|

Kihajózott első éles útjára a USS George H.W. Bush

A 2009 januárjában hadrendbe állított USS George H. W. Bush (CVN 77) az idei évben elkezdte az aktív szolgálati idejét: Nora W. Tyson ellentengernagy parancsnoksága alatt május 11-én kihajózott első éles útjára a Carrier Strike Group Two. Az első nő vezette CSG ezen az úton a következőképpen áll össze: a Carrier Air Wing (CVW) 8-at hurcolászó USS George H.W. Bush repülőgép-hordozó kíséretét 2 Ticonderoga-osztályú cirkáló, a USS Gettysburg (CG 64) és a USS Anzio (CG 68), illetve két Arleigh Burke-osztályú romboló, a USS Truxtun (DDG 103) és a USS Mitscher (DDG 57) adja.

USS George H.W. Bush (CVN 77)

A USS George H.W. Bush (CVN 77) május 11-én egy időre búcsút intett honi kikötőjének, Naval Station Norfolk-nak. Fotó: Eric S. Garst, U.S. Navy ,

A Carrier Strike Group Two mostani felállás szerinti mintegy 6 000 tengerészét ezen út a 6. és 5. flották területére, azaz a Földközi-tengerre és a Perzsa-öbölbe viszi majd.

63 hozzászólás “Kihajózott első éles útjára a USS George H.W. Bush”

  1. Két Tico + 2 AB kevés hajó békeidőben? A ’80-as években volt, hogy csak 1 jutott, pedig az akkori Tico egészen más volt és a fenyegetés mértéke is pöttyet durvább volt.

    A két AB-opn is szinte vagy kvázi AEGIS szintű légvédelem van, gyakorlatilag Tico. Azaz a régi terminológia szerint 5 db cirkláó kíséri a horodozót. Ez burtálisan erős légvédelem. Kis túlzással ennek az egy kötelékek erősebb légvédelme van, mint darabra anno egy négyszer ekkora erőnek volt. A ’80-as években egy ilyen szintű légvédelem 4 db Tico + számtalan romboló lett volna, de a rombolókon max. Sea Sparrow volt…

    Az, hogy ASW terén mekkora a kapacitás, az inkább a kérdőjeles. Amennyire tudom az újabb hordozókon már van ASW hadviselési központ és orrszonár is, ergo bizonyos feladatokat képes átvenni vagy kipótolni maga a hordozó, ha van rajta megfelelő heli. (Vagy ez csak egy ötlet volt anno és nem valósult meg?)

  2. A légvédelem ok, de hol a kisérő tengó, hol az ellátóhajó, és hol vannak a rombolók tengó ellen?

    A cikk katonai kíséretet elmlít. Az, hogy milyen egyéb hajó és tengó csapódik mellé kísérőnek, arról nem szól a fáma…

    Azt pl. nem is tudom, hogy szervezetileg a tengó hozzáscsapódik -e a CSG-hez.

    Az ellátó hajók azok a US Navy állományában vannak vagy civilek?
    Azok lehet, hogy nem is térnek haza két CSG váltás között, mert keróért nem Amerikába járnak ingázni, hanem a hadműveleti körzethet legközelebbi beszerzési helyre. Ergo minek menne az haza? Én legalábbis így csinálnám.

    Az AB és a Tico is visz helit – kettőt – ergo nem értem az ASW hiányát. Ahogy írtam, elvben az újabb CVN-en már van ASW központ. Valszeg pusztán elhatározás kérdése, hogy hány Seahawkot üzemeltetssen egy hordozó és milyen kapacitás kárára.

    Ahogy meg már írtam a békeidős kíséret nem = minden ami van. Őszintén szólva ez a kíséret is minek? Mi ellen kell ennyi? Gyakorlatozás miatt kell valszeg, de technikailag nincs rá szükség.

  3. A tengó hiányához: legjobb tudomásom szerint a CSG-k meglehetősen rugalmas összetételűek, nincs bebetonozott összetételük, az az aktuális céloknak megfelelő.

    molni: az 1 vagy 2 tengó szerves részük, de ezek szerint tényleg nem kötelező elem még az sem. Vagy szimplán éppen annyi Los Angeles és Virginia ólálkodik a Perzsa-öbölig tartó úton, hogy nem is kell… meg ahogy írtad is azért elég jóféle ASW képességet jelent ez a felállás is…

  4. 1. Irdatlan jót röhögtem ezen a „Sunáznád?”+”Határeset” dumán :) :)

    2. Valaki fel tudna világosítani, hogy mi az a TENGÓ?? Én eddig ezt úgy ismertem katonai nyelvezetben mint az ellenséges célpont jelölése..de most lehet, hogy valami őrült baromságot mondtam ezzel. Szóval tudna valaki segíteni, hogy itt konkrétan ebben a viszonylatban ez mit jelent??

  5. Nos a titkot fel kell lebbentenem ez az utolsó ilyen repülőgép anyahajó. A technikusok és mérnökök már dolgoznak a következő generáción. A méretarányos modellek már rendelkezésre állnak:
    http://joepearce.org/pictorials/denver08/IMG_0058_b.jpg
    http://2.bp.blogspot.com/_Adu5dbSgUo8/TMi4cyuAYfI/AAAAAAAAAGk/ouflCG8ejO0/s1600/matt+portfolio+(23).JPG
    http://3.bp.blogspot.com/_zSe_rJGCJO0/TMSYLpyYyJI/AAAAAAAALTo/bnQsxDVioOY/s1600/pic+005.jpg

  6. Molni!

    Az ellátók főleg civil személyzettel hajóznak. USNS van a nevük előtt, nem USS. A kéményükön kék-sárga sáv van, erről lehet megismerni őket. Persze ezek a civilek is válogatott kereskedelmi tengerészek, nem szedett-vedett társulat.

    Nem csak kerót adnak át, hanem pl. kaját, alkatrészeket, és fegyvereket is.

    Bár nem ellátóhajó témában, de egy kis ötrészes beszámolót találsz a blogomon. 2005-ben volt szerencsém a Trumanhoz a tengeren.

    http://airbase.blog.hu/tags/2005

    Devil

  7. Jézusom, ez neked határeset? Ez ugyanolyan ronda nőnek, mint a másik Tyson ( Iron Mike ) férfinak! De legalább így kisebb a kísértés egy kiadós függelemsértésre a beosztottainak… :-))

    Viszont az érdekes, hogy a USS Anzio cirkáló eddig a George Washington CVN kötelékébe tartozott, és a CVGB-hez tartozó hadihajók nem nagyon szoktak cserélődni…

  8. Úgy látom vannak köztünk olyanok is, akik a – s ezt tisztelettel írom le – tapasztalt hölgyekre voksolnak..
    Viccet félre téve: Hogy idáig eljutott, NEM KIS SZÓ!
    Lehet, hogy elsőrangú vezető, s napjainkban ez számít, legalábbis ennek kellene számítani. Ha a Navy-nek cicababák és üresfejű bigékre lenne szüksége, akik második olvasás után gondolkodás nélkül lenyomják azt a nagy piros gombot, ami köré az van nagy betűkkel írva: NE NYOMD LE, CSAK ELNÖKI PARANCSRA! Akkor majd Miss Májust láthatjuk egy horodzó kötelék parancsnoki székében, miközben reszeli a körmét! Ő az első női parancsnok ilyen pozicióban, elég nagy elvárások lehetnek vele szemben. Szerintem bevállik, határozott tekintete van

  9. „Ő az első női parancsnok ilyen pozicióban, elég nagy elvárások lehetnek vele szemben.”

    Ez így nem teljesen igaz, csak részben. Már a USS Ronald Reagan CVN-nek is női parancsnoka van, csak annak a hatását nagymértékben befolyásolta az a tény hogy pechjére az 5. Flotta parancsnoka is a Reagan fedélzetén tartózkodik, mivel az a flagship. Így nyilván sok beleszólása nincs a fontos döntésekbe. Ez rusnya bige viszont az egész CVBG előljárója is, úgyhogy ennyiből tényleg ő az első fecske…

  10. Off:
    Még annyit a hölgyhöz, hogy anno a volt parancsnokunk mondta mindig a seregben, hogy miben hasonlít a bungee jumping és az, hogyha egy ronda nő végez „orális ápolást” az emberen? Abban hasonlít, hogy mindkettő lehet jó, csak közben soha nem szabad lenézni… :-))
    On.

  11. Nézzétek, senkivel nem akarok vitatkozni, hogy mitől számít valaki szépnek, vagy éppen taszítónak! De egy katonát nem a szépsége alapján kell megítélni! Gondoljatok csak az A-10-re! Nora asszony különben is férjnél van és nem hinném, hogy bele bonyolódna egy pikáns botrányba, mikor karrierje csúcsán van, de a csúcsnak az elején.
    Ez csak személyes, de inkább keresem egy olyan hölgy társaságát,aki talán nem egy modell szépség, de megbízható, közvetlen, kedves, lehet vele beszélgetni, – nemcsak a sminkről, alekínyáról meg más hülyeségekről – aki nem hagy el az első Bömös-apucilóvés pasiért…
    Ezzel nem vonom kétségbe a modell alkatú hölgyek „belső” tulajdonságait, de mint tudjuk a kivétel erősíti a szabályt, és aki korpa közé keveredik azt bizony elfogyasztják…

  12. Sosem értettem azokat, akik szerint az A-10 csúnya. Kifejezetten szép és arányos gép. Mi a csúnya? Pl. az F-100 az összenyomott orrával és az F-105 a teljesen aránytalan függőleges vezérsíkjával és dundu törzsével. Legalábbis szerintem. :)

    Az ’50-es évek jet gépeinek nagy része kifejezetten ocsmány a én szememnek.

  13. @mrteddy:

    Viper is van, csak fedélzeti verziója nincs:)

    A flotta összetételhez:
    Ha jól emlékszem a tengeralattjárókat nem szokták se megerősíteni, se cáfolni se, de azért sejthető hogy oson mellette/alatta/közelében legalább egy.

    Kicsit off:
    Tökre sajnálom, hogy nálunk nincs olyan haderő, mint náluk, baromi jó életpálya kezdés pár évet szolgálni pl. a Navynál, egy carrieren bejárod a világot, Horneteket simogatsz és látsz nap mint nap leszállni, miközben fenntartod a világbékét:).
    Ráadásul tök jó életpálya rendszerük van, fősulis ösztöndíjak (mondjuk itthon ez alapból ingyenes) meg minden utána, vagy lehet folytatni, ha megtetszik. Itthon meg se fordulna a fejemben, de ha amerikai lennék lehet lehúztam volna egy három évet.

  14. egy carrieren bejárod a világot,

    Nem túl sok helyen köt ki és nem túl sok időre. A világjárás abban merül ki, hogy baromi sok vizet látsz. :)

    Már, ha látsz, ugyanis a fedélzetre nem mehet fel akárki. Lehet, hogy hetekig csak kis ablakon keresztül látod a kinti világot a hajó gyomrából vagy a hangárfedélzeten…

    Végignéztem anno a 10 részes carrier sorozatot. Sokminden említettek, hogy mi a nehéz a szolgálatban. A monotonitás – „minden nap hétfő” effektus – a család hiánya, a szex hiánya, nuku alkolol a kikötéseket leszámítva (vagy még ott sem?). Viszont egyesek elsőre olyan furának hangzó dolgokat említettek, mint, a szél és falevelek suogásának hanga, napfény és madárnek hiánya. Teljesen természetidegen a környezet. 6-9 hónapig egy konzervdobozban élni iszonyatos zsúfoltságban (+zaj, hiszen a hajó soha nem áll le – komolyam embertpróbáli agyilag és fizikailag. Én szerintem nem bírnám.

  15. A hölgy kapcsán. Nekem két dolog jutott eszembe.

    1 haditengerész feleségek biztos nem féltékenyek rá.
    2, Birokságon az esküdteknek könnyen ellehet adni ,hogy intim módon zaklatja az alá beosztott fiatalabb férfiakat.

    Moli mindenhez lehet alkalmazkodni, ott erőse él a hivatás tudat.
    Annyira meg nem rossz : remek érted, kifogástalan orvosi ellátás. Valamint 6 hónapig a fizetésedhez ha nincs család nem is kell hozzá nyúlnod. Valamint a hadi tengerész élete sokkal ,egy hadi hajó nem fognak meglopni megkárosítani, átverni stb.
    Szex hiányra mindig ott van marok marcsi meg a pornográfia.
    Ez kimondatlanul megtűrt dolog arra fele.
    Spártai hadsereg csak Spártába működött.

  16. Molni!
    Az A-10-es szerintem se csúnya! Nem „hegyesorrú”, de az egyik legsokoldalúbb gép, amit terveztek és bevetettek. Ők voltak az öböl-háború sztárjai, nem csak az iraki légierőt irtó F-15-sök. Annyi „megrendelésük” volt, hogy alig győzték…

    Kolombusz!
    Irigylésre méltó ami Amerikában van? Van ami igen, van amit azért nem vennék át…A Hornet simogatásban benne lennék! S egy jó ajánló levéllel könnyebb munkát találni, még ezekben a nehéz időkben is…(Top Gear-ben láttam, hogy alig 1000 dollárért lehet autót venni, ami gurul, de nagyjából ennyire is képes. Nálunk ezért az összegért csak roncsot kaphat az ember. Na most ezt alapul véve, s a Repülőgéphordozót látva a Discoveryn, ahogy egy újabb hosszabbítással közel 10 ezre dollár bónuszt kapott az egyik matróz, hát ez elég vonzó lehet, de a Navy mégis létszám gondokkal küzd…Mondjuk, hogy az amcsi fiatalság kissé el van punnyadva?)
    A fősulis oktatás ingyenes… MÉG! Bár az is maradna!

  17. A sorozat vége felé feltettek egy kérdést:
    -Mi hiányzik a legjobban? – a készítők, három snittet vágtak össze és a válasz egyhangú volt:
    -A SZABADSÁG!
    Valaki rabságként éli meg, valaki pedig csak ennyit mond:
    -Én otthon vagyok! – habár ez más sorozatban volt…

  18. Inkább menjen el akinek kedve szotyan rá egy évet vmi világmegkerülő hajóútra, akár főiskola/egyetem alatt közben. Az megáll mondjuk florida, Kuba, Mexikó, Brazillia, Argentina, Hawaion ráadásul vmi pénzt is össze lehet szedni, mondjuk ahoz képest mennyi a meló(amikor megy a hajó és akár 2hétig heti 6nap napi 10-12h) szarul keresel (1500$-2000$) cserébe 0$árt tudsz elkölteni és amikor kiköt a hajó és vendégeket kirakják szállodába nem rossz pl Kuba/Hawai…
    Nem én sose dolgoztam hajón csak sok ismerősöm.

    m: „A fősulis oktatás ingyenes…”
    Nem ingyenes. Mindent te fizetsz adófizető. A cégnek kerülsz 260.000Ftbe havonta, 200.000Ft a bruttod és kézhezkapsz 133.000Ftt, azaz a fizetésed 50%ára rárakja az állam a kezét. Aztán jön az Áfa az újabb 25%ot nyes le rólad. Egy US féle adórendszerben abból a 260.000Ftből nálad marad 200.000Ft az Áfát meg sok államban nem is ismerik, vagy 6%os! A benzin most nagyon drága arra 4d/gallon majdnem 200Ft/liter. Fele annyi pénzből fűtöd télen a házad…
    Az ott egy más rendszer. Sokkal kevesebb pénzt vesz el a dolgozóktól amit azt szabadon elkölthetnek. Ellenben sokkal kissebb a „segély” és a főiskola bizony fizetős.
    Jobb rosszabb ez nézőpont kérdése.

    Komcsi időkben amúgy kb semmiért se kellett fizetni. Igaz KE nagyrészén sokszor eceten kivűl más nem volt a boltba, hús heti egyszer 12-24hs sorbanállás után…
    Ez alól persze MO kivétel volt, mert mi nyakra főre vettük fel a NYtól a hiteleket, de aki járt 1990elött Lengyelben, Romániában (máshol nem voltam) az látta, még ha kirakat üdülőterületen volt is.

  19. A már felső oktatás 29 felső oktatási intézményből nálunk 16 marad meg.
    Ezen intézményekbe a hallgatói létszámot nem fogják emelni, valamint az állam 28 milliárdot von ki a felsző oktatásból.
    Szép jövő kép :D

  20. sokkal ,egy hadi hajó nem fognak meglopni megkárosítani, átverni stb.

    A zárka meg csak dísznek van a hajób ugye…?

    Asszem Zord járt anno még egy hordozón és ajánlották neki, hogy a laptopját rakta zárható fémcuccba, mert annak feltörése minősített eset. A US Navy-be azért mai napig lépnel be olyanok, akik bizonyos hátteret próbálnak maguk mögött hagyni. Ha 500 emberből csak egy enyveskezű, akkor is van kb. egy tucat ilyen a hajón…

  21. Végignéztem én is a Carrier-t (marha jó) meg az Enterpriseról készült egy órásat is, többek közt ezektől támadt feltételesen kedvem az ilyesmihez.
    Nem azt mondom, hogy ez a tökéletes lehetőség, de ott van egy ilyen alternatíva, nálunk meg a hadsereg inkább zsákutcát jelent, mint valós életpálya indító helyet. Bár nem ez a szakmám, én nagyon szeretem a gépeket, hajókat, szóval szerintem nem jelentene ez se gondot.
    Hogy miért van létszámhiány az szerintem valóban inkább a fiatalság punnyadtságának, illetve szabadságvágyának/fegyelmezetlenségének köszönhető. Nem fizet kiemelkedően jól, de a juttatásokkal együtt azért elég versenyképes, főleg, hogy könnyen lehet belőle félretenni. Viszont sokaknak egyáltalán nem vonzó a katonaság szigor hierarchiája és fegyelmi követelményei, hanem inkább informális hierarchiájú szervezetben intenzív csapatmunkával szeretnének dolgozni.

  22. Nem tudom mennyire OFF, de ezekben a filmekben/sorozatokban nekem mindig is az tetszett, hogy amikor megkérdezik a hordozó gőzkatapultját üzemeltető talpig olajos – mellesleg fekete – emberkét, aki itthon az „utolsó senki” lenne, hogy hogy viszonyul a melóhoz, akkor nem sír, hogy miért nem 5 szinttel feljebb ül egy bőrfotelban 20x ennyi pénzért, hanem csillogó szemmel mondja hogy ő mekkora császár mert nélküle innen bezony egy gép sem szállna fel. :-)
    Ezt pöttyet túlsarkítottam, de asszem érthető. Mindenki egy rendszer részének tekinti magát. Én ezt irigylem tőlük.

  23. Bizony, sőt van még egy dolog, ami elég egyedi a hordozó air wing-jénél régóta: konkrétan az, hogy eldönthetik, kivel akarnak együtt repülni. Tehát, ha egy rookie (újonc) az Akadémia után odakerül a Black Knights repülőszázadhoz, akkor a Fekete Lovagok jó alaposan felmérik a tudását, emberi és szakmai kvalitásait, és azután konkrétan megszavazzák, hogy maradhat-e az egységnél. És ami a lényeg, hogy a döntésüket a Flotta parancsnoksága minden esetben tolerálja, és a valamiért nem odaillőtt pillanatok alatt elvezénylik onnan. Ez nálunk elképzelhetetlen, azzal kell együtt szolgálni, akit a vakszerencse és a vezénylés odasodort. Parancsnoki beosztást ellátó tisztektől hallottam, hogy bizony nekik sem könnyű megszabadulni a nem odavaló katonáktól, egy-egy átvezénylés megszervezése rengeteg papírmunkát, és a HM beható érdeklődését vonja maga után. Az egység állományának megszavaztatása pedig még csak fel sem merülhet nálunk…

  24. Janaj. Ami írsz ez minden emberi szervezeti rendszerre igaz.
    Emberek közérzetét nem az szabja meg hogy mennyi pénzt keresnek és milyen munkát végezzenek.
    Hanem az hogy mennyire becsülik meg mennyire érzi magát hasznosnak valamit egy hadi hajó van egy közösség tudta. Ők a haditengerészet jobbak mint a civilek mert képesek egymásért áldozatot hozni és nagyobb fegyelembe dolgoznak.

  25. Ha már magyar példa 1921-1ö40 közt ez volt a helyzet.

    Az emberek kimondták hogy a fene fenét eszi magyarok,nem tűrik el tovább az igazságatalanságot egy emberként küzdenek.
    21-ben vivta harcát a Rongyos gárda, ha ilyen ellenállást fejtettünk volna ki Erdélyben, Felvidéke más lett volna a leányzó fekvése.

    Most is az a baj, az emberek zöme egyedül érzi magát, kevés emberbe marad büszkeség. Mindenki meghunyászkodik és szét tárja karját jobb nem lehet úgy se.
    Valójába egy új szigorúbb társadalmi rendel mindenkinek jobb lenne.

  26. „Killer, ezt a megszavazzák dolgot hol hallottad?”

    Legutóbb a National Geographic Chanel műsorán volt szó erről, amely a USS Ronald Reagan CVN első útját mutatta be, amikor megkerülte az egész amerikai kontinenst Tűzföldnél. Ott beszélt erről a hagyományról az air wing több tagja, de már korábban is hallottam erről. Mellesleg a Ronald Reagan-nak is női parancsnoka van…

  27. Killer,

    hááát….nekem ez olyan városi legendának tűnik. A szakmai oldal szabályozott, mire oda jut, hogy aktív századhoz vezénylik, nagyon sok szűrőn, kvalifikáción megy át. Valami nagyon durva dolognak kell bekövetkeznie ahhoz, hogy elküldjék.
    A dolog emberi oldaláról eddigi olvasmányaim alapján azt szűröm le, hogy egy újonc elég kisfiúnak érzi magát, ahhoz, hogy nagy arca legyen. Inkább a beilleszkedéssel van elfoglalva.
    Az illetőt a személyügyekkel foglalkozó parancsnokság vezényli a századhoz ezért furcsa a „század szavaz” c. történet.

    Devil

  28. „Nem tudom mennyire OFF, de ezekben a filmekben/sorozatokban nekem mindig is az tetszett, hogy amikor megkérdezik a hordozó gőzkatapultját üzemeltető talpig olajos – mellesleg fekete – emberkét, aki itthon az “utolsó senki” lenne, hogy hogy viszonyul a melóhoz, akkor nem sír, hogy miért nem 5 szinttel feljebb ül egy bőrfotelban 20x ennyi pénzért, hanem csillogó szemmel mondja hogy ő mekkora császár mert nélküle innen bezony egy gép sem szállna fel. :-)
    Ezt pöttyet túlsarkítottam, de asszem érthető. Mindenki egy rendszer részének tekinti magát. Én ezt irigylem tőlük.”

    Ez nem is navy specifikus, hanem US specifikus. Vmi hihetetlen becsülete van a munkának arrafele.

  29. Van elég hordozó, és azokon elég fighter squad. Valamelyikhez biztosan passzol a személyisége…

    És itt érzem, hogy UL az egész. Nem személyiség alapján kell ember, a tudása a mérvadó. Lehet, hogy szabadidőban egy seggfej, de nem haver kell a FS-ba, hanem jó pilóta. Kit érdekel, hogy jó a személyisége, ha alig tudja a gépet letenni a deckre…?

    BTW, mivel az összes FS papíron kiváló emberek gyülekezete jól feljlett öntudattal stb., az kvázi feltételezi, hogy ha egy helyre nem kell, akkor a többinek sem, mert ott is hasonlóan magas követelmény van.

    Soha életemben nem hallottam azt, hogy egy korszerű és modern haderő szavazna valamiről, nagyjából az I. Vh táján volt ilyen dolog nyugaton vagy még Wellington idejéban…

    A katonaság nem demokratikus intézmény, nem klub, gittegylet és társai. A katonát vezénylik. Pont. Persze lehet kérvényezni dolgokat, de ha felső vezetés azt mondja nem, akkor tisztelgés és lelépés után max. anyázhatsz egyet magadban, akkor sem tudsz semmit tenni…

  30. Ha nem veszik fel sehová a vadászpilótát, akkor kilincselhet, mint civil pilóta, de pl. elszegődhet izlandi vagy szaúdi zsoldospilótának is.
    Itt van Izland esete, most intett fityiszt az Egyesült Királyságnak és Hollandiának, de azért előtte beszerzett pár Szu-27-est, mint „civil kiképző, agresszor alakulatot” és feltöltötte elbocsátott kanadai CF-18 képes pilótákkal. Fineszes egy kis sziget az, 300.000 lakosú sziget, de nagyon önálló(pl. energetika) tud lenni bizonyos dolgok tekintetében.

  31. Ha nem veszik fel sehová a vadászpilótát, akkor kilincselhet, mint civil pilóta, de pl. elszegődhet izlandi vagy szaúdi zsoldospilótának is.

    Ismételten felhívom figyelmedet, hogy egy kiképzett pilóta ára kb. 5 millió dollár. Ezen felül minimum 3 vagy 4 turnust le kell nyomnia, mert ez a minimum amire alá lehet írni. Azért, mert XY századnak nem teszik valamiért jellemileg egy ember, attól nem fogják reptetni adott turnisban a pilótát. Egyáltalán mitől lenne szabad hely máshol 100%-ban? Ha az első 6 vagy 9 hónapos őrjárat alatt nem jön be, akkor estleg áthelyezhetik másova. Olyan nincs, hogy pápá, mert „senkinek nem tetszik” pofád.

    A zsoldospilótáskodás megjegyzés is érdekes, mert komoly államok nem szeretik más ország állampolgárát alkalmazni biztonsági, morális és lojalitási okokból. (Lehet, hogy még nemzetközi egyezményeket is sért?)

    Itt van Izland esete, most intett fityiszt az Egyesült Királyságnak és Hollandiának,

    Mi kapcsán?

    de azért előtte beszerzett pár Szu-27-est, mint “civil kiképző, agresszor alakulatot” és feltöltötte elbocsátott kanadai CF-18 képes pilótákkal.

    Ööö, ez csak egy terv lett volna, egy ötlet, semmi több.

    Fineszes egy kis sziget az, 300.000 lakosú sziget, de nagyon önálló(pl. energetika) tud lenni bizonyos dolgok tekintetében.

    Energetika terén nem nehéz önállónak lenni, mert mást nem tud csinálni…

  32. Moli részben van igazad. Hadseregben a csapat játék a lényeg.Mindig egymásra épülő fegyver rendszerekről beszélünk.
    Ha mindenkinek 120% kell teljesiteni élés helyzet. Ne talán tán a hordozó is elszenvedet már károkat. Akkor egy bunkó kivagyok én pilótárét lehet hogy a műszaki személyzet nem fogja magát úgy oda tenni.

  33. A pilóták szerintem már fejlett személyiséggel rendelkeznek, nem hiszem, hogy megy az intrika meg ilyenek, ha valaki kilóg a sorból, szerintem elsőként segítenek megoldani a problémát, mint egyből hisztiznének, ráadásul rendkívül nagy az összetartás a világ legnagyobb fegyveres erejénél.

    molni:
    30 milliárddal lógtak és nem fizették vissza, most nem kapnak nyugati hitelt, meg le lettek minősítve rendesen. Amúgy az energetikai függetlenségük alatt a szénhidrogénektől való import függetlenségüket értettem, magyarul 100% megújuló energiából fedezik a lakosság és ipar energiafogyasztását pl. vulkanikus aktivitásuk miatt természetes hőerőművek és gejzírolvadék által hajtott vízi erőművek.

  34. aerophyl:

    molni egész jó linket rakott ki. A program hivatalos honlapjának a címe akkor mégegyszer:
    http://www.eca-program.com/eca-nouveau/

    az izlandi balhéról meg itt linkelnék néhány oldalt:
    http://www.origo.hu/nagyvilag/20110410-izlandi-nem-bankcsod-miatti-brit-es-holland-karpotlasra.html

    http://www.vg.hu/gazdasag/gazdasagpolitika/birosag-ele-idezik-izlandot-a-britek-es-a-hollandok-345820

    http://www.nol.hu/kulfold/az_izlandiak_nem_akarnak_karpotolni

    Szóval kicsit elírtam, 3,9-5 milliárd $ körüli összegről szól a fáma és „post-bankkonszolidációról” van szó, bedőlt a legnagyobb izlandi bank és az izlandi átlag állampolgárokkal akarják konszolidálni a brit és holland befektetők elveszett betéteit, az izlandi ügyfeleket nem hagyták trutyiban, őket megtérítették, viszont a külföldiek hoppon maradtak.
    Komplex a szitu, mert:
    1. a külföldi befektetők, mind spekulatívak voltak, ámbár elvárják, hogy elvesztett vagyonukat valaki megtérítse, mivel nem önhibájukból vesztették el a befektetéseiket.(lehetnék k*cs*g és mondhatnám, hogy nem körültekintően fektettek be, kapitalista farkastörvények…)

    2. az se járja, hogy mindig az állam, így a nem érintett többség fizesse meg a kevesek dorbézolását, bulijait, mert a bankok rendkívüli rekord profitokra tesznek szert, mikor épp van pénz, viszont mikor jön a buborék pukkanása, mindig tartják a markukat és konszolidálni kell őket, sokszor tartalékolás címszóval tartják vissza az adózást.

  35. Hiába, a viking is egy nyakas népség. Igazából a legnagyobbat a bankvezetés hibázott, mert nem tartalékoltak eleget a bankgarancia alapban és gyakorlatilag piramisjátékot játszottak egy-az-egyben. A banki felügyelet is hibázott, mert nem tartatta be a szabályokat, de lehet átejtették hamis könyveléssel, nem tudom a részleteket.