ugródeszkaként is tekintett közös gyárüzem a lényeges.

A Kaszpi-tenger partján fekvő ország 2009-ben 15 Matador és 15 Marauder típusú MRAP beszerzéséről kötött szerződést a dél-afrikaiakkal, melyek gyártása természetesen a két fél által létesített közös, bakui gyárüzemben történik. Mely a szóban forgó 30 MRAP legyártása után sem marad tétlen, ugyanis a nemrégiben lezajlott, törökországi IDEF-en 30-30 Matador és Marauder 2012 végéig történő legyártása került bejelentésre.

A közelmúltbeli bejelentés kapcsán persze mindkét érthető módon örömködő nyilatkozatokat tett: a dél-afrikaiak az együttműködés jól működésének és a régióba történő betörés lehetőségeként minősítették a fejleményeket, míg az azeri fél a saját védelmi szektorának fejlesztését, illetve azt emelte ki, hogy az európai piacnak nem kell egy maroknyi néhány nyugat-európai fejlesztőtől függnie.

Matador MRAP

Matador MRAP | Fotó: Paramount Group ,

Mit érdemes tudni dióhéjban ezen két MRAP-ről? Nos első körben azt, hogy bár kinézetben és méretben eltérnek, a „motorháztető alatt”, képességeikben alapvetően teljesen megegyeznek, amolyan bátty-öccs felállásról van szó. A Matador a nagyobb, elsősorban nyílt terepre szánják, míg a kisebb Marauder a városi, szűk terepekre van optimalizálva – ez a cég elmondása szerint elsősorban a kisebb fordulókör és az árnyalatnyit kisebb üres tömegben nyilvánul meg. Mind a két változat elérhető 4×4 és 6×6-os kerékképlettel, illetve többféle kiépítésben – akár fegyverzettel is.

httpv://www.youtube.com/watch?v=yPsOnLLwhPQ

Ezen, megrakva a 15 tonnás súlycsoportban versenyző járművek a bent ülők védelme szempontjából, mint említve lett, elvileg teljes mértékben megegyeznek. Kinetikai behatásokkal szemben a NATO STANAG 4569 jelölésű szabványának 3-as szintjével egyenértékű védelmet biztosítanak, ami azt jelenti, hogy 7.62 x 51 AP a maximum, amit meg tudnak fogni. Aknavédelmük combosabb, lévén jobb, mint a STANANG 4569 4-es szintje által megadott érték. A NATO szabványban 10 kg-os harckocsi akna szerepel – a Level 4A esetében a kerék/lánctalp, a Level 4B vonatkozásban a jármű alatt. A Paramount Group által közzétett specifikációk szerint ezen járműveik ezt vígan megugorják, egészen 14 kilogrammnyi TNT-vel megpakolt robbanószerkezet ellen képesek védelmet biztosítani.

httpv://www.youtube.com/watch?v=86hlEviZOj4