Fejlemények az azerbajdzsáni gyártású MRAP-ek kapcsán

A védelmi és rendfenntartó szektorra specializálódott dél-afrikai Paramount Group 1994-ben jött létre, 2008 óta pedig már saját fejlesztésű MRAP-eket is kínálnak, melyek gyártásáról 2009-ben Azerbajdzsánnal, 2010-ben pedig indiai vállalattal is szerződést kötöttek. Hírünk szempontjából Azerbajdzsán és a Paramount Group által Bakuban létesített, a régió felé ugródeszkaként is tekintett közös gyárüzem a lényeges.

A Kaszpi-tenger partján fekvő ország 2009-ben 15 Matador és 15 Marauder típusú MRAP beszerzéséről kötött szerződést a dél-afrikaiakkal, melyek gyártása természetesen a két fél által létesített közös, bakui gyárüzemben történik. Mely a szóban forgó 30 MRAP legyártása után sem marad tétlen, ugyanis a nemrégiben lezajlott, törökországi IDEF-en 30-30 Matador és Marauder 2012 végéig történő legyártása került bejelentésre.

A közelmúltbeli bejelentés kapcsán persze mindkét érthető módon örömködő nyilatkozatokat tett: a dél-afrikaiak az együttműködés jól működésének és a régióba történő betörés lehetőségeként minősítették a fejleményeket, míg az azeri fél a saját védelmi szektorának fejlesztését, illetve azt emelte ki, hogy az európai piacnak nem kell egy maroknyi néhány nyugat-európai fejlesztőtől függnie.

Matador MRAP

Matador MRAP | Fotó: Paramount Group ,

Mit érdemes tudni dióhéjban ezen két MRAP-ről? Nos első körben azt, hogy bár kinézetben és méretben eltérnek, a „motorháztető alatt”, képességeikben alapvetően teljesen megegyeznek, amolyan bátty-öccs felállásról van szó. A Matador a nagyobb, elsősorban nyílt terepre szánják, míg a kisebb Marauder a városi, szűk terepekre van optimalizálva – ez a cég elmondása szerint elsősorban a kisebb fordulókör és az árnyalatnyit kisebb üres tömegben nyilvánul meg. Mind a két változat elérhető 4×4 és 6×6-os kerékképlettel, illetve többféle kiépítésben – akár fegyverzettel is.

httpv://www.youtube.com/watch?v=yPsOnLLwhPQ

Ezen, megrakva a 15 tonnás súlycsoportban versenyző járművek a bent ülők védelme szempontjából, mint említve lett, elvileg teljes mértékben megegyeznek. Kinetikai behatásokkal szemben a NATO STANAG 4569 jelölésű szabványának 3-as szintjével egyenértékű védelmet biztosítanak, ami azt jelenti, hogy 7.62 x 51 AP a maximum, amit meg tudnak fogni. Aknavédelmük combosabb, lévén jobb, mint a STANANG 4569 4-es szintje által megadott érték. A NATO szabványban 10 kg-os harckocsi akna szerepel – a Level 4A esetében a kerék/lánctalp, a Level 4B vonatkozásban a jármű alatt. A Paramount Group által közzétett specifikációk szerint ezen járműveik ezt vígan megugorják, egészen 14 kilogrammnyi TNT-vel megpakolt robbanószerkezet ellen képesek védelmet biztosítani.

httpv://www.youtube.com/watch?v=86hlEviZOj4

Folytasd a fórumban

Hasonló hírek

HTKA Hírhalom 2018. 15. hét

HTKA Hírhalom 2018. 15. hét

HTKA Hírhalom 2017. 48. hét

HTKA Hírhalom 2017. 48. hét

HTKA Hírhalom 2017. 41. hét

HTKA Hírhalom 2017. 41. hét

HTKA Hírhalom 2017. 21. hét

HTKA Hírhalom 2017. 21. hét